Misschien een schrale, maar toch welgemeende troost meissies, alle hondjes moeten leren wat goed is, en daarom dus ook wat fout is
Dus, ook bij ons, en allez we hebben er heel wat opgevoed

gaat er weleens iets niet zo als we verwacht hadden hoor, laat dat als eerste gezegd zijn
Dan misschien nog een beetje extra uitleg over het begrip aandacht...en de rol van een bench hierin.
Alle hondjes zijn anders, alle mensen zijn anders, er is dus geen vaste regel vwb de tijd die jullie pup op jullie, of eigenlijk op jullie gedrag, gefocust is.
Datzelfde geldt trouwens ook voor het energie level, je hebt rustige mensen en honden, en je hebt drukke mensen en honden.
Veel hangt dus ook af van de match die je hebt met je hondje, en jouw vermogen je gedrag aan te passen aan het karakter van jouw hondje.
Om aandacht te krijgen van t pupje zou het ideaal zijn als de omgeving waarin jullie op dag moment verkeren, en jij zelf rustig zijn.
Om maar eens een voorbeeld te geven...
Jouw hondje is een echte doerak, helemaal gek van kleine kinderen.
Nou, dan is het niet handig om in een omgeving te oefenen waar die kinderen zijn, strakjes, als jouw pupje geleerd heeft dat jij toch wel het allerleukst bent, dan kun je kleine kinderen bij de aandachtsoefeningen betrekken...maar niet metern, want dat is niet alleen moeilijk voor jouw pup, je leert hem daarmee ook kiezen...en een hond kiest in principe altijd voor zichzelf
Dit voorbeeld geldt ook voor alle andere situaties die de aandacht van jouw pup van jou afleiden, en dat is in het begin werkelijk zowat alles natuurlijk
Daarom is het belangrijk deze momenten heel kort te houden, maar wel heel vaak te herhalen.
Ik heb t geluk dat ik veruit de meeste puppen zelf heb gefokt, dus ik heb wel een behoorlijke voorsprong, maar, als we een pupje kopen gaat t niet anders.
De eerste weken komt een pup enkel uit de bench om te plassen en te poepen, en om samen te spelen.
En, dat is in de eerste week heel vaak, maar altijd heel kort, en enkel als de pup stil is.
Nou pin me niet vast, want nogmaals, elk hondje is anders, maar heel vaak is misschien wel 12 tot 20 keer per dag, en heel kort varieert van 2 min. tot misschien 5 minuten, veel langer spelen wij niet, en veel langer plast of poept pup ook niet.
Ik draag de pup altijd naar buiten, en daar, op een kleine stukje gras of tegels of grind, spelen wij.
Om contact te maken en te houden gebruik ik zijn nestknuffel, die hij dus ook niet in zijn bench heeft liggen, daar ligt helemaal niks in, daar mag hij slapen en observeren.
En, voor het belonen in het aanleren van drukoefeningen (zit blijf volg) gebruiik zijn voer als beloning.
Een riem gebruik ik pas weken later, pas als t hondje volgt, gaat er een lijntje om, het oefenterreintje maak ik altijd wat groter, maar blijft strikt afgebakend.
Maar hoe komt mijn hondje nu zijn energie kwijt, da's een veelgestelde vraag.
Nou, simpel zat, ik pak hem op, zet hem buiten, in de afgebakende ruimte, waar niks mis kan gaan want er is niks behalve gras of grind of tegels....en maak de deur dicht, kortom ik heb dan geen contact.
Dit noemen wij vrij, da's ook uiteindelijk een commando, wat betekent dat t pupje lekker zijn ding kan doen....totdat ik weer om aandacht vraag.
Misschien dat t jullie een beetje op weg kan helpen