Op hol

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
wobbetje

Ongelezen bericht door wobbetje »

Floortje Faun schreef::D :D :D
Ik zag het zo voor me.

Toen ik nog aan het rondbellen was naar fokkers, kreeg ik van eentje te horen: "Je weet toch wel dat labradors lompe honden zijn???"
Nou, nou, volgens mij viel dat behoorlijk goed mee: ik had er nog maar net eentje verloren die, hoe zot ze ook deed, hoe wild we ook speelden, de voorzichtigheid zelve was.
Heb ik even ogen getrokken met Doby: als die in een zotte bui was, stormde hij je in volle vaart tegen je op. Het heerschap leek het nog een spelletje te vinden ook. Nu weet hij gelukkig dat ik dat niet zo fijn vind (al snapt hij vast nog steeds niet waarom...)
Ondertussen ben ik er ook al goed achter dat zijn remmen het gewoon niet zo goed doen én is bij hem de frank gevallen dat ik het niet zo fijn vind als hij in volle vaart tegen me opvliegt. Dus hebben we een compromis gesloten: als ik hem roep, strek ik mijn armen niet meer uit om hem op te vangen, en hij mikt niet meer op mij, maar sjeest vlak langs me heen met zijn krakkemikkege remmen.

De laaghangende kont doet me wel heel erg vermoeden dat jouw Zabbo het een ontzettend leuke oefening vond.

Kan hij echt niet los? Doet vaak wonderen voor hun gedrag.
Doby hier weet dat hij aangelijnd wordt als zijn oren het niet doen, hij had snel door hoe hij dat moest vermijden.
Snel in de tegenovergestelde richting stappen, heeft ook een magisch effect. Zelfs als hij in volle vaart vooruit sjeest en je denkt dat hij je onmogelijk kan zien.

Ik heb het bevel "kom" nog nooit aan de lange lijn of in de tuin geoefend met een hond. En laat logeerhonden meestal wel na een dag of 5 los lopen.
Heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Wat is het wennen, hé: als je nog maar net afscheid hebt moeten nemen van een hondje die als het ware je gedachten kon lezen en waarbij bevelen een overbodige luxe waren? En nu weer helemaal opnieuw beginnen moet?
Ik dacht dat ik al het één en ander gewoon was door Wobbe... want hij was een ongelooflijke lieverd maar ook een geweldige lomperd... bulldozer type... maar Zabbo is zoooooo ontzettend sterk.... ik snap dus nog altijd niet dat gisteren mijn schouder niet uit de kom was... heb vandaag wel een heel stijve arm... vervelend nu weer om hem te corrigeren...
En nee ik durf hem niet los te laten... want ik wéét wat voor plank hij voor zijn kop krijgt... hij crost gewoon achter hetgeen hij ziet aan en hoort niks meer... maar ondertussen is hij méters ver en zo ben je hem gewoon onherroepelijk kwijt....
ik ben al eens met hem naar een grote losloopweide geweest (die is omheind) en hij luisterde geen bal hoor... hij zag mij gewoon niet stáán !
Er waren toen ook andere hondjes natuurlijk....
wobbetje

Ongelezen bericht door wobbetje »

kimmeding schreef:Weet je hoe ik het heb geleerd.....

Op het losloopveld hier met de bal gooien die hij super netjes altijd terug brengt.
Zodra hij de bal had "kom" geroepen en eenmaal bij mij belonen dat ie er was en dat hij zo netjes bij me kwam zitten.
Nu heb ik geen bal nodig hij luisterd zo ook wel.(als hij niet te hyper is van het feit dat we net in het bos zijn)
Dat is dan nog een extra probleem, tot mijn grote verbazing is Zabbo niet geïnteresseerd in een bal... soms een klein beetje... als ik een tennisbal al botsend naar hem gooi pakt hij hem vast en rent als een gek een aantal keren rond in de tuin en laat hem dan liggen... en dan is het voor hem over...
Dee

Ongelezen bericht door Dee »

Bekend! Ik ben er zelfs voor van training gegaan omdat er daar met Tess niks te beginnen was. Bij t belonen vrat ze bijna mn hand mee op, om daarna vrolijk verder te hyperen tegen de rest. Blaffen, janken en vooral; springen en trekken als een dolle!
Dus nu maar thuis en rondom huis trainen samen en hard hopen dat er niemand langs komt die dr interesse wekt!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

wobbetje schreef:
Floortje Faun schreef::D :D :D
Ik zag het zo voor me.

Toen ik nog aan het rondbellen was naar fokkers, kreeg ik van eentje te horen: "Je weet toch wel dat labradors lompe honden zijn???"
Nou, nou, volgens mij viel dat behoorlijk goed mee: ik had er nog maar net eentje verloren die, hoe zot ze ook deed, hoe wild we ook speelden, de voorzichtigheid zelve was.
Heb ik even ogen getrokken met Doby: als die in een zotte bui was, stormde hij je in volle vaart tegen je op. Het heerschap leek het nog een spelletje te vinden ook. Nu weet hij gelukkig dat ik dat niet zo fijn vind (al snapt hij vast nog steeds niet waarom...)
Ondertussen ben ik er ook al goed achter dat zijn remmen het gewoon niet zo goed doen én is bij hem de frank gevallen dat ik het niet zo fijn vind als hij in volle vaart tegen me opvliegt. Dus hebben we een compromis gesloten: als ik hem roep, strek ik mijn armen niet meer uit om hem op te vangen, en hij mikt niet meer op mij, maar sjeest vlak langs me heen met zijn krakkemikkege remmen.

De laaghangende kont doet me wel heel erg vermoeden dat jouw Zabbo het een ontzettend leuke oefening vond.

Kan hij echt niet los? Doet vaak wonderen voor hun gedrag.
Doby hier weet dat hij aangelijnd wordt als zijn oren het niet doen, hij had snel door hoe hij dat moest vermijden.
Snel in de tegenovergestelde richting stappen, heeft ook een magisch effect. Zelfs als hij in volle vaart vooruit sjeest en je denkt dat hij je onmogelijk kan zien.

Ik heb het bevel "kom" nog nooit aan de lange lijn of in de tuin geoefend met een hond. En laat logeerhonden meestal wel na een dag of 5 los lopen.
Heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.

Wat is het wennen, hé: als je nog maar net afscheid hebt moeten nemen van een hondje die als het ware je gedachten kon lezen en waarbij bevelen een overbodige luxe waren? En nu weer helemaal opnieuw beginnen moet?
Ik dacht dat ik al het één en ander gewoon was door Wobbe... want hij was een ongelooflijke lieverd maar ook een geweldige lomperd... bulldozer type... maar Zabbo is zoooooo ontzettend sterk.... ik snap dus nog altijd niet dat gisteren mijn schouder niet uit de kom was... heb vandaag wel een heel stijve arm... vervelend nu weer om hem te corrigeren...
En nee ik durf hem niet los te laten... want ik wéét wat voor plank hij voor zijn kop krijgt... hij crost gewoon achter hetgeen hij ziet aan en hoort niks meer... maar ondertussen is hij méters ver en zo ben je hem gewoon onherroepelijk kwijt....
ik ben al eens met hem naar een grote losloopweide geweest (die is omheind) en hij luisterde geen bal hoor... hij zag mij gewoon niet stáán !
Er waren toen ook andere hondjes natuurlijk...
.
je zal toch echt eerst aan jullie band moeten werken, hij moet jou het meest geweldige op de hele wereld gaan vinden, of dat nou met behulp van een speeltje of een hoop lekkers is in het begin, dat moet je uitvinden. Pas als hij jou het einde vind, zal hij altijd voor jou kiezen, ook als er andere hondjes zijn. Duurt een tijdje hoor, met een herplaatser, maar het is echt mogelijk, zoveel mogelijk leuke dingen met hem doen tijdens het wandelen, veel oefeningen doen, zodat jullie lekker samen bezig zijn.....zo komt hij erachter dat dingen samen met jou doen, ontzettend leuk zijn en veel oplevert.....lekkers, complimentjes, knuffels!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

wobbetje schreef:Zabbo is thuis een lammetje.... dus volgens mij is een bench overbodig...
Als ik bvb aan het dweilen ben dan moet hij van mij ergens liggen waar hij niet in de weg ligt en dat doet hij perfect... dat is trouwens ook een plaatsje waar hij uit zich zelf ook vaak gaat liggen, 's avonds dikwijls
meerdere uren.... en thuis luistert hij perfect naar alle commando's, zit, lig, als ik zeg 'nest' gaat hij op zijn slaapkussen liggen... als ik zeg : zo is het wel genoeg geweest met knuffelen 'nest' dat doet ie dat...hij gaat ook constant op zijn rug liggen met de poten in de rug als ik gewoon iets tegen hem zeg... dus hij is gewoon een perfecte huishond... enkel buiten... is het totaal wat anders en heb ik geen bal aan hem te zeggen... heb gisteren nog een aflevering gezien van Cesar Milan over een kruising labrador/pittbull... thuis lag die op zijn rug op het baasje zijn schoot... maar owee éénmaal buiten.... compleet andere hond... had zelfs onlangs een eekhoorn doodgebeten en werd ook door alles en nog wat geprikkeld... Maar ja... en toen kwam Cesar en alles was binnen de kortste keren opgelost... ik word daar bijzonder gefrustreerd van en geloof er eigenlijk niet zo veel van... hij ging zelfs met die hond op de grond zitten terwijl hij een konijntje vasthield... en er gebeurd niks natuurlijk... komaan zeg... 1 uitval van die hond en dat konijntje is dood...maar ja het is waar... die hond doet dat dan niet.... het lijkt wel of dat die man kan toveren.... die baasjes doen twee minuten later net hetzelfde en het gaat niet goed.... Willen ze je dan doen geloven dat een onbekend iemand binnen een aantal seconden door een vreemde hond als de roedelleider wordt erkend ? Ik vind het enerzijds prachtig wat hij allemaal doet, maar anderzijds knap frustererend, omdat ik weet dat ik heel erg mijn best doe en alle raadgevingen opvolg, naar de hondenschool ga en toch niet echt onervaren ben... had al een 8.5 jaar een Newfoundlander en 10 jaar een bruine lab.

@ Raymond : ik train juist in het bos omdat hij in de tuin wel redelijk luistert , maar dan krijg je van velen de reactie : ja natuurlijk gaat dat goed want dat is zijn eigen terrein... wat moet je dan op den duur nog ?
Ik heb trouwens al als resultaat bekomen dat ik nu met hem kan wandelen met een doorhangende lijn (dat was ook in het begin onmogelijk) en dat gaat goed... zolang er in de verte niks beweegt of hij plots een bepaalde geur binnenkrijgt...of zolang er geen honden aankomen of katten... want dan is het punt, amen , over en uit...
Groetjes

Ben het helemaal met je eens wat betreft Cesar Milan, maar ik geloof er wel in. Ik denk dat Cesar gewoon iets uitstraalt naar die honden wat maar weinig andere baasjes kunnen. Het zit hem in de lichaamstaal bij Cesar, denk ik. Ik wil graag zijn boek lezen over zijn aanpak met puppies, maar zijn televisieprogramma kijk ik niet. Ik kan er niks van leren. Ik ben geen natuurlijke roedelleider, ik straal dat ook niet uit. Ik moet het van andere trucjes en methodes hebben :) En het is zo zoals je zegt: hij komt bij die hond en opeens gedraagt die hond zich weer als een engel :confused: en hoe dit gedaan heeft, blijft een groot raadsel.

Ik denk wel dat het allemaal goed komt, hoor, met Zabbo. Zo te lezen, heb je al resultaat bereikt mbt het trekken :klasse:
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
kate
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door kate »

Ik heb een loslooptraining gedaan, waar ik heel veel goede dingen geleerd heb. Hier ben ik nog iedere dag dankbaar voor.

Een van de eerste dingen was: hoe ik de lijn vast moest houden haha.
Ik had een lange lijn en draaide deze om mijn hand, of hield de lijn met een hand vast. Als Guus dan ging rennen vloog ik meters naar voren en met een beetje pech lagen mn vingers open.. :evil:

Misschien doe je dit al, maar ik wil de tip toch even delen.
2 handen door de lus, wanneer de hond gaat rennen meteen stilstaan. Stevig staan. Handen met lus naar je borst. De hond vangt dan de klap op en niet jij. Hierdoor leerde Guus al heeeeel snel dat rennen aan de lijn echt geen optie was.

Tijdens een wandeling roep ik Guus een aantal keer bij me, zodat dit echt een gewoonte wordt. Hij wordt altijd beloond.
Ik roep: GUUS, hij moet meteen opkijken, zo niet ruk aan de lijn en inhalen. Kijkt hij wel op bij zijn naam roep ik 'HIERRRR'. Ik doen dan ontzettend enthousiast.
Ik heb wel geleerd dat timing ontzettend belangrijk is (hier ging ik de fout in). In het begin van de training zorgde ik dat ik de lijn al vast had met minimale spanning op de lijn. Naam roepen. Niet reageren was meteen een ruk binnen 1-2 sec. Alleen dan is Guus onder de indruk.
Voorheen riep ik zijn naam, wachtte zn reactie af, ging dan de lijn pakken en kon dan pas gaan trekken. Ik was dan zo 10-15 sec verder, te laat.
Wanneer Guus niet goed reageert wordt de oefening direct op korte afstand herhaald, soms wel een paar keer. Onze Guus is soms ook ontzettend koppig. Heb hem weleens 15 x op 3 meter afstand binnengehaald.

Inmiddels hoeft Guus (bijna) nooit meer aan de lange lijn. Ik roep hem nog wel tijdig bij me als een persoon of hond nadert, ik laat hem dan volgen aan de lijn. Daarna krijgt hij weer vrij.

Ik hoop dat Zabbo steeds meer rust buiten vindt!
Afbeelding
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Geef je niet teveel aandacht aan je hond? De hond moet achter jou aanlopen. Als jij heel de tijd aandacht geeft aan jou hond, krijgt hij telkens een bevestiging van zijn gedrag.
Plaats reactie