Welke Royal Canin brok?

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

dosperros schreef:Sorry hoor, maar wat is dat nou voor een vergelijking? Als je alleen maar Unox soep uit blik zou eten en voor de rest helemaal niks is het toch een iets ander verhaal. Dat is toch net het probleem met brokken. Een hond eet elke dag hetzelfde, dag in dag uit, jaar in jaar uit.
Je hond zou ook best 15 kunnen worden als je hem alleen maar kroketten met brood zou voeren.
Even een andere vraag dan:
Als jij brokken voert; ben jij er dan van overtuigd dat je hond alles binnen krijgt aan voedingsstoffen, mineralen, vitaminen etc?
Als je een klein beetje je gezonde verstand gebruikt, maak je me niet wijs dat je een goed gevoel hebt bij het feit dat je je hond 2 keer per dag een bak droge brokken voor zet en dan zoiets hebt van: wow mijn hond eet echt super gezond.
Als ik mijn honden elke dag een bak vers vlees geef, heb ik dat idee wel. Elke dag weer een feest.
Jammer dat iemand niet gewoon een vraag kan stellen over brokken, zonder deze discussie. Mijn inziens is er op het forum al genoeg te vinden over (de voordelen van) vers voeren als men naar informatie op zoek is....
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
rimanime
Speurneus
Speurneus

Re: Welke Royal Canin brok?

Ongelezen bericht door rimanime »

Sil schreef:Momenteel geef ik Royal Canin Veterinary Care Nutrition puppy large breed aan mijn pup. Bij de dierenwinkel en op cursus is mij Royal Canin Labrador retriever junior geadviseerd.

Hier voel ik zelf ook wel wat voor, alhoewel ze het nu ook goed doet op haar huidige brokjes. Wat zijn jullie meningen? Goede ervaringen met RC lab junior of is de huidige brok beter?
Ik hoop dat er nog mensen durven te reageren op jouw vraag :wink: Als je pup het naar jou idee goed doet op de huidige brok (maar hoe beoordeel je dit) dan zou ik het zo laten. Dat er betere brokken op de markt zijn is een feit.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

dosperros schreef:Tsja de eeuwige discussie brok/vlees.
Mijn opa is 85 geworden, hij heeft zijn leven lang gerookt.
Conclusie: roken kan geen kwaad.
Dat is eigenlijk wat je zegt.
Weet je wat ik niet begrijp?
Stel je zou een pagegaai kopen.
Dan weet ik zeker dat je die zaden, pitten ed zou voeren. Omdat een papegaai dat nou eenmaal eet. Daar zou je helemaal niet over twijfelen of kijken naar alternatieven.
Maar als je een hond koopt, die 100% carnivoor is ga je hem iets voeren dat tegennatuurlijk is en waarvan je totaal niet weet wat erin zit.
Omdat het wel goed zal zijn.
Dat gaat er bij mij echt niet in.
Kijk, dit is nou precies het soort reactie waar ik zo boos om word. De stellige bewering dat brokken tegennatuurlijk zijn en pure rotzooi. Zo praat je dus iemand die hier iets vraagt over puppybrokken, een schuldgevoel aan, want oei, oei, oei brokken voeren is wel het aller-, allerslechtste wat iemand kan doen.

Daar wil ik een tegengeluid tegen laten horen: een goed merk brok is een prima hondenvoer.

En als ik een papegaai zou hebben? Dan ging ik naar de dierenspeciaalzaak en kocht een zak papegaaienvoer. Net zo goed als dat ik een zak konijnenvoer voor mijn konijn, of caviavoer voor mijn cavia, of kippenvoer voor mijn kippen, of kattenbrokjes voor mijn kat zou halen. Inderdaad, gewoon omdat ik ervan uitga dat dat wel goed zal zijn, dat daar alles inzit wat ze nodig hebben. Ik ga echt geen muizen en vogeltjes vangen voor mijn kat omdat dat natuurlijker is.

Hanneke
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Helemaal mee eens Hanneke, ik ben niet van plan me een schuldgevoel aan te laten praten, door wie dan ook. Ik hou superveel van onze hummel en ze krijgt waarvan wij denken dat het goed is.
Dus ik vind dat een vraag over brokken, een antwoord over brokken verdient.
Noa 09-09-2012
dosperros

Ongelezen bericht door dosperros »

Laboriginals schreef:
dosperros schreef:Tsja de eeuwige discussie brok/vlees.
Mijn opa is 85 geworden, hij heeft zijn leven lang gerookt.
Conclusie: roken kan geen kwaad.
Dat is eigenlijk wat je zegt.
Weet je wat ik niet begrijp?
Stel je zou een pagegaai kopen.
Dan weet ik zeker dat je die zaden, pitten ed zou voeren. Omdat een papegaai dat nou eenmaal eet. Daar zou je helemaal niet over twijfelen of kijken naar alternatieven.
Maar als je een hond koopt, die 100% carnivoor is ga je hem iets voeren dat tegennatuurlijk is en waarvan je totaal niet weet wat erin zit.
Omdat het wel goed zal zijn.
Dat gaat er bij mij echt niet in.
Kijk, dit is nou precies het soort reactie waar ik zo boos om word. De stellige bewering dat brokken tegennatuurlijk zijn en pure rotzooi. Zo praat je dus iemand die hier iets vraagt over puppybrokken, een schuldgevoel aan, want oei, oei, oei brokken voeren is wel het aller-, allerslechtste wat iemand kan doen.

Daar wil ik een tegengeluid tegen laten horen: een goed merk brok is een prima hondenvoer.

En als ik een papegaai zou hebben? Dan ging ik naar de dierenspeciaalzaak en kocht een zak papegaaienvoer. Net zo goed als dat ik een zak konijnenvoer voor mijn konijn, of caviavoer voor mijn cavia, of kippenvoer voor mijn kippen, of kattenbrokjes voor mijn kat zou halen. Inderdaad, gewoon omdat ik ervan uitga dat dat wel goed zal zijn, dat daar alles inzit wat ze nodig hebben. Ik ga echt geen muizen en vogeltjes vangen voor mijn kat omdat dat natuurlijker is.

Hanneke
Ok jij gaat ervan uit dat het wel goed zal zijn. Ik niet, ik kijk verder dan mijn neus lang is. Zelfs in voedsel voor mensen wordt zat gerotzooid. Maar dat zal allemaal wel goed zijn. Al die voedselleveranciers zijn doodeerlijke mensen die het alleen maar goed voor hebben met ons en onze onze hondjes. Ze produceren puur uit liefdadigheid. Yeah right.
Ik ben er klaar mee, ik heb als eerste een normale reactie gegeven. Zonder überhaupt het woord vlees te gebruiken.
Maar net zo goed als jij beweert dat brokken prima voer is, beweer ik inderdaad dat het pure rotzooi is, vooral RC. En ik wil het ook nog graag onderbouwen als je dat wilt.
Je geeft aan dat brokken prima voer is, maar verder dan het argument: "omdat het wel zo zal" zijn kom je niet. Dat is voor mijn honden niet goed genoeg.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

dosperros, jíj maakt juist foute vergelijkingen. Oud worden op brokken vergelijken met oud worden op broodjes kroket of sigaretten? Dat is appels met peren vergelijken, aangezien broodjes kroket geen volwaardige maaltijd vormen en sigaretten ronduit schadelijk zijn voor de gezondheid, terwijl brokken een volwaardige maaltijd voor de hond vormen en alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft, erin zitten. Nu kun je komen met het argument "ja, maar er zit zo veel plantaardige rotzooi in brokken!" en het klopt dat er in brok meer plantaardig materiaal zit verwerkt dan in vers vlees, maar van brokproducenten (en zeker bekende merken als Royal Canin) kun je verwachten dat zij hun research doen en hun producten aan de hand daarvan uitbalanceren.
Ik zeg niet dat ik liever brokken zie dan vers vlees, integendeel (wij voeren zelf ook vers), maar brokken zijn echt geen rotzooi.

Maar goed, om terug te komen op de vraag van de topicstarter: Sil, waarom geef je je pup Royal Canin Veterinary Care Nutrition Puppy Large Breed? Heeft dat nog een speciale reden? Ik zou eerst eens de samenstelling van beide soorten vergelijken. Verschilt het niet zo veel? Dan zou ik het gewoon houden zoals het nu is, aangezien je pup het op dit voer gewoon goed doet. Zijn er toch duidelijke verschillen in samenstelling? Dan kun je misschien beter toch overstappen op de RC Labrador Retriever Junior, aangezien die toegespitst is op de behoeften van een jonge Labrador. :)
dosperros

Marga/Noa schreef:Helemaal mee eens Hanneke, ik ben niet van plan me een schuldgevoel aan te laten praten, door wie dan ook. Ik hou superveel van onze hummel en ze krijgt waarvan wij denken dat het goed is.
Dus ik vind dat een vraag over brokken, een antwoord over brokken verdient.
Dus eigenlijk wil je alleen maar horen: ja joh het is helemaal geweldig voer, beter kan je niet geven!
Want als je kritische geluiden hoort, vind je het niet meer interessant?
Waarom stel je dan de vraag als je het zeker weet dat RC goed is voor je hond? Toch twijfel dan?
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

leven en laten leven is mijn credo.

even een antwoord op de vraag van TO,ik denk persoonlijk dat er betere brokken zijn als RC de argumenten zijn hier al voor gegeven.
mijn keus zou dan zijn Orijen. of taste of the wild.
succes en aub je vragen blijven posten hier hoor! :)
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
dosperros

-Marianne schreef:dosperros, jíj maakt juist foute vergelijkingen. Oud worden op brokken vergelijken met oud worden op broodjes kroket of sigaretten? Dat is appels met peren vergelijken, aangezien broodjes kroket geen volwaardige maaltijd vormen en sigaretten ronduit schadelijk zijn voor de gezondheid, terwijl brokken een volwaardige maaltijd voor de hond vormen en alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft, erin zitten. Nu kun je komen met het argument "ja, maar er zit zo veel plantaardige rotzooi in brokken!" en het klopt dat er in brok meer plantaardig materiaal zit verwerkt dan in vers vlees, maar van brokproducenten (en zeker bekende merken als Royal Canin) kun je verwachten dat zij hun research doen en hun producten aan de hand daarvan uitbalanceren.
Ik zeg niet dat ik liever brokken zie dan vers vlees, integendeel (wij voeren zelf ook vers), maar brokken zijn echt geen rotzooi.
Tsja zolang mensen denken dat in brokken alles zit dat een hond nodig heeft, zullen er ook discussies blijven.
Ja en ze balanceren alles uit, ze willen alleen het allerbeste voor je hond.
En kabouters bestaan ook!
Heb je dat programma van de keuringsdienst van waarde al eens gezien dat gaat over hondenvoer?
Bekijk dat maar eens, dan krijg je een idee hoe het er aan toe gaat
http://www.dierbewust.nl/dierenvoeding/ ... rapportage
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Dosperros, ik heb de vraag niet gesteld, nog het topic geopend,ik geef alleen mijn bescheiden mening.
Ik denk dat deze discussie bij het topic: vers of brok thuishoort.
Noa 09-09-2012
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Je kunt je van al het voer wel afvragen waar het vandaan komt, of dat nu vers vlees is of brokken.
Wanneer ik tijd heb zal ik die rapportage bekijken, dat lijkt me zeker interessant.

Ik heb even een voorbeeldje uitgewerkt dat laat zien dat de samenstelling van de belangrijkste voedingsstoffen echt niet zo veel verschilt tussen brok en vers vlees.
Eiwit is een zeer belangrijke component in hondenvoer en daar heb ik de hoeveelheid van vergeleken tussen KVV (Carnibest) en RC Labrador Retriever Adult. Ik ben uitgegaan van een volwassen lichaamsgewicht van 34 kg.

KVV: volgens de richtlijnen 25 gram per kilo lichaamsgewicht (25 * 34 = 850 gram)
13% ruw eiwit.
0,13 * 850 = 127,5 gram eiwit per dag.

RC: 415 gram per dag bij een volwassen lichaamsgewicht van 34 kg
33% ruw eiwit.
0,33 * 34 = 137 gram eiwit per dag.

Dat verschilt toch niet zo veel als veel mensen denken, in brok zit zelfs nog iets meer eiwit dan in KVV.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Laboriginals schreef:

Vers is helemaal prima, maar brokken worden hier gepresenteerd als puur vergif, het lijkt wel alsof je je hond de dood injaagt met brokken. En dat is toch echt niet zo, dat is een verkeerde voorstelling van zaken.

Hanneke

Waar lees jij dit Hanneke, het enige wat ik lees is dat John en Els tegen RC zijn, Els noemt zelfs nog andere merken brokken.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

-Marianne schreef:Je kunt je van al het voer wel afvragen waar het vandaan komt, of dat nu vers vlees is of brokken.
Nu het hele topic toch al van het onderwerp af is, denk ik dat het niet verkeerd is om het bovenstaande te doen Marianne. In de winter wordt er veel Spaanse groenten verkocht in NL maar in Spanje is het gebruik van bestrijdingsmiddelen (nog) niet zo streng als hier.
Dat is bv toch wel iets om over na te denken vind ik :wink:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Daar heb je gelijk in Roos, het ging met name om Royal Canin. Maar ik denk, als er in plaats van Royal Canin, Eukanuba had gestaan, of Hills, of Proplan, dat de reacties precies hetzelfde zouden zijn geweest.
Ieder premiummerk brokken waar granen inzitten, wordt hier neergesabeld. En daar stoor ik me aan, vooral omdat er grote woorden als ´rotzooi´ en ´tegennatuurlijk´ worden gebruikt.
En nee, ik heb geen aandelen in de brokkenindustrie, ik voer ook niet uitsluitend brokken, maar ik vind dat we vooral tegen nieuwkomers hier wat gematigder moeten zijn als het om de bekende merken brokken gaat. En ze niet meteen de stuipen op het lijf moeten jagen door te stellen dat ze rotzooi voeren met een premiummerk. Zo slecht zijn die brokken helemaal niet.

Hanneke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

-Marianne schreef:Je kunt je van al het voer wel afvragen waar het vandaan komt, of dat nu vers vlees is of brokken.
Wanneer ik tijd heb zal ik die rapportage bekijken, dat lijkt me zeker interessant.

Ik heb even een voorbeeldje uitgewerkt dat laat zien dat de samenstelling van de belangrijkste voedingsstoffen echt niet zo veel verschilt tussen brok en vers vlees.
Eiwit is een zeer belangrijke component in hondenvoer en daar heb ik de hoeveelheid van vergeleken tussen KVV (Carnibest) en RC Labrador Retriever Adult. Ik ben uitgegaan van een volwassen lichaamsgewicht van 34 kg.

KVV: volgens de richtlijnen 25 gram per kilo lichaamsgewicht (25 * 34 = 850 gram)
13% ruw eiwit.
0,13 * 850 = 127,5 gram eiwit per dag.

RC: 415 gram per dag bij een volwassen lichaamsgewicht van 34 kg
33% ruw eiwit.
0,33 * 34 = 137 gram eiwit per dag.

Dat verschilt toch niet zo veel als veel mensen denken, in brok zit zelfs nog iets meer eiwit dan in KVV.
Ik waardeer je inbreng. Maar het gaat natuurlijk om de kwaliteit van de eiwitten, niet alleen om de hoeveelheden. Heb ik althans geleerd op KKI :wink:
Maar desalniettemin ga ik ervan uit dat de eiwitten in de goede merkbrokken van uitstekende kwaliteit voor de hond zullen zijn.

Hanneke
Plaats reactie