ik heb even een pep-talk nodig

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Zoals hierboven al aangegeven is, is het een bekend iets, dat een puppenleven niet over rozen gaat voor de eigenaar.
Hier zijn de woorden: 'als de groene kliko opgehaald wordt, stop ik haar erin', een regelmatig gebruikte uitspraak. :wink:
Bij Yara ging de opvoeding iets beter dan bij Ciba :liefde: , maar ook daar is de kliko ter sprake geweest.
Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat je van de bench een soort 'hol' kan maken. Wij bedekte de bench aan alle kanten met een fleecedeken als de pup erin lag. Als de pup wat ouder werd, lieten we de voorkant minder bedekt. Resultaat het is nu Yara's eigen vertrouwde omgeving, waar niemand in mag komen. Yara in de bench betekend -->> Yara met rust laten. :)
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Nicole,

Wat ben ik blij dat je dit stukje geschreven hebt zeg... Ik was de moed ook al aan het opgeven met bob. Vandaag bij het uitlaten wilde meneer alles van de grond eten en vooral niet lopen. Meneer begon te janken en te krijsen toen hij zijn zin niet kreeg (lag een dode vogel waarin hij zat te happen). Thuis is hij ook een monster, tijdens het spelen hapt hij in onze voeten en krijgt vaak de kolder in zn kop en sjeest het hele huis door waarbij hij naar voeten en gezichten gaat happen. We hebben al van alles geprobeerd, negeren en corrigeren en een time-out geven maar dat werkt allemaal niet.

Het ritme wat wij meestal aanhouden is 8u uit de bench, plassen, eten, spelen en dan is er een uur voorbij en dan gaat hij in de bench. Dan ligt hij ongeveer 5 a 10 minuten te keffen en te janken voordat hij gaat slapen. Na anderhalf uur is hij weer wakker en keft weer de boel bij elkaar. Wanneer hij stil is halen we hem eruit en herhalen we het ochtendritueel weer. We hebben ook al eens geprobeerd om hem eerder de bench in te doen maar dat resulteerde in een jank en blaf concert van 2 uur. :mad:

Ook wij zitten er af en toe dus doorheen ;). Oja, bob is ook 10 weken.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door nicole »

Indy zit inderdaad in een bench met een kleed erover. S avonds gaat het kleed naar beneden, overdag is het kleed alleen aan de achterkant en aan de zijkant eroverheen.

Het klinkt misschien onbenullig, maar ik heb het idee dat ik niet interessant genoeg voor hem ben. Het lukt me niet om zijn aandacht vast te houden.....
Ik kan springen juichem , vliegen, gek doen wat ik wil. Hij komt bij me kijken, snuffelt, doet even enthousiast en vliegt dan weer naar een andere kant.

En tuurlijk probeer ik me zoveel mogelijk met hem bezig te houden, maar niet elke seconde van elke minuut. Soms moet ik ook even iets pakken voor mijn (gehandicapte) zoontje, of als de Het is natuurlijk niet zo dat hij dan aan z'n lot wordt overgelaten en door de kamer gaat struinen. Dat struinen doet ie ook als ik WEL 100% de aandacht voor hem heb.

En ik heb gisteren ook geprobeerd om hem in de gang apart te nemen, zodta ik echt 1 op 1 met hem ben. Maar ik ontkom er niet aan dat er toch prikkels in deze ruimte voor hem zijn. Ik heb gisteren zoveel mogelijk alles weggehaald wat voor hem maar een prikkel kan zijn: de jassen aan de kinderkapstok, de handschoenen uit het open kastje, de tassen die onder de kapstok liggen. Vrijwel alles dus........
En wat gebeurt er vervolgens: hij gaat 'graven' op de deurmat, en begint aan het houten kastje te knagen. Hij is 2 tellen geinteresserd in dat snoepje waarmee ik hem paai of dat nieuwe speeltje waarmee ik heel enthousiast sta te zwaaien, maar na 2 tellen is hij weer afgeleid en gaat net zo lang struinen totdat hij iets heeft gevonden.
Wanneer hij dat doet, probeer ik met mijn stem zo leuk mogelijk te klinken om zijn aandacht weer te krijgen, maar hij negeert me gewoon.

Nu las ik in een ander item dat je vervelend gedrag zoveel mogelijk moet negeren, maar dat vind ik ook lastig.....Want negeren betekent dat hij door kan gaan met het gedrag dat ik afkeur.

Kortom; ik moet nog een hoop leren :D
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Wat bij bob werkt is om compleet je aandacht op iets anders te vestigen. Net wilde hij niet meelopen en ik ben op mn hurken naar de stoeptegel gaan kijken 'oooh mooie stoeptegel, moet je nou eens kijken' en dan komt ie wel.. :)
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Muiske,

'goed' om af en toe van anderen te horen dat het daar ook zo gaat is is gegaan.........
Niet dat we daarmee geholpen zijn, hahahaha..........

De bench op zich is het probleem niet. Hij gaat erin en vanag dat moment wordt ie compleet genegeerd. Dus jankconcerten zijn er hier niet bij. hooguit af en toe een piep. En zodra hij wakker is, ligt hij heel braaf en geduldig te wachten tot ie er weer uit mag.
Daar zijn we ook wel heel consequent in hoor. De regel is: als Indy in zijn bench ligt, dan 'hebben we hem even niet meer'. Vanaf dag 1 houdt iedereen zich daaraan.
En tuurlijk ligt hij niet alleen maar te slapen. Hij gaat soms ook graven of liggen woelen, maar ook liggen spelen.
Hij gaat niet altijd vrijwilligin de bench; dat wil zeggen; hij is er nog nooit uit zichzelf ingelopen, maar als ik zeg 'in de bench' en bv iets te kluiven neer leg, dat gaat hij zonder tegenstribbelen erin. En als hij in een hyperbui zit, dan pak ik hem op en zeg: goed zo, rustig, in de bench en dan leg ik hem erin.

Ik weet wel dat hij de eerste dag echt non-stop een uur heeft liggen janken.....Ik wist me geen raad....Was het écht de bedoeling dat ik het negeerde....???? Na een uur viel hij in slaap. De 2e dag heeft hij het een half uur volgehouden en de 3e dag hooguit een paar minuten. Nu doet ie het alleen af en toe. En dan niet eens blaffen, maar meer knorren dat ie niet wil.

Ik kreeg van onze fokker de tip om een koude, natte handdoek in de bench te leggen. Dat schijnt een kalmerende werking te hebben. Hij gaat er ook altijd op liggen. Hier helpt het in ieder geval! Misschien kun je daar iets mee?
When life gives you a 100 reasons to cry, show life that you have a 1000 reasons to smile
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

ons antwoord kruiste elkaar, hihi.

Wat ik doe als hij buiten niet goed mee wil lopen. Compleet de andere kant opkijken, en hem negeren. Op een gegeven moment voel ik de spanning aan de riem los worden en dat is het moment waarop ik zonder iets te zeggen een stap zet. Vervolgens loopt hij mee en dan beloon ik hem met mijn stem. Dat gaat de laatste dagen hier erg goed!!
Fientje
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Fientje »

Als ik jullie verhalen zo hoor,dan was Mila een echt engeltje :verliefd1:
Hetze haalden haar op bij de fokker,deden haar een halsband en lijn om en mevrouw liep gewoon mee :D ze was misschien blij dat ze weg kon :p
Het enige probleem dat wij met haar hadden,was dat ze,telkens wanneer iemand naar haar keek,ze op haar poep ging zitten om een aai over haar kopje te krijgen... Verschrikkelijk irritant,vooral als je door de winkelstraat loopt,waar HEEL VEEL mensen kijken naar dat pupje...
Nu is ze een flinke dame van 2,5jaar en loopt het best naast mij met een harnas of zonder lijn...raar maar waar: ze trekt verschrikkelijk hard aan de lijn met zowel halsband als slikkerig :confused:
A dog wags his tail with his heart...
Sheila

Ongelezen bericht door Sheila »

Ik val in herhaling maar echt het komt goed, bij de ene iets sneller dan bij de ander maar echt waar.Een half jaar geleden, toen was Twinkle net een jaar begon al de training zijn vruchten af te werpen.Onze slogan was:kom we gaan maar weer eens naar de praxis een emmer plaksel halen :D Zijn zakgeld is al voor 3 jaar opgebruikt, ik dacht dat ik mijn woonkamer pupvriendelijk had gemaakt maar langslopen en dan even snel zijn tandjes in de salontafel zetten, echt zo snel konden wij niet zijn.Op een gegeven moment zat ik op de bank,zonder kussentjes naar een geheel lege salontafel te kijken en een lege vensterbank.Ik heb gemerkt dat ik zelf niet rustig genoeg was, toen ik daar aan ben gaan werken ging het al veel beter.Twinkle is niet onze eerste lab, ons blondje was een doetje, knuffelkont, al onder de indruk van HEY en pakte zelf zijn rust, 17 jaar geleden met 3 kids opgevoed, geen bench .Je kan je voorstellen dat ook ik niet wist wat me overkwam toen meneer brown in ons leven kwam.Heb wel eens lopen janken puur van frustratie, wat doe ik fout,begrijp me dan en luister eens......
En nu is tie anderhalf, luistert goed,nog steeds vol energie,maakt me aan het lachen,kan naar me kijken zo van gezellig he vrouwtje :verliefd1:
En zo zie je maar, je bent niet de enige hoor.Gewoon proberen zo consekwent mogelijk te zijn en veeeeeel rust.Succes!
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Misschien een schrale, maar toch welgemeende troost meissies, alle hondjes moeten leren wat goed is, en daarom dus ook wat fout is :D

Dus, ook bij ons, en allez we hebben er heel wat opgevoed :D gaat er weleens iets niet zo als we verwacht hadden hoor, laat dat als eerste gezegd zijn :D

Dan misschien nog een beetje extra uitleg over het begrip aandacht...en de rol van een bench hierin.

Alle hondjes zijn anders, alle mensen zijn anders, er is dus geen vaste regel vwb de tijd die jullie pup op jullie, of eigenlijk op jullie gedrag, gefocust is.
Datzelfde geldt trouwens ook voor het energie level, je hebt rustige mensen en honden, en je hebt drukke mensen en honden.
Veel hangt dus ook af van de match die je hebt met je hondje, en jouw vermogen je gedrag aan te passen aan het karakter van jouw hondje.
Om aandacht te krijgen van t pupje zou het ideaal zijn als de omgeving waarin jullie op dag moment verkeren, en jij zelf rustig zijn.
Om maar eens een voorbeeld te geven...
Jouw hondje is een echte doerak, helemaal gek van kleine kinderen.
Nou, dan is het niet handig om in een omgeving te oefenen waar die kinderen zijn, strakjes, als jouw pupje geleerd heeft dat jij toch wel het allerleukst bent, dan kun je kleine kinderen bij de aandachtsoefeningen betrekken...maar niet metern, want dat is niet alleen moeilijk voor jouw pup, je leert hem daarmee ook kiezen...en een hond kiest in principe altijd voor zichzelf :wink:

Dit voorbeeld geldt ook voor alle andere situaties die de aandacht van jouw pup van jou afleiden, en dat is in het begin werkelijk zowat alles natuurlijk :D

Daarom is het belangrijk deze momenten heel kort te houden, maar wel heel vaak te herhalen.

Ik heb t geluk dat ik veruit de meeste puppen zelf heb gefokt, dus ik heb wel een behoorlijke voorsprong, maar, als we een pupje kopen gaat t niet anders.

De eerste weken komt een pup enkel uit de bench om te plassen en te poepen, en om samen te spelen.
En, dat is in de eerste week heel vaak, maar altijd heel kort, en enkel als de pup stil is.
Nou pin me niet vast, want nogmaals, elk hondje is anders, maar heel vaak is misschien wel 12 tot 20 keer per dag, en heel kort varieert van 2 min. tot misschien 5 minuten, veel langer spelen wij niet, en veel langer plast of poept pup ook niet.
Ik draag de pup altijd naar buiten, en daar, op een kleine stukje gras of tegels of grind, spelen wij.
Om contact te maken en te houden gebruik ik zijn nestknuffel, die hij dus ook niet in zijn bench heeft liggen, daar ligt helemaal niks in, daar mag hij slapen en observeren.
En, voor het belonen in het aanleren van drukoefeningen (zit blijf volg) gebruiik zijn voer als beloning.
Een riem gebruik ik pas weken later, pas als t hondje volgt, gaat er een lijntje om, het oefenterreintje maak ik altijd wat groter, maar blijft strikt afgebakend.
Maar hoe komt mijn hondje nu zijn energie kwijt, da's een veelgestelde vraag.
Nou, simpel zat, ik pak hem op, zet hem buiten, in de afgebakende ruimte, waar niks mis kan gaan want er is niks behalve gras of grind of tegels....en maak de deur dicht, kortom ik heb dan geen contact.
Dit noemen wij vrij, da's ook uiteindelijk een commando, wat betekent dat t pupje lekker zijn ding kan doen....totdat ik weer om aandacht vraag.

Misschien dat t jullie een beetje op weg kan helpen

:)
Afbeelding
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Hoi Brigitte,

Bedankt voor de peptalk :D. Wij zetten bob nu ook af en toe alleen in de tuin met een speeltje (hij kan daar ook niets fout doen). Ik merk dat hij dan ook snel lekker moe word en dan doe ik voor het slapen gaan nog een paar oefeninkjes. Ook geef ik hem nu altijd een koekje of een snoepje mee voor in de bench en daarna totaal negeren. het werkt!! Hij blaft nu hooguit 3 minuutjes en dan is het klaar.

Gister ben ik even naar het bos geweest met bob, als er honden komen dan lijn ik hem altijd even aan en moet hij netjes zitten tot ze voorbij zijn, dit deed hij ook ongelovelijk goed. Ik was best wel trots op het ventje..

Ik kwam trouwens wel een bekende tegen met haar hond en na het snuffelen en ontmoeten heb ik bob even los gemaakt om te kijken hoe hij reageert op vreemde honden. Bob liep met zijn kop hoog en staart hoog in de lucht naar hem toe (formaat dobermann) en wilde erop springen. Die kennis had haar hond op de rug liggen en bob ging er op rijden :shock: . Daarna kreeg hij een flinke correctie van die hond en ging hij gelukkig plat op zijn buik liggen. Die kennis schrok "dat doet hij anders nooit" maar ik had al gezien dat het aan bob lag, dus dat het een terrechte correctie was van haar hond. Wel leuk om die interactie te zien tussen honden.
nicole
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hoi Brigitte!

Muiske, je was me net voor :wink: Ik heb erg veel gehad aan je tips in je zeer uitgebreide reactie!
We hebben gisteren de speeltjes uit de bench gehaald en ik merk dat hij daardoor nog meer zijn rust neemt in de bench!
En misschien leef ik ook wel teveel met de klok. en moet ik dat een beetje loslaten 8)
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

hier net een terg(dwerg issie niet meer :( 20,5 kilo :shock: ) in de bench en die pakte zijn rust niet.Hidde en Roef hadden gespeelt in de tuin,dus helemaal door het dolle op een gegeven ogenblik.
dan ben je eigenlijk al te laat :oops: :roll:
in de bench ging hij even flink te keer en vond na 5 minuten nog zijn rust niet,dus heb ik zijn bench helemaal afgedekt...even geen prikkels en binnen een halve tel was hij onder zeil. :verliefd1:
je overschat ze toch te snel,ik merk het aan mezelf en uiteindelijk is hij nog maar 17 weken en nog jong.

en de eerste 2 weken dat Hidde hier was? POEHH! :D maar consequent zijn is het toverwoord! en daarna rust,rust en rust.
Hidde is nu echt een heel makkelijk jochie :verliefd1:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Plaats reactie