Er werd mij inderdaad verteld dat andere mensen van de hond hadden afgezien omdat hij teveel uit showlijnen kwam. Dat waren jullie dus.Lunatic schreef:Wat grappig, wij hebben naar aanleiding van het verhaal in de herplaatshoek ook naar Billy geinformeert, het zou gaan om een hond uit een amerikaanse jachtlijn en moest naar mensen die ermee wilde werken, volgems het verhaal.
Wij kregen een iets ander verhaal te horen van her asiel dan jullie, maar het bleek niet om een hond uit een jachtlijn maar uit een showlijn te gaan en dat was voor ons dus niet interessant.
:
Ik ben blij dat jullie verder van hem hebben afgezien hoor.
Mij bracht de opmerking over showlijnen in eerste instantie ook aan het twijfelen. Maar mede op aandringen van de rest van ons gezin, ben ik toch gaan kijken. En hij zag er niet uit als een tonnetje op te korte pootjes (Sorry voor deze typering van sommige showhonden). Daarnaast wil ik graag met mijn honden werken maar hoef ik niet perse de top te halen. Zolang de hond en ik maar plezier hebben en vooruitgang boeken, ben ik tevreden. Ik had toen ik ging kijken een dummy en een vachtje bij me en heb gekeken wat hij daar mee wilde doen. Hij was helemaal wild van de dummy en bracht deze keurig bij mij. Ook een verloren zoek ging heel goed. En of hij echt jachtverstand heeft moet de toekomst uitwijzen. De passie heeft hij in ieder geval wel.
Het assiel vertelde mij in 1e instantie ook een vreemd verhaal over waarom de fokker de hond niet wilde terugnemen.
De mensen die afstand hebben gedaan zijn hierover beslist niet eerlijk geweest. Maar ja als je bij afstand zegt:"Ik heb er een puinhoop van gemaakt en ik wil geen moeite doen om mee te werken om de hond goed te herplaatsen", zal een assiel de hond misschien weigeren. Daarom hang je een verhaal op over een fokker die de pup niet terug wil vanwege uiterlijke kenmerken en karakterfouten. Aan de hand van het inentingsboekje ben ik erachter gekomen dat de mensen vrijwel naast het assiel woonden, Dit maakte de stap om de pup te dumpen, kennelijk wat kleiner.
Ik vind dit onvoorstelbaar en een uitwas van de weggooimaatschappij: Je schaft een hond aan en als het niet bevalt of niet onmiddelijk gaat zoals je je had voorgesteld, doe je het gewoon weer weg en het liefst onmiddelijk en zonder inspanning.
En als fokker kun je hierover wel iets in je contract zetten. Maar wat kun je doen als mensen dat contract schenden: Naar de rechter stappen en de pup terug eisen?