Maar niet naast blijven lopen

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Het is toch een vorm van niet respecteren dat je de baas bent.

Om het trekken af te leren is er een makkelijke methode:

wandel met je hond langs een muur (zeer dicht er langs lopen), op het moment dat de hond voorbij je knie komt, duw je hem tegen de muur
Hond zit klem tussen knie en muur, en vindt dat echt niet leuk;
Binnen een week loopt en trekt je hond niet meer.

Ook heel duidelijk zijn tegen de hond, trekken: 1x zeggen naast of dicht, een tweede keer nog eens, maar de derde keer pak je de hond in zijn nekvel (en ja hij mag piepen op dat moment).

En ook constant van richting veranderen, naar links, rechts, keer wendingen, linker keer, rechter keer, de hond moet jouw lichaamstaal volgend.

Heb het met mijn hond ook gehad, en in 1 week liep hij keurig netjes naast.
Is nu 2 jaar, ziet me dood graag, werkt goed en wandelt zowel los al aangelijnd keurig bij me.
Anita Straalman

Ongelezen bericht door Anita Straalman »

RaymondC schreef:Het is toch een vorm van niet respecteren dat je de baas bent.

wandel met je hond langs een muur (zeer dicht er langs lopen), op het moment dat de hond voorbij je knie komt, duw je hem tegen de muur

Ook heel duidelijk zijn tegen de hond, trekken: 1x zeggen naast of dicht, een tweede keer nog eens, maar de derde keer pak je de hond in zijn nekvel (en ja hij mag piepen op dat moment).

En ook constant van richting veranderen, naar links, rechts, keer wendingen, linker keer, rechter keer, de hond moet jouw lichaamstaal volgend.

Is nu 2 jaar, ziet me dood graag, werkt goed en wandelt zowel los al aangelijnd keurig bij me.
Weet niet of ik dat wel een fijne methode vind. Ben bang dat als ik dat doe, Nala bang wordt. Overigens vind ik wel dat een hond normaal moet kunnen snuffelen en doen (natuurlijk wel zonder trekken) en niet iedere meter precies naast moet blijven lopen. Wel wanneer ik natuurlijk het commando volg geef.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Anita Straalman schreef:
RaymondC schreef:Het is toch een vorm van niet respecteren dat je de baas bent.

Weet niet of ik dat wel een fijne methode vind. Ben bang dat als ik dat doe, Nala bang wordt. Overigens vind ik wel dat een hond normaal moet kunnen snuffelen en doen (natuurlijk wel zonder trekken) en niet iedere meter precies naast moet blijven lopen. Wel wanneer ik natuurlijk het commando volg geef.
Het is ook helemaal niet nodig om het op deze manier aan te leren!
Hond tegen de muur aan duwen of in de nekvel grijpen als ie niet naast blijft lopen :?
Sorry hoor maar dat vind ik nogal een rare methode :confused:
Gewoon terug lopen als je hond gaat trekken of stilstaan en wachten tot hij naar je toe komt werkt ook goed hoor, het zal even duren maar uiteindelijk valt het kwartje echt wel!
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

@sharon: en toch werkt het en zijn er zeer goede trainers in België dit het ook gebruiken.
Het corrigeren in de nek wordt door de moeder in het nest ook gedaan, en dit corrigerend gedrag wordt in een roedel ook gebruikt.

Waarom zou jij als begeleider/eigenaar dit dan niet mogen gebruiken?
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Tja, het zal ook wel werken als ik hem een slipketting of zo'n prikding om zn nek doe. Of als ik m schop of sla wanneer hij niet luistert.

Sorry, dan blijf ik liever nog een jaar lang elke 3 meter stilstaan om hem eraan te herinneren dat hij niet mag trekken. Ik kan best op zn tijd boos worden op m als hij iets heel ergs voor de 100e keer doet, maar ik zal m nooit fysiek corrigeren.
Wil ook nog slapen 's nachts.

En dat de moeder een pup corrigeert door deze bij de nek te pakken is niet waar hoor. Ze zal een snauw geven, maar echt bewust in het nekvel pakken doet een hond niet om te corrigeren. Dat doen ze alleen als ze de pup oppakt om deze te verplaatsen.
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

Toch werkt dat dicht tegen de muur of heg lopen wel, hoor.
Maar dan hoef je de hond niet tegen de muur te drukken. Als je merkt dat ze voorbij wil, kun je iets dichter tegen de muur gaan lopen.
Ik heb op deze manier mijn eerste eigen hond, een Franse basset, netjes naast leren lopen zonder geweld te gebruiken.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
Jess

Ongelezen bericht door Jess »

Kijk, dat snap ik wel. Dat je dan voor je hond gaat lopen zonder dat hij je alsnog voorbij kan lopen. Klinkt logischer en vriendelijker dan je hodn er tegenaan drukken.

Maar dan nog.......ik kan nergens langs een muur of heg lopen. Alles is hier open voordat ik bij het uitlaatgebied ben.
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Er staat in mijn omschrijving helemaal niet dat ik me hond met kracht tegen die muur duw.

Je duwt je hond tegen de muur zodat ze er niet meer langs kan.
En ik heb het dus niet over fysiek geweld.

En zoals al eerder gezegd: het in de nekvel grijpen (dit duurt echt niet langer dan 1 - 2 seconden) is een zelfde correctie zoals in het nest gebeurt door de moeder.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

RaymondC schreef:Er staat in mijn omschrijving helemaal niet dat ik me hond met kracht tegen die muur duw.

Je duwt je hond tegen de muur zodat ze er niet meer langs kan.
En ik heb het dus niet over fysiek geweld.

En zoals al eerder gezegd: het in de nekvel grijpen (dit duurt echt niet langer dan 1 - 2 seconden) is een zelfde correctie zoals in het nest gebeurt door de moeder.
Het in de nekvel grijpen is een hele zware correctie en dat word in het nest door de moeder ook niet "zomaar" gedaan.
Lijkt me dus voor dit probleem zeker niet nodig...
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Fallyn

Ongelezen bericht door Fallyn »

Ieder zijn eigen manier van aanleren wie ben ik om te zeggen dat het niet mag maar als tip zeg ik de Klikker!!!

De klikker kun je in iedere willekeurige dierenwinkel halen zelfs bij de dierenarts, klik op het moment dat de hond keurig naast loopt (let wel op dat je op het goede moment klikt) en geef de hond dan een aai, speeltje of complimentje na 5 minuten heb je het trekken afgeleerd.

Met de klikker kun je de hond ook leren om niet te blaffen naar andere honden, niet te trekken, naast lopen, niet springen naar andere mensen, zitten, liggen, bijf enz
Mariska+Noa

Ongelezen bericht door Mariska+Noa »

Ik heb met Noa ook nog steeds hetzelfde. Ook ik ben vanaf het begin stil blijven staan als hij trok. Toch is het kwartje ook hier nog niet gevallen. Vorige week was het echt dramatisch. Het stukje waar ik normaal 10 minuten over doe, duurde nu ruim 45 minuten!!!!!
'Noa volg' .. even volgen, trekken maar! 'aan de voet' 'zit' goedzo :D 'Noa volg' .. even volgen, trekken maar! 'aan de voet' 'zit' goedzo :D 'Noa volg' .. even volgen, trekken maar! 'aan de voet' 'zit' goedzo :D 'Noa volg' .. even volgen, trekken maar! 'aan de voet' 'zit' goedzo :D

Pfffffffffffffffffffffffffffffff... een pubertje ;)
Mariska+Noa

Oja, en op sommige dagen hoef ik niets te zeggen en loopt hij perfect naast :confused: :?
Fallyn

haha dat ken ik Fallyn loopt bij andere echt perfect naast en mij test mze af en toe echt uit, het klinkt misschien raar maar als ik een goede dag heb en ik ben vrolijk gedraagt fallyn zich super doet ze alles perfect als ik chagerijnig ben gedraagt mevrouw zich absoluut niet
Mariska+Noa

Dan zou ik de laatste tijd behoorlijk chaggie zijn, maar dat is niet helemaal juist :D Ach ja, geduld is een schone zaak en als het zich loont bent ik tevreden :)
Fallyn

haha gelukkig maar!!
Plaats reactie