Rommelbuikje

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Een hond is inderdaad geen wolf maar naar mijn weten eten zij veel minder vaak. Voor mij heeft het te maken met het gevoel van een volle maag (die 6 - 7 %), maar bij een hond die dit niet gewend is bestaat het gevaar wel. Als je al langer barf doet is dit risico veeel kleiner. Ik bouw het liever op voor de zekerheid en als het niks is dan blijf ik bij 1 keer per dag. Ik hoef niet per se naar het uiterste te gaan van om de dag, misschien 1 of 2 keer per week.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Ik herken het van Olly en bij haar is het direct over als ze eten krijgt! Ze is zeer tuk op haar eten de laatste tijd :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Dat is dus het rare Kim, Dewi wil haast niets eten dan :?
kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

vreemd... Chester heeft het ook regelmatig, maar heeft dan " gewoon" honger. Overigens gaat hij spugen als ik hem dan niet gauw wat geef.... hij spuugt dan echt gal dus i.d. honger
Roos

Geef je hem vaak op dezelfde tijd te eten kristies?
kristies
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door kristies »

@ Roos nee eigenlijk bewust niet ... we hebben zelf ook een erg onregelmatig leven. Maar de ene keer lijkt hij het sneller te verteren dan de andere keer.. hangt er natuurlijk ook vanaf wat we doen op een dag en hoe laat hij s` avonds krijgt. Als hij rommelt is het meestal in de ochtend.. en dan is het heel hard.. hoor hem bij wijze van spreke boven rommelen..
Hij krijgt altijd tussen 07u en 10u ongeveer en s` avonds tussen 16u en 19u dus enig regelmaat zit er wel in
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ik zou nog even laten weten hoe het met vasten gaat, Roos, en het gaat hartstikke goed! Alleen ik doe het ietsje anders als beschreven in vorige berichten: ik geef 1 dag niks en de dag daarop geef ik bijna twee keer zoveel (1300 gram = 4,5% lichaamsgewicht ). Moet er wel even bij zeggen dat ik het nog maar twee keer heb gedaan.

Een dubbele hoeveelheid voer gaat prima. Ik geef het na de grote wandelingen ongeveer rond een uur of 8 en de volgende dag doe ik wat rustiger aan met ze en ga ik 's avonds uitgebreid op pad met zwemmen e.d. Tussendoor heb ik gevoeld aan hun maag (vlak onder de ribben) en dat voelt gewoon normaal. Dit in tegenstelling tot die keer waarin het in mijn eerste post had over ingeslikt plastic, toen voelde zijn maag duidelijk hard en opgezet..

Charlie is veel minder gefocust op eten, maar hij heeft tijdens het vasten wel even zo'n 'rommelbuikje' gehad. Kismo deed niet anders (of 'vervelender' :D). Met apporteren/zwemmen/spelen is hij niet minder energiek. In het bos zeggen ze zelfs dan: 'Zo die gaat maar door he?'.

Dat vervelende blaffen is er nu grotendeels uit nadat ik een paar keer om 12 uur 's nachts heb gegeven en andere keren om 3 uur 's middags bijvoorbeeld. Ik probeer dan wel minimaal 16 uur er tussen te laten zitten ivm de maaltijd van de vorige dag.

Voor de duidelijkheid: ik doe dit niet regelmatig, max 1 keer in de week omdat ik het nog steeds spannend vind en het in de gaten wil houden. Verder is dit een ervaring waarvan ik niet kan zeggen of dat voor andere honden ook geldt.
Groetjes, Linette
Roos

Waarom doe jij het andersom? Ik ken het niet anders dan de dag voor het vasten een dubbele maaltijd geven, kan dit nu geen kwaad dan want ik neem aan dat je de dag na de dubbele maaltijd gewoon voert?
Wel mooi dat je direct resultaat ziet :)
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Nou, ze doen 24 uur over verteren toch? Dus als ik rond 8 uur (bijna) het dubbele geef en de volgende dag laat op de avond, dan hebben ze ruim de tijd gehad om dat te verteren (in de maag). Met vasten is het toch zo dat het verteringsstelsel tot rust kan komen en zich gaat 'reinigen' oid? Niet dat ze 48 uur moeten doen over het verteren van een dubbele maaltijd toch? Ik heb wel gelezen op bp dat ze achteraf dubbel voeren ipv daarvoor. Een dubbele maaltijd en vervolgens vasten maakt het op een gegeven moment voorspelbaar misschien..?

Wat betreft energie maakt het hier in ieder geval niks uit, ze zijn juist lekker actief en aanwezig, dus ik denk dat het het mooiste is dat ze zich na het vasten vol kunnen eten. Ik haal de 6 % niet hoor, 1,7 kg in 1 keer vindt ik wel heel wat.. Ik heb voordat ik op forums te vinden was het boek van Mogens Eliasen gelezen, maar dat is volgens mij niet zo bekend. Die was voor het voeren van 3 - 4 keer per week met als doel het 'vol eten'.. Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van omdat een hond geen wolf is, maar de argumenten voor af een toe vasten vind ik zelf overtuigend en het proberen waard.
Groetjes, Linette
Roos

Daar heb jij ook weer gelijk in. Ik ga er ook eens over lezen op BP :wink:
Plaats reactie