Pups op Marktplaats

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Cor schreef: Ik denk dat het DH wereldje kleiner is, en waarschijnlijk (ik ken dat wereldje niet) wat minder in zichzelf gekeerd. Ik zie inderdaad bij de Labrador veel zachte heelmeesters. De NLV zit er ook zo in: bij de eerste overtreding krijg je een waarschuwing, "want van fouten moet je leren" zo vertelde mij een NLV-woordvoerder. Aan de ene kant goed, maar in mijn ogen te soft. Maar dingen moeten wel worden bewezen: ik wil niet gebruikt worden als breekijzer in vetes tussen fokkers.
Wel vind ik dat sommigen ook een tweede kans moeten kunnen krijgen: ook foute fokkers kunnen hun leven beteren. Het hangt er wat mij betreft vanaf hoe ernstig je je misdragen hebt. Ik heb ooit foto's gezien van ernstig mishandelde teven: dat is iemand die er bij mij nooit meer op komt.
En ja, Dorine, jij kent de verhalen van vroeger, en ik ook. En daarnaast ken ik ook de verhalen van vandaag (en jij misschien ook wel), van fokkers die al dan niet op dit forum komen. De keus is zelfs voor de kenners heel moeilijk...
Natuurlijk kan een fokker zijn leven beteren, maar waar ik werkelijk kotsmisselijk van word, is dat diezelfde fokkers nu als een soort goeroe de wet verkondigen. OOK op het forum trouwens. Het verleden wordt verzwegen, op hun websites verdwijnen de teven in de foklijn uit "die grijze" tijd, maar de foklijn is WEL opgebouwd uit die lijn!!!!!
Prima als je naast de pot pist, en je leven wilt beteren, maar een beetje integere houding zou dan toch wel op zijn plaats zijn. Echter staan deze fokkers ineens vooraan als een discussie gaat over slechte fokkers om te kunnen verkondigen hoe goed ze het wel niet doen. Nou sorry, maar ik baal ervan dat die nieuwe pupkopers er nooit van op de hoogte zullen raken (omdat het niet gezegd mag worden) wat er werkelijk gaande is. Wat maakt de woorden van zo'n fokker dan anders dan die van een broodfokker? Beiden hebben de mooiste verhalen, schetsen de mooiste scenario's en houden fouten keurig stil door "gewoon" de teven te elimineren. Lang leve de "zorgvuldige" fok :roll:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

marina schreef:En nu ga ik misschien iets heel gek zeggen,maar als een teef pas op 3 jaar het eerste nest pas mag krijgen en met 5 jaar het laatste en een dekreu pas zijn licentie krijgt bij 2 jaar dan zijn beide ouders volgroeid en hebben ze alle controlles kunnen hebben,enig nadeel is dat er langer gewacht moet worden op een pup alhoewel als je een lab wil benje bereid om te wachten
Hier wil ik wel even op reageren.....een teef die pas met 3 jaar haar eerste nest krijgt is een slechtere moeder.
Dat is bij mij de reden dat ik mijn teven na hun 2 de jaar laat dekken.
Ik heb het hier meegemaakt dat mijn teef drie jaar was met haar eerste nest en ze kreeg toen 1 pup, ze is never nooit een goede moeder geworden, en ik heb alle keren de pups groot moeten brengen.
Nu was ze niet een geschikte "fokteef" rotwoord, maar ach ze heeft 5 nestjes gehad met totaal 10 pups, waarvan er hier 3 dochters zijn gebleven. mijn enigste teef waar ik ooit 5 nestjes meegedaan heb, en nu slijt ze der ouwe dag als oma hier.
Van deze dochters zijn 2 met ruim 2 gedekt en beide betere moeders dan hun moeder.
Dan als een reu pas met 2 jaar mag dekken, die mening kan ik wel delen met je......of dat een reu eerst bij je eigen teven een nest produceert en daarna pas het bekijkt hoe het vererft.
Maar de tegenstrijdige is dat je nooit weet wat je reu op bepaalde lijnen doet.
Je kunt moeilijk tenminste dat vind ik, allemaal verschillende lijnen qua teven hebben, zo leer je nooit de voor ouders en weet je nooit wat je teven vererven.

Dan het doofpot verhaal......geheel mee eens in de loop der jaren heb ik al heel wat meegemaakt, rechtzaken aangespannen maar door laksheid van de NLV, konden we niks doen.
Maar dan zouden wel alle kanten belicht moeten worden.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
XXX

Ongelezen bericht door XXX »

Laboriginals schreef:
XXX schreef:
Bij de labrador heerst een heel hoog doofpot gehalte of zoiets. Kijk nou alleen hier op het forum: bepaalde fokkers hebben echt geen schoon bordje, maar worden aangeprezen als "de" fokkers in labradorland. :?
quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ze, de fokkers, blijven elkaar de hand boven het hoofd houden.Als je kijkt bij andere hondenrassen mogen er maximaal zoveel nestjes/ honden per jaar gefokt worden van de rasvereniging, maar bij de Labrador blijft het fokken maar doorgaan!Ook wordt er te vaak gebruik gemaakt van dezelfde reuen. Ook hier zouden ze een maximum aan moeten stellen. De voorwaarden voor teven zijn veel scherper. En persoonlijk vindt ik dat er eerder in moet worden gegrepen als de reu of teef afwijkingen veroorzaakt in de nakomelingen.
Denk zelf eens na, wat er zou gebeuren als het aantal pups per jaar gemaximeerd zou worden bij de verenigingsfokkers. Denk je nou echt, dat er dan minder mensen een labradorpup zouden willen? Waar vraag is, is aanbod. Er wordt zoveel gefokt omdat de pups als zoete broodjes over de toonbank gaan, de labrador is al sinds jaar en dag de populairste hond in Nederland. En als de verenigingsfokkers (dat zijn over het algemeen de goede fokkers) zichzelf een beperking qua aantal gaan opleggen, vermindert dat echt de vraag niet hoor. Dan gaan er drie dingen gebeuren: a) de wachttijden voor een pup worden gigantisch b) de prijs voor die exclusieve goed gefokte pups gaat omhoog en b) nog veel meer mensen kopen dan maar een marktplaatspup, omdat ze toch graag een labradortje willen.En dat is het laatste wat we willen.

En wat betreft het aantal dekkingen per reu... als je lid bent van de NLV, kan je hierover meepraten op het aanstaande fokkerijberaad op 29 oktober. Dat is het thema van die avond.

Hanneke[/quote]

Een echte fokker aan het woord!

Helaas hebben wij onze jongste labrador maar een paar maanden bij ons gehad.
En heeft hij ons naast het aanschafbedrag nog heel veel euro's gekost.
Dus als ik meer zou moeten betalen & langer zou moeten wachten maar ervan uit kan gaan dat ik een gezonde hond krijg waar ik jaren plezier van kan hebben, dan weet ik wel wat ik zou willen!!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik denk niet dat je jouw slechte ervaring moet generaliseren, Saskia. Ik heb al meerdere keren teven pas rond hun 3e laten dekken en nooit problemen gehad. Ik ken er ook genoeg bij andere die gewoon normale nesten hebben gekregen.

Er wordt al niet zo veel gefokt met een teef door verenigingsfokkers. Er zijn maar heel weinig fokkers die hun teef 5 nesten laten krijgen. De meeste stoppen bij 3 of 4, sommigen vinden 2 nestjes al genoeg. Het is ook sterk afhankelijk van hoe de teef het zelf vindt en hoe ze vererft. Ik heb zelf nog nooit een teef 4 nesten laten krijgen, niet uit principe, maar gewoon omdat het er niet van kwam.

Ik denk dat je rommelen in de marge, zoals inderdaad hier en daar gebeurt, vrijwel niet kunt voorkomen. Het enige dat je kunt doen, is blijven hameren op het advies: KOOP GEEN PUP ZONDER STAMBOOM EN KOOP GEEN PUP BIJ EEN GROTE FOKKER.

Nou is het voor een leek vrijwel ondoenlijk om de ´goede´ grote fokkers te onderscheiden van de rommelaars. Er zijn ook verenigingsfokkers met meer dan 10 honden in kennels, in voortdurend wisselende samenstelling, die 4 - 6 nesten per jaar hebben liggen. Dat is in mijn geen hobby meer, maar een bron van inkomsten. En niet alleen in mijn ogen, ook volgens de wet. Neemt niet weg, dat zo´n fokker volstrekt integer kan zijn en mooie en gezonde pups kan produceren. Maar er zijn ook fokkers die het precies zo doen, maar die rommelen bij het leven. Dat verschil is voor een pupkoper niet te zien. Daarom zou ik tegen iedere potentiële pupkoper willen zeggen: ga naar een huiskamerfokker met maar een handjevol honden gewoon in huis, die lid is van de NLV of LKN. Wantrouw alles waar ze veel honden in kennels hebben. Dan loop je waarschijnlijk ook een aantal goede adressen voorbij, maar dan speel je vrij redelijk op safe.

Hanneke
Jack Sparrow

Ongelezen bericht door Jack Sparrow »

Wij zaten gisteravond het programma te kijken van radar................ :effe_denken:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1788/rashonden/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jack Sparrow

Ongelezen bericht door Jack Sparrow »

o ja, hier kun je kijken of je hond iets heeft!!

http://rashondenwijzer.nl/overzicht-hon ... ndoeningen" onclick="window.open(this.href);return false; :?
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

`Maar wat is in jouw ogen dan een grote fokker Hanneke...me vraagteken doet het niet sorry.

Ik word namelijk door veel mensen ook als grote fokker gezien, terwijl hier alles zoals altijd gewoon in de huiskamer afspeelt, en ik 1 kennel heb waar me tuinmeubels en fiets en nog meer zooi in staan, dit om de RVB me dat verplicht.
Een kennel te hebben zodat ik reuen en teven gescheiden kan houden, terwijl dat natuurlijk met een bench en veel wandelen ook kan.

Maar dan mijn andere vraag ik ken zat mensen die hun honden in kennels hebben, en die honden komen ook in huis of in de keuken niks mis mee, die honden hebben giga ruimte en worden heel goed verzorgt.
Hoe maak je dan onderscheidt......maar ben ook wel bij mensen geweest waar de stank me tegemoed komt en waar ik gewoon het zielig voor de honden vond.
Je moet het zien als een leek.....hoe kan die het koren van het kaft onderscheiden....
En hoe vaak hoor je niet, vond het zo zielig daarom heb ik hem of haar maar gekocht,.
Groetjes Saskia

Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Persoonlijk vind ik een fokker "groot" (niet verwarren met "fout" !) als hij meer dan 10 honden heeft waarbij er vaak meerdere nesten tegelijk zijn en minimaal 3/4 nesten per jaar zijn.
Een kleine fokker vind ik de fokker die ongeveer 2 fokteven heeft en wat oudjes, zo eens per jaar of per 2 jaar een nestje fokt.
Los van het feit of de honden het goed hebben of niet, kan ik me niet voorstellen dat een fokker met dergelijke aantallen elke dag met de honden apart op stap kan gaan (in tijdsbestek is dat al onmogelijk: een uurtje per hond en dan 10 of meer honden hebben :? )

En ja, ik heb ook een kennel in mijn tuin en daar zitten de honden ook in. 1 slaapt er buiten en de twee anderen voegen zich bij de buitenslaper als ik weg ben, of als ik het huis ga poetsen. Verder zitten ze ook geregeld allemaal binnen.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Laboriginals schreef:Ik denk niet dat je jouw slechte ervaring moet generaliseren, Saskia. Ik heb al meerdere keren teven pas rond hun 3e laten dekken en nooit problemen gehad. Ik ken er ook genoeg bij andere die gewoon normale nesten hebben gekregen.
Dit was ik nog vergeten erbij te schrijven, natuurlijk moet ik het alleen op mijn ervaring generaliseren want ik praat toch over mijn teven.
Ik weet niet hoe een ander zijn ervaring is, want ik weet dat niet.
Ik kan over dit alleen maar over mijn eigen teven praten.
En ik zou er niet aan moeten denken om over een ander zijn hond teef te praten, er word al genoeg geroddeld.
En dit is mijn ervaring dat ik 2 a 2 half een perfecte leeftijd vind, na het derde jaar is mijn ervaring slecht dat wil niet zeggen dat ik er dan niet van geniet maar een eenling met de fles groot brengen is niet echt makkelijk.
Maar nogmaals dit is dan mijn ervaring.....
Groetjes Saskia

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Lupos schreef:Persoonlijk vind ik een fokker "groot" (niet verwarren met "fout" !) als hij meer dan 10 honden heeft waarbij er vaak meerdere nesten tegelijk zijn en minimaal 3/4 nesten per jaar zijn.
Een kleine fokker vind ik de fokker die ongeveer 2 fokteven heeft en wat oudjes, zo eens per jaar of per 2 jaar een nestje fokt.
Los van het feit of de honden het goed hebben of niet, kan ik me niet voorstellen dat een fokker met dergelijke aantallen elke dag met de honden apart op stap kan gaan (in tijdsbestek is dat al onmogelijk: een uurtje per hond en dan 10 of meer honden hebben :? )

En ja, ik heb ook een kennel in mijn tuin en daar zitten de honden ook in. 1 slaapt er buiten en de twee anderen voegen zich bij de buitenslaper als ik weg ben, of als ik het huis ga poetsen. Verder zitten ze ook geregeld allemaal binnen.
Waarom apart......ik wandel met alle honden behalve mijn 2 ouwetjes tegelijk, de ouwetjes kunnen namelijk niet verder dan de brug en terug.
En dan ben ik echt klaar en alles gaat daarna tevreden liggen ronken.
Groetjes Saskia

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Saskia, ik geef al in mijn post aan dat de scheidslijn heel moeilijk te trekken is. Maar in het algemeen denk ik, als iemand zijn honden niet meer allemaal dagelijks een wandeling en persoonlijke aandacht kan geven, dus dat de honden nauwelijks van het terrein afkomen, als er vrijwel voortdurend nestjes zijn, het ene ligt er nog terwijl het andere al onderweg is, als alle uitgefokte honden herplaatst worden om plaats te maken voor jongere, vruchtbare exemplaren, als er ook een aantal dekreuen zijn die om de paar jaar worden vervangen door een nieuwer, dus meer gevraagd exemplaar en als het hele spul in kennels zit en niks in huis, dat je dan kunt spreken van een grote fokker. Ik ben het met Dorine eens, dat je dat niet moet verwarren met foute fokker. Maar zodra er geld een rol gaat spelen, en dat kan niet anders bij zo'n grote kennel, dat is een bedrijf, dan krijg je heel andere belangen en afwegingen dan bij een particulier met 3 - 6 honden in huis, waar de honden op de eerste plaats huishond zijn en waar ze mogen blijven tot hun dood en waar maar heel af en toe een nestje is. Natuurlijk is kleinschaligheid geen garantie voor kwaliteit, net zo min als dat grootschaligheid een garantie is voor rotzooi.
Maar als je een onwetende pupkoper een advies moet geven, waar hij een betrouwbare pup kan kopen, dan zeg ik: een fokker die lid is van de NLV of LKN, en dan ook nog bij voorkeur een kleinschalige fokker met een paar honden, het hele roedeltje in huis, persoonlijke aandacht voor iedere hond en maar af en toe een nest.

Hanneke
pipster

Ongelezen bericht door pipster »

heb net even dat stuk gekeken van radar, en op een paar dingen na, vond ik het helemaal geen slecht programma. Als disclaimer: ik eb geen verstand van fokken, weinig van labradors (behalve wat ik lees op het forum en wat ik nog weet toen ik het ras aan het uitzoeken was en wat ik nu weet nu ik er 2 jaar een heb!). Dit zijn dus puur persoonlijke observaties.

Het Programma: Het is een feit dat er jarenlang gefokt is op uiterlijke kenmerken. Als er idd met familieleden gefokt is dan is dat schadelijk. Maar ze bekijken de boel wel eenzijdig, want de broodfok wordt bijna niet genoemd! De labrador wordt in die lijst genoemd als ras dat vrijwel zeker over afwijkingen beschikt. Nu is het natuurlijk zo dat de chocolate labrador ingefokt is. Die was er 20 (?) jaar geleden bijna niet. Dat betekent dat de kans idd groot is dat (een aantal) fokkers over zeer smalle lijnen gelopen hebben om dat erin te kruisen.

Wat ik duidelijk mis in het programma is het voorbeeld van de labrador vereniging die heel wat regels heeft om te kunnen fokken. Er wordt naar ouders en voorouders gekeken en wat deze aan afwijkingen hebben ontwikkeld. Ouders worden gerontgent om HD of ED te kunnen vinden. Dat wordt dan weer niet vermeld. Dus zijn nestjes die nav die regels gefokt zijn natuurlijk gezonder. Nav dit programma zou je bijna denken dat je bijna geen gezonde labrador meer kunt kopen en dat het niet uimaakt of je bij een fokker koopt of bij marktplaats.

Dan mijn eigen voorbeeld. Ik heb een hond waarover ik compliment na compliment krijg. Ik krijg ook soms de vraag waarmee mijn labrador gekruist is! En de opmerking dat ze dat vaker moesten doen omdat die van mij er zo gezond en atletisch uitziet en niet zo dik en vet (let op dit zijn niet mijn woorden maar van d mensen die ik tegenkom in het bos!). Ik heb er eentje van Speurneus carola, en hij komt van jachtlijnen. Hij zal waarschijnlijk nooit een uitmuntend krijgen op een show, want hij is niet breed gebouwd. Mocht ik hem als dekreu willen opgeven (en alle onderzoeken slagen) dan moet hij minimaal een ZG krijgen om zijn stamboom door te mogen geven. Ik zou eigenlijk voor de gein eens een show moeten lopen om te kijken of hij dat sowieso haalt! Overigens ben ik toen, 2 jaar geleden specifiek op zoek gegaan naar een ranke labrador (uit jachtlijnen) omdat ik dat zelf gewoon mooier vind.

En daar ligt natuurlijk wel de zwakte van het fokbeleid, ondanks al die regels: Soms zit ik op internet wel eens kanmpioensfoto's te bekijken van showhonden: Bij de tophonden zie ik blokken beton. Hele brede zware labradors met hele brede koppen, bij de flanken nauwelijks dunner. Als je die maar met hele brde labradors gaat kruisen dan wordt de rasstandaard steeds breder. Terwijl er prachtige labjes rondlopen, hartstikke gezond maar die kunnen dan misschien niet meer meedoen met de genenpool omdat ze te rank zijn. Zo langzamerhand lijkt het wel of er 2 verschillende rassen labradors zijn: showlijn en jachtlijn. Het zou denk ik voor de gezondheid van het ras niet slecht zijn als er eens een tijdje alleen show met jacht gekruist mag worden. Maar ja, ik ben geen fokker (moge duidelijk zijn :D ). :wink:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dutchlab´s schreef:
Lupos schreef:Persoonlijk vind ik een fokker "groot" (niet verwarren met "fout" !) als hij meer dan 10 honden heeft waarbij er vaak meerdere nesten tegelijk zijn en minimaal 3/4 nesten per jaar zijn.

Waarom apart......ik wandel met alle honden behalve mijn 2 ouwetjes tegelijk, de ouwetjes kunnen namelijk niet verder dan de brug en terug.
En dan ben ik echt klaar en alles gaat daarna tevreden liggen ronken.
Omdat dat wat mij betreft afbreuk doet aan de persoonlijke aandacht voor een hond. En jij denkt daar anders over, da's duidelijk :wink:
Bij ons gaan de honden dagelijks minimaal 1x per dag apart van de anderen op stap met een van ons. Wij vinden die quality time erg belangrijk en dat vind ik ook belangrijk bij een fokker. Maar dat is persoonlijk zoals ik al zei 8)
Afbeelding

XXX

Ongelezen bericht door XXX »

Dit topic gaat over pups op marktplaats en daar wil ik toch nog even op reageren. Ik heb net eens even gekeken op MP en ben al verscheidene pups met stamboom tegen gekomen die zijn gefokt conform de regels van de vereniging en gechipt door de Raad van Beheer. Alleen kom ik de pups niet tegen op site van de NLV of Labradorkring....dit vind ik behoorlijk verwarrend. Aanstaande pupkopers zullen nu eerst op MP kijken omdat hier veel meer pups worden aangeboden dan op bovengenoemde sites.......Hierdoor ontstaan volgens mij ook de vele problemen in de fokkerij. Als je echt een erkend fokker bent, dan zet je je honden niet op MP maar op de daarvoor bedoelde sites lijkt mij.
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

@xxx Tenzij je te boek staat als erkende fokker , ingeschreven bij de hele rateplan en zijn moer, maar het je uiteindelijk gewoon lekker om de centen te doen is....toch niet verkeerd...... nest met 7 pups x 900 euro. Dan zet je je pups lekker op marktplaats want laten we onszelf niet voor de gek houden en doen of al die erkende fokkers allemaal zuiver op de graad zijn....
Plaats reactie