Uurtjes alleen?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik laat mijn honden maximaal 6 uur per dag alleen. Moeten ze langer alleen blijven, dan regel ik wat. Meestal komen mijn schoonouders dan een paar uur hier zitten.
Ik werk nu nog maar 3 middagen (en een avond, maar dan is mijn man thuis). Maar vroeger zijn er ook perioden in mijn leven geweest dat ik veel meer werkte. Dan gingen de honden tussen de middag en na school mee met een buurmeisje dat zo een zakcentje bijverdiende, en later, toen er uitlaatdiensten bestonden, kwam het busje ze ophalen.

Nu praat ik over volwassen honden die tijdens mijn afwezigheid a) buiten in een zeer royale kennel zitten en b) gezelschap aan elkaar hebben.

Voor een pup in z´n eentje ligt de situatie heel anders. Die kan je de eerste maanden nog niet zo lang alleen laten. Daar zul je opvang voor moeten regelen. Als dat niet in je eigen omgeving kan, zul je professionele, dus betaalde opvang moeten zoeken. Er zijn genoeg mogelijkheden tegenwoordig. Pensions, uitlaatservices, fokkers e.d. bieden vaak dagopvang aan, ook voor pups. Wil je dat niet, of kan je dat niet, dan zou een (jong)volwassen herplaatser een betere optie zijn dan een pup van 7 weken.

Kortom, een pup als je een paar hele dagen werkt (niet de hele week!), kán wel, maar daar zul je wel iets voor moeten regelen, net zo goed als je dat voor een klein kindje moet doen. Die laat je ook niet alleen thuis in de box. Als het kleuterhondje een jongvolwassen hond is geworden, is het meestal geen probleem meer. Dan heeft ie genoeg zelfvertrouwen om zo lang alleen thuis te zijn.

Hanneke
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Bruce is hier zelden alleen thuis. Hij gaat altijd naar mijn ouders als wij moeten werken. Alleen vandaag is hij 5 uurtjes alleen geweest.
Als we ergens heen gaan, dan breng ik hem ook naar mijn ouders. Vinden hun ook reuze gezellig.
Je kan best een pup nemen, maar dan zou ik wel iets regelen.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Laboriginals schreef: Kortom, een pup als je een paar hele dagen werkt (niet de hele week!), kán wel, maar daar zul je wel iets voor moeten regelen, net zo goed als je dat voor een klein kindje moet doen. Die laat je ook niet alleen thuis in de box.

Hanneke

Je mag hier pupjes niet met baby'tjes vergelijken Hanneke :lol:
Dit las ik in een ander topic :wink:

Ik begrijp de vergelijking met een baby nog steeds niet.
Een baby is en baby en vind ik niet te vergelijken met een pup.
Een mens en een hond zijn toch echt wel verschillend.
Wie zou een baby zonder toezicht 4 uur thuis zou laten om te gaan werken, al dan niet in de box.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Van wie mag dat niet? Staat dat in de wet? Wordt dat gepredikt van de kansel? Dat zijn regels die wij mensen zelf hebben verzonnen.

Denk daar nou eens zelf goed en kritisch over na. Mensen zijn in biologisch opzicht ook zoogdieren, alleen een beetje verder geëvolueerd dan de rest. De meeste groeps-zoogdieren inclusief de mens maken allemaal een vergelijkbare ontwikkeling door in hun jeugd. We zijn in de basis immers allemaal hetzelfde.

Als het om onze eigen ´jongen´ gaat, voelen we aan ons water aan, dat het helemaal fout is om die urenlang alleen te laten. Ook als het gaat om bijv. apenkleuters of olifantenkleuters of dolfijnenkleuters snappen we nog wel dat die in een groep thuishoren om zich normaal te kunnen ontwikkelen. Maar hondenkleuters, die toch ook van nature in de veiligheid van een familiegroep opgroeien, mogen wel urenlang in hun eentje in een kooitje worden opgesloten. Dat vinden we maar heel normaal en is absoluut niet schadelijk voor hun ontwikkeling :confused:

Hanneke
Roos

Nou, had je deze post nou niet even in mijn bench topic kunnen zetten? :cry:
Super gezegd Hanneke :klasse:

En om geen misverstanden te krijgen, bovenstaande quote is niet van mij, komt uit het benchtopic. Ik ben het volkomen met jou eens :)
Roos

Sorry TO, we dwalen wat af :wink:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Nou we toch aan het afdwalen zijn... om even verder te gaan op de parallellen tussen mensen en andere zoogdieren. Of de duvel ermee speelt, zit ik net naar het filmpje onderaan dit nieuwsbericht te kijken: http://www.nrc.nl/nieuws/2013/08/30/ape ... t-utrecht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is heel humoristisch en het laat op verbluffende wijze zien hoeveel mensengedrag en dierengedrag overeenkomen.

Hanneke
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Het ligt eraan hoe lang je hond per keer alleen thuis is. Een paar uurtjes kan best (mits hij eraan gewend is), maar het moet niet zo zijn dat hij meerde keren per week 6 uur lang alleen thuis zit. Als dat wel het geval is, kun je kijken of een dierenpension bij jou in de buurt dagopvang aanbiedt.

Bij ons verschilt het hoe vaak en hoe lang Balou alleen thuis is. Het weekend is er altijd wel iemand thuis. Verder werkt mijn moeder part-time dus doordeweeks is zij sowieso 2 van de 5 dagen thuis. Mijn vader werkt full-time dus op de overige 3 van de 5 dagen hangt het af van de roosters van mijn broer, broertje en mijzelf. Mijn broertje gaat nog naar de middelbare school dus zijn rooster is vrij constant, maar het rooster van mijn broer en mijzelf verschilt per week aangezien wij studeren. We streven ernaar om Balou niet langer dan 3 à 4 uur per dag alleen thuis te laten en vaak lukt dit ook. Een enkele keer lukt dit niet en dan gaat ze naar de dagopvang van een dierenpension hier in de buurt (wat ze overigens geweldig vindt).
Concieta
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Concieta »

Hier is vaak wel iemand thuis. Maar Max kan gelukkig wel goed een paar uurtjes alleen zijn. De radio staat ook altijd aan. Onze vorige hond kon absoluut niet zonder ons thuis zijn. Bleef piepen zelfs als de kinderen thuis waren.
Afbeelding
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Kan goed met wisselende diensten is mijn ervaring :wink:

Ik zit zo'n beetje in dezelfde situatie als jou, ook avonddiensten/weekenddiensten (geen nachtdiensten).
Hier zijn ze maximaal 2 ochtenden in de week alleen (ligt aan mijn rooster).
Bij Indra hebben we het opgebouwd door haar eerst alleen te laten als we bv. Pepper kort gingen doen en door middel van peppers wandelingen langer te maken Indra langer alleen thuis te laten.
De eerste 2 ochtenden die ik moest werken heeft de fokker opgepast, daarna heb ik alleen maar avonddiensten en weekenddiensten gedraaid tot deze week. Vanaf komende week werk ik weer het "normalere" rooster. Indra kan nu goed alleen al zijn! Wel vond ik het de eerste keer moeilijk.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Roos schreef:Nou, had je deze post nou niet even in mijn bench topic kunnen zetten? :cry:
Super gezegd Hanneke :klasse:

En om geen misverstanden te krijgen, bovenstaande quote is niet van mij, komt uit het benchtopic. Ik ben het volkomen met jou eens :)
Als je mij quote mag je dat best met mijn naam erbij doen hoor. :)
Bowie
Speurneus
Speurneus

Roos schreef:
Laboriginals schreef: Kortom, een pup als je een paar hele dagen werkt (niet de hele week!), kán wel, maar daar zul je wel iets voor moeten regelen, net zo goed als je dat voor een klein kindje moet doen. Die laat je ook niet alleen thuis in de box.

Hanneke

Wie zou een baby zonder toezicht 4 uur thuis zou laten om te gaan werken, al dan niet in de box.
Beetje flauw, ik heb niet gezegd dat je hier baby's en pupjes niet mag vergelijken.
Ik heb gezegd dat ik het vergelijk met betrekking tot een bench niet begrijp.

En on topic: ik ben er geen voorstander van om een kleine pup (veel) alleen te laten, of dat nou in een bench is of los in een ruime ruimte.
Dat heb ik langzaam opgebouwd (wel in de bench).
Roos

Bowie schreef:
Roos schreef:

Hanneke

Beetje flauw, ik heb niet gezegd dat je hier baby's en pupjes niet mag vergelijken.
Ik heb gezegd dat ik het vergelijk met betrekking tot een bench niet begrijp.

En on topic: ik ben er geen voorstander van om een kleine pup (veel) alleen te laten, of dat nou in een bench is of los in een ruime ruimte.
Dat heb ik langzaam opgebouwd (wel in de bench).
Dat is eigenlijk mijn manier van spreken Monika, ik bedoel er zeker niets verkeerds mee. Maar als ik jou hiermee geirriteert heb dan heb je hierbij mijn excuus. En als ik de volgende keer iemand citeer zal ik zeker de naam erbij zetten, maar eigenlijk was dit allemaal gewoon een grapje naar Hanneke toe, dat kun je ook wel zien aan de gebruikte smilies :wink:
Bowie
Speurneus
Speurneus

't Blijft geschreven tekst en ondanks de smilies heb ik het dan anders gelezen dan jij bedoelde. :)
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

-Marianne schreef:Het ligt eraan hoe lang je hond per keer alleen thuis is. Een paar uurtjes kan best (mits hij eraan gewend is), maar het moet niet zo zijn dat hij meerde keren per week 6 uur lang alleen thuis zit. Als dat wel het geval is, kun je kijken of een dierenpension bij jou in de buurt dagopvang aanbiedt.

Bij ons verschilt het hoe vaak en hoe lang Balou alleen thuis is. Het weekend is er altijd wel iemand thuis. Verder werkt mijn moeder part-time dus doordeweeks is zij sowieso 2 van de 5 dagen thuis. Mijn vader werkt full-time dus op de overige 3 van de 5 dagen hangt het af van de roosters van mijn broer, broertje en mijzelf. Mijn broertje gaat nog naar de middelbare school dus zijn rooster is vrij constant, maar het rooster van mijn broer en mijzelf verschilt per week aangezien wij studeren. We streven ernaar om Balou niet langer dan 3 à 4 uur per dag alleen thuis te laten en vaak lukt dit ook. Een enkele keer lukt dit niet en dan gaat ze naar de dagopvang van een dierenpension hier in de buurt (wat ze overigens geweldig vindt).
Aanvulling: doe het in ieder geval niet net als onze buren... Hun hond van 6 maanden is al sinds het begin van de middag alleen, in de tuin en sindsdien zit hij constant te blaffen. Van de week was dit ook al zo, toen werd ik om 8 uur 's ochtends m'n bed uit geblaft. :mad:
Plaats reactie