dirigeren??
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
En een leuke oefening voor het aanleren van lijnen lopen en je hand aannemen, is natuurlijk het aloude wagenwiel.
Jij staat met hond in het midden van een denkbeeldige cirkel (wagenwiel) en je legt een aantal dummy´s neer aan het uiteinde van de ´spaken´ van het wiel. Je laat de hond naast jou meedraaien naar de dummy die je wilt hebben, goed langs je hand laten kijken // richten, en dan laten halen. In het begin moet je niet te veel dummy´s neerleggen, anders loop je het risico dat de hond de verkeerde gaat halen en dat moet natuurlijk niet. Dus hou de afstand tussen de dummy´s in het begin groot, zodat de hond niet in de verleiding komt om naar een andere toe te schieten.
Hanneke
Jij staat met hond in het midden van een denkbeeldige cirkel (wagenwiel) en je legt een aantal dummy´s neer aan het uiteinde van de ´spaken´ van het wiel. Je laat de hond naast jou meedraaien naar de dummy die je wilt hebben, goed langs je hand laten kijken // richten, en dan laten halen. In het begin moet je niet te veel dummy´s neerleggen, anders loop je het risico dat de hond de verkeerde gaat halen en dat moet natuurlijk niet. Dus hou de afstand tussen de dummy´s in het begin groot, zodat de hond niet in de verleiding komt om naar een andere toe te schieten.
Hanneke
-
Lunatic
- Speurneus

Terra5 schreef:Thanks allemaal voor de aanvullende tips
Linda, Danouk kan al best veel, vind ik zelfDit is wat we nu doen;
Ik laat haar zitten en ze moet blijven (soms op afstand nog met gebaar op "af"), dan loop ik bij haar vandaan en verstop de dummy op redelijk grote afstand in het bos (waar ze me dus niet meer ziet). Dan loop ik een stukje verder en fluit haar naar me toe en geef dan "apport". Soms loop ik naar haar terug en laat eerst stukje volgen voordat ik het apport geef. Ik kan haar op ieder moment afstoppen met de fluit en dan gaat ze zitten en kijkt naar mij, wachtend op het commando.
Ik varieer iedere keer wel in welke volgorde en wat ze moet doen. Wat ik nu dus zag is dat ze dan eerst aan de ene kant van het pad gaat zoeken en dan naar de andere kant. Ze reageert op zich wel op aanwijzingen van mij, maar het lijkt mij zo handig (en leuk om te leren) om haar direct en vooral op afstand al de goede kant op te sturen..
Misschien begrijp ik jouw stukje over het "zoek" wellicht dus niet helemaalWant haar neus gebruiken kan ze al wel..
We gaan vanmiddag maar eens kijken hoever we vandaag kunnen komen
Het gaat erom dat je hiermee het nazoeken in een jacht nabootst, dus samen door het veld lopen opzoek naar verloren stukken, het is dan makkelijk om in een bepaald gebied waar de jager denkt dat er nog iets ligt, je hond gericht te laten zoeken, dus commando, neus aan de grond en net zolang zoeken tot je het gevonden hebt
Maar misschien kan iemand het duidelijker omschrijven?
Groetjes Lin en een
van Max en een
van Luna, Doran en Zinzi
-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Als jij je hond niet kan zien, en de hond jou ook niet, weet je ook niet waar hij heen moetLaboriginals schreef:Ja, bij de jachthonden wordt de fluit niet gebruikt voor dirigeren. Dat heb ik overigens nooit begrepen. Waarom niet een fluitje gebruiken zoals bijv. bij de bordercollies? Dat is op grote afstand veel beter op te pikken voor een hond dan een armgebaar. Een hond hoort beter dan dat hij ziet. Bovendien kan er begroeiing tussen jou en de hond staan en als je zelf als voorjager niet al te groot bent, moet de hond jou nog maar kunnen zien op een paar honderd meter afstand en dan ook nog zien wat je met je armen doet. Die stem hoort hij natuurlijk al helemaal niet, zeker een lichte vrouwenstem niet die misschien ook nog tegen de wind in moet. Maar ja, zo zijn nou eenmaal de conventies in de jachthondensport, maar ik begrijp er geen sik vanTerra5 schreef:Wat een leuke oefening HannekeDat gaat Danouk helemaal leuk vinden
Gaan we dit weekend gelijk mee aan de slag!
Als ik het goed begrijp gebruik je de fluit dus echt alleen om af te stoppen en terug te fluiten?
Ik heb er al helemaal zin in, zo leuk om op deze manier met je labje bezig te zijn![]()
Hanneke
Als ik kijk naar de praktijk: over het algemeen heb je wel zicht op je hond in de bieten, aardappels, stoppels, gras of spruiten bijvoorbeeld. De plekken waar je hem kwijt bent is Tarwe (al kun je dan aan de tarwe nog wel redelijk zien waar ze lopen) of Mais (dan ben je ze echt "kwijt") er valt in die laatste gevallen ook niet bijster veel te dirigeren, aangezien je zelf ook niet kunt achterhalen waar het ligt. In het geval van niet kunnen zien van de hond, ga je dan al snel over op vrij zoeken. Op een jacht waarin de hond het maisveld in moet om iets op te halen, volsta ik met een "zoek op" en dan zoekt ze het verder zelf maar uit. Als het gaat om een stuk bebossing, ga ik natuurlijk wel zo staan dat ik weet welk deel mijn hond al heeft uitgewerkt. Vindt ze daar niets, dan laat ik haar voor het bos komen en stuur haar dan een ander zoekveld in. In dat laatste geval zou de enige variant zijn waarop ik een fluitsignaal zinnig kan vinden... maar voor de rest neuhhh niet echt
Daar komt nog bij: in de jacht praat je niet over honderden meters, zeker niet als je bij het geweer zit. De schietafstand is niet veel verder dan 60 meter en beweging is voor je hond op grote afstanden prima waar te nemen (lees je zwaaiende arm naar links of rechts). Laat de wind zo staan dat die duif nog een eindje verder zeilt, maar dan heb je het met een honderd, hondertwintig meter echt wel gehad.
In geval van meerdere posten kunnen de afstanden wel groter worden, maar ook dan merk ik dat mijn hond de bewegingen van mij prima kan waarnemen. Zelfs in schemering.
Laatst gewijzigd door Lupos op 17 sep 2011, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Terra5
- Speurneus

Ik denk dat ik het nu wel iets beter snapLunatic schreef:Terra5 schreef:Thanks allemaal voor de aanvullende tips
Linda, Danouk kan al best veel, vind ik zelfDit is wat we nu doen;
Ik laat haar zitten en ze moet blijven (soms op afstand nog met gebaar op "af"), dan loop ik bij haar vandaan en verstop de dummy op redelijk grote afstand in het bos (waar ze me dus niet meer ziet). Dan loop ik een stukje verder en fluit haar naar me toe en geef dan "apport". Soms loop ik naar haar terug en laat eerst stukje volgen voordat ik het apport geef. Ik kan haar op ieder moment afstoppen met de fluit en dan gaat ze zitten en kijkt naar mij, wachtend op het commando.
Ik varieer iedere keer wel in welke volgorde en wat ze moet doen. Wat ik nu dus zag is dat ze dan eerst aan de ene kant van het pad gaat zoeken en dan naar de andere kant. Ze reageert op zich wel op aanwijzingen van mij, maar het lijkt mij zo handig (en leuk om te leren) om haar direct en vooral op afstand al de goede kant op te sturen..
Misschien begrijp ik jouw stukje over het "zoek" wellicht dus niet helemaalWant haar neus gebruiken kan ze al wel..
We gaan vanmiddag maar eens kijken hoever we vandaag kunnen komenIk weet niet zo goed hoe ik het duidelijker moet omschrijven
![]()
Het gaat erom dat je hiermee het nazoeken in een jacht nabootst, dus samen door het veld lopen opzoek naar verloren stukken, het is dan makkelijk om in een bepaald gebied waar de jager denkt dat er nog iets ligt, je hond gericht te laten zoeken, dus commando, neus aan de grond en net zolang zoeken tot je het gevonden hebt![]()
Maar misschien kan iemand het duidelijker omschrijven?
Ach, het gaat er ook niet om hoe het in ons geval precies hoort, als het maar leuk is om te doen
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Linda bedoelt twee verschillende soorten zoeken: territorium, en nazoeken.
Nazoeken houdt in dat de hond het veld uitwerkt om te bespeuren of er nog stukken kwijt zijn. Hierbij moeten ze een zo groot mogelijk gebied beslaan waarbij ze het liefst in slagen of cirkels alles langsgaan.
Het territorium is er om de hond gericht op een bepaald stukje te laten zoeken. Je zegt dus feitelijk "hier in de buurt moet je blijven" De bedoeling is dan dat je hond geen grote slagen maakt, maar echt in die regio opzoekt wat jij bedoelt. Uitwijken naar een heel ander stuk is in dat geval niet gewenst. Stel: een jager belt je op en is een stuk kwijt. Als je aankomt geeft hij aan waar hij het stuk heeft zien vallen. In dat geval zet je je hond (al dan niet middels sturen) daar neer en laat hem zoeken. Als de jager geen idee heeft, of het is een aangeschoten stuk, dan ga je naar het nazoeken oftewel "geen idee, je moet het zelf doen" zeg je dan tegen je hond.
Voor het territorium zoeken gebruik ik "lost" En Juna weet dan dat ze bijvoorbeeld aan de slootkant moet blijven zoeken en dus niet de tarwe in hoeft te gaan.
Voor het nazoeken gebruik ik "zoek op" en Juna weet dan dat er iets verloren ligt, waarvan ik geen idee heb. Zij pakt dan zelfstandig slagen op de wind, zodat ze in een kort tijdsbestek een groot deel van het terrein kan afzoeken.
Nazoeken houdt in dat de hond het veld uitwerkt om te bespeuren of er nog stukken kwijt zijn. Hierbij moeten ze een zo groot mogelijk gebied beslaan waarbij ze het liefst in slagen of cirkels alles langsgaan.
Het territorium is er om de hond gericht op een bepaald stukje te laten zoeken. Je zegt dus feitelijk "hier in de buurt moet je blijven" De bedoeling is dan dat je hond geen grote slagen maakt, maar echt in die regio opzoekt wat jij bedoelt. Uitwijken naar een heel ander stuk is in dat geval niet gewenst. Stel: een jager belt je op en is een stuk kwijt. Als je aankomt geeft hij aan waar hij het stuk heeft zien vallen. In dat geval zet je je hond (al dan niet middels sturen) daar neer en laat hem zoeken. Als de jager geen idee heeft, of het is een aangeschoten stuk, dan ga je naar het nazoeken oftewel "geen idee, je moet het zelf doen" zeg je dan tegen je hond.
Voor het territorium zoeken gebruik ik "lost" En Juna weet dan dat ze bijvoorbeeld aan de slootkant moet blijven zoeken en dus niet de tarwe in hoeft te gaan.
Voor het nazoeken gebruik ik "zoek op" en Juna weet dan dat er iets verloren ligt, waarvan ik geen idee heb. Zij pakt dan zelfstandig slagen op de wind, zodat ze in een kort tijdsbestek een groot deel van het terrein kan afzoeken.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

-
Boukje
- Hele grote hondenneus

-
Terra5
- Speurneus

Nou vandaag voor het eerst dus met Danouk hiermee aan de slag gegaan en de dame vond het toch vrij lastig.. Ze heeft er de neiging om dan toch zelf de richting te kiezen.. Op een gegeven moment ging ze dus weer de andere kant op, toen stopte ik haar af, gaf nogmaals commando voor rechts met armgebaar en toen ging ze wel als een speer de goede kant op
En vervolgens weer keurig op mijn commando naar links! Het begin is er dus 
Ze was best moe na 20 minuutjes zo trainen, je merkt dat het toch best intensief is. We gaan gewoon rustig stap voor stap verder
Enne Boukje; ik plaats nog geen filmpjes, pas als het helemaal goed gaat
Ze was best moe na 20 minuutjes zo trainen, je merkt dat het toch best intensief is. We gaan gewoon rustig stap voor stap verder
Enne Boukje; ik plaats nog geen filmpjes, pas als het helemaal goed gaat
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Waarvan wilde je precies een filmpje zien?
Hier is wel een filmpje van jachttraining in het algemeen:
http://www.youtube.com/watch?v=iKcjeMFP ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Je hoort ook goed het gebruik van de territoriumfluit.
Hanneke
Hier is wel een filmpje van jachttraining in het algemeen:
http://www.youtube.com/watch?v=iKcjeMFP ... r_embedded#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Je hoort ook goed het gebruik van de territoriumfluit.
Hanneke
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Erg leuk filmpje Hanneke
@Tamara, misschien kunnen we een keertje samen trainen? Ik bij jou in het bos (Sara heeft zelden in het bos geapporteerd), jij hier in de weilanden bij mij, wel leuk als afwisseling. Ik heb ook een wilddummy, maar weet niet of jij dat ziet zitten
Echt wild kunnen we ook nog doen, krijg volgende maand twee vogeltjes
Maar als je dat niet ziet zitten, snap ik dat, heb er ook 7 jaar niet aan gewild haha
Met z'n tweeën kun je ook goed aan steadyness werken. Sara is zo steady als wat als ik met haar ALLEEN train, met een andere hond moet ze echt aan de lijn wachten anders springt ze in. Dus dat zou ik dan mooi bij jou en Danouk kunnen oefenen.
Denk er maar eens overna, voorlopig ben ik nog druk in mijn nieuwe huis zoals je weet, maar het bos loopt niet weg natuurlijk.
@Tamara, misschien kunnen we een keertje samen trainen? Ik bij jou in het bos (Sara heeft zelden in het bos geapporteerd), jij hier in de weilanden bij mij, wel leuk als afwisseling. Ik heb ook een wilddummy, maar weet niet of jij dat ziet zitten
Met z'n tweeën kun je ook goed aan steadyness werken. Sara is zo steady als wat als ik met haar ALLEEN train, met een andere hond moet ze echt aan de lijn wachten anders springt ze in. Dus dat zou ik dan mooi bij jou en Danouk kunnen oefenen.
Denk er maar eens overna, voorlopig ben ik nog druk in mijn nieuwe huis zoals je weet, maar het bos loopt niet weg natuurlijk.
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

Ik heb ook 'paaltjes' daarmee zet ik een soort honkbal veld uit.
Hond op de 'werpheuvel' ik op de plek van de 'slagman'. Hond kijkt naar mij.
Dan kun je een dummy op 1 honk neerleggen (later op 2 of alle drie) en ook de afstanden kun je langzaam groter maken.
Heel handig systeem om een begin te maken met dirigeren.
Zie je het voor je Boukje?
De gebaren starten met twee vuisten voor de borst. Armen recht omhoog is omdraaien en vooruit. Naar links + evt. uitstappen of naar rechts + eventueel uitstappen spreekt voor zichzelf.
In plaats van paaltjes volstaan ook van die pionnen die je bij de speelgoed of sportwinkel kan kopen, die oranje.
Het zijn punten waar de hond weet: Daar is het.
Kan de hond het goed op deze manier, ook op grote afstand, dan de paaltjes (pionnen) weg gaan laten.
De hond moet altijd in een hoek van 90 graden naar links of naar rechts. Dus niet schuin!!!!
Dan kun je een dummy op 1 honk neerleggen (later op 2 of alle drie) en ook de afstanden kun je langzaam groter maken.
Zie je het voor je Boukje?
De gebaren starten met twee vuisten voor de borst. Armen recht omhoog is omdraaien en vooruit. Naar links + evt. uitstappen of naar rechts + eventueel uitstappen spreekt voor zichzelf.
In plaats van paaltjes volstaan ook van die pionnen die je bij de speelgoed of sportwinkel kan kopen, die oranje.
Kan de hond het goed op deze manier, ook op grote afstand, dan de paaltjes (pionnen) weg gaan laten.
De hond moet altijd in een hoek van 90 graden naar links of naar rechts. Dus niet schuin!!!!
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Ik zie het redelijk voor meSaskia.Bernadette schreef:Ik heb ook 'paaltjes' daarmee zet ik een soort honkbal veld uit.
Zie je het voor je Boukje?![]()
Maar je stuurt dus eerst de hond dan vooruit? En laat 'm dan zitten op fluit bij het punt waar die een kant op moet? En dan naar links/rechts (pion)?
Sorry als ik het helemaal verkeerd zeg hoor
-
Saskia.Bernadette
- Speurneus

Nee je begint met de hond op de werpheuvel te laten zitten, kijkend naar de plek waar jij gaat staan: Thuisplaat, slagman, wat je wilt.
Jij loopt naar de thuisplaat (slagman) en vandaar ga je de hond dirigeren.
De hond mag in het begin ook zien dat je een dummy neerlegt. Je kiest eerst 1 van de drie mogelijkheden.
Dus of vooruit (= doorsturen eigenlijk) of naar links of naar rechts.
Per training 1 kant, paar keer doen. Tot de hond het echt door heeft.
volgende keer andere kant. Dan twee kanten afwisselen (random) en dan de 3e oefenen, dan de drie combineren (ook random)
Weet je zeker dat de hond je snapt. Ook na bijvoorbeeld een paar dagen nog. Dan ga je de afstanden vergroten.
Gewoon in stapjes steeds moeilijker maken. Maar dat kan je zelf wel bedenken neem ik aan.
Zitfluit oefen ik apart, zodat ik het later kan gaan combineren. Zover is Lina ook nog niet.
De hond mag in het begin ook zien dat je een dummy neerlegt. Je kiest eerst 1 van de drie mogelijkheden.
volgende keer andere kant. Dan twee kanten afwisselen (random) en dan de 3e oefenen, dan de drie combineren (ook random)
Weet je zeker dat de hond je snapt. Ook na bijvoorbeeld een paar dagen nog. Dan ga je de afstanden vergroten.
Gewoon in stapjes steeds moeilijker maken. Maar dat kan je zelf wel bedenken neem ik aan.
Zitfluit oefen ik apart, zodat ik het later kan gaan combineren. Zover is Lina ook nog niet.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
-
Boukje
- Hele grote hondenneus

Bedankt voor de uitleg. Gaan we mee aan de slagSaskia.Bernadette schreef:Nee je begint met de hond op de werpheuvel te laten zitten, kijkend naar de plek waar jij gaat staan: Thuisplaat, slagman, wat je wilt.
Gewoon in stapjes steeds moeilijker maken. Maar dat kan je zelf wel bedenken neem ik aan.![]()
- RaymondC
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Zoals Lupos ook al aan haalt, je begint met 1 dummy.
Zoals wij dit opbouwen is als volgt:
Hond zit voor je ± 5 meter
1 dummy smijt je naar rechts
Aandachtsfluit (ook wel stopfluit genoemd)
Je rechterhand gaat omhoog, maak een hoek met je schouder en onderarm (je handpalm is naar de hond toe gericht)
Beweeg je arm naar rechts en doe er ook een stap bij, en gebruik het commando wat je hiervoor wilt gebruiken.
Als je hond dit goed begrijpt, dan doe je het zelfde voor links.
Begrijpt hij/zij dat ook, dan ga je met 2 dummies werken.
1 links 1 rechts, de eerst gegooide dummy wordt opgehaald, de andere haal jezelf op.
Er worden in de jacht enkele fluitsignalen gebruikt:
stopfluit (aandachtsfluit) 1x lange tuut
komfluit (2x kort na elkaar)
kom dichter fluit snellere korte fluitsignalen na elkaar
zoekfluit langer gerekt fluitsignaal na elkaar
(goh valt niet mee om die signalen uit te leggen op papier)
De handsignalen en commando's die gebruikt worden:
back (vooruit)
get in (meestal bij rechts), er zijn ook handlers die right of rechts gebruiken
get out (meestal bij links) of links/left
Zoals wij dit opbouwen is als volgt:
Hond zit voor je ± 5 meter
1 dummy smijt je naar rechts
Aandachtsfluit (ook wel stopfluit genoemd)
Je rechterhand gaat omhoog, maak een hoek met je schouder en onderarm (je handpalm is naar de hond toe gericht)
Beweeg je arm naar rechts en doe er ook een stap bij, en gebruik het commando wat je hiervoor wilt gebruiken.
Als je hond dit goed begrijpt, dan doe je het zelfde voor links.
Begrijpt hij/zij dat ook, dan ga je met 2 dummies werken.
1 links 1 rechts, de eerst gegooide dummy wordt opgehaald, de andere haal jezelf op.
Er worden in de jacht enkele fluitsignalen gebruikt:
stopfluit (aandachtsfluit) 1x lange tuut
komfluit (2x kort na elkaar)
kom dichter fluit snellere korte fluitsignalen na elkaar
zoekfluit langer gerekt fluitsignaal na elkaar
(goh valt niet mee om die signalen uit te leggen op papier)
De handsignalen en commando's die gebruikt worden:
back (vooruit)
get in (meestal bij rechts), er zijn ook handlers die right of rechts gebruiken
get out (meestal bij links) of links/left