Wat maakt het uit? Je pup ziet er prachtig uit!
Stamboom of niet, het ligt eraan wat je ermee gaat en wilt doen.
Wij hebben een jonge pup, misschien wordt ie ooit een dekreu, dan heb je een stammboom nodig. (om de lijn zuiver te houden)
Het wil niet zeggen dat mijn pup beter is dan die van jouw.
Een stamboom geeft geen enkele garantie op wat voor eventuele toekomstige gebreken, louter de afstamming.
Ik wens je veel plezier met je pup.
Lupos schreef:Raszuiver, volgens het woordenboek: homozygoot raszuiver, waarbij geen ander ras is in gekruist.
Oftewel: zodra je niets kunt achterhalen van de voorouders en generaties daar weer voor, kun je niets zeggen over raszuiverheid. In het geval van de hond noemen we het raszuiver als de oorsprong is te achterhalen middels een stamboom. Is de oorsprong niet te achterhalen, dan wordt het een look-a-like of kruising genoemd. Koop je dus een labrador zonder stamboom, dan heb je een "labrador gelijkende hond" een look-a-like dus. Is het een labrador met stamboom, dan noem je dat raszuiver. En ook in die labradors zitten enorme uiterlijke verschillen hoor
Maar waarom zou je dit willen? Ik bedoel: je neemt toch bewust een hond zonder stamboom? Wat maakt het dan uit of het in de voorouders labradors zijn of tibetaanse terriers? Veel plezier met je pupje
misschien een domme vraag... , maar Max heeft ook geen stamboom, maar ik vertel aan mensen wel altijd dat ik een labrador heb. Klopt dit dan eigenlijk niet? Volgens mij zit er wel geen ander bloed bij; hij gedraagt zich als een typische labrador
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Lupos schreef:Raszuiver, volgens het woordenboek: homozygoot raszuiver, waarbij geen ander ras is in gekruist.
Oftewel: zodra je niets kunt achterhalen van de voorouders en generaties daar weer voor, kun je niets zeggen over raszuiverheid. In het geval van de hond noemen we het raszuiver als de oorsprong is te achterhalen middels een stamboom. Is de oorsprong niet te achterhalen, dan wordt het een look-a-like of kruising genoemd. Koop je dus een labrador zonder stamboom, dan heb je een "labrador gelijkende hond" een look-a-like dus. Is het een labrador met stamboom, dan noem je dat raszuiver. En ook in die labradors zitten enorme uiterlijke verschillen hoor
Maar waarom zou je dit willen? Ik bedoel: je neemt toch bewust een hond zonder stamboom? Wat maakt het dan uit of het in de voorouders labradors zijn of tibetaanse terriers? Veel plezier met je pupje
misschien een domme vraag... , maar Max heeft ook geen stamboom, maar ik vertel aan mensen wel altijd dat ik een labrador heb. Klopt dit dan eigenlijk niet? Volgens mij zit er wel geen ander bloed bij; hij gedraagt zich als een typische labrador
Tja, dat weet je dus niet. Hij kan natuurlijk voortkomen uit alleen maar labradors, maar hier heb je geen enkel bewijs van dan wel de mogelijkheid om dit uit te sluiten of niet. Jouw hond zou dan onder de look-a-like vallen: het lijkt op een labrador, en of hij dat 100% is, kun je niet achterhalen zonder afstammingsbewijs (dus stamboom) wel weet je zeker dat je een lieverd in huis hebt
Joni schreef:De definitie "ras-zuiver" heeft niks te maken met wel of geen stamboom hebben.
Als vaders en moeders ALTIJD labjes zijn geweest en daar de vaders van en de moeders etc etc etc is het hondje "ras-zuiver".
Het is alleen niet aan te tonen dmv papieren.
Ook eventuele erfelijke factoren kunnen niet weerlegd worden.
SO WHAT??
Ik ben het gezeik over wel of geen stamboom wel een beetje zat hiero.
Je bent minder als je een hondje hebt zonder stamboom, want o,o,o, wat ben je dan dom.
Nou sorry hoor, volgens mij is dit forum voor iedereen, stamboom of niet.
En moet het voor iedereen leuk blijven.
( zo mijn gal is gespuwd.. en sorry als het wat agressief over komt, dat is mijn Terrier bloed )
@ Shesannie: geniet van je meisje, ze is een beauty!
Helemaal mee eens!! Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je pupje niet bij een broodfokker koopt.. Maar voor de rest; waarom neerkijken op iemand met een Labje zonder stamboom?!
Joni schreef:De definitie "ras-zuiver" heeft niks te maken met wel of geen stamboom hebben.
Als vaders en moeders ALTIJD labjes zijn geweest en daar de vaders van en de moeders etc etc etc is het hondje "ras-zuiver".
Het is alleen niet aan te tonen dmv papieren.
Ook eventuele erfelijke factoren kunnen niet weerlegd worden.
SO WHAT??
Ik ben het gezeik over wel of geen stamboom wel een beetje zat hiero.
Je bent minder als je een hondje hebt zonder stamboom, want o,o,o, wat ben je dan dom.
Nou sorry hoor, volgens mij is dit forum voor iedereen, stamboom of niet.
En moet het voor iedereen leuk blijven.
( zo mijn gal is gespuwd.. en sorry als het wat agressief over komt, dat is mijn Terrier bloed )
@ Shesannie: geniet van je meisje, ze is een beauty!
Helemaal mee eens!! Het is natuurlijk wel belangrijk dat je je pupje niet bij een broodfokker koopt.. Maar voor de rest; waarom neerkijken op iemand met een Labje zonder stamboom?!
Deze topic even goed lezen !!! Dan lees je dat het in deze topic daar niet omdraait.......
Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017 Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012 Cooper; Rembrandt 18-6-2008
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)