Hond beschermt baas

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Interessant al die antwoorden :)
Hier zelf een hondje die totaal niet waaks is en misschien 10x per jaar blaft.
Nou hebben wij ook een type huis waarbij bijna iedereen "achterom" komt. Dus het is voor Flits natuurlijk ook heel normaal dat iedereen zomaar binnenkomt, ook omdat wij daar heel normaal op reageren.
Heb wel 1x mee gemaakt dat ik even een ronde ging lopen 's avonds laat met Flits en dat ik de oprit op liep en daar mijn vader ineens in een reflecterende jast stond als een soort standbeeld. Dat vond Flits toch wel erg vreemd zo op z'n eigen terrein, toen gingen z'n haren recht overeind en kwam daar een dikke grom uit z'n bekkie. Was de allereerste keer dat ik hem hoorde grommen. Daarna is het ook nooit weer gebeurd, maar vond het wel fijn dat hij zo alert was en liet weten dat hij er ook was :D
Dus ook al lijken ze nog zo lief en zachtaardig, als ze iets verontrustends zien doen ze daar toch wel wat mee denk ik.
En wat ik ook nog een keer heb meegemaakt was in het bos. Dat bos is best achteraf en niet een plek waar je toevallig loopt in mijn ogen. Maar er kwam wel een man ons tegemoetlopen zonder tas of hond. Hij liep daar maar wat en zag er ook apart uit. Ik denk dan gelijk, wat doet zo iemand daar? Maargoed, blijkbaar vond Flits het ook een raar type want normaal trekt hij nooit naar andere mensen toe en is lekker met z'n eigen ding bezig. Maar nu bekeek hij de man eens en sloop er een beetje op af met haren recht overeind en sprong richting die man haha, niet tegen hem aan maar meer recht omhoog springen zonder de man te raken. Die man vond dat niet zo leuk geloof ik want hij deed helemaal z'n handen in de lucht, beetje schrikreactie. Dat gaf ook al aan dat hij niet in het bos liep omdat hij zo graag andere hondjes ziet. Maar hij liep daardoor wel heel snel langs ons. Dus in dat soort gevallen ben ik wel heel dat ik een hond bij me heb. Zeker een zwarte hond die dan naar je toe sluipt met een alerte blik ziet er voor de meeste mensen wel wat engig uit. Vind het ook helemaal niet erg als hij dat dan doet, want ik weet dat hij dat bij "normale" mensen niet doet, die negeert hij gewoon.
Dus op een of andere manier voelen ze wel bepaalde dingen aan denk ik. Zouden ze dat ruiken? Of pikken ze gewoon een rare energie op die dat soort enge types uitstralen? Wel interessant!
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Muiske schreef:Bob doet het met zijn 5 maandjes oud ook al. Normaal dartelt hij bij de avondwandeling van de ene kant van de weg naar de andere kant om te snuffelen. Laatst kwamen er 3 opgeschoten (en aangeschoten) jongens aangelopen van de andere kant. Blijkbaar stond hun gedrag bob niet aan want hij kwam direct voor mij lopen, kop omhoog en met een blik van "waag het om mn baas aan te raken" (was best schattig :verliefd1: )
Op de leeftijd van 5 maanden is dit best vreemd. Zou het zo kunnen zijn dat jij zelf geen fijn gevoel had bij die jongens en dat hij daarom dicht bij jou ging lopen? Dat zou ik logischer vinden dan dat een pup van 5 maandjes al beschermend is naar wat dan ook.

Ik heb 'helden op sokken'. Ramses gaat achter mij staan als er iets aan de hand is met vreemde mens figuren, Pandora slaat wel alarm, gaat zachtjes blaffen en grommen om te alarmeren maar gaat ook achter mij staan als er een raar figuur is. Als die figuur toch een hand naar haar uitsteekt dan valt ze wel uit.
Ze hebben me nog nooit hoeven verdedigen en ik ben meestal ook niet zo bang dus in een echte situatie.... ik weet het niet.

Vroeger liet ik wel eens een Duitse Herder uit van andere mensen, een prachtige grote reu en een scheet van een beest. Tot die keer dat ik werd aangesproken door een meneer in een witte auto en die hond zich tussen mij en die auto opstelde (zomaar vanuit het niets want hij liep een stukje verder wat rond te snuffelen), waarschuwend grommend naar de meneer in de auto (die had ook echt geen vinger uit dat raampje moeten steken). Achteraf bleek dat ook inderdaad een hele enge meneer te zijn die al behoorlijk wat op zijn kerfstok had waarvoor hij nu nog steeds vast zit. Die meneer draaide ook heel snel zijn raampje dicht en reed verder :D Die hond heeft mij wel degelijk beschermd omdat hij op één of andere manier aanvoelde dat deze meneer niet pluis was.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Ik denk ook dat sommige honden grommen omdat ze niet weten wat iets is en zij het daarom niet vertrouwen.

Maar onze eigen hond die sloeg ook is s'nachts aan omdat ik tegen de schuur aan viel met mijn fiets.
Denk wel dat onze hond iemand gewoon binnen zou laten (vooral als die eten bij zich heeft). Maar als die aan ons komt dan weet ik nog niet wat hij gaat doen.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Basco voelt mij super goed aan en ik basco.
1x hebben een stel gastjes basco bedreigd ( eerst proberen een bijt reactie uit te lokken, dan vragen wat ze krijgen als basco zou bijten, mij uitschelden en toen basco bedreigen om hem wat aan te doen ). Ik werd zo kwaad en ben flink uit mijn slof geschoten. Basco stond naast me, stok stijf stil en alleen zijn ogen keken naar mij en dan weer naar hun. Ik heb hem toen aangelijnt want mocht 1 van die gastjes op dat moment naar mij toe gekomen zijn en 1 verkeerde beweging gemaakt had basco zonder waarschuwing gebeten.
Gelukkig ken ik basco en zijn houding goed lezen anders had ik een probleem gehad. Basco is heel zeker en op zo een moment kijkt hij aan of ik het op kan lossen, had het verkeerd gegaan dan was basco ertussen gesprongen.

Basco zou mij dus wel beschermen maar alleen als er echt direct gevaar is.
Danielle71

Ongelezen bericht door Danielle71 »

Mijn Drent had die eigenschap duidelijk wel. ik heb een blauwe maandag een werkster gehad en de hond stond alles toe, als ze de barbies maar liet liggen... Ook ging hij op elke vakantie voor de deur van de kinderen liggen, beschermde de kinderwagen en met stoeien ging hij controleren of de kinderen wel in orde waren. Maakte het stoeien soms wel ingewikkeld....stoei...check van de hond...verder stoeien...
Daarentegen heb ik een keer gehad dat ik vroeg op bed lag, de deur was vergeten af te sluiten en een vage kennis ineens (gegeneerd, dat wel) in mijn slaapkamer stond en de hond had hem gewoon zonder een kik te geven laten gaan..?
Of Guusje ook maar enigszins een waak-kant bezit....weet ik niet
Danielle71

Ongelezen bericht door Danielle71 »

En wat ik ook altijd opvallend vond: zodra mijn vriend een nachtje weg was ging mijn drent mee naar boven. Uit zichzelf en dan ging hij aan mijn voeteinde liggen en gromde hij bij wijze van spreke nog naar de kat. Als mijn vriend dan thuiskwam, liep hij doodleuk weer naar zijn mandje beneden en dan was het weer klaar.
Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Annemarie Rijnveld »

Interessant dit onderwerp. Ik vraag mij af hoeveel een hond aanvoelt. Ik denk eigenlijk dat honden ons haarscherp aanvoelen en aan onze houding, mimiek enz zien wat er in ons omgaat.

Voelen wij ons zeker, voelen wij geen angst, dan reageert de hond ook niet op mensen die wij op onze pad tegenkomen.

Een voorbeeld: ik wandel veel met Yuma in de velden, hier ben ik niet bang en zij gaat argeloos haar eigen weg.
Vandaag ben ik met haar het bos achter ons huis ingegaan. Ik weet dat er zwijnen rondstruinen, dus ik was echt bang. Yuma bleef voor het eerst aan mijn benen geplakt, en veel stofzuigeren was er deze keer niet bij.

Ik denk dat ik toch grote angst uitstraalde en Yuma heeft dat opgepakt.

Dit zelfde gedrag lijkt mij sterk naar voren komen in de verhalen die ik hier heb gelezen.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Wij zeiden hier altijd dat mochten er inbrekers komen dat Zyva dan wel de tas voor ze openhoudt :wink: ! Maar inmiddels heb ik 2 situaties gehad die me toch aan het denken hebben gezet. Een keertje afgelopen winter, liep ik rond schemer tijd met Zyva nog een rondje door het bos en toen stond daar een vent met een fiets echt op een plek waar nooit iemand staat en waar je eigenlijk met serieus al helemaal niet komt. Ik vond het doodeng. Zyva reageerde totaal niet op die man, maar reageerde wel op mijn angst. In plaats van rond te snuffelen kwam ze strak naast me lopen en keek me steeds aan. Heel bijzonder vond ik dat. De tweede keer was vorige week. We gingen wandelen en hier voor op het veldje stond een brommer en daar lag een man naast op zijn rug in de zon. Ook een heel vreemde plek om zomaar met je brommer te stoppen en in de zon te gaan liggen. Ik vond het wel vreemd, maar had geen schrik ofzo. Ik liep dus gewoon onze straat verder uit, weg van die man. Ineens hoor ik een hele diepe grom achter me. Staat Zyva daar met alle haren omhoog en zich breed makend te grommen naar die man. Echt ik had haar nog nooit horen grommen. Heb haar met veel moeite mee gekregen, ze vond het maar niks die man daar in het gras. Toen we na ons rondje terug kwamen stond die man zijn brommer te starten, deze deed het blijkbaar niet meer. Hij vroeg aan mij de weg naar de dichtstbijzijnde bushalte en nu reageerde Zyva totaal niet op hem. Was echt heel bijzonder, ik ben er nu van overtuigt dat zelfs mijn lieve zachtaardige Zyva die nooit blaft of gromt toch echt wel mij zal beschermen mocht dat nodig zijn. Voelt goed moet ik zeggen!
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ellenn. »

In de ,bijna, 3 jaar dat Narda hier is, heb ik 2 keer een situatie meegemaakt waarin ik toch heel blij was met haar.
En ik weet zeker dat ze het gewoon aanvoelde, dat ik mij onprettig voelde.
Ik liep bij ons vorig huis in het donker naar het uitlaatveldje toe, op de terugweg vlakbij huis kwam er een man stomdronken naar mij toe lopen, dat vond ik écht niks.
Narda ging dwars voor mij staan met kop heel hoog en ging heel diep grommen, de man vertrouwde het niet en liep weg, toen was het ook gelijk goed.

En een paar maanden terug, kwam er een man in een lange jas zo uit het niets uit de bosjes gelopen, Narda was los en liep achter mij, ze kwam eraan geslopen, en stopte toen ze bij mij was, en weer heel diep grommen en toen hij bewoog stoof ze erop af. Tot ik haar terugriep, ze had gewoon echt door dat ik het niet vertrouwde ;)
Loiseau
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Loiseau »

Tessa reageert op in haar ogen vreemde figueren altijd met veel vertoon. Grommen, gaat voor mij staan en laat zeer duidelijk merken dat ze niet in de buurt moeten komen. Na meerdere keren blijkt daar een patroon in te zitten. De voor haar vreemde figuren ruiken altijd sterk naar sterke drank. Ws door haar verleden is zij daar extra alert op. Ze is gelukkig wel goed te corrigeren.

De jongste neemt nu echter dat gedrag over, hij lijkt quasi non-chalant , maar loopt een rondje om meestal het heerschap heen en gromt 1 x. Op het moment dat Tessa ook wordt gecorrigeerd luistert hij ook weer normaal.

Helaas komen wij in de weekenden toch wel met enige regelmaat dit soort figuren tegen hier in Den Haag, dus dan is makkelijker om er patronen in te herkennen. Ik voel mij er wel veilig bij, ben zelf niet bang uitgevallen maar vind het wel een prettig idee als zo'n figuur in het donker op je afstapt.
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

hier het omgekeerde: mensen steken de straat over als ze mij zien aankomen, met een hond links en één rechts. Blijkbaar zie ik er zelf niet pluis uit :twisted:

Vooral Flora gromt als ze iets niet betrouwt, maar meestal is dat vals alarm. Harpo blaft en gromt als het echt nodig is - maar dat zijn we nog niet vaak tegengekomen.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
kimmeding

Ongelezen bericht door kimmeding »

Geen idee en Mexx hoeft mij ook niet te beschermen maar ik zwanger en onze dochter er bij maakt dat hij op zijn hoedde is.
Een in zijn ogen te drukke hond word op zijn plek gezet en dat mag hij van mij.
Ben allang blij dat hij niet iedere keer op zijn rug gaat liggen en een watje uit gaat hangen.

Als er iets is wat hij niet vertrouwd dan merk ik dat en speel ik daar op in.
Tja en soms is hij mij voor of vind hij dat de hond niet snel genoeg luisterd...
samantha
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door samantha »

Macho heeft zich 1 keer moeten bewijzen en dat heeft hij ook gedaan.
We waren in een bos en ik was zo eigenwijs van het normale pad af te gaan een smal paadje in.
Op een gegeven moment kon ik niet meer verder dus ik moest datzelfde smalle paadje terug.
Macho was inmiddels wat in de bosjes aan het rennen.
Ik draai me om en er staat daar op een meter of 20 van mij af een naakte man.
Hij kwam mijn kant uitgelopen en ik kon dus geen kant op.
Tegelijk kwam Macho de bosjes uit, hij ziet die man en hij vliegt erop af!
Echt hele hoge houding, diep grommen en uitvallen!
Zo had ik Macho werkelijk nog nooit gezien maar ik was hier zo blij mee.
Die man schrok enorm en sprong achteruit, Macho stond voor zijn neus en keek hem heel diep grommend aan.
Nou volgens mij had die vent inmiddels in zijn broek gepiest van angst :lol:
Toen heb ik Macho bij me geroepen en hij kwam gelukkig gelijk naast me zitten.
Naast het smalle paadje liep een beekje en die man is toen bevend dat beekje ingelopen en bleef daar doodstil staan.
Toen ben ik met Macho naast me langs hem afgelopen.
Macho liep keurig naast maar zijn houding was echt enorm hoog en hij bleef die man indringend aankijken.
Toen we hem echt voorbij waren keek Macho nog 1 keer achterom en gaf nog een diepe grom na.
Meneer stond daar in zijn nakie, in de beek, lijkbleek :lol:

Maar jeetje wat was ik blij met mijn stoere Machoman!
Ik had dit dus totaal niet van hem verwacht want Macho vind altijd iedereen leuk en lief, maar nu het nodig was stond hij er wel degelijk :verliefd1:

Hier zijn ze alle 3 trouwens best waaks, als er echt iets is blaffen ze en mensen die ze (tot nu toe altijd terecht in mijn ogen) niet vertrouwen daar wordt tegen gegromd.
Ik vind dat zelf ook wel prettig, ik woon in een niet zo heel fijne wijk en ben alleen dus ik ben blij met mijn waakse mannen :)

Macho heeft trouwens ook veel afgekeken van Max (sint bernard).
Die is opgegroeid met een waker in hart en nieren en daar heeft hij denk ik zeker wat van opgepikt.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Onze Guus blaft altijd als iemand s'avonds ineens binnen komt. Blaft niet heel de tijd door maar gewoon zo iets van er is iemand :).
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Diezel slaat ook wel aan. Zeker naar vreemde mannen, maar dat is bij hem uit angst. Dat zie ik aan zijn hele houding. Hij vertrouwt het dan niet als hij die persoon niet kent. Dus in het donker doet ie dat ook als ik met hem loop. Maar een vreemde weet toch niet dat het uit angst is :D dus dan komt het vaak wel over. Als ik alleen thuis ben gromt en blaft ie ook vaker als hij geluiden hoort, maar dat wil ik niet. Hij hoeft niet te pas en onpas te blaffen.

Maar ik vind dus dat hij de roedel wel mag beschermen als het echt nodig is. Vind dat wel een prettig idee.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
Plaats reactie