Ik ben gewoon verwend met mijn "makkelijke" labradorTerra5 schreef:Ik kan het me ook wel voorstellen hoor dat je het moeilijk vindt. Met de meeste honden gaat het in een roedel natuurlijk heel soepel en hoeven ze zich weinig aan te passen. Maar je hebt inderdaad honden/rassen die wat strenger zijn richting soortgenoten en duidelijker laten merken wat ze wel en niet pikken.sharon66057 schreef:Ik denk dat dat het misschien ook wel is bij mij.Terra5 schreef:Vroeger kwam ik wel eens met Terra op visite bij mensen met een Australian Shepherd. Als de kinderen daar dan thuis kwamen, dan mocht Terra niet eens naar die kinderen kijken. Sarah hield Terra dan erg in de gaten en als Terra ook maar een blijk gaf van dat ze die kinderen wilde begroeten, dan kreeg ze dat te horen van Sarah.. Om even aan te geven dat herder(-achtigen) heel beschermend kunnen zijn
Terra had de "spelregels" trouwens heel snel dooren daar bemoeide ik mij echt niet mee.. Als later de kinderen thuis kwamen, dan keek Terra al de andere kant op om duidelijk te maken dat ze niet richting die kinderen zou gaan.. Sarah begroette dan de kinderen wel, met 1 oog op Terra gericht.
Sarah logeerde ook wel eens bij Terra en mij, dan was dat in het begin even wennen. Maar beide dames gingen dan prima met elkaar om en er gebeurde nooit wat. Bij mij thuis ging dat dus prima en mocht Terra wel haar gang gaan, met wel wat spelregels van Sarah. Maar er was rust en iedereen vond dat prima, omdat het duidelijk was.
Ik zou de logé dus ook niet snel corrigeren. Tenzij die hond dus echt te ver gaat en gericht zou bijten o.i.d. Maar ik begrijp uit je verhaal dat het niet gericht bijten is, maar dus wel even iets erg duidelijk maken richting Noah. Ik zou me er dus niet te veel mee bemoeien, des te sneller weten de honden waar ze aan toe zijn en zal er rust zijn. Ook proberen het niet zielig te vinden voor Noah. Zo lang er duidelijkheid is, is het goed.
Maar het is wel belangrijk dat je het zelf ook ziet zitten natuurlijkNiet iedereen kan het "aanzien" hoe honden in een soort van roedel de rollen soms kunnen verdelen. En ik kan me dat ook wel voorstellen, het lijkt soms erg zielig voor een hond. Maar ik denk zelf dat het in de meeste gevallen niet zielig hoeft te zijn, zo lang je als baasje ook de juiste houding aanneemt en er duidelijkheid is.
Succes in ieder geval met je beslissing
Ik heb hiervoor ook twee honden samen gehad, maar dan eerst de ene en daarna de ander als pup erbij, dat was heel anders.
Maar ik vind het moeilijk om te zien dat Noah in zijn eigen huisje steeds zo op zijn plek gezet word, normaal komt hij lekker bij me liggen als hij dat zelf wil en nu laat de andere hond dat gewoon niet toe.
En ja ik vind dat zielig![]()
Maar misschien begrijp ik de hondentaal dan toch niet zo goed..
Helemaal omdat het toch nu toe met andere honden zo goed gaat en Noah altijd zijn plek wel kent, ook al moet hij daarvoor onderdanig zijn.
Maar elke hond is natuurlijk weer anders en dat zie ik nu ook wel in.
We gaan er in ieder geval voor zorgen dat hij niet terug hoeft naar het asiel want dat verdient hij niet en daar wil ik ze best bij helpen.
Ik ga met al jullie tips aan de slag!
Wat ik hier zelf ook zie, is dat Terra van andere honden veel minder pikt dan van Danouk. In het bos e.d. hoeft er echt geen andere hond bij haar te komen "klieren", dan maakt ze dat wel direct erg duidelijkMaar richting Danouk pikt ze veel meer.
En ook hier in huis gebeuren er wel eens dingen, waarvan sommige mensen zouden zeggen "dat is zielig"![]()
Danouk die alle kluiven moet hebben, maar als het iets erg lekkers is, dan is Terra weer de baas.. Terra die afgesnauwd wordt door Danouk als er op eten gewacht moet worden en dan mag Terra niet in de buurt komen.. Terra die voorrang heeft bij de waterbak. Als Terra met een knuffel rondloopt, dan mag Danouk die soms afpakken.. Maar op andere momenten, dan wil Terra dat niet en dan moet Danouk afdruipen![]()
Zijn dan kleine dingen, maar ik zie hier, dat zolang ik me er niet mee bemoei niemand er last van heeft. Dat lossen ze echt hier onderling op. Ik grijp echt alleen in op het moment dat ik bijvoorbeeld met 1 van de honden bezig ben en dan ander komt dan klieren, dat is iets wat ik wel bepaal. Ik bepaal wie mijn aandacht op dat moment krijgt.
Goed dat je met de tips aan de slag gaatKijk het anders gewoon nog eventjes aan, hoe het zich ontwikkelt en vooral ook hoe je eigen gevoel er dan over is..

Als het zo verteld word dan klinkt het allemaal eigenlijk ook wel heel logisch, maar je schrikt wel even als je op dat moment even niet weet wat er gebeurd.
Hij is op dit moment ook bij ons, is een paar uurtjes geleden gebracht en toen heb ik ook even een kort gesprek gehad met haar zelf.
Ik heb idd gezegd dat ik het nog even aan wil kijken en dat ze wat mij betreft niet nu al naar een andere oplossing hoeft te zoeken.
Ze is er ook even bij gebleven en bij binnenkomst begroeten de honden elkaar wel gewoon.
Je ziet wel heel duidelijk dat Noah hem niet recht aankijkt, als hij bv naar Noah kijkt dan draait Noah zijn kop weg.
Ze hebben ook even met elkaar gespeeld maar dat heb ik wel even afgekapt want de oppas hond kan nogal ruig spelen, pakt de andere hond dan in de nekvel en gaat ermee slepen, zijn vrouwtje wil dat niet hebben dus toen heb ik me er wel even mee bemoeit.
Verder laat ik ze lekker hun gang gaan, ze liggen op dit moment te slapen.
Ze heeft wel een bench meegebracht voor hem, ze wil hem leren om vaker in de bench te gaan, 's avond laat thuis moet hij er ook in en ze wil dat als hij overdag slaapt ook in de bench gaat.
Maar ik vroeg me af is dat geen probleem? Noah hoeft namelijk al heel lang niet meer in de bench, hij heeft gewoon een mandje.
Dan vind ik het weer sneu als de ene wel in de bench moet en de ander gewoon kan liggen waar hij wil.