Wat is vechten? Is dat een grom en snauw partij of bedoel je echt vechten (als in: jij dood of ik dood)?
Ik heb een vechtersbaas gehad en vanaf dat moment ben ik er bijzonder alert op geweest dat ik dat nooit meer zou krijgen. Wij voeden de honden daarom heel erg beschermd op: vechten hoeft niet, dat doen wij voor jou. Het van zich afbijten (met name teven die door reuen bereden worden) vind ik ook onnodig (niet in de laatste plaats omdat de reu in kwestie meestal totaal niet op een waarschuwing reageert

)
Het enige dat mijn honden mogen doen is een waarschuwing afgeven (middels grommen) als er een hond komt die zich niet gedraagt. Wordt daar niet afdoende op gereageerd, dan grijp ik zelf in door mijn eigen honden te laten doorlopen en de betreffende vreemdeling te blokkeren.
Maar, dat is dan mijn voordeel, ik heb zelden conflicten omdat mijn roedel sterk voor elkaar staat. Een hond die eventueel zou willen provoceren wordt door een blok van 3 benaderd als dat nodig mocht blijken.
Ik ben er echter altijd bij voordat iets kan escaleren. Vorige week was er een Lanseer reu die op Cial wilde rijden. Cial gromde en waarschuwde, maar de Lanseer wist wel dat hij groot was en wilde die confrontatie wel aangaan. Omdat ik geen vechtende reu wil haal ik Cial in dat geval uit de situatie (in zijn geval gewoon door hem te roepen en als beloning een bal de andere kant op te gooien) en blokkeer de andere hond zodat er geen nieuwe confrontatie komt.
Wel merk ik dat Cial nu echt een volwassen intacte reu begint te worden: Juna hoort niet besprongen te worden door een reu, dus die reu wordt dan ook echt geblokkeerd. Nemo wordt ook sterk afgeschermd van drukke honden door die jonge "bodyguard" en met Fust is hij gewoon een heel stoer "blok" (en moet ik ze in de gaten houden, want die kunnen samen echt twee hooligans zijn).
Maar echt vechten? Nee, gelukkig geen van allen!