Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

De belangrijkste conclusie van het GCS-peilinkje moet zijn dat slechts 1761 van de 4050 formulieren zijn geretourneerd, en dat van de 1761 respondenten slechts 394 personen lid waren van de rasvereniging.
Op basis van die feiten alleen al kan men onmogelijk volhouden dat 40,2% van de binnen de rasvereniging gefokte labradors gezondheidsproblemen heeft.
vanderwyk

@Farbourne: het gebruik maken van oneigenlijke, onfatsoenlijke discussiemethoden leer je niet zo maar even aan, en zeker niet zo maar af, dus ik vermoed dat Hanneke er al regelmatig in is geslaagd om mensen op die manier "plat te lullen".

Tja, dan is ze bij mij echt aan het verkeerde adres.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

1. Wie kwam er met de tweedeling op de proppen van ´de grote rasvereniging die zinkende is en geen solide basis heeft´ tegenover de ´groeiende kleine vereniging van ervaren en kundige fokkers´? Daaruit blijkt wel degelijk aan welke kant jouw sympathie ligt.

2. In deze discussie is sprake van drie partijen, laat ik dan het woord ´groep´ vervangen door ´partij´. Jij bent niet de enige deelnemer aan deze discussie, enkele fokkers hebben hier een duit in het zakje gedaan en wel degelijk gezegd dat het allemaal wel meevalt met de gezondheid en stukken beter is dan vroeger.

3. Ik verwoordde het standpunt van de derde partij, de eigenaren, en dat standpunt is dat er ook andere belangen meespelen bij sommige fokkers.

4. Lees je eigen posts nog maar eens terug. Keer op keer sleep je het zogenaamde falen van de NLV erbij.

5. Wanneer ik op alle zijpaden in zou gaan, zouden we verzanden in allerlei subdiscussietjes. Ik probeer juist de grote lijn aan te houden. En inderdaad ga ik bewust niet in op alle kritiek richting de NLV, omdat deze discussie niet gaat over het functioneren van de NLV.

@ Opurk: Wie zou die cijfers moeten aanleveren? De NLV heeft dat gedaan door de Gezondheidsinventarisaties. Die vervolgens door jullie niet serieus worden genomen.

Wie zegt dat het onderzoek alleen gericht was op de binnen de rasvereniging gefokte honden? Wel eerst goed lezen voordat je wat beweert.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

@ Opurk: Wie zou die cijfers moeten aanleveren? De NLV heeft dat gedaan door de Gezondheidsinventarisaties. Die vervolgens door jullie niet serieus worden genomen.
Maar het gaat erom hoe die cijfers verwerkt worden in een database, zodat die bruikbaar zijn voor fokkers. En gelet op deze discussie heb ik de indruk dat de NLV daar niet in geslaagd is. Of lees ik het weer niet goed?
vanderwyk

Hanneke:

1. Over mijn sympathieën laat ik geen twijfel bestaan. Maar daarmee ben ik nog geen "partij".

2. De wetenschappelijke waarde van de door jou genoemde poging om een wetenschappelijk verantwoord verslag te komen heb ik meerdere malen uiteen gezet.

3. Ik heb duidelijk gemaakt dat "ook sprake van andere belangen" bij alle partijen speelt, en heb daar geen negatief of positief oordeel aan verbonden. Je maakt je hier schuldig aan inductieve redeneringen.

4. Het falen van de NLV heb ik met feiten geïllustreerd. Wees een "kerel" en toon aan dat ik ongelijk heb.

5. Deze discussie gaat wel degelijk over het functioneren van de NLV. Zo jammer dat jou dat is ontgaan. De NLV produceert belachelijke "onderzoeksresultaten" en jij verdedigt die cijfers. Vervolgens vraag ik jou om de discussie te beperken tot de cijfers die betrekking hebben op de labradorpopulatie zoals die binnen de NLV is gefokt, en vraag ik jou of jij vindt dat de 40,2% gezondheidsproblemen van toepassing zijn op de labradorpopulatie zoals die binnen de NLV is gefokt. Daar antwoord jij bevestigend noch ontkennend op, maar zet de discussie voort alsof het antwoord op die vraag "ja" zou moeten luiden.

6. Omdat de NLV geen enkele invloed heeft op het fokbeleid dat buiten de NLV plaatsvindt, en omdat in het knullige onderzoekje van Ed Gubbels slechts 394 leden van de NLV waren betrokken, had ik het volste recht om te stellen dat het onderzoek niet representatief is voor het fokmateriaal van de fokkers die (nog) lid zijn van de NLV, en dat moet leiden tot de conclusie dat de NLV de plank volkomen mis slaat door met strengere maatregelen te komen voor een doelgroep die a. geen lid is van enige rasvereniging, en b. zich niets van die maatregelen hoeft aan te trekken.
Het gaat dan om regelgeving ten behoeve van de regelgeving (verenigingspolitiek effect) in plaats van regelgeving ten behoeve van verbetering van de gezondheid en welzijn van het ras.

Lees alsjeblieft de doelstellingen van de NLV nog eens goed door.

Ik heb het al meerdere malen aan je gevraagd: beperk je in de discussie tot de afgebakende populatie van de labradors die binnen de NLV zijn gefokt. Dat is namelijk de enige populatie waar de NLV direct invloed op heeft. Dat is de enige populatie die voor de NLV van belang is wanneer het gaat om de gezondheidsproblemen binnen de labrador populatie zoals die binnen de NLV is gefokt. Uitsluitend de fokkers van die populatie zijn verantwoordelijk voor de gezondheidsproblemen binnen die populatie. En wanneer die gezondheidsproblemen volkomen nodeloos en onterecht worden doorgetrokken op alle labradors met een stamboom, doet de NLV de fokkers die - voorzover ze toen ze nog lid waren van de NLV - onrecht aan.

Hanneke, jij bent niet de enige binnen de NLV die zich schuldig maakt aan oneigenlijke discussiemethoden, gebruik van oneigenlijke argumenten en oneigenlijke toepassing van onwetenschappelijke onderzoeksresultaten. Met dertig jaar ervaring binnen de NLV kun je waarschijnlijk niet eens meer zindelijk denken en zindelijk oordelen.
En hoewel ik geneigd ben om te zeggen "dat neem ik je niet kwalijk", doe ik dat wel, want ik neem je serieus. En daarom vraag ik je je vooroordelen los te laten, je verstand te laten werken en je misplaatste loyaliteit te laten varen, zodat we de discussie op een zuiverder wijze kunnen voortzetten.
vanderwyk

Een simpele vergelijking om de kern van de discussie duidelijk te maken. Uit een Europees onderzoek is gebleken dat in Zuid-Europese landen huidkanker voor komt als gevolg van teveel blootstelling aan de zon. Als gevolg daarvan besluit de SGP-fractie van de gemeente Boerenkoolstronkstradeel dat het terras van café Het Luifeltje moet worden gesloten.
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

vanderwyk schreef:De belangrijkste conclusie van het GCS-peilinkje moet zijn dat slechts 1761 van de 4050 formulieren zijn geretourneerd, en dat van de 1761 respondenten slechts 394 personen lid waren van de rasvereniging.
Op basis van die feiten alleen al kan men onmogelijk volhouden dat 40,2% van de binnen de rasvereniging gefokte labradors gezondheidsproblemen heeft.
Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te concluderen dat dan over maar 20% van de leden gaat in dit onderzoek.

Ook de laatste labradorpost staat weer bol met allerlei "waarschuwingen", maar wat ik mis is de onderbouwing en de verheldering. Grote vraag die opkomt is waar moet je nu zijn voor antwoorden?
Je krijgt nu de indruk dat het verlagen van het IC zaligmakend is. Ik waag dat te betwijfelen.
De beste informatie krijg je uit overlevering, luisteren naar ervaren fokkers en soms als een antwoord van de NLV niet echt iets toevoegt, met enige schroom een voor jou onbekend iemand benaderen die je wel een zinvol antwoord geeft.
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede!!
vanderwyk

Marga, we zijn helaas overgeleverd aan ons gezonde verstand en onze rekenvaardigheid.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Wat ik me dan op dit moment na dit alles gelezen te hebben afvroeg.....maar als dan zoals de NLV beweerd 40 % van de populatie ziek is....en dat ze dat op papier hebben, moeten het toch om bepaalde voorouders gaan, dan zou ik dat ook graag gepubliceerd willen zien.

Want nogmaals ik kan me er niks bij voorstellen.
Heb geprobeerd het te zoeken maar kan het niet vinden op de website van de NLV.
Heeft iemand die link voor mij....
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Dutchlab´s schreef:Wat ik me dan op dit moment na dit alles gelezen te hebben afvroeg.....maar als dan zoals de NLV beweerd 40 % van de populatie ziek is....en dat ze dat op papier hebben, moeten het toch om bepaalde voorouders gaan, dan zou ik dat ook graag gepubliceerd willen zien.

Want nogmaals ik kan me er niks bij voorstellen.
Heb geprobeerd het te zoeken maar kan het niet vinden op de website van de NLV.
Heeft iemand die link voor mij....
Hé Sas, dat is nou net wat ik ook bedoelde. Er wordt van alles geroepen in labpost enz, maar waar kun je dan de antwoorden, onderbouwing, bronnen enz vinden?
En wat is ziek? In labpost staan dikwijls vermeldingen dat een oud labje is gestorven aan bv kanker. Tja, wil niet oneerbiedig overkomen maar alles wat leeft sterft ergens aan. Is dit dan een ziekte in de populatie of is dit ouderdom?
Karlien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karlien »

Ik vraag me wel af of het realiteit is om een Labradorvereniging een database te laten opzetten.
Als ik nu mezelf als particulier bekijk; ik ben geen lid van de NLV of Labradorkring of wat dan ook. Bijgevolg heb ik er nog nooit bij stil gestaan om zieke honden te melden bij een rasvereniging ... en met mij zijn er vast heel veel pupkopers. Heeft het zin om zoiets te melden?? Wordt daar daadwerkelijk iets mee gedaan?

En wat is ziek? Is allergie ziek? Is overbeet ziek? Is HD C ziek? Is ED 1 ziek?
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Kijk eens hier. Niet alleen voor fokkers interessant maar ook voor "particulieren" die een pup willen aanschaffen.
http://www.labrador.de/zucht_datenbank.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.labrador.de/zucht_deckrueden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In Duitsland kan het wel, waarom dan niet in Nederland?
vanderwyk

Marga, precies!

Karlien, er wordt gewerkt aan een Labrador database die niet afhankelijk is van enige vereniging of commerciële onderneming. Geef het een maand of zes tijd om zich te ontwikkelen.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Maar Marga, dit doet de LCD.
Maar die komen ook pas de pups bij je thuis bekijken rond 8 weken.
Ben je bereid je pups tot die leeftijd te houden.
Ik kijk geregeld en vaak op deze lijst, maar ben me ook bewust van de rontgen uitslag dat dit door 1 iemand word beoordeeld.
En elke vereniging heeft nu eenmaal ze voors en tegens.

Karlien lid zijn is geen must hoor, maar een database is zeer zeker heel erg belangrijk...ook voor jullie, zodat je kan kijken wat een reu vererft, maar ook de voorouders, broers en zusters en ga zo maar door.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

vanderwyk schreef: Hanneke, jij bent niet de enige binnen de NLV die zich schuldig maakt aan oneigenlijke discussiemethoden, gebruik van oneigenlijke argumenten en oneigenlijke toepassing van onwetenschappelijke onderzoeksresultaten. Met dertig jaar ervaring binnen de NLV kun je waarschijnlijk niet eens meer zindelijk denken en zindelijk oordelen.
En hoewel ik geneigd ben om te zeggen "dat neem ik je niet kwalijk", doe ik dat wel, want ik neem je serieus. En daarom vraag ik je je vooroordelen los te laten, je verstand te laten werken en je misplaatste loyaliteit te laten varen, zodat we de discussie op een zuiverder wijze kunnen voortzetten.
Hier spreek je toch ook echt jezelf aan, gezien enkele artikelen op jouw website die voor "de waarheid" door zouden moeten gaan :eusashhh:

Wat ik in de hele discussie een beetje mis: als fokkers die allemaal zo graag willen, wat let hen dan om het in hun eigen foklijn op te zetten zo'n database? Ik heb van mijn hond, van ouders, ooms, tantes en oma's / opa's de gezondheidsuitslagen. Dus niet alleen de ouders, maar ook de broers/zussen daarvan en de broers/zussen van mijn hond. Daarnaast is de K9 database een prima zoekmachine om onze lijnen in volledige breedte uit te zoeken, inclusief uitslagen. Daar hab ik geen rasvereniging voor nodig. Zolang er met een vingertje gewezen kan worden, doen mensen dat blijkbaar liever dan hun eigen verantwoordelijkheid te nemen :wink:
De reden dat de lijn waar mijn hond uit komt in volledige breedte is uitgezocht is omdat de fokker dit wilde en dus op hun kosten laat testen.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Plaats reactie