Teken verwijderen

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Allicht, de teek zal wel loslaten - maar doordat ze geirriteerd wordt door de zeep zal ze hoogstwaarschijnlijk haar maaginhoud teruggeven, waardoor dus een besmetting kan optreden (als de teek zelf drager was van bv borreliosis bacterie).

Tekentang is nog het veiligst, denk ik. Al wil er gelijk bijzeggen dat ik zelf een borreliosis (lyme) besmetting aan de hand heb gehad, van een teek die binnen de 8u met een tekentang verwijderd is. Dus helemaal safe ben je nooit. Tegenwoordig gebruik ik Deet op mijn kleding, en de honden hebben Scaliborband en Frontline.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Brellow schreef:ik leg mn wijsvinger op de teek(t zakje) en begin dan rondjes te draaien me de vinger. dus dat t bloedzakje van de teek rondjes draait.
Werkt altijd, de ene keer wat sneller dan de andere keer.
Teek laat vanzelf los dus er blijft ook niks achter in de huid.
Mijn dierenarts doet t trouwens opdezelfde manier.
Vanuit de hondenschool hadden wij dit advies ook gekregen. Daar zeiden ze dat je met het tangetje het risico loopt dat de teek zijn gif in gaat spuiten in de hond.
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Ik geloof liever de "officiële" info - lymenet.nl, NL Huisartsengenootschap, tekenradar.nl - allemaal raden ze een tekentang of pincet aan...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Onderstaand een bericht van 'tekenradar'

http://www.tekenradar.nl/tekennieuws/ac ... er-en-zeep" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Hier spuitelf (zag dat het al genoemd was) de teek zal best makkelijk los laten, maar hij schrikt door de vloeistof en spuugt zijn maaginhoud uit. In de maag zit de bekende ziekte verwekker van de ziekte van lyme.

Niet doen dus,gewoon er zo snel mogelijk uit halen.Mocht onverhoopt zijn kopje achterblijven, dit zweert er (bij mens en hond) vanzelf weer uit.
Ben jezelf gebeten? Houd dan altijd het plekje nog maanden in de gaten. Wanneer er een kringetje ontstaat op de plek van de beet dan direct naar de huisarts je hebt dan een kuur nodig, vaak is dit het eerste verschijnsel van een beet door een geinfecteerde teek.

Groet,
Miranda
Groetjes Miranda (cosy cottage)
Plaats reactie