Tjongejonge, zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, zullen we maar denken.
Wat boeit het nou, of de mensen hier wel of geen bezwaren meer kunnen indienen. Daar gaat het toch helemaal niet om. Of er nou 2 of 200 bezwaren binnenkomen, maakt geen bal uit. Hooguit voor de discussie en de beeldvorming, maar dat kunnen we ook hier op het forum doen. Het gaat om de stemming, die is bepalend, niet het aantal bezwaarschriften. En de mensen die een amendement (= wijzigingsvoorstel) wilden indienen, hoeven hun informatie echt niet van het forum te halen, die hebben daar genoeg andere kanalen voor.
En nu ter zake... geloof het of niet, maar ik ben het op enkele punten met jou eens, Naomie. Ik vind ook dat eerst de DNA-controle geregeld moet zijn en dat er eerst een fatsoenlijke getalsmatige onderbouwing moet liggen. Want hoe kan je nou draagvlak creëren als de noodzaak niet aangetoond is. En ook ik vind dat aantonen iets anders is dan alleen maar zeggen dat het niet zo goed gaat.
Verder is het terugdringen van het IC door alleen combinaties toe te staan die onder het rasgemiddelde liggen, een goed punt. Dit adviseert de Britse Kennelclub ook. Maar dat is denk ik niet voldoende. Want daarmee ondervang je niet, dat een populaire reu die bijv. in korte tijd 20 of 30 nesten verwekt, een vervelende aandoening kan verspreiden. Voor zoiets zou een wachttijd goed zijn, zoals Sabine ook suggereert. Dus eerst een paar proefdekkingen, die nesten eerst eens volwassen laten worden om te kijken wat eruit komt, en dan pas de reu ´vrijgeven´.
Ik vind op zich een dekbeperking niet verkeerd, mits zo´n maatregel nodig is. Maar die noodzaak moet wel eerst worden aangetoond en dan moeten vervolgens de randvoorwaarden goed geregeld zijn, zoals DNA-controle en inzage in het registratiesysteem.
(Enne... het is niet dekreubeperking, maar dekbeperking. Niet het aantal dekreuen wordt beperkt, integendeel zelfs, maar het aantal dekkingen

Hanneke