wat is TE klein

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Dat is een nobel streven van je, maar ook al doe je zo verschrikkelijk je best om alles uit te sluiten, garantie dat een combinatie A klasse is, kun je nooit en te nimmer van te voren weten.

Wel heel belangrijk is, dat je zelf 100 % achter een combinatie staat en in gedachte al denkt te weten wat er uit mag komen.

De eerste link die je stuurde is de stamboom van Pepsi denk ik.
De 2 de link die je plaatst zie ik een gehele andere stamboom.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Als ik de foto's bekijk dan zie ik:

showlijn

Maar ik begrijp de ***** van je antwoorden.

Je wilt gewoon een paar gelegenheidsnestjes kweken.
En op zeer korte periode (binnen 6 maanden) de juiste reu vinden.
Dan moet je nog alles uitzoeken ivm lijnteelt.

Jouw hond moet zeer zeker al volledig getest zijn op:

ED - HD, ogen, kleur vererving, en de fokkers onder ons weten nog wel meer zaken waarop getest moet worden.

En hebben we het nog niet eens over resultaten behaald op show of werk (working test-field trail).

Sorry hoor maar in mijn ogen ga je even te kort door de bocht, en denkt dat je dit allemaal snel even kan doen.
Waarvoor fokkers al enkele jaren bezig zijn om hun kennel op te bouwen en naam te geven.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Jammer dat je geen contact hebt met de fokker van jouw teef. Dat is namelijk de persoon bij uitstek om informatie in te winnen. Die weet welke nesten de moeder heeft gehad, in combinatie met welke reuen. Die weet precies welke problemen er misschien in die nesten hebben gezeten. Zo ook over de nesten van de grootmoeder en eventuele zusjes, tantes, enz. Zonder die informatie moet jij zelf het wiel opnieuw uitvinden.
Dat zou jouw huiswerk moeten zijn voordat je een reu gaat zoeken: precies uitzoeken hoe de nesten van moeder en grootmoeder zijn geweest en ook nog uitzoeken wat de vader van Pepsi heeft gegeven in zijn andere nesten. Het mooiste zou zijn, als je dat ook uitzoekt van oma en opa van vaderskant. Pas als je dat plaatje zo compleet mogelijk hebt, weet je waar de reu voor Pepsi aan moet voldoen. Wat hij wel of niet moet doorgeven. Dan kan je gericht gaan zoeken.
Succes!

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door ElisabethErnstDave »

Zo dat wist ik ook niet dat is dus best nog wel ingewikkeld :? Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken :wink:
Afbeelding
Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door saskia burghout »

ik ben al een jaar aan het kijken voor de juiste Reu en ik heb hem gevonden die het beste past bij mij teef.
heb namelijk een Teef die vrij pittig is daar zoek ik een reu op die iets rustiger is. en dan hoop ik dat er hondjes uit komen die die combi krijgt (blijft altijd gokken).
Ik heb zelf een fieldtrail Reu (vind ik uit super bloedlijnen) zitten maar die ga ik nog niet gebruiken te jong en hij is nog niet zo heel lang in training.
wat ik wel weet zijn karakter is super/werkkwaliteit spreekt ons nu al aan we gaan lekker met hem verder trainen en kijken hoe hij zich verder ontwikkeld en dan zien we wel of we hem een keer zelf gaat gebruiken.,wat ik ook heel belangrijk vind zijn de gentesten/gezondheids uitslagen.Daar kijk ik allemaal naar,en dat kost tijd en energie maar dat maak het des te leuker.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

ElisabethErnstDave schreef:Zo dat wist ik ook niet dat is dus best nog wel ingewikkeld :? Ik ben blij dat ik dat niet hoef uit te zoeken :wink:
Normaal gesproken hoef je dat ook niet zelf uit te zoeken :D Dat vraag je gewoon aan de fokker van jouw teef en die vertelt je alles wat je moet weten. En met een beetje geluk schudt die ook nog een paar kandidaat-reuen uit z´n mouw, die goed zouden passen bij jouw teefje. Hoef je alleen maar te kiezen. Zo klaar hoor :lol:
Maar als je het zelf moet of wilt uitzoeken, dan is het inderdaad veel werk. Aan de andere kant is dat ook investeren in jezelf, zie het als een soort deskundigheidsbevordering :D Wil je kwaliteitspups fokken, dan zal je moeten weten wat er in de familie van jouw teef voorkomt en wat er dus mogelijk ook in het genetisch materiaal van jouw moederhond zit. Dan praten we niet alleen over de grote defecten zoals HD en ED, maar ook over vachtfoutjes, knikstaartjes, grote of kleine nesten, keizersnedes, doodgeboortes, open gehemeltes, erg grote of erg kleine honden, karakters, levensverwachting, enz. enz. Om nog maar niet te spreken van exterieurfoutjes bij jouw teef en misschien ook bij haar moeder en / of zussen, wat je graag verbeterd wilt zien in jouw pups. En daar moet je dan de geschikte reu bij zoeken. Dat is een enorme klus, maar dat maakt nou precies het verschil tussen een ´vermeerderaar´ en een ´kwaliteitsfokker´.

Hanneke
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ik weet helemaal niks van showlijnen, maar wel een beetje van werklijnen, en ik kan je verzekeren dat de voorouders van moeders kant zeer zeker geen werklijnen zijn :wink:
Wat natuurlijk absoluut niet betekent dat er niet met de honden gejaagd kan worden of zou zijn, maar het lijkt mij persoonlijk niet ideaal om de lijnen van jouw meiske met een werklijn te kruisen (mocht er al uberhaupt een reu eigenaar uit werklijnen in geinteresseerd zijn) omdat je de kans niet zo heel groot is dat je dual purposals krijgt zoals je ze graag zou willen zien.
Het is helaas met t kruisen van lijnen niet zo als met t kruisen van violen, blauw en rood geeft niet perse paars he :wink:

Als t jouw eerste nestje gaat worden zou ik persoonlijk misschien eerder kiezen voor een reu van een ervaren eigenaar, en het liefst ook nog een ervaren fokker, zodat diegene je een beetje kan helpen met kiezen en je kan begeleiden in het hele proces.
Daarnaast is het, denk ik, niet onverstandig om je toch een beetje te orienteren in het hele bloedlijnen verhaal, het is niet zo heel erg moeilijk, met google kom je al een heel eind tegenwoordig, en, voor wat ik zo begrijp, is het ook altijd goed om shows te bezoeken en daar eens te kijken wat er zo allemaal voor moois rondloopt in labradorland :)
Afbeelding
jwoostrum
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door jwoostrum »

een paar gelegenheidnestjes fokken ??????
dat is dus niet mijn uitgangspunt. Het is simpel om er een reu op te zetten. ik zie nu ook wel dat van pepsi moeder kant in de laatste 3/4 gen
een meer show ?? teef is gebruikt en daar op wel goede reuen (op papier) bv zonen van de king field`s lijn en meer goede import honden
geeft geen garantie . Maar dat hebben die fokkers niet voor niets geprobeert denk ik ( ik heb niks tegen show honden dat meen ik )
een reu die sport en spel toe kan voegen en lengte aan pepsi
die zelf ook sport en spel in zich heeft zitten meer dan de teefen van moeders kant zo als ik het zie
leuk om veel goede raad te krijgen via dit forum
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Persoonlijk denk ik als je echt jacht honden wilt fokken, je juist geen grote honden moet fokken, correct me if I'm wrong....
Dus dan zou je juist een gewoon formaat reu moeten uitzoeken.
Want bij de echte jacht, zie ik toch nooit echte grote honden.

Maar vergeet 1 ding niet, en neem aan dat Brigitte je daar 10 x beter bij kan helpen dan ik, dat als je een jacht combinatie doet er juist ook jacht mensen op je pad moeten komen.

Ik fok geen echte jacht honden(fieldtrail), wel honden die graag willen werken(zoals elke labrador), maar mijn honden komen niet verder dan een KNJV A, ben ik natuurlijk wel hartstikke trots op, maar als je echt de jacht in wilt moet je eerst e juiste pupkopers hebben om echt verder te gaan zoeken naar een reu.
Groetjes Saskia

Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

jwoostrum schreef:een paar gelegenheidnestjes fokken ??????
dat is dus niet mijn uitgangspunt. Het is simpel om er een reu op te zetten. ik zie nu ook wel dat van pepsi moeder kant in de laatste 3/4 gen
een meer show ?? teef is gebruikt en daar op wel goede reuen (op papier) bv zonen van de king field`s lijn en meer goede import honden
geeft geen garantie . Maar dat hebben die fokkers niet voor niets geprobeert denk ik ( ik heb niks tegen show honden dat meen ik )
een reu die sport en spel toe kan voegen en lengte aan pepsi
die zelf ook sport en spel in zich heeft zitten meer dan de teefen van moeders kant zo als ik het zie
leuk om veel goede raad te krijgen via dit forum
Een gelegenheidsnestje zie ik als een eenmalig nestje, waarbij je zeker wel goed op gezondheid/bloedlijn kunt letten. Je hebt ook oeps-nestjes: hond van de buren op de teef. Dan komt de fokker, dus die gepassioneerd zijn lijnen wil voortzetten in zijn eigen overtuiging en dan krijg je broodfok (geen uitleg nodig).
Het is heel belangrijk om eerst jezelf af te vragen: wat zoek ik, wat wil ik?
Je zegt dat je het karakter van pepsi wilt doorgeven, maar er zitten aan elke hond mindere puntjes en pluspunten en vergeet ook zeker de voorouders niet die door vererven!
Wil je bijvoorbeeld een mooie hond fokken, met een goed karakter, dan ga je naar shows en ga je je orienteren en praten met de kenners die al veel langer in het fokken zitten.
Wil je bijvoorbeeld een atletische werkhond fokken, dan ga je met je hond naar wedstrijden, en vind je ook daar weer mensen die verstand hebben van die kant van de labrador. Vervolgens ga je dan zoeken wat zou kunnen passen bij jouw teef op papier nadat je wat honden hebt gezien: hoe zit de stamboom, hoe zit gezondheid, wat heeft de hond gepresteerd?
Dus: eerst in de praktijk en dan pas op papier :wink:
En dat is een bult zoekwerk kan ik je vertellen! :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
jwoostrum
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door jwoostrum »

Dutch lab u zij
Ik fok geen echte jacht honden(fieldtrail), wel honden die graag willen werken(zoals elke labrador)
Ik heb het zomin mogelijk over jacht maar over sport en spel
omdat jacht meestal een type mens en hond is die er op uit wil in weer en wind
dus een kleiner deel van de labrador liefhebber dat snap ik nu
ik denk dat ik meer uw kant op moet denken dus de lengte van pepsi 51 cm is ook haar voordeel
zoals dierenarts k.j.m strobl (ecvo) mij uitlegde en u nu ook(sport en spel)
ik heb op uw home padge wat stambomen bekeken en daar kom ik namen tegen die ook op pepsi`s stamboom staan Rocheby . Boothgates . Byrnebank Lubberline. Stronglines Bonaventure
zijn dat de honden die het sport gedeelte vererven of moet ik dat anders zien
niet het type ridersfort - upperclaws (mooie grote slanke jacht honden)
maar type strijkplank schoft en kontje op een hoogte niet te dik (gespierd)
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik denk dat je nu verkeerd denkt.
Elke labrador is er 1 die graag wat wil doen met zijn baas.
Ik ken geen labradors die niet sport en spel willen doen, ongeacht welke lijn je ook denkt.
Er zijn geen labradors die de hele dag voor de kachel willen liggen.
Elke lab wil graag iets doen voor zijn baas.
Het is en blijven gewoon werk honden, het ligt aan de eigenaar of dit gestimuleerd word of niet.
Maar een labrador die niks mag doen met zijn baas, is in mijn ogen een zielige labrador.
Al is het maar dat uurtje wandelen of samen met de baas een terrasje pakken......ze willen bezig gehouden worden.
Groetjes Saskia

Plaats reactie