Ontzettend opgewonden na het uithalen van een streek..

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door kate »

Guus is ook niet snel onder de indruk van het gesnauw van andere honden (van niets is hij snel onder de indruk..). Doet ook de meest gekke dingen om aandacht te vragen en blijft alsmaar uitdagen. Wel is het zo dat andere honden dan ook in de buurt blijven van Guus en blijven reageren op het uitdagen, kunnen ook weglopen natuurlijk.

Ik vind het ook erg lastig dat Guus zich zo ´lomp´ presenteert en dat hij niet lijkt te begrijpen wanneer de andere hond klaar met hem is.
Dit laatste is natuurlijk ook erg lastig als een andere hond hem ook blijft opzoeken.

Er is 1 hond die altijd meteen heel duidelijk is tegen Guus, 1x snauwen lijkt dan genoeg te zijn.
De rangorde is dan duidelijk en daarna gaan de honden leuk spelen.

We zijn ook eens gaan wandelen met een bevriende hond die Guus veel snauwde maar Guus wel bleef opzoeken. De boodschap-rangorde was daardoor volgens mij niet duidelijk en Guus is in de 1,5 uur durende wandeling constant aan de zijde van deze hond gebleven (lees 2 cm van hem vandaan) en was alleen nog maar gefocust op de hond, dit was geen leuke wandeling. Leuk als honden met elkaar spelen en beetje uitdagen, maar als je hond zwaan kleef aan speelt en helemaal niet zelf iets kan doen is dat toch niet echt leuk.

Maar goed ik ben dus ook zoekende en weet niet goed hoe ik Guus kan begeleiden bij de omgang met andere honden.
Ik vind het zelf ook lastig (ben er dus wat onzeker over denk ik) dit zal Guus vast oppikken en dit maakt het misschien ook wel zo lastig.
Afbeelding
bud en weiser
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door bud en weiser »

Misschien zelf rustig blijven,is niet gemakkelijk!
Maar als jij je opjaagd voelt hij dat misschien aan dat je met hem wil spelen,ik zou hem rustig van de bank lijden.
Bud mis je nog steeds!
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Was het een teefje? Omdat hij zo aan die hond bleef plakken...
Want dat kon Keo ook doen, toen hij zo'n 1,5 jaar oud was (bij teefjes dan he). Daar was hij dan enigzins geobsedeerd door tijdens een hele wandeling. Dan lijnde ik hem aan, zodat de andere hond even rust had.

Ik dacht ook altijd dat Keo een plank voor zijn kop had in de omgang met andere honden. Maar stiekem leerde hij echt wel, hij liet het alleen niet direct merken. :roll:
We wandelen wel eens met een teefje die geen honden in haar buurt tolereert. De eerste 3 wandelingen bleef Keo ook maar uitdagen, hij leek dat gesnauw reuze interessant te vinden. Dus steeds om haar heen rennen, met een stok in zijn bek voor haar gaan staan van "pak me dan als je kan". Heb hem ook in deze situatie wel eens aangelijnd. Maar daarna bleek hij de boodschap toch wel opgepikt te hebben en nu valt hij haar niet meer zo lastig met zijn uitdagende gedrag.

Guus is denk ik ook op een leeftijd dat hij uit wil testen waar hij staat ten opzichte van andere honden, dus daar zal hij nog wel in gaan veranderen.
We hebben denk ik allebei zelfverzekerde honden, die niet makkelijk bang of ergens van onder de indruk zijn :wink:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

kate schreef:Guus is ook niet snel onder de indruk van het gesnauw van andere honden (van niets is hij snel onder de indruk..). Doet ook de meest gekke dingen om aandacht te vragen en blijft alsmaar uitdagen. Wel is het zo dat andere honden dan ook in de buurt blijven van Guus en blijven reageren op het uitdagen, kunnen ook weglopen natuurlijk.

Ik vind het ook erg lastig dat Guus zich zo ´lomp´ presenteert en dat hij niet lijkt te begrijpen wanneer de andere hond klaar met hem is.
Dit laatste is natuurlijk ook erg lastig als een andere hond hem ook blijft opzoeken.

Er is 1 hond die altijd meteen heel duidelijk is tegen Guus, 1x snauwen lijkt dan genoeg te zijn.
De rangorde is dan duidelijk en daarna gaan de honden leuk spelen.

We zijn ook eens gaan wandelen met een bevriende hond die Guus veel snauwde maar Guus wel bleef opzoeken. De boodschap-rangorde was daardoor volgens mij niet duidelijk en Guus is in de 1,5 uur durende wandeling constant aan de zijde van deze hond gebleven (lees 2 cm van hem vandaan) en was alleen nog maar gefocust op de hond, dit was geen leuke wandeling. Leuk als honden met elkaar spelen en beetje uitdagen, maar als je hond zwaan kleef aan speelt en helemaal niet zelf iets kan doen is dat toch niet echt leuk.

Maar goed ik ben dus ook zoekende en weet niet goed hoe ik Guus kan begeleiden bij de omgang met andere honden.
Ik vind het zelf ook lastig (ben er dus wat onzeker over denk ik) dit zal Guus vast oppikken en dit maakt het misschien ook wel zo lastig.
Hij zal de "verkeerde" nog wel eens tegen komen.
En dan heel goed op zijn plaats gezet worden.

Je hond zit nu in de leeftijd:

hoe kan ik zo snel mogelijk dat stapje hoger komen.

Eén goede raad: je hond nu kort houden (heel weinig priveleges), zeer consequent zijn (1x nee, niet luisteren is Bench tijd), veel meer negeren van je hond (jij bepaald wanneer er aandacht wordt gegeven en niet je hond)

Je moet nu echt de grenzen bepalen voor je hond.

Zou bij mij niet gebeuren dat mijn hond 1,5 uur een andere hond ambeteert tijdens een wandeling.
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Guus is inderdaad heel erg aan het kijken waar hij staat in de rangorde.
Hij moet dit een aantal keer op een dag bevestigd hebben. Wij zijn ons hier heel bewust van, maar soms zijn we zelf ook zoekende.
We houden Guus kort en proberen alle rust te behouden. Verder krijgt Guus nooit aandacht als hij er om komt vragen, wij roepen hem wel. Andere dingen zoals als laatste door de deur, niet op de bank, ruimte geven als er mensen binnenkomen etc etc doen we al sinds hij een pup is.

Met andere honden zoekt hij ook heel duidelijk naar rangorde. Met name met reutjes. Guus kan beter opschieten met de dominantere reutjes (hij weet dan snel waar hij staat en past zich aan zijn rol aan).
Bij honden die wat minder dominant zijn weet hij zich nog niet altijd houding te geven. Hij wil graag de leiding nemen, maar weet nog niet goed hoe hij dit moet aanpakken. Hiervoor is hij nog niet zelfverzekerd genoeg of te onhandig. Daarnaast is hij nog erg speels.

Bij de wandeling waarbij hij de andere hond op de voet volgde was de andere hond ook niet duidelijk. Wel snauwen maar ook Guus weer opzoeken. Natuurlijk zijn we hier wel een paar keer tussengekomen, maar uiteindelijk moeten de honden het ook zelf regelen. Maar dit vind ik wel lastige situaties, wanneer grijp je in en wanneer laat je de honden het oplossen. Dus Raymond wat zou jij concreet hebben gedaan in deze situatie?
Afbeelding
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Op het moment dat het "bericht" van de andere hond niet duidelijk is, en de andere hond zeg maar "lastig" er van wordt.

Je hond "begrijpt" nog niet de signalen die naar hem worden gegeven (andere hond zegt eigenlijk: wil je nu niet bij me, maar deze hond bepaalt zelf wanneer hij naar jou hond wilt toe gaan)
Dan roep ik mijn hond bij me.
Zet hem/haar heel duidelijk onder appél, echt laten merken van: tot hier maatje, en gene stap verder. Ik ben je baas, en tis om te luisteren.

Gaat dit goed, dan krijgt hij nog een kans.
Reageerd me hond terug niet goed op de boodschap van de andere hond, gaat ie voor de rest van de wandeling aan de riem.

Je hond zit nu in de periode dat ook zijn hormonen op het hoogtepunt zijn.
Maar door zijn leeftijd weet hij eigenlijk niet wat ie er mee moet doen.

Ik zou op die momenten mijn hond meer in "bescherming" nemen tegen zich zelf.
Want echt geloof me, hij gaat de verkeerde dominante eens tegen komen.
En wordt dan heel goed op zijn plaats gezet, en de eventuele schade (lichamelijk) die er dan van komt kan behoorlijk zijn.

Het zijn even de apenmaanden waar je nu door heen moet worstelen (12 - 18 maanden).

Maar ik persoonlijk zou nog iets korter en correcter naar je hond zijn, hem nog iets meer laten "voelen" merken: IK ben de BAAS
Eventjes de regeltjes wat scherper zetten, want het is nu in deze periode dat de rangorde, die voor de rest van zijn leven is, bepaald wordt.
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Bedankt voor de tips.

Guus speelt met andere honden op training en met een paar honden die we kennen. Verder laat ik hem niet zomaar met andere honden spelen.
Ik wil altijd eerst even contact met het baasje hebben en geef aan dat Guus erg enthousiast is en graag uitdaagt.
Ik vind het altijd zo raar dat er soms honden aan komen rennen zonder baasje in het zicht. Ik wil niet dat Guus buiten mijn zicht naar andere mensen-honden rent, dat gebeurt dus ook niet.

We zijn heel bewust bezig met de opvoeding van Guus, maar we leren iedere dag bij. Samen komen we er wel!!
Afbeelding
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Ik had dus hetzelfde dilemma als Kate: kom ik tussenbeide als hij te wild/opdringerig wordt of is het beter dat ik het de honden onderling laat uitzoeken?
Daarom vind ik het advies van Raymond C een heel goed advies. Dat biedt volgens mij het beste van de 2: je hond leert op die manier toch de hondentaal van de experts zelf, zonder dat hij de andere hond te veel lastig vallen kan. En wordt beloond als hij netjes de andere hond respecteert, doordat hij dan los mag blijven lopen en omgekeerd.
Bij Doby lijkt het alvast te helpen.
Het is natuurlijk ook nog een jong ding, dominantie zal bij hem nog wel niet aan de orde zijn, zeker?
Het is een opluchting nu te weten hoe ik het moet aanpakken. Bedankt daarvoor!
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

De: "Marley Mambo!" 8)
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

:lol: :lol: :lol:
Afbeelding
barbera

Ongelezen bericht door barbera »

Hallo,
Hoewel het onderwerp een beetje verschoven is naar de omgang met andere honden, ben ik toch blij om te lezen dat er meerdere honden super opgewonden raken na een correctie. We hebben de tuin voor Quispel afgezet, maar er zit ook een vijver in. We willen uiteraard niet dat Quispel de vijver inrent. Als we Quispel nu vrij laten in de tuin gaat het eerst goed, bijvoorbeeld een paar keer de bal weggooien. Daarna drentelt mevrouw richting de vijver. Bij een eerste strenge 'nee' is er nog niets aan de hand, ze doet een stap terug. Vlak daarna probeert ze het opnieuw, nadat ze zichzelf er van overtuigd heeft dat je haar in de gaten houdt en dan lijkt het alsof ze wacht op de tweede 'nee!'. Zodra deze komt gaat ze los, ze rent dan als een dolle door de tuin en uiteraard in het laatste rondje door de vijver. Hetzelfde doet ze ook binnen met het pakken van een pantoffel, theedoek, schoen..Ze komt dan triomfantelijk aanlopen en hoopt dat je boos wordt zodat ze rondjes om je heen kan rennen. In huis negeren lukt nog wel. In de tuin wordt negeren moeilijker omdat ik niet het risico wil lopen dat ze de vijver lek loopt met d'r nagels. Een time-out in de bench is ook geen optie, omdat ze hier nog regelmatig in verblijft en ook in slaapt. De wc en gang zijn niet Quispelproof. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ze gaat dan gewoon op de grond liggen slapen, ze lijkt het in elk geval niet erg te vinden. Als er nog meer tips zijn om haar in de tuin te corrigeren zonder dat ze superopgewonden wordt, dan hoor ik die heel graag.
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Ontzettend opgewonden na het uithalen van een streek..

Ongelezen bericht door Gittje »

kate schreef:Iemand die deze uittingen van -te- opgewonden herkent?
...
Op de hondenschool geven ze ook aan dat Guus niet snel onder de indruk is en erg volhoudend is. De enige correctie die bij hem lijkt te werken is dus een lijn aan de halsband en een flinke ruk vanuit een slappe lijn. En geduld, heel veel geduld.
Igor heeft daar als pup reeds last van. Als ik hem via de leiband een kleine correctie geef of soms gewoon zomaar uit het niets, gaat hij doodleuk op de rem gaan staan, bijt & sleurt aan de riem of geeft een blafconcert van jewelste.

Op de hondenschool gaven zij mij de raad om hem op z'n rug te dwingen. Zoals ik vermoedde, maakt dit de zaken alleen maar erger. Voorlopig los ik het op door ter plaatse te bevriezen en hem absoluut geen aandacht te schenken tot hij rustiger wordt.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Zet Guus maar eens een uurtje bij Laika neer, dan is het gauw uit met de pret voor hem, geknipt, geschoren en de oortjes gewassen bij de al te opdringerige labrador meneer :D
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

@Barbera: heb je al geprobeerd om dan meteen naar binnen te gaan? Het beste zou zijn om hem mee naar binnen te nemen: als hij graag in de tuin is, zal hij dat als een straf ervaren (ik pas het bij Doby ook toe). Maar als hij er een potje tikkertje van maakt, is dat waarschijnlijk niet zo'n goed idee.
Maar misschien is het al voldoende dat jij naar binnen gaat en hij moederziel alleen achterblijft? Misschien zal hij dan snel aan de achterdeur staan?

Aangezien het een gedrag betreft wat je waarschijnlijk niet wilt afleren, maar alleen maar sturen (ik ga er vanuit dat je hem later graag waterwerk wilt laten doen?), zou ik het combineren met het voldoende aanbieden van water waar hij wél in mag. Bv. door een kinderbadje te plaatsen of door vaak op plaatsen te wandelen waar voldoende gelegenheid tot gespetter is.
Vaak helpt het voldoende gecontroleerd aanbieden van iets wat ze graag doen, maar helaas niet op de manier of de plek waar jij dat wilt, erg goed om ze te leren de verleiding op andere momenten te kunnen weerstaan. Ik gebruik het bv. ook om mijn honden af te leren op elke willekeurige hond af te stormen.
Mijn Caedlih kon zomer en winter geen enkel plasje, beek of vijver voorbij lopen. Vaak kon ik meermaals per dag de handdoeken bovenhalen.
En toch is ze nooit in onze vijver (ook met kwetsbaar plastic folie...) gesprongen.

Succes!
Plaats reactie