tros radar maandag 19 sept uitzending over rashonden

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

@ Brigitte: jij stelt dat de RvB de verantwoordelijkheid wegschuift en bij de fokkers legt en dat ze dat niet zouden moeten doen. Maar vergeet niet, dat de RvB voor het overgrote deel wordt aangestuurd door die fokkers. De RvB is een vereniging van verenigingen. De leden van de RvB zijn voor het overgrote deel de rasverenigingen, dus de fokkers. De fokkers bepalen dus zelf de regels. De RvB kan niet autoritair en eigenmachtig optreden, want dan wordt het bestuur naar huis gestuurd door de ledenvergadering (lees: de rasverenigingen). Ze moeten dus altijd compromissen zoeken, over ieder heikel punt wordt gestemd in de ledenvergadering.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Nou ik toch bezig ben.. René Woudman trekt in Kynologie Op De Korrel ook flink van leer tegen de RvB:
http://www.mucho-bravo.com/dom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ook hij vergeet dat de Raad niks kan zonder medewerking van de rasverenigigen, dus de fokkers. Dus hij kan de zwartepiet wel bij de Raad leggen, maar de rasverenigingen (dus de fokkers) zouden zelf de hand in eigen boezem moeten steken.

Hanneke
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

het is net als de politiek.....het is 1 pot nat
XXX

Ongelezen bericht door XXX »

Ben erg benieuwd wat er allemaal wordt uitgezonden.
XXX

Heb de aflevering bekeken en niks nieuws!
Hopen dat er nu echt iets gebeurd......zodat er weer gezonde rashonden komen.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Dus ik heb niets gemist, dat dacht ik wel. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

volgens de rashondenwijzer kan ik dus beter maar geen van de rassen, incl. de labrador, meer aanschaffen die ik zou overwegen :cry:

schrikt wel erg af :(
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
XXX

Qua aandoeningen staat de Labrador op de één na laatste plaats....vreselijk!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Ik heb de enquete ingevuld.
Bij aandoeningen heb ik gezet: geen, geen, geen.

In het toelichtingsvak:

Zou ik de enige gezonde labrador in Nederland hebben? Nee ik heb er zelfs 2!

Deze enquete is tendentieus en negatief van opzet.
Beter een enquete gehouden voor alle eigenaren van rashonden, zodat een transparanter beeld ontstaat!

Iedereen zou deze enquete moeten invullen, vooral als hij een gezonde rashond heeft. :wink:

De enige kwaal die ik bij mijn honden ben tegengekomen is roos. Maar dat was met betere voeding (lees vers/KVV) zo verholpen gelukkig. :D

Er zijn idd veel problemen in hondenrassen. Daar wordt dmv testen en zorgvuldig bewaken van de genenpoel hard aan gewerkt. Maar zolang malafide fokkers maar raak doen is het dweilen met de kraan open.

En het fokken op uiterlijk mag wat mij betreft wel ondergeschikt worden aan het fokken op gezondheid. 8)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Vol verbazing heb ik de website gelezen ziektes gezien waar ik nog niet eerder van gehoord heb.
RD als tweede ernstige afwijking....en dan zoals bovenstaande al aangeeft roos :?
Ik heb hier 9 gezonde honden lopen.

Vind het ongepast ook dat ze erbij zetten dat ze niet aansprakkelijk zijn voor wat ze publiceren maar wel echte onderzoeken zijn gedaan....dus hun geloven het dan in mijn ogen ook niet.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Deze resultaten stroken helemaal niet met die van de gezondheidsenquete die de NLV twee jaar terug heeft laten doen. Aan die laatste hecht ik eerlijk gezegd meer waarde dan aan de ´onderzoeken´ van Radar. De NLV enquete is wetenschappelijk verantwoord en dat is bij die van Raadar maar zeer de vraag.

Hanneke
Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Volgens mij doen in deze lijst de labradors zonder stamboom ook mee, dat werd tenminste gezegd in de uitzending. Tja, als de broodfokhondjes ook in deze lijst staan wat zegt het dan over gezondheid :confused:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Allereerst een antwoord voor jou Hanneke :D
Ik ben het volstrekt niet met je eens, maar dat had je al begrepen he :wink:

Een controlerend orgaan, zoals de raad van beheer, dient in mijn ogen volstrekt onpartijdig te zijn!!
Het kan dus absoluut niet de bedoeling zijn dat zij, om draagkracht te winnen of te behouden, rekening houden met de wensen van juist diegenen die zij moeten controleren....de fokkers.
Ik vind dit een uiterst zwak verweer voor datgene waar zij in mijn ogen voor staan....een uitermate log orgaan, dat nauwelijks open staat voor verandering op korte termijn, in welke situatie dan ook...en daar kan ik hier en daar uit ervaringen over meespreken.

Dus, op dat punt kan ik niet anders dan de spreker bij radar gelijk geven, het wordt hoog tijd voor verscherping van de regels, en goede controle op de naleving daarvan.
Fokkers die het daarmee niet eens zijn, zullen dan idd niet meer met stamboom fokken...maar is dat dan zo erg?

Dan de rashondenwijzer, wat een lachfilm :D :lol: :D
Cataract en patella luxatie zou niet bestaan bij ons geliefde ras...da's toch mooi om te lezen :D
Wobbler syndroom, Cerebellaire Ataxie, Epitheliale Cornea dystrofie,Portosystemische shunt, hemofilie....allemaal aandoeningen die natuurlijk erfelijk zijn...maar niet ras-gebonden zijn.

De algemene teneur van het programma vond ik trouwens niet verkeerd, maarja, ook dat is geen verrassing natuurlijk :D
Op uiterlijke kenmerken fokken is nou eenmaal niet mijn ding, en naar behoefte van pupkopers fokken al helemaal niet.

Eigenlijk, eigenlijk hoeven we niet zo ongelukkig te zijn met dit soort programma's, want, wat is er nou mooier dan dat de mensen idd op marktplaats gaan kijken...vervolgens doorverwezen worden naar de rashondenwijzer...daar ons geliefde ras tussen zien staan...en kiezen voor een ander ras?
Maw, het ras zou niet meer populair zijn...met alle goede gevolgen vandien :applaus:
Afbeelding
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Dat ben ik niet met je eens Brigitte.
Ten eerste: mensen die op MP een hondje gaan zoeken, klikken geen bijvoegende links aan, want die willen gewoon NU een hondje.
Ten tweede: de eenzijdigheid van de rashond in de uitzending, zal ervoor zorgen dat mensen oprecht nog altijd denken dat stamboom en show hand in hand gaan, en dat is onwaar. Resultaat? Broodfok viert hierdoor hoogtij.
Ten derde: door die hele eenzijdigheid, maar ook door de wazige lijn tussen stamboom/look-a-like, is er absoluut geen objectief oordeel te vellen over al deze uitspraken.
En als laatste: als mevrouw begint met te stellen dat rashonden alleen voor het uiterlijk gefokt worden en daar geen note bijplaatst, is mijn broek afgezakt!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
witje

Ongelezen bericht door witje »

Domme mensen, en die zijn er helaas genoeg in Nederland, hebben 1 ding geleerd van deze uitzending, nl nooit een hondje met een stamboom kopen, die zijn allemaal ziek, veel beter eentje zonder stamboom, die mankeren niets. En laat dat soort hondjes nu met vrachtwagens vol uit het buitenland binnenkomen.....

Marijke
Plaats reactie