Nog nergens blijkt uit wat de toename is, of die er is en als die er al is hoeveel die dan is. Er zijn, en dat schreef je zelf ook, geen cijfers bekend. Toch jammer dat er dan allemaal maatregelen de wereld ingeslingerd worden in plaats van dat je rustig naar de cijfers kijkt. En ja... we moeten eerst afwachten tot dat die cijfers gepresenteerd worden. Het meest onverstandige wat de NLV nu kan doen is met maatregelen komen of aan hun leden adviseren dat er maatregelen moeten komen ... want waartegen zijn die dan????Laboriginals schreef:Oeps, sorry, MarGa, ik bedoelde inderdaad die formulie die jij gevonden had. Neemt u mij niet kwalijk.![]()
Het is zo´n hot item omdat de media dit tot hot item hebben gemaakt met hun programma´s als Pedigree Dogs Exposed, Radar, Zembla, Het Gesprek en weet ik waar nog meer te zien en te horen is geweest hoe slecht het wel niet gesteld is met de rashond. De boodschap is de maatschappij ingeslingerd dat de stamboomhonden allemaal ziek zijn door inteelt. Allerlei groeperingen dringen aan op maatregelen. Daarom is nu o.a. dit project gestart vanuit het ministerie en de Raad van Beheer en daarom proberen rasverenigingen maatregelen te nemen om hun genenpool zo breed mogelijk te houden / maken en de toename van de inteelt te beteugelen.
Hanneke
Fokkerijberaad NLV
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:

-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Tja, de hypes van de media. Dat wil niet zeggen dat het op waarheid berust. Kijk maar naar de hype over de Mex.griepvaccinatie.
Nu heb ik het alleen over de labrador, wie de schoen past trekke hem aan. De misstanden bij andere rassen zijn ook mij bekend.
Daarom is het juist belangrijk eerst te iventariseren en met concrete cijfers te komen alvorens losse flodders af te schieten en pupkopers adviezen te geven terwijl men zelf niet weet wat te antwoorden.
Met cijfers kun je ook de politiek, de media en de RvB laten zien dat het qua inteelt zo'n vaart niet loopt binnen ons ras.
tailleomvang 97cm, heb me laten vertellen dat dat 8á9 zijn en ik had 5á 6 '"besteld" maar zo fit als een hoentje
Nu heb ik het alleen over de labrador, wie de schoen past trekke hem aan. De misstanden bij andere rassen zijn ook mij bekend.
Daarom is het juist belangrijk eerst te iventariseren en met concrete cijfers te komen alvorens losse flodders af te schieten en pupkopers adviezen te geven terwijl men zelf niet weet wat te antwoorden.
Met cijfers kun je ook de politiek, de media en de RvB laten zien dat het qua inteelt zo'n vaart niet loopt binnen ons ras.
tailleomvang 97cm, heb me laten vertellen dat dat 8á9 zijn en ik had 5á 6 '"besteld" maar zo fit als een hoentje
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
-
- Speurneus
- Contacteer:
Nou is het wel zo, dat in iedere gesloten populatie het inteeltpercentage per definitie oploopt. En te veel inteelt geeft problemen, dat wil ik niet bestrijden. Jij bent ook paardendeskundige, jij weet denk ik ook wel wat voor ellende er bijv. in een klein stamboek als het Friese paard zit. Ik weet niet hoe dat bij de Arabieren is, dat zal denk ik minder zijn omdat die populatie veel groter is. En dat is bij de labrador gelukkig ook zo, dat ras kent ook wereldwijd een hele grote populatie. Maar toch... alles gaat natuurlijk wel terug op steeds dezelfde honden.Marga schreef:Tja, de hypes van de media. Dat wil niet zeggen dat het op waarheid berust. Kijk maar naar de hype over de Mex.griepvaccinatie.
Als ik kijk naar enkele vrij recente Engelse reuen, bijv. de vader van onze Cayenne, Birchbrook Paddington Bear.. die is maar liefst 20,6% ingeteeld. De vader van onze Mellow, Donalbain MacDuff: 16,8%. Dat vind ik flinke percentages, zeker afgezet tegen het Engelse gemiddelde van 6,4%. Je ziet dan wel dat bijv. Carpenny Walpole (met een Amerikaanse outcross vader) heel laag zit: 2,5%.
Maar goed, dat zijn Engelse cijfers en die gelden niet voor onze Nederlandse populatie.
Door deze hele materie worden fokkers zich wel bewust van de risico´s en dat op zich is al een groot pluspunt. Vrijwel iedereen is ermee bezig en denkt erover na. Dat is pure winst, vind ik

Hanneke
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Bij de paarden hebben we eigenlijk altijd outcross gedaan, maar daar heb je zo mooi dat elke lijn met dezelfde letter begint. Zo is bij mij de E-lijn favoriet. Toch zie je bij zo'n lijn aan het eind dezelfde stammoeder. Alles is op te zoeken in een database tot aan desert bred en wat daarvoor zat is onbekend, maar dan zit je heel ver terug.Hanneke schreef:Nou is het wel zo, dat in iedere gesloten populatie het inteeltpercentage per definitie oploopt. En te veel inteelt geeft problemen, dat wil ik niet bestrijden. Jij bent ook paardendeskundige, jij weet denk ik ook wel wat voor ellende er bijv. in een klein stamboek als het Friese paard zit. Ik weet niet hoe dat bij de Arabieren is, dat zal denk ik minder zijn omdat die populatie veel groter is. En dat is bij de labrador gelukkig ook zo, dat ras kent ook wereldwijd een hele grote populatie. Maar toch... alles gaat natuurlijk wel terug op steeds dezelfde honden.
Als ik kijk naar enkele vrij recente Engelse reuen, bijv. de vader van onze Cayenne, Birchbrook Paddington Bear.. die is maar liefst 20,6% ingeteeld. De vader van onze Mellow, Donalbain MacDuff: 16,8%. Dat vind ik flinke percentages, zeker afgezet tegen het Engelse gemiddelde van 6,4%. Je ziet dan wel dat bijv. Carpenny Walpole (met een Amerikaanse outcross vader) heel laag zit: 2,5%.
Maar goed, dat zijn Engelse cijfers en die gelden niet voor onze Nederlandse populatie.
Door deze hele materie worden fokkers zich wel bewust van de risico´s en dat op zich is al een groot pluspunt. Vrijwel iedereen is ermee bezig en denkt erover na. Dat is pure winst, vind ik![]()
Hanneke
De Friesen kennen inderdaad problemen, daar is de fokbasis erg beperkt.
Pik even Birchbrook Paddington Bear eruit. Kan men ach en wee roepen wat betreft inteeltpercentage, maar zijn daar daadwerkelijk problemen uit voortgekomen of heeft dit juist de goede eigenschappen bevestigd? Want ook dat kan een (positief) gevolg van inteelt zijn. Denk dat men zich ook daarvan bewust moet zijn.
Slechte inteelt/lijnteelt fokt zichzelf kapot. Ja over de ruggetjes van weerloze puppen, bedoel het theoretisch.
En is de outcross dan zonder zorgen? Zo lijkt het wel, maar ook dat is niet altijd het geval.
Wikken, wegen, hopen, bidden, duimen. Het blijft puzzelen.
@Naomi. Doet me goed. Als alles maar gezond mag zijn. Ga ik nu dikkie dik weer een beetje eten geven.
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Ik heb al jaren een stamboom programma Animal Stackers die ook inteelt of lijnteelt berekend, die geeft pas bij 6 % rood.
Heb dit nog nooit met een combinatie gehad, terwijl ik graag terug fok op bepaalde honden.
Ik dank jullie wel voor het uitgebreid neerzetten van het verslag.
En ben blij dat er in ieder geval mensen tegengas gegeven hebben.
En ben blij dat je Naomi je zorgen geuit hebt.
Wat mij zorgenbaard is inderdaad ook het stukje in de LP over karakter, ben blij dat je dat iemand dat gezegd heeft want karakter is wel degelijk belangrijk in ons ras.
Qua gezondheid blijf ik erbij er worden ruim 4000 pups op jaar basis geboren, er zijn zelfs jaren geweest 5000 en meer en dat er maar een handje vol problemen qua gezondheid zijn.
Natuurlijk is dat ook nog te veel en wil iedereen zijn stinken de best doen, maar soms ontkom je er niet aan.....
Het nadeel is hierbij denk ik, als men een gezonde hond heeft hoor je dat nergens, pas als er problemen zijn gaat men de media of internet.
Ik weet dat in de LP een stukje heel klein stukje gestaan heeft wat Prof. Hazenwinkel geschreven had dat over HD 5 % maar erfelijk.....zulke stukken zouden groot geschreven moeten worden, en dan denk ik dat wij als fokkers best trots kunnen zijn over wat we bereikt hebben, in plaats van steeds de grond in getrapt te moeten worden.
Wanneer wilde ze nu dan dat we gaan stemmen....neem aan dat er eerst meer bekend moet worden...
Heb dit nog nooit met een combinatie gehad, terwijl ik graag terug fok op bepaalde honden.
Ik dank jullie wel voor het uitgebreid neerzetten van het verslag.
En ben blij dat er in ieder geval mensen tegengas gegeven hebben.
En ben blij dat je Naomi je zorgen geuit hebt.
Wat mij zorgenbaard is inderdaad ook het stukje in de LP over karakter, ben blij dat je dat iemand dat gezegd heeft want karakter is wel degelijk belangrijk in ons ras.
Qua gezondheid blijf ik erbij er worden ruim 4000 pups op jaar basis geboren, er zijn zelfs jaren geweest 5000 en meer en dat er maar een handje vol problemen qua gezondheid zijn.
Natuurlijk is dat ook nog te veel en wil iedereen zijn stinken de best doen, maar soms ontkom je er niet aan.....
Het nadeel is hierbij denk ik, als men een gezonde hond heeft hoor je dat nergens, pas als er problemen zijn gaat men de media of internet.
Ik weet dat in de LP een stukje heel klein stukje gestaan heeft wat Prof. Hazenwinkel geschreven had dat over HD 5 % maar erfelijk.....zulke stukken zouden groot geschreven moeten worden, en dan denk ik dat wij als fokkers best trots kunnen zijn over wat we bereikt hebben, in plaats van steeds de grond in getrapt te moeten worden.
Wanneer wilde ze nu dan dat we gaan stemmen....neem aan dat er eerst meer bekend moet worden...
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Hier 4 a 5 pups gezien en omvang 101 cm, en heeft mij nu uit me bed gegraven.Naomie schreef:Geen stress . Bij ons 98 cm 6 stuks . Meer dan 103 cm dan 8 of 9Marga schreef: tailleomvang 97cm, heb me laten vertellen dat dat 8á9 zijn en ik had 5á 6 '"besteld" maar zo fit als een hoentje
Omvang zegt niks, ze kunnen veel vocht bij zich dragen of een flinke uier hebben...gewoon heerlijk afwachten en genieten....alhoewel ik nu wel graag wat wil slapen.....[/color]
Groetjes Saskia
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Dutchlab´s schreef:Hier 4 a 5 pups gezien en omvang 101 cm, en heeft mij nu uit me bed gegraven.Naomie schreef:Geen stress . Bij ons 98 cm 6 stuks . Meer dan 103 cm dan 8 of 9Marga schreef: tailleomvang 97cm, heb me laten vertellen dat dat 8á9 zijn en ik had 5á 6 '"besteld" maar zo fit als een hoentje
Omvang zegt niks, ze kunnen veel vocht bij zich dragen of een flinke uier hebben...gewoon heerlijk afwachten en genieten....alhoewel ik nu wel graag wat wil slapen.....[/color]
Succes!!!
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
Marga schreef:Dutchlab´s schreef:Hier 4 a 5 pups gezien en omvang 101 cm, en heeft mij nu uit me bed gegraven.Naomie schreef: Geen stress . Bij ons 98 cm 6 stuks . Meer dan 103 cm dan 8 of 9
Succes!!!
succes allemaal

en nu weer ontopic!

-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
Het is heel logisch dat je bij deze honden een hoog IC hebt. immer waren dit in DIE tijde DE honden om te gebruiken, want ook nederland heeft ergens moeten beginnen. Van deze honden is er een groot aantal ook daadwerkelijk in de fokkerij terrecht gekomen en in mijn ogen gaat het ook daarom! Het IC is dan hoog, maar door het gebruik van andere honden, die je het IC weer omlaag gaan of stabiliseren, een goed voorbeeld daar van is de Saarloze wolfshond, met deze honden zijn ze gestart met een zeer kleine fokbasis en ook hier zie je dat het zich stabiliseerd.Marga schreef:Bij de paarden hebben we eigenlijk altijd outcross gedaan, maar daar heb je zo mooi dat elke lijn met dezelfde letter begint. Zo is bij mij de E-lijn favoriet. Toch zie je bij zo'n lijn aan het eind dezelfde stammoeder. Alles is op te zoeken in een database tot aan desert bred en wat daarvoor zat is onbekend, maar dan zit je heel ver terug.Hanneke schreef:Nou is het wel zo, dat in iedere gesloten populatie het inteeltpercentage per definitie oploopt. En te veel inteelt geeft problemen, dat wil ik niet bestrijden. Jij bent ook paardendeskundige, jij weet denk ik ook wel wat voor ellende er bijv. in een klein stamboek als het Friese paard zit. Ik weet niet hoe dat bij de Arabieren is, dat zal denk ik minder zijn omdat die populatie veel groter is. En dat is bij de labrador gelukkig ook zo, dat ras kent ook wereldwijd een hele grote populatie. Maar toch... alles gaat natuurlijk wel terug op steeds dezelfde honden.
Door deze hele materie worden fokkers zich wel bewust van de risico´s en dat op zich is al een groot pluspunt. Vrijwel iedereen is ermee bezig en denkt erover na. Dat is pure winst, vind ik![]()
Hanneke
De Friesen kennen inderdaad problemen, daar is de fokbasis erg beperkt.
Pik even Birchbrook Paddington Bear eruit. Kan men ach en wee roepen wat betreft inteeltpercentage, maar zijn daar daadwerkelijk problemen uit voortgekomen of heeft dit juist de goede eigenschappen bevestigd? Want ook dat kan een (positief) gevolg van inteelt zijn. Denk dat men zich ook daarvan bewust moet zijn.
Slechte inteelt/lijnteelt fokt zichzelf kapot. Ja over de ruggetjes van weerloze puppen, bedoel het theoretisch.
En is de outcross dan zonder zorgen? Zo lijkt het wel, maar ook dat is niet altijd het geval.
Wikken, wegen, hopen, bidden, duimen. Het blijft puzzelen.
@Naomi. Doet me goed. Als alles maar gezond mag zijn. Ga ik nu dikkie dik weer een beetje eten geven.
Ons ras is natuurlijk vele malen groter en over de jaren zijn de startende stambomen flink uitgewijt! Gelukkig hebben we in nederland een groot aantal fokkers die hun nek uitsteken en goede reuen importeren en zijn er genoeg fokkers die ook reuen uit het buitenland gebruiken, waar mee je het IC goed in balance houdt.
In Engeland moet het percentage veel hoger liggen omdat er jaren lang een honden niet zomaar het land in konden komen, dus moest er veel in eigen kring worden gefokt. In nederland zal het IC dan ook vele male lager liggen.
Op zich snap ik de link naar een dekreu berperking wel, maar blijf het in het juiste perspectief zien! Op de lijst die op de site van de NLV staat, kan je dit makkelijk terug vinden.
Er staan bv reuen op die bijna 300 tot 400 nakomelingen hebben, dat is veel, maar kijk je naar het aantal wat terug komt in de fok, zijn dat er meestal maar 10 of vijf en dat is het aantal wat te maken krijgt met
het IC en dus, moet dat cijfer heel laag zijn.... Immers is het aantal nakomelingen die als fok dier worden gebruikt DE maatstaaf.
Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit zich verdargaat ontwikkelen en maak me er zeker zorgen om. Ik hoop dat het bestuur zich nog eens goed achter de oren krabt en wacht met een stemming tot alle cijfers bekend zijn en niet, zoals gezegt, al in Mei over dit onderwerp gaat stemmen. Hoe zou dat kunnen als er nog geen cijfers bekend zijn?
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
Wat ik nog even kwijt wil...is dat ik het erg jammer vondt dat het aantal fokkers aanwezig erg laag was. Ik had daar meer van verwacht.
Ik snap dat mensen afwachten wat er gaat komen omdat het nog in de kinderschoenen staat, maar het is juist belangrijk om het bestuur te laten weten dat er een grote groep is die verschillende meningen heeft en ik vindt het van groot belang dat dit gehoort moet worden.
Zoals er namelijk nu wordt gecommuniceerd over dit onderwerp, kan in mijn ogen echt niet! De twee IC verhalen in de LP, geeft veel verwarring bij pupkopers. Als er nu een vraag over wordt gesteld, kan daar eigenlijk nog geen zinnig antwoord op gegeven worden!
En dan nog iets wat van mijn hart af moet....
Op de dekreuenlijst vindt je erg veel reuen, die belachelijk veel nakomelingen hebben, het ergst is dat je kan zien dat daar vaak meer dan 33 kinderen terug komen in de fok!! Dat is voor mij een hele makklijke som, namelijk "broodfok"!!!! Zo klaar als een klontje!
Fokken om te vermeerderen en niet te verbeteren! Dit gaat natuurlijk zeker om IC!! Dit soort reuen staan erg veel op de lijst, zonder of met kennelnaam...
Laat de NLV en RVB daar ook eens naar kijken.......
Ik snap dat mensen afwachten wat er gaat komen omdat het nog in de kinderschoenen staat, maar het is juist belangrijk om het bestuur te laten weten dat er een grote groep is die verschillende meningen heeft en ik vindt het van groot belang dat dit gehoort moet worden.
Zoals er namelijk nu wordt gecommuniceerd over dit onderwerp, kan in mijn ogen echt niet! De twee IC verhalen in de LP, geeft veel verwarring bij pupkopers. Als er nu een vraag over wordt gesteld, kan daar eigenlijk nog geen zinnig antwoord op gegeven worden!
En dan nog iets wat van mijn hart af moet....
Op de dekreuenlijst vindt je erg veel reuen, die belachelijk veel nakomelingen hebben, het ergst is dat je kan zien dat daar vaak meer dan 33 kinderen terug komen in de fok!! Dat is voor mij een hele makklijke som, namelijk "broodfok"!!!! Zo klaar als een klontje!
Fokken om te vermeerderen en niet te verbeteren! Dit gaat natuurlijk zeker om IC!! Dit soort reuen staan erg veel op de lijst, zonder of met kennelnaam...
Laat de NLV en RVB daar ook eens naar kijken.......
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Hoi Bianca
Hoe bedoel je broodfok bij honden die 300 a 400 nakomelingen hebben....
Ik snap je redenatie niet.
Een reu die veel gebruikt word en mooi is, word ook door veel fokkers gebruikt, en dan hou je sneller een pup aan, wat is nou op 400 nakomelingen 33 wat in de fok komt.....weinig toch.
Of begrijp ik je verkeerd.
Kijk nu naar gele reuen, er zijn er maar weinig in Nederland die op alles getest zijn.....en dan ook nog vrij.
En niet te vergeten bruine reuen die overal vrij van zijn.
Het is toch alom bekend dat we verwachten dat een reu overal op getest word, terwijl we teven niet te veel willen laten testen want als...ze niet goed zijn....kun je beter op safe spelen, en een vrije reu gebruiken, even voor de orde, deze stelling deel ik niet.
Maar wil wel graag een reu die op alles getest is, ondanks dat die misschien drager is, want dan test ik net zo lief mijn teef.
Ik denk dat er eens meer naar teven moeten gekeken worden, bijvoorbeeld een teef die elk nest 1 a 2 gevallen LPC geeft.
Sommigen teven krijgen ook wel 30 a 40 pups.
En dan in misschien 4 nesten, is toch best wel veel als je dan bekijkt dat er misschien ook weer met een zus van zo een hond gefokt word.
Een reu die veel gebruikt word en mooi is, word ook door veel fokkers gebruikt, en dan hou je sneller een pup aan, wat is nou op 400 nakomelingen 33 wat in de fok komt.....weinig toch.
Kijk nu naar gele reuen, er zijn er maar weinig in Nederland die op alles getest zijn.....en dan ook nog vrij.
Het is toch alom bekend dat we verwachten dat een reu overal op getest word, terwijl we teven niet te veel willen laten testen want als...ze niet goed zijn....kun je beter op safe spelen, en een vrije reu gebruiken, even voor de orde, deze stelling deel ik niet.
Maar wil wel graag een reu die op alles getest is, ondanks dat die misschien drager is, want dan test ik net zo lief mijn teef.
Ik denk dat er eens meer naar teven moeten gekeken worden, bijvoorbeeld een teef die elk nest 1 a 2 gevallen LPC geeft.
En dan in misschien 4 nesten, is toch best wel veel als je dan bekijkt dat er misschien ook weer met een zus van zo een hond gefokt word.
Groetjes Saskia
-
- Hele grote hondenneus
- Contacteer:
Ik bedoel daar niet de betere reuen mee, maar de reuen uit deDutchlab´s schreef:Hoi Bianca
dubieuse kennels, die we allemaal kennen, zonder namen te noemen.
Als er van zo'n reu veel nakomelingen zijn, dan komen de fokdieren die van denakomelingen komen weer in het zelfde bedrijf...
-
- Grote hondenneus
Tika Trails schreef:Ik bedoel daar niet de betere reuen mee, maar de reuen uit deDutchlab´s schreef:Hoi Bianca
dubieuse kennels, die we allemaal kennen, zonder namen te noemen.
Als er van zo'n reu veel nakomelingen zijn, dan komen de fokdieren die van denakomelingen komen weer in het zelfde bedrijf...
Wat versta je onder een dubieuze kennel? Je hebt het over reuen van de dekreuenlijst van de NLV?. Geen idee, welke reuen vaak gebruikt worden, maar het klinkt wel als een zware beschuldiging.

Geef nooit uitleg. Je vrienden begrijpen je wel en je vijanden geloven je toch niet
-
- Speurneus
- Contacteer:
Ik denk dat het begrip ´dekreuenlijst´ hier voor verwarring zorgt. Volgens mij bedoelt Bianca deze lijst:
https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... i_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis
Hanneke
https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... i_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis

Hanneke