advies/informatie gezocht

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Ik zou alleen opereren als jouw hond mank loopt en ja ik ben dus een voorbeeld 8)

Bob heeft links een LPC die we niet laten verwijderen (voorlopig). Hij mankt niet en heeft er nauwelijks last van. Het is wel zo dat we voorzichtiger met hem moeten zijn. Ik laat hem dus niet met grote lompe honden spelen, geen balletjes gooien en niet extreem klauteren om de kant vanuit het water weer uit te klimmen. Want dan staat hij stijver op na heel lang gelegen te hebben. Als hij eens stijf opstaat doe ik ff een dagje rustiger aan (wel gewoon veel wandelen) en dan is het de volgende dag over.

Maar verder kan en doe ik alles met hem! Vandaag weer een uur en 40 minuten aaneen gewandeld, met veel zwemmen en balletje in het water. Verder nog twee rondes van 45 minuten aangelijnd. Daar heeft hij geen enkele last van.

Ik heb ook nauw contact met de orthopeed, dus mocht er iets zijn...

Gaat hij voortdurend mank lopen, dan wordt er wel geopereerd. Ik zou het dus niet doen/ik doe het niet.

Overigens is James direct geopereerd, hij liep zo ontzettend mank. Dat kon geen dag langer doorgaan.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
toscak
Speurneus
Speurneus

Oh ja, met de orthopeed hadden we een volledig afbouw schema opgesteld voor pijnstilling, dit heeft echt wel een paar maanden geduurd maar inmiddels is Bob dus pijnvrij zonder medicatie. Al sinds december of januari(?). Vorig jaar september ging hij na een slipper manken.
sillef007
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door sillef007 »

Ik snap jullie wel allemaal, maar Bauke loopt helemaal niet meer mank, Dus als ik dan jullie verhalen begrijp heeft ze dan geen pijn. Volgens de
DA gaat het artrose proces beginnen als ze een jaar of 6 is( als we haar laten behandelen). Dat zou dus nu over 3 jaar zijn. Maar er is niemand die me kan vertellen wanneer het proces begint als ik ze niet laat behandelen.

mijns inziens is nu behandelen dus alleen maar een korte uitstel van. En uit bovenstaande reacties begrijp ik ook dat jullie honden ook jonger waren. Als Bauke ook nog geen jaar zou zijn dan zou ik ook geen moment twijfelen.

Groetjes Silvia
Afbeelding
toscak
Speurneus
Speurneus

sillef007 schreef:Ik snap jullie wel allemaal, maar Bauke loopt helemaal niet meer mank, Dus als ik dan jullie verhalen begrijp heeft ze dan geen pijn. Volgens de
DA gaat het artrose proces beginnen als ze een jaar of 6 is( als we haar laten behandelen). Dat zou dus nu over 3 jaar zijn. Maar er is niemand die me kan vertellen wanneer het proces begint als ik ze niet laat behandelen.

mijns inziens is nu behandelen dus alleen maar een korte uitstel van. En uit bovenstaande reacties begrijp ik ook dat jullie honden ook jonger waren. Als Bauke ook nog geen jaar zou zijn dan zou ik ook geen moment twijfelen.

Groetjes Silvia
Heb je mijn verhaal goed gelezen? Ik ben het met je eens hoor. Bob was ook drie en mankt niet meer. Dus ook niet opereren. Of reageer je op anderen?

Laatste CT scan was Bob nog vrij van artrose.
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

sillef007 schreef:Ik snap jullie wel allemaal, maar Bauke loopt helemaal niet meer mank, Dus als ik dan jullie verhalen begrijp heeft ze dan geen pijn. Volgens de

Groetjes Silvia
Ik heb geen ervaring met LPC, maar als hij nu niet mankt terwijl hij pijnstilling krijgt, is dat toch heel anders als niet manken zonder pijnstilling.
Je kan hem toch niet met 3jaar al dagelijks op pijnstilling hebben? Dan moet er ook een afbouw gaan plaatsvinden met therapieën of iets dergelijks lijkt me dan, want er vind ook gewenning plaats en er zal steeds meer pijnstilling nodig zijn op deze manier.
Lijkt me dat artrose sneller opbouwt als er een los stukje bot in het gewricht zit dat er niet hoort en schuurt.

Ik zou bij een hond van 3 als de prognose goed was zeker opereren, als hij dagelijks mankte zonder pijnstilling.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

-kim- schreef:
Ik heb geen ervaring met LPC, maar als hij nu niet mankt terwijl hij pijnstilling krijgt, is dat toch heel anders als niet manken zonder pijnstilling.
Je kan hem toch niet met 3jaar al dagelijks op pijnstilling hebben? Dan moet er ook een afbouw gaan plaatsvinden met therapieën of iets dergelijks lijkt me dan, want er vind ook gewenning plaats en er zal steeds meer pijnstilling nodig zijn op deze manier.
Lijkt me dat artrose sneller opbouwt als er een los stukje bot in het gewricht zit dat er niet hoort en schuurt.

Ik zou bij een hond van 3 als de prognose goed was zeker opereren, als hij dagelijks mankte zonder pijnstilling.

:klasse:
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Toen bij Yarra LPC werd verdacht moest ik haar 6 weken aangelijnd uitlaten en kijken of het los stukje ging vastzitten en ze verder kon zonder een operatie. Ze was zonder pijnstilling aan de lijn na enkele weken niet meer kreupel. Maar zodra ze weer een keer los was ging ze kreupel lopen.

De DA had liever gehad dat hij niet hoefde te opereren aan een jonge hondenpoot.

Zoiets zou je ook eerst kunnen proberen en kijken hoe het dan met Bauke gaat.

Een vorige hond van mij was op 6 jarige leeftijd geblesseerd geraakt en kreeg gewrichtsklachten. Ze had op een gegeven moment steeds meer pijnstillers nodig. Zij kon niet geopereerd worden aan dat probleem maar wat had ik dat graag voor haar gedaan. Bovendien was ik op het laatst meer dan 100 euro per maand aan medicijnen kwijt!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
toscak
Speurneus
Speurneus

Roos schreef:
-kim- schreef:

Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

toscak schreef:
Roos schreef:
-kim- schreef:

Idd erg goed verwoord !
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
sillef007
Snuffelneus
Snuffelneus

@ toscak. Ik reageerde gewoon in het algemeen :wink:.

We zijn sinds een aantal dagen de novacam aan het afbouwen om te kijken hoe dat gaat en tot nu toe gaat het dus erg goed met haar.

Bauke wordt eigenlijk altijd aangelijnd uitgelaten omdat hier in de buurt ze eigenlijk nergens los mag, alleen houden we haar wel heel erg kort. en verder doen we net als toscak haar proberen zo rustig mogelijk te houden.
Het is alleen jammer dat hier niet zoveel zit om haar nu te laten zwemmen, want dat is volgens de DA weer heel erg goed.
Afbeelding
Roos

sillef007 schreef:
Bauke wordt eigenlijk altijd aangelijnd uitgelaten omdat hier in de buurt ze eigenlijk nergens los mag, alleen houden we haar wel heel erg kort. en verder doen we net als toscak haar proberen zo rustig mogelijk te houden.

Als ik dit zo lees beperk je je hond dus heel erg, is dat altijd zo of gaat dat zo zijn vanaf nu? Kun je niet ergens met haar heenrijden dan om te gaan zwemmen? Wij moeten ook minimaal een half uur rijden voor ze kunnen zwemmen.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

sillef007 schreef:
Het is alleen jammer dat hier niet zoveel zit om haar nu te laten zwemmen, want dat is volgens de DA weer heel erg goed.
Ooh, wat heb ik een medelijden met Bauke. Lees ik dat echt wel goed?

Nooit los, kort houden en niet spelen en zelfs niet zwemmen? :shock:

Wat voor pleziertjes heeft Bauke dan wel? Ze is nog geen drie jaar..... :cry:
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
sillef007
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik merk wel dat mijn verhaal door jullie anders begrepen wordt dan dat ik bedoel.

Natuurlijk heeft Bauke wel haar pleziertjes (medelijden is niet nodig)

Iedere dag gaan we zeker een uur met haar lopen, alleen mag ze hier nergens los lopen (controle is hier streng) en daarnaast gaan we zeker 1 keer per week naar het bos, waar ze wel los mag.

Het kort aan de lijn en een rustig houden is iets wat we sinds kort doen.

Maar helaas voor Bauke zijn de actieve balspelletjes die we voorheen deden wel over nu.

silvia
Afbeelding
Roos

Ik zou haar niet kort aan de lijn houden, nergens voor nodig want erg druk kunnen ze toch niet doen aan de lijn :wink:
Wat je wel zou kunnen doen is de bal verstoppen voor haar en haar dan laten zoeken. Het zoeken is erg vermoeiend voor een hond en zo kan zij toch nog lekker met haar bal spelen. Dit kun je overal doen doen, tuin/bos/ in de berm van een rustige weg.

Sam is op tweejarige leeftijd geopereerd aan lpc, hij is nu bijna 7 en heeft nergens last van. Het is in mijn beleving toch zeker het overwegen waard, want zoals Kim al zei, dat loszittende stukje bot zal zeker meer artrose veroorzaken dan een operatie.
Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Desdemona »

Ik zou wel opereren....en snel ook als dr een LPC zit. Dat de artrose op latere leeftijd pas ontstaat is onzin, dat is namelijk nu al in volle gang bezig als dr een stukje is afgebroken.

Zie het als een steentje in je schoen, dat voel je ook, en heb je na een dag ook de blaren en wonden van. Is precies zo met LPC.
Toen wij de diagnose kregen moesten we snel opereren, niet vandaag....nee gisteren het liefst.
Plaats reactie