prikband geadviseerd

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
chantal-77

Ongelezen bericht door chantal-77 »

Lunatic schreef:
Tess schreef:
miranda schreef: Zou dit ook niet gebruiken verbee dan kun je ze een nekhernia of erger geven.
Bij ons op de hondenschool loper ze er mee weg, met die dingen en worden ze heel vaak geadviseerd. Maar ik zal dit eens voorleggen....
MG school zeker?

Edit:
Zo jammer dat er überhaupt naar hulpmiddelen gegrepen word, het is gewoon een kwestie van trainen... en ja daar gaat tijd en energie in zitten, maar het is echt mogelijk om een brave "puber" te hebben hoor :applaus:
ik heb idd met Dana bij een MG school getraind en daar adviseerden zij toen de gentle leader in te zetten. Ja, het is een hulpmiddel en het is bekent dat niet iedereen zich kan vinden in hulpmiddelen. Ik heb er in de tijd ook lang over na moeten denken of ik dat al dan niet wilde. Ik heb er achteraf nooit spijt van gehad.
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

Niet doen hoor die prikband :( , ik heb meerdere antwoorden gelezen waarin veel betere adviezen gegeven worden.
En waarom wil je eigenlijk EG doen, past dit wel goed bij hem/jullie?
Misschien dat trainen in een kleinere groep, of jacht/speurtraining veel beter bij hem/jullie passen?
Het bijten in de lijn kun je trouwens makkelijk oplossen door de lijn tijdelijk te vervangen voor een (stukje) ketting, dit wordt meestal niet zo lekker bevonden.
Voor het bijten in Roy heb ik geen oplossing :D maar het eerder gegeven advies van terug naar af en duidelijk laten merken wie er ook al weer de baas is is geen verkeerde :wink:
Ollie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Ollie »

Begin er niet aan zou ik zeggen.
Helaas hebben wij ook zo'n stadium met Ollie doorgemaakt (kapotten kleren, blauwe plekken etc). Onze eigen schuld, te veel vrijheid gegeven in het begin, dus wilde ik het ook zelf weer oplossen. Ik kan me jullie onmacht heeel goed voorstellen, waardoor je misschien zoiets overweegt. Toch zou ik zeggen volg de adviezen van Brigitte en Lupos op, het kan echt op een andere manier.

Wij zijn toen overgestapt naar een andere hondenschool, zonder hulpmiddelen etc., gewoon terug naar de basis (letterlijk basiscursus). Het ging niet om de moeilijkheid van de oefeningen, maar een band met je hond. En dus vooral het gedrag in goede banen leiden. De clicker hebben we toen ook gebruikt. Werd het te erg, dan zetten we Ollie even aan het hek vast, zodat je hem ook werkelijk kon negeren. En echt, het heeft bloed zweet en letterlijk tranen gekost, maar je krijgt er echt een leuke hond voor terug :klasse:
Groetjes Saskia & Ollie
Afbeelding
Een Monika orginal!!
Becky&Nero
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Becky&Nero »

Geen haar op me hoofd wat eraan zou denken om zoiets te gebruiken!
Dit gedrag los je niet op met hulpmiddelen. Ik ben niet tegen hulpmiddelen zoals de slipketting of gl als het ECHT nodig zou zijn en goed begeleid word. Maar een prikband gaat mij gewoon te ver.

Misschien is het een idee om eens af te stappen van de gehoorzaamheid en eens een cursus kalmerende signalen te gaan volgen.
Marleen ( naturel dog life ) geeft heel goed les en let niet zozeer op de gehoorzaamheid maar leert je de taal van je labje. Kalmerende en stress signalen herkennen en daarop correct te reageren.

De lessen zijn trouwens niet zo vermoeiend als de lessen die je nu volgt. Nero vind het helemaal niet prettig trainen in groepsverband. Maar de cursus bij Marleen, ik heb hem nog nooit zo op z'n gemak gezien ( en ik mezelf ook niet )
Mij en Nero heeft het heel erg geholpen. :)
Groetjes Becky&Nero
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat jullie jullie mening zo eerlijk geven. Ik weet niet zo goed wat te doen. Wij hebben echt een zeer goede trainer die normaal dus nooit naar zo'n hulpmiddelen grijpt, maar die nu geen andere oplossing meer ziet. Hij heeft zelfs ook al Max rustig proberen te krijgen, maar ook hem lukte dit niet. Terwijl hij ook zo'n hondenfluisteraar :) is.
Ik heb zelf ook gedacht om misschien een andere soort training met Max te gaan doen, omdat het probleemgedrag met name optreed tijdens de momenten waarop Jo (onze trainer) uitleg geef. Ik ben van plan om met Max verschillende hondensporten te gaan. Ik ben op dit moment bezig met een cursus Spaans, maar stop hiermee omdat ik meer met Max wil gaan doen. In de lente ga ik sowieso beginnen met een apporteercursus. Dit doen Max en ik regelmatig in de woonkamer en sinds kort ook buiten. Hij vindt het geweldig en ik vind het geweldig om zo samen met hem bezig te zijn. Je merkt dat dit heel bevordelijk is voor de band met Max. Toen wij Max net hadden, zat ik thuis met een burnout. Ik ben toen niet echt het 'vrouwtje' geweest dat hij nodig had als pup. Sinds ik weer stabiel ben, gaat het super met Max op dat aandacht vragen na dan. Ik heb deze week ook met mijn moeder over Max gepraat (inderdaad 'die' moeder, die Max liever ziet gaan dan komen) en zij adviseerde mij mee te gaan in het advies van de trainer aangezien Max ook vaak aandacht eist als zij op bezoek zijn. En dat dit niet prettig is voor visite. Wel moet ik daarbij zeggen dat het aandacht vragen aan visite de laatste tijd maar 1 keer is voorgekomen. Ik was toen jarig en Roy en ik hadden gewerkt. Toen moesten wij gauw eten en omkleden en toen was de visite er al. Max hebben wij uiteraard wel uitgelaten en te eten gegeven, maar dat was dan ook alles (normaal gesproken krijgt Max veel meer aandacht als wij gewerkt hebben). Hij is de hele avond vervelend aanwezig geweest. Dit komt echter niet voor als ik de hele dag vrij heb gehad en ik een flink stuk met hem gewandeld heb. Dan begroet hij en gaat vervolgens onder de tafel liggen. Ik werd door het oordeel van mijn moeder erg onzeker en dacht daardoor dat ik dingen niet zie doordat Max mijn lieverd is. Ik heb inmiddels ook het boek gekocht: agressie bij honden van Martin Gaus. Max is dus echt nog nooit agressief geweest tegen een mens of hond, maar in het boek stond veel informatie in over lichaamstaal van honden en dingen die wij op een menselijke manier interpreteren in hondentaal uitgelegd. Het boek is heel verhelderend en wij kunnen daar echt iets mee. Ik merk dat het toepassen van de tips heel goed gaat. Zo is Max een fervent springer als ik binnenkom van mijn werk. Eerst vond ik dit leuk om ik dit een uiting vind van blijheid. Volgens Martin Gaus is dit echter niet zo en sinds ik dit donderdag in de winkel heb gelezen, heb ik dit direct toegepast. En Max: die springt bijna niet meer in twee dagen :shock: Zonder straf, he! Alleen negeren als hij springt en belonen en begroeten als hij met 4 pootjes op de grond staat. Ik sta er echt van te kijken en zie er daarom nog meer tegenop om Max dat ding om te doen. Na jullie reacties ben ik er aan het over denken om de training van Roy over te nemen. De band tussen mij en Max is de laatste tijd zo goed geworden. Eerst luisterde hij beter naar Roy, maar nu is het anders. Echt twee handen op 1 buik! Ik merk nu ook dat straffen in de vorm van negeren of time-out zo goed werkt! Dat werkte vroeger helemaal niet! Ging hij gewoon zich op een andere manier plezieren en nu loopt hij onzeker achter mij aan te dralen en soms piept hij. En vervolgens gedraagt hij zich als een :engel:
Weet jullie wat ik eens ga doen? Ik ga de trainer een e-mail sturen om dit voor te stellen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

ps. Roy is mijn vriend en Max is de hond. Ik moest een aantal keer lachen toen jullie o.a schreven dat Roy een superactief beest is :lol:
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Het valt me op dat er vaak "aparte adviezen" worden gegeven door sommige instructeurs.Ik heb zelf nu het topic"rare praktijken bij de KC" geopend omdat ze je daar aansporen om o.a. je hond op zijn neus te slaan om hem te laten gehoorzamen.Ik vraag me af welke cursussen de instructeurs moeten volgen voordat ze les mogen geven,of doen ze dit gewoon naar eigen inzicht.Ik heb eerder met onze jongste hond cursussen gevolgd die ook werkten via kalmerende signalen en veel belonen via stem en koekjes en volgens mij bereik je daar meer mee dan het opvoeden via "de harde hand"en hulpmiddelen zoals prikbanden.Je zou toch zeggen dat zo'n instructeur wel op de hoogte is van de nadelige effecten hiervan?Of krijgen zij geen scholing hierover?
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Becky&Nero schreef:Geen haar op me hoofd wat eraan zou denken om zoiets te gebruiken!
Dit gedrag los je niet op met hulpmiddelen. Ik ben niet tegen hulpmiddelen zoals de slipketting of gl als het ECHT nodig zou zijn en goed begeleid word. Maar een prikband gaat mij gewoon te ver.

Misschien is het een idee om eens af te stappen van de gehoorzaamheid en eens een cursus kalmerende signalen te gaan volgen.
Marleen ( naturel dog life ) geeft heel goed les en let niet zozeer op de gehoorzaamheid maar leert je de taal van je labje. Kalmerende en stress signalen herkennen en daarop correct te reageren.

De lessen zijn trouwens niet zo vermoeiend als de lessen die je nu volgt. Nero vind het helemaal niet prettig trainen in groepsverband. Maar de cursus bij Marleen, ik heb hem nog nooit zo op z'n gemak gezien ( en ik mezelf ook niet )
Hoi Becky,

Wat een goede tip, zeg!
Ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Waar kan ik deze cursus vinden?
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

royenmarjolein schreef:ps. Roy is mijn vriend en Max is de hond. Ik moest een aantal keer lachen toen jullie o.a schreven dat Roy een superactief beest is :lol:
:lol: :lol: :lol:
Succes! Goed idee om zelf de training over te nemen.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Becky&Nero
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Becky&Nero »

royenmarjolein schreef:
Becky&Nero schreef:Geen haar op me hoofd wat eraan zou denken om zoiets te gebruiken!

Hoi Becky,

Wat een goede tip, zeg!
Ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Waar kan ik deze cursus vinden?
Klopt ja, jullie wonen in de buurt van centrum toch? Misschien eens keertje gaan wandelen samen, altijd gezellig. :D
De cursus word gegeven in Vaals, ( tuin centrum de Inde ) ligt bij de hoofdweg.
Groetjes Becky&Nero
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door donna »

Hallo Marjolein,

Ook ik zat thuis met een burnout toen Donna kwam. Dankzij haar kwam ik mijn bed weer uit en ook ik heb steken laten vallen in het eerste jaar. Nadat zij ruim een jaar was ben ik bij een andere trainer opnieuw begonnen met de basis en dat werkte heel goed. Ik begon het ook weer te begrijpen. Na een half jaar ben ik weer teruggegaan naar mijn oude trainster omdat ik daar wat betreft jachttraining veel meer leerde, maar de basis zat er toen wel goed in. Donna is een geweldige, passievolle hond. Max is nog jong en ik zou je aanraden voordat je naar hulpmiddelen grijpt om een stapje terug te doen en van vooraf aan te beginnen. Het kwartje valt dan ook vast bij Max.
Dat Max druk is wanneer je jarig bent, het bezoek er al is enz enz is toch heel normaal. Jullie zijn dan ook onrustiger en dan wordt Max dat ook. Laat je moeder maar praten. En inderdaad Max pas aandacht geven wanneer hij met vier pootjes op de grond staat. In principe moet je Max de eerste vijf minuten negeren zodat je je jas kan ophangen, eventueel wat boodschappen kan opruimen en daarna is Max pas aan de beurt. Die 5 minuten worden vanzelf minder zodra hij begrijpt dat hij rustig moet zijn voordat hij aandacht krijgt.
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Buddy007 »

Ik lees dat je de adviezen goed opneemt en dat is mooi.
Ik hoop ook echt dat je afstapt van training met prikband, hier word Max echt niet beter van.
Succes met trainen verder!
Groetjes Lisanne
Michiel
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Michiel »

pfff..het hele topic gelezen en ben ontzettend blij dat jullie toch het aantal goede adviezen die hier gegeven zijn ter harte nemen :smile:
Het is al gezegd, maar begin alsjeblieft nooit aan een prikband of welk ander "hulpmiddel" dat op basis van negatieve prikkel werkt ( slipkettingen halti's, gentle leaders etc. ). De pest met die dingen is dat het lijkt of ze de hond goed doen, maar niets is minder waar...Stuk voor stuk zijn het dingen die 1. De hond leren dat hetgeen hij op het oog had ( andere hond, voetganger of erger nog een kind ) pijn oplevert omdat op het moment dat hij er naartoe gaat die veel te harde pijnprikkel of andere harde correctie krijgt. Daarnaast blijft de dreiging op een correctie aanwezig doordat het hulpmiddel ten alle tijde voelbaar blijft en hooguit in intensiviteit afneemt naarmate de hond minder trekt of wild doet, maar nooit volledig weg is. Kan je hond knap onzeker van worden met alle gevolgen van dien.

Wat betreft het drukke gedrag van Max bij visite ( want ik kan me best voorstellen dat visite dat gedrag niet prettig vindt, maar er zijn genoeg andere manieren dan harde correcties om dit gedrag te voorkomen :wink: ) Al eens gedacht aan iets om Max mee af te leiden als je op visite bent of visite krijgt? Een goed gevulde kong of een lekker bot bijvoorbeeld? Aan Jordy heb je geen kind als er visite is en hij iets lekkers te knabbelen of andere afleiding heeft :smile:

Om de training van Roy over te nemen klinkt als een goed idee omdat uit je verhaal blijkt dat jouw band met Max beter is dan die van Roy. Betere kans dus ook dat Max met de goede begeleiding beter naar jou luistert.

Je instructeur zal ongetwijfeld goed zijn en jullie een goed gevoel geven, maar met dit soort adviezen asjeblieft toch ook vooral zelf na blijven denken, want naar mijn mening kan dit echt niet :wink:

Heel veel succes met Max :smile:

Michiel
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Hallo allemaal,

Even een update. Wij hebben toch nog gekozen voor de prikband. Roy liep op dat moment de training en hij zag het helemaal niet zitten om op de oude weg verder te gaan. De eerste trainingssessie met prikband heeft Roy gelopen. Volgens Roy ging het geweldig. De tweede sessie met prikband heb ik gelopen en het ging inderdaad perfect. Wij kregen zelf een compliment van de trainer voor onze rust. Ik was nogal enthousiast geworden en heb daarom geprobeerd om met hem de derde sessie zonder prikband te lopen. Dit was een drama en de instructeur is de prikband komen omdoen. Nou, ik zeg het jullie.....dat ding krijgt hij nooooooit meer om. Van een opstandige hond in een mak lammetje die bijna niet meer durfde te bewegen tijdens de training :cry: Nee, van dat idee ben ik helemaal genezen! Ik ga trainen met mijn hond om iets te leren en om met hem gezellig bezig te zijn. En niet om hem pijn te doen. Ik zat na afloop van de training met de tranen in mijn ogen in de auto. Ik snap sowieso niet waarom ik ben gebleven :( Ik had tijdens de training moeten weggaan, maar daar heb ik helemaal niet aan gedacht :oops: Max liet mij duidelijk merken dat hij het helemaal gehad met mij (heeft mij de hele avond ontlopen en genegeerd :cry: ). Daarop heb ik besloten om de boeken van Jan Fennell te gaan lezen en om met de dierenarts te gaan overleggen. Na telefonisch overleg met de dierenarts heb ik een kynologisch gedragswetenschapper benaderd en haar het verhaal uitgelegd. Zij heeft zelf drie labradors en is zeer hoog gestudeerd in het gedrag van huisdieren. Omdat wij thuis ook wel eens tegen problemen aanlopen met Max heeft zij met ons een consult ingepland voor volgende week. Inmiddels ben ik begonnen met het boek van Jan Fennell en er worden mij zoveel dingen helder. De roedel die zij beschrijft voordat zij zelf begon te trainen, lijkt precies op onze Max. Precies hetzelfde gedrag: het uitgebreid begroeten, het trekken over straat, het aandacht vragen enz. Door het boek van Jan Fennell en het telefonsich gesprek met de gedragswetenschapper heb ik er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen en dat wij er heel veel van gaan leren. Ik denk zelf dat het probleem is dat ik mij probeer in te leven in Max, maar dat ik dit doe vanuit een menselijke gedachtegang. Dus dat ik duits spreek en de hond russisch. Hoewel wij nog weleens tegen opvoedkundige problemen aanlopen, ben ik ontzettend blij met hem en geniet ik met volle teugen van zijn aanwezigheid. Hij is met vlagen opstandig en vaak ondeugend, maar hij is ook een ontzettende schat die het geweldig vind om met ons te werken (in de vorm van commando's en apporteren). Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Heel veel sterkte met het trainen van Max,jullie hebben toch een goede keuze gemaakt. :klasse:
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Jammer om te lezen dat jullie ondanks alle adviezen toch voor een prikband hebben gekozen met dit als resultaat :(
Maar goed dat is gebeurd en ik wil je hier dan ook niet op aanvallen.
Hopelijk krijgt Max zijn vertrouwen in jullie weer terug, maar dat zal op deze manier best goed komen :wink:
Suc6 ermee! :)
Afbeelding

:bruinpootje: Noah

Zeg me dat je nooit weg zal gaan....
Dat kan ik je niet beloven.
Maar als je aan me denkt, zul je me zien...heel even, in de verte...

R.I.P Rebel en Nero, samen voor altijd in mijn hart...
Plaats reactie