tros radar maandag 19 sept uitzending over rashonden

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

witje schreef:Domme mensen, en die zijn er helaas genoeg in Nederland, hebben 1 ding geleerd van deze uitzending, nl nooit een hondje met een stamboom kopen, die zijn allemaal ziek, veel beter eentje zonder stamboom, die mankeren niets. En laat dat soort hondjes nu met vrachtwagens vol uit het buitenland binnenkomen.....

Marijke
Volgens mij is er wel gezegd dat de honden zonder stamboom net zo goed aan deze aandoeningen lijden als die met stamboom :wink:
banjer

Ongelezen bericht door banjer »

Tja....awareness kweken bij mensen is altijd goed. Paniek niet. Ik vind het ongeloolijk jammer dat dit soort programmas er voor zorgt dat er NU nog meer onduidelijkheid is voor de leek. Ook de constatering is er dat de belangen van de verschillende partijen enorm uiteen llopen en dat het belang van de hond/ras niet voorop staat. Geld, egos, macht en controle van MENSEN maken het dat uiteindelijk de hond/het ras de dupe is. Een falende overheid zorgt ervoor dat er geen gezamenlijk beleid wordt gevoerd door alle betrokken partijen die wel het belang voorop hebben staan zodat de schooiers van deze maatschappij (anders kan ik ze niet noemen) de ruimte hebben dankbaar gebruik te maken van vraag en aanbod. Hond (met of zonder stamboom) en nieuwe baas zitten met de gebakken peren. Tegelijk wil ik daar een hele grote nuance aan toevoegen. Ik ben ervan overtuigd dat het overgrote deel van mensen(fokkers) die zich met het ras bezighouden dit vanuit passie en overtuiging voor het welzijn van het dier doen. En dat geldt zeer zeker ook voor de eigenaars die samen met hun hond het leven doorwandelen (wel of geen show).
Ik ben niet dom...ik weet dus dat labjes gevoelig kunnen zijn voor erfelijke aandoeningen. Ik ben ook niet naief door te denken dat dit mij nooit zal overkomen met mijn hond. Ik weet inmiddels ook dat informatie vooraf over ras en fokker enorm belangrijk is. Onder andere dit forum is een zeer belangrijk en machtig middel om die informatie te verschaffen en te verkrijgen.Om uitwassen te voorkomen zal ik daar waar in de toekomst een kans binnen mijn mogelijkheid ligt niet onbenut laten. Dit behoort tot een ieders verantwoordelijkheid. Dankzij dit forum weet ik dit nu.

En toch laat ik mijn hele grote plezier in mijn Banjer er op geen enkele manier door verknallen. Ik heb hier een SUPERLAB rondlopen en samen gaan we van het leven genieten.

gr desiree
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

witje schreef:Domme mensen, en die zijn er helaas genoeg in Nederland, hebben 1 ding geleerd van deze uitzending, nl nooit een hondje met een stamboom kopen, die zijn allemaal ziek, veel beter eentje zonder stamboom, die mankeren niets. En laat dat soort hondjes nu met vrachtwagens vol uit het buitenland binnenkomen.....

Marijke
Domheid is niet per definitie een puur Nederlandse eigenschap hoor. 8)

En je hebt wel gelijk, de meeste mensen denken niet genoeg na over de aanschaf van een hond. Weten soms ook niet waar ze de juiste informatie moeten halen. Op dit forum, dat moeten we ook niet vergeten, zitten veel beter geinformeerde labrador eigenaren.

Ik kom ook wel op andere fora waar je haren nog wel eens rechtop gaan staan van de visies die daar leven................ :?
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

@Brigitte: het is geen kwestie van het wel of niet met mij eens zijn. Ik ventileer niet mijn mening, maar geeft de situatie zoals die IS, de feiten dus. De Raad van Beheer IS een vereniging van verenigingen.
Jij ziet liever dat de Raad een onafhankelijk, controlerend orgaan is, daar zie jij de oplossing in.
Dat is de situatie zoals die WAS, ruim 10 jaar geleden. En dat was meteen de grote kritiek op de Raad. Dat hij autoritair was, in een ivoren toren zat, totaal geen aansluiting had met de fokkerswereld. Die situatie zorgde voor gebrek aan draagvlak, vervreemding enz. bij de fokkers en zorgde voor een totaal onwerkbare situatie. Fokkers en de Raad, dat was water en vuur. Die onwerkbare situatie heeft uiteindelijk gezorgd voor een democratiseringsproces. De Raad is een jaar of tien geleden omgevormd tot een vereniging van verenigingen. Alle kynologische verenigingen vormen nu samen de Raad van Beheer en hebben inspraak in de besluitvorming.
Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar zo is de situatie nu en die is dus ontstaan uit onvrede met de autoritaire werkwijze van de Raad vroeger. Neemt niet weg dat je de afkeer van en de argwaan tegen de Raad, die decennialang gegroeid is bij fokkers, natuurlijk niet zomaar kunt wegvlakken door een andere organisatievorm. Dat is een erfenis uit het verleden die nog lang zal blijven leven bij heel veel fokkers. Maar alle belangrijke beslissingen en regelgevingen vanuit de Raad worden in stemming gebracht in de Algemene Ledenvergadering en daar stemmen alle kynologische partijen over. Ook de NLV en de LKN. En daar kan je het mee eens zijn of niet, maar dit is de situatie die de Nederlandse kynologie wilde, waar veel strijd en gedoe aan vooraf is gegaan en waar uiteindelijk iedereen mee ingestemd heeft.

Hanneke
helga hendriks
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door helga hendriks »

Ik denk dat dit soort uitzendingen er weer voor gaan zorgen dat je het verhaaltje krijgt "zie je wel ..... je kunt beter een hond zonder stamboom kopen dan eentje met want die zijn tenminste niet door gefokt?????? :cry: " Veel mensen willen alleen maar horen wat ze echt willen horen en als je een gezonde labrador :confused: voor €300,= kunt kopen bij een broodfokker waarom zou je er dan €900,= voor betalen.... Dat ze maar eens meer aandacht besteden aan de verwaarloosde honden die ze bij broodfokkers vandaan halen en aan het feit dat dit soort mensen niet of nauwelijks gestraft worden in deze maaschappij...
Groetjes Helga en een poot van Kaja en Whoopi

Afbeelding
Anjess

Ongelezen bericht door Anjess »

Ik heb de rashondenwijzer maar even ingevuld.Uiteraard bij de aandoeningen "geen"ingevuld.Bij opmerkingen heb ik eens een boos verhaaltje neergezet en mijn mening gegeven over die site.Echt zoiets belachelijks!!!Ik heb ze ook het advies gegeven om een site te maken voor broodfokhondjes omdat ze daar meer honden kunnen verzamelen met lichamelijke klachten.Er word zelfs op de site beweerd dat er zeer weinig rashonden zijn die gezond zijn.Nou,ik kan er wel een paar opnoemen hoor!!Ook word er beweerd dat de Raad van Beheer enkel naar uiterlijk kijkt en niet naar gezondheid :? Waar halen ze het vandaan,als je de site van de Raad van Beheer bekijkt weet je wel beter!Je kon ook een vakje aanvinken met de vraag of ze contact met je op konden nemen:nou,heel graag zelfs.Mensen die zo bekrompen te werk gaan wil ik wel eens spreken.Maar ben er van overtuigd dat ze dat niet zullen doen.......
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

net even gespiekt en goh ik ga een bordaux dog kopen...helemaal geen afwijkingen :? of een stabij ook een gezond ras :mad:
of je maakt een goede lijst(met alle rassen onderzocht) of je laat het.
dit is echt puin!!!
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Von
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Von »

ik heb het net gekeken ik had het opgenomen, maar ik vond het best erg heftig.... :(
Liefs Von.Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingLucas (malthezer) (uit Belgie)
Afbeelding Romi uit Roemenie
Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Ik heb het net ook gekeken. Sommige van de aanmerkingen die ik op het programma heb zijn hier al genoemd.

De belangrijkste vind ik dat 'bastaard' honden eigenlijk gepromoot worden en broodfok ook...want koop AUB niet een hond met een stamboom! Grootste fout die je kunt maken :S

En als honden alleen op uiterlijk worden gefokt...waarom heb ik dan een stamboom met HD uitslagen en ook ED en oog uitslagen? :confused:

Ik vind ook apart dat die rashondenwijzer de DH en Lab als twee "ergste" rassen ziet, terwijl in het programma vooral bulldogs en die calvalier(sp?) worden genoemd...frappant...
Ook zie je bij labradors op die site dat daar de meeste bronnen/research is gedaan...ja dan natuurlijk komt er meer naar boven dan een ras waar de helft aan research is gedaan.

Ik ben het er mee eens dat er naar de gezondheid van een rashond moet worden gekeken, maar het feit blijft dat ik liever een hond heb met een stamboom en weet wie zijn ouders zijn en die getest zijn op van alles dan een hondje zonder waar ik dit niet van weet.
Afbeelding
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

En als we nou eens een paar ziekenhuizen afgaan en daar navragen wat voor ziekten en kwalen ze daar allemaal langs zien komen bij mensen? :D Dat wordt een gigantische lijst :shock: En dan kunnen we met de lijst in de hand zeggen: neem geen baby´s meer, want oei oei oei.. moet je eens kijken wat hij misschien in zijn leven allemaal voor akelige kwalen kan krijgen :)
Zo kan ik ook een nep-onderzoek doen en een nep-advies geven :evil:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Ik heb ook gekeken... heb er echt geen woorden meer voor..... Natuurlijk zijn er rassen met problemen waar echt iets mee moet worden gedaan, maar met de lab gaat het juist goed....
En dan maar roepen, terwijl bijna niks is onderbouwd???
Voor al de dierenarts van de tweedelijn..pffff..... Ik weet nog dat ik jaren geleden een brief uit deze praktijk kreeg, omdat ik fokker ben.
Ze boden een advertentie aan in deze brief, om tegen een scherpe prijs bij mijn pups op 12 weken oud de heupen, voor een groot deel weg te lazeren, op die manier ontwikkelen de spieren zich beter en heb je geen enkele kans meer op HD..... Echt niet te geloven!!
pipster

Ongelezen bericht door pipster »

dit is een kopie van wat ik ook in een ander (het verkeerde) draadje heb gezegd:
heb net even dat stuk gekeken van radar, en op een paar dingen na, vond ik het helemaal geen slecht programma. Als disclaimer: ik eb geen verstand van fokken, weinig van labradors (behalve wat ik lees op het forum en wat ik nog weet toen ik het ras aan het uitzoeken was en wat ik nu weet nu ik er 2 jaar een heb!). Dit zijn dus puur persoonlijke observaties.

Het Programma: Het is een feit dat er jarenlang gefokt is op uiterlijke kenmerken. Als er idd met familieleden gefokt is dan is dat schadelijk. Maar ze bekijken de boel wel eenzijdig, want de broodfok wordt bijna niet genoemd! De labrador wordt in die lijst genoemd als ras dat vrijwel zeker over afwijkingen beschikt. Nu is het natuurlijk zo dat de chocolate labrador ingefokt is. Die was er 20 (?) jaar geleden bijna niet. Dat betekent dat de kans idd groot is dat (een aantal) fokkers over zeer smalle lijnen gelopen hebben om dat erin te kruisen.

Wat ik duidelijk mis in het programma is het voorbeeld van de labrador vereniging die heel wat regels heeft om te kunnen fokken. Er wordt naar ouders en voorouders gekeken en wat deze aan afwijkingen hebben ontwikkeld. Ouders worden gerontgent om HD of ED te kunnen vinden. Dat wordt dan weer niet vermeld. Dus zijn nestjes die nav die regels gefokt zijn natuurlijk gezonder. Nav dit programma zou je bijna denken dat je bijna geen gezonde labrador meer kunt kopen en dat het niet uimaakt of je bij een fokker koopt of bij marktplaats.

Dan mijn eigen voorbeeld. Ik heb een hond waarover ik compliment na compliment krijg. Ik krijg ook soms de vraag waarmee mijn labrador gekruist is! En de opmerking dat ze dat vaker moesten doen omdat die van mij er zo gezond en atletisch uitziet en niet zo dik en vet (let op dit zijn niet mijn woorden maar van d mensen die ik tegenkom in het bos!). Ik heb er eentje van Speurneus carola, en hij komt van jachtlijnen. Hij zal waarschijnlijk nooit een uitmuntend krijgen op een show, want hij is niet breed gebouwd. Mocht ik hem als dekreu willen opgeven (en alle onderzoeken slagen) dan moet hij minimaal een ZG krijgen om zijn stamboom door te mogen geven. Ik zou eigenlijk voor de gein eens een show moeten lopen om te kijken of hij dat sowieso haalt! Overigens ben ik toen, 2 jaar geleden specifiek op zoek gegaan naar een ranke labrador (uit jachtlijnen) omdat ik dat zelf gewoon mooier vind.

En daar ligt natuurlijk wel de zwakte van het fokbeleid, ondanks al die regels: Soms zit ik op internet wel eens kanmpioensfoto's te bekijken van showhonden: Bij de tophonden zie ik blokken beton. Hele brede zware labradors met hele brede koppen, bij de flanken nauwelijks dunner. Als je die maar met hele brde labradors gaat kruisen dan wordt de rasstandaard steeds breder. Terwijl er prachtige labjes rondlopen, hartstikke gezond maar die kunnen dan misschien niet meer meedoen met de genenpool omdat ze te rank zijn. Zo langzamerhand lijkt het wel of er 2 verschillende rassen labradors zijn: showlijn en jachtlijn. Het zou denk ik voor de gezondheid van het ras niet slecht zijn als er eens een tijdje alleen show met jacht gekruist mag worden. Maar ja, ik ben geen fokker (moge duidelijk zijn).
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Lieve mensen, met ieder onderzoek kan je eruit krijgen wat je wil, ofwel rashond is [verwijderd woord]= rashond is [verwijderd woord], niet gebaseerd op neutraal onderzoek maar op de uitkomsten die je eruit wil krijgen :wink:

Ik ken een onderzoek, een rotonde is veel veiliger voor fietsers als ze geen voorrang meer hebben 8) ofwel automobilisten zijn godverdomde aso's omdat ze geen voorrang verlenen

Dit soort programmas pfff worden gemaakt, hoeveel broodfokkers zitten hierachter? wat is de basis, allemaal hypocriete tendentieus geneuzel maar ja komt oh zo geloofwaardig over :roll:
marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door marina »

Als je heel eerlijk ben is elk ras doorgefokt en daar zijn we me z.n allen schuldig aan want we willen allemaal een hondje die voldoet aan het plaatje wat er dan op dat moment aanhangt en ondertussen vergeten we hoe het oorspronkelijk uitzag,en zolang wij willen dat een snuit korter,langer of de pootjes korter,ribbekast ronder etc houden we zelf deze discussie in gang en voeren we de mensen die hierdoor nestjes op de wereld zetten voor de winst .Laten we nou gewoon eerlijk zijn en kijken naar de eigenschappen van de hond en de schoonheid van het uiterlijk niet als hoofdpunt zien,je hond is toch in eerste instantie je maatje en geen mis o mister holland.liever een goedgefokte hond dan een knapperd zonder karakter.
Mees
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Mees »

Ik heb de uitzending bekeken, n de conclusie om broodfok te promoten vind ik wel ver gaan.

Er is duidelijk gezegd dat ook stamboomloze "ras" honden dezelfde afwijkingen mankeren, en dat dat voort komt uit teveel en te dichtbije inteelt.
Wat idd met het kruisen van rassen verholpen is. Kruisingen zijn imo bijna nooit broodfokhondjes omdat deze niet "populair" genoeg zijn.

Wat niet wegneemt dat ook een kruising de verkeerde genen van pa en ma mee kan krijgen.

het enige wat ze met de uitzending willen bereiken is dat fokkers " nieuw" bloed erdoor heen fokken, waardoor er gezondere en minder inteelt honden komen.
Wat ik eigenlijk geen slechte zaak vind.
Als ik je ziet dat 97% van de cavaliers een te kleine schedel heeft, bulldogs amper adem krijgen....en ga zo maar door, kun je toch alleen maar blij zijn dat er aandacht voor is.

Maar om dan de conclusie te trekken dat ze bedoelen dat we allemaal naar belgie moeten voor een leuk oostblokhondje vind ik tever gaan. Of je nu dom ben of slim....De uitspraak: Stamboomlozerashonden hebben dezelfde afwijkingen verstaat neem ik aan iedereen.?.?
Plaats reactie