Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Tika Trails schreef:Daarom is het handig om altijd af te spreken wanneer je op de keuze terug komt.... ik spreek dat ook altijd af als mensen er over willen na denken, dat geeft van beide kanten wat meer zekerheid op een antwoord. Beide kanten kunnen natuurlijk niet al te lang afwachting blijven op een antwoord.

Zelf heb ik nu ook pups. Twee puptoeristen gemailt, gebeld en voicemail ingesproken dat er een pup voor ze is. Nu bijna drie dagen verder heb ik nog helemaal niks gehoord, dus ga ik morgen mensen bellen die er echt om zitten te springen....

Ik moet wel zeggen dat ik in jouw geval, zelf als fokker even contact met je had opgenomen, om te vragen of je een keus had gemaakt, omdat er nog meer geïntresserden waren....

Weet je..... alles heeft een rede denk ik dan maar en kom je uiteindelijk vast bij een pracht van een pup uit!
Heel even :offtopic:

Bianca, van harte met je pups!
Heb even op je site gekoekeloerd, wat een prachtjes!

:verliefd1:
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

@tika trails
Bedankt voor je bemoedigende woorden. Die pup gaat zeker komen
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

marions schreef:
Tika Trails schreef:Daarom is het handig om altijd af te spreken wanneer je op de keuze terug komt.... ik spreek dat ook altijd af als mensen er over willen na denken, dat geeft van beide kanten wat meer zekerheid op een antwoord. Beide kanten kunnen natuurlijk niet al te lang afwachting blijven op een antwoord.

Zelf heb ik nu ook pups. Twee puptoeristen gemailt, gebeld en voicemail ingesproken dat er een pup voor ze is. Nu bijna drie dagen verder heb ik nog helemaal niks gehoord, dus ga ik morgen mensen bellen die er echt om zitten te springen....

Ik moet wel zeggen dat ik in jouw geval, zelf als fokker even contact met je had opgenomen, om te vragen of je een keus had gemaakt, omdat er nog meer geïntresserden waren....

Weet je..... alles heeft een rede denk ik dan maar en kom je uiteindelijk vast bij een pracht van een pup uit!
Heel even :offtopic:

Bianca, van harte met je pups!
Heb even op je site gekoekeloerd, wat een prachtjes!

:verliefd1:
Thanks.... ik ben echt over the moon met het resultaat!
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Het beste is gewoon om te bellen, niks via mail maar gewoon bellen.

Ook zou ik je willen adviseren om gewoon je aan 1 fokker vast te houden niet meerdere fokker een fokker streeft een doel na, daar kun je het in vinden of niet.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
opurk

@Dutchlab's
Ja, dat is zeker wel zo, maar het primaire contact is vaak wel de mail. Mail kan soms ook snel verkeerd worden uitgelegd. Binnenkort ga ik een andere fokker bezoeken. Het persoonlijk contact kan vaak prettig zijn. De fokker kan ook een heel kritische houding nemen tegenover de aspirant koper, te snelle conclussies trekken. Natturlijk wil een fokker dat de pups bij een goed adres terecht komen. Het moet dus ook klikken tussen koper en fokker. En dat is ook in het voordeel van de pup.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hallo Opurk
Dus als het verkeerd uitgelegd word, is het gewoon beter om de telefoon te pakken dan via de mail.
En als de klik er niet is worden er hier geen pups verkocht.
Ik hou liever mijn hele nest zelf dan ze weg doen met een pijn in me buik gevoel.
Maar als je een kennel wilt beginnen heb je toch ook voorkeur voor bepaalde lijnen...en kan ik me dan niet indenken in het switchen van kennel 1 naar andere kennel....maar dat ben ik.

Zo heb ik jaren gewacht op een reu uit Denemarken en met nog velen meer honden, want ik wilde dan van die kennel omdat ik me hun manier kon vinden.
Groetjes Saskia

Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

hallo opurk.

Wat een stap ga je zetten. Ik ben wel benieuwd, niet zo zeer naar alle wijsheid uit boekjes die je hebt gelezen en die je wilt delen alswel het antwoord op de vraag waarom je wilt fokken. Wat is je visie? Er zijn nl al veel labradorfokkers. Wat wil jij meegeven / brengen / wat is je ideaal?
Wat vind je mooie labradors en waarop wil je verder borduren?

Ik merk zelf dat, en dat heb ik best onderschat hoor, wij een hele grote invloed hebben op het leven van de mensen die bij ons een pupje hebben gekocht. Meer dan ik ooit verwacht had. Zo zijn mensen door ons in aanraking gekomen met jachttraining, de jacht, wildgerechten eten. Zaken waar ze anders niet of nog niet mee in aanraking zijn geweest. Maar door de gesprekken hier aan de keukentafel wordt soms heel veel teweeg gebracht.

Verder is een beller altijd sneller en zou ook ik bellen.... maar wel vasthouden aan de soort honden/ bloedlijnen waar ik achtersta.
Afbeelding
opurk

Nou heel veel dank voor jullie reacties. Best wel een aardige topic zo, en vooral leerzaam. Maar ja, ik sta nog in de kinderschoenen. Ik bevind me vooral nog in de fase van orientering, dus vandaar het switchen. Kijken naar andere fokkers en vooral gaan luisteren naar hun ervaringen. En een eigen visie? Voorlopig denk ik dat het daar nog te vroeg voor is. Wat wel voor mij duidelijk is, is dat ik een voorkeur heb voor zwarte labradors, waarbij uiteraard de standaard het uitgangspunt is. Met als toevoeging het behoud van het karakter van de labrador. En hoe ik dat allemaal wil gaan bereiken? Nou door meerdere fokkers gaan bezoeken en vragen naar hun visie op het fokken. Niet via de mail dus maar bellen. 8)
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Maar alles begint met een visie...... waarop ga je dan beginnen te bouwen? op de visie van een andere fokker?
Uitgangspunt de rasstandaard met als toevoeging het behoud van het kakrakter, hoor ik overal , maar gebeurd dat ook en hoe houdt een ras standaard zich in jouw fok praktijk, wat is nou echt belangrijk, dit alles kan niet zonder een visie, een doel van het fokken, waar ga je beginnen en waar doe je het allemaal voor.....

Hoe ik ben begonnen...... verdiepen in stambomen, lijnen, gezondheid en type.
Veel shows bezoeken om mijn type te vinden, en nog meer verdiepen in stambomen, Honden gedrag studeren, KK1 cursus en examen.
Dit alles duurde meer dan een jaar. Uiteindelijk het type gevonden waar mee ik wilde starten en op deze pup heb ik ook nog een jaar moeten wachten....

Ik geef toe dat je ergens moet beginnen, maar een visie moet je hebben, want waarom zou je anders willen fokken?
Iets om goed over na te denken?
opurk

Ik zal zeker niet ontkennen dat je een visie nodig hebt, maar die komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Je begint met iets wat uitgroeit, door lezen, bezoeken, etc, waarbij deze visie dan vorm begint te krijgen. Ik begrijp de scepsis wel bij een groentje die wil gaan fokken, maar ik ga zeker niet overhaast te werk. Je geeft het zelf ook al aan, hoe je bent begonnen. Eerst je verdiepen in de materie, en das best veel, en je visie zal dan ook steeds meer vorm gaan krijgen. Maar das juist ook best leuk, toch?
En de cursus KK1 zit zeker in het pakket, maar ook het bezoeken van shows ligt in de planning.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Natuurlijk geldt zeker bij een hobby als hondenfokken dat je de weg van het voortschrijdend inzicht bewandelt. Al doende leer je. Niemand begint alwetend en iedere fokker is ooit begonnen, de meeste met minder bagage dan ze nu hebben.
Heel veel fokkers zijn er min of meer toevallig ingerold. Je koopt een labrador, raakt besmet met het virus, koopt er een tweede bij. Die blijkt best aardig te zijn en je wilt eens een nestje fokken. Enz. enz. Maar ook gebeurt het vaak dat een fokker uiteindelijk niet doorgaat met zijn allereerste lijn. Op een gegeven moment kom je erachter dat die lijn niet mooi genoeg is of dat er te veel problemen inzitten. Dat geldt voor mijzelf, maar ik kan zo een paar voorbeelden meer opnoemen. Ik heb met mijn eerste twee labradors wel een nestje gefokt, maar ben er uiteindelijk niet mee doorgegaan. Pas mijn derde en vierde gekochte hond zijn de stammoeders van mijn kenneltje geworden.
Dit, om maar aan te geven dat heel goed nadenken over wat je wilt, een teleurstelling kan voorkomen. Welk type wil je, welke honden vind je mooi? Welke lijnen moeten erachter zitten en welke beslist niet? Wil je shows gaan lopen of de sport in of misschien allebei? Weet je of bepaalde veelvoorkomende reuen misschien gezondheidsproblemen hebben gegeven of kleur- of karakterfouten?
Dat zijn dingen die je niet leert uit de boekjes, maar door contact met andere fokkers. Het verstandigste wat je in mijn ogen als beginnende fokker kan doen, is een goede pup kopen bij een goede fokker die al heel lang in het wereldje zit en je door hem of haar laten begeleiden.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Waar ik me aan erger is dat je vind dat wij sceptis zijn.....maar door te leren zoals Hanneke schrijft kom je pas achter dingen en sceptis zijn moet je wel want anders hou je het niet vol.
Ik was 4 honden verder voordat ik pas mijn eerste nestje kon fokken.
Dat is wel 1 van mijn stammoeders geworden van mijn kennel.
Maar ook dan krijg je verdriet tegenslag en ga zo maar door.

Denk er niet te licht over je doet dit niet even een nestje fokken.
Natuurlijk moet je ergens beginnen.
En is het niet zo dat ze gezond mag zijn wat doe je dan.
Er komt zoveel bij kijken, kun je een deal maken met de fokker dat als de pup niet gezond is, dat je eventueel een nieuwe krijgt.

Ik heb het idee dat je makkelijk schrijven kan, maar het dan doen is zo anders en denk dat menig fokker daar zo over denkt.
wat doe je als je nestje van 10 pups dood gaat door foutje van de dierenarts te veel narcose.
Fokken gaat ook zo vaak gepaard met verdriet kun je dat aan, durf je een 2 de hypotheek te nemen als het even tegenzit want de dierenarts moet toch betaald worden bijvoorbeeld.....
En zo kan ik allemaal senario´s opschrijven.....zie niet alleen het leuke ervan....
Natuurlijk is het mooi als alles goed mag gaan....maar het gaat ook vaak wel eens mis.
Denk je in jouw ogen iets goed te doen, krijg je een nest met ellende of ga zo maar door......
Laat je goed begeleiden door zoals wat Hanneke schrijft een ervaren fokker....die je alles kan vertellen....succes verder met je zoekt tocht.
Groetjes Saskia

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ik ben het met jullie dames eens!! Zoek het type en lijn die je het meeste ligt en laat je door 1 fokker begeleiden, dat is het meest verstandige......

Wij zijn zeker niet sceptisch, maar door de praktijk gevormd en dat is
de reden waarom er dit soort antwoorden komen.....
Als fokker horen we zo vaak,... een nestje fokken want het lijkt me leuk omdat.....
Ik denk dat we wel 101 redenen kunnen bedenken waarom het helemaal niet leuk hoeft te zijn, maar erg veel verdriet kan geven, ook naast de leuke momenten. Mensen die fokken lopen hier hoe dan ook een keer tegen aan. Men wil je dus alleen maar beschermen en je ook hier de juiste info geven, want ook dit soort info hoort erbij!

wat Saskia zegt over een tweede hypotheek, is zeker niet overdreven, soms kom je echt, helaas, voor dit soort verassingen te staan.
Ook mijn eerste nest was een drama, wat me toen meer dan 6000 gulden heeft gekost (zonder alle aanschaf enz.... alleen voor de zorg rond de bevalling en de pups), met uiteindelijk maar twee levende pups.

Iets om echt in je achterhoofd te houden, fokken wordt vaak te licht en makkelijk over gedacht, dus dit is echt alleen maar goed bedoeld.....
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

beste opurk,

Ik heb onderhand 1 ding geleerd; enthousiasme zal ik nooit afremmen! Ga er voor, als dit je droom is? doorzetten en er voor gaan. Maar.... door de vragen die ik stelde wilde ik je er aan het denken zetten.

Niet zozeer over de zaken die je interessant vind maar wel over wat jij wil, wat je doel is, wat je visie is etc. Mensen die een pupje overwegen aan te schaffen vragen hier naar. Maar ook om je bewust te maken van je rol, verantwoordelijkheid en inderdaad ook mogelijke niet leuke gevolgen.

Andere mensen hebben al het 1 en ander geschreven en ik kan dit alleen maar aanvullen jammergenoeg. Het is niet alleen vreugde en geluk. Die roze wolk gun ik wel iedereen hoor, praktijk wijst alleen anders uit.

Zelf zijn wij zeker 7 jaar bezig geweest met lezen, studie, stages lopen bij andere fokkers, kijken en verdriet verwerken dat het ons niet gegund is een nestje te fokken met het eerste meisje ( LPC) en dat wij bij ons eerste nestje moederhond zijn kwijtgeraakt 12 dagen na de bevalling. Ik kan het lijstje aanvullen met allerlei verdriet en met enkele mooie momenten maar dit kan iedere fokker. Je kunt van te voren nooit inschatten of je daar tegen kunt. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, toch?

Je hebt het over Sceptisch.... Nee, ik wil niet sceptisch overkomen. Ik zou het mooi vinden als je goed kunt aangeven waar jij de meerwaarde kan geven. Want als je dat goed kunt verwoorden kun je je daarmee zeker ook onderscheiden tov anderen.
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Naomi wat bedoel je met visie ?

Dat je, je teef wilt verbeteren of de visie om te fokken?
Groetjes Saskia

Plaats reactie