Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Ook ik fok, maar voordat het zover was is er veel water naar de zee gegaan, om een lang verhaal een beetje korter te maken, uiteindelijk kreeg ik AYAY de stammoeder van mijn kenneltje, na 1 jaar gewacht te hebben alle keuringen gedaan, die kosten je 10 jaar van je leven zo zenuwachtig word je daarvan, maar als dat goed is, ben je er nog niet, dan is het wachten ongeveer 2 en een half jaar en dan wanneer is je teefje er klaar voor, oke ondertussen kan je in die jaren rustig je reu uitzoeken en de lijnen nakijken grondig je huiswerk doen, ik kon dit met behulp van de fokster van AYAY die me zelfs nu na 4 nestjes nog steunt en begleid, in goede banen lijden, ook een goede vriendin die 2 dekreuen heeft helpt me hierin, dat is van onschatbare waarde, dit heeft me mijn la paz opgeleverd die nu na bijna 3 jaar haar eerste eigen nestje heeft, ik ben tot nu toe heel fortuinlijk geweest, weinig problemen in mijn nestjes, pfffffff maar ik weet van andere fokkers hoe het anders kan lopen, en met elke bevalling spookt dat door mijn hoofd, het kan mij ook gebeuren he denk ik dan. Nu ligt er gelukkig weer een heel gezond nestje hier, ik ben weer reuze trots, maar ze kunnen ziek worden, we zijn er nog niet, en dat besef moet je altijd hebben, Fokken is gokken, en kost emoties en geld :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Tika Trails schreef: Wij zijn zeker niet sceptisch, maar door de praktijk gevormd en dat is
de reden waarom er dit soort antwoorden komen.....
Als fokker horen we zo vaak,... een nestje fokken want het lijkt me leuk omdat.....
Ik denk dat we wel 101 redenen kunnen bedenken waarom het helemaal niet leuk hoeft te zijn, maar erg veel verdriet kan geven, ook naast de leuke momenten. Mensen die fokken lopen hier hoe dan ook een keer tegen aan. Men wil je dus alleen maar beschermen en je ook hier de juiste info geven, want ook dit soort info hoort erbij!
Wat me wel opvalt is dat een "onbekend" iemand op het forum met een nog "onbekend pupje" (die immers nog geboren moet worden) veel fanatieker word gewezen op alle minpunten dan mensen met een hond van een "bekende" fokker.
Bij mensen die willen fokken met een pup uit "bekende" lijnen van de grote fokkers lees je ineens alleen maar "wat leuk!", "geniet ervan!", "Veel succes".
Vind dat toch wat vreemd, alsof je tegenwoordig alleen kan/mag fokken zonder commentaar als je een pup uit een bekend nest hebt van een bekende fokker :?

@ Opurk, ik vind het leuk dat je een topic opent over de 1e stap tot eventueel je eigen nest. Waar je tegenaan loopt, wat je redenen zijn, wat je opvalt enz enz. want ik denk dat dat mensen ook een kijkje geeft in het leven van fokkersland :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Kay schreef:
Tika Trails schreef: Wij zijn zeker niet sceptisch, maar door de praktijk gevormd en dat is
Als fokker horen we zo vaak,... een nestje fokken want het lijkt me leuk omdat.....
Ik denk dat we wel 101 redenen kunnen bedenken waarom het helemaal niet leuk hoeft te zijn, maar erg veel verdriet kan geven, ook naast de leuke momenten. Mensen die fokken lopen hier hoe dan ook een keer tegen aan. Men wil je dus alleen maar beschermen en je ook hier de juiste info geven, want ook dit soort info hoort erbij!
Wat me wel opvalt is dat een "onbekend" iemand op het forum met een nog "onbekend pupje" (die immers nog geboren moet worden) veel fanatieker word gewezen op alle minpunten dan mensen met een hond van een "bekende" fokker.
Bij mensen die willen fokken met een pup uit "bekende" lijnen van de grote fokkers lees je ineens alleen maar "wat leuk!", "geniet ervan!", "Veel succes".
Vind dat toch wat vreemd, alsof je tegenwoordig alleen kan/mag fokken zonder commentaar als je een pup uit een bekend nest hebt van een bekende fokker :?

@ Opurk, ik vind het leuk dat je een topic opent over de 1e stap tot eventueel je eigen nest. Waar je tegenaan loopt, wat je redenen zijn, wat je opvalt enz enz. want ik denk dat dat mensen ook een kijkje geeft in het leven van fokkersland :wink:
Al heet de moeder hond Kees en de vader Pietje het gaat erom welke lijnen er achter zitten.
En een beginnende fokker krijgt nu eenmaal als je zo een topic begint alle negatieve dingen te horen.
En door ervaringen te delen leer je alleen maar.
Het gaat erom waar je naar luisterd !
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

@allen
Bedankt voor jullie waardevolle aanvullingen en opmerkingen. Ik neem ze zeker serieus. Het is zeker ook van jullie goed bedoeld, te waarschuwen voor tegenslagen etc. Ik ga ervoor en zie het als waardevolle aanvulling om vooral met een goede start te beginnen. Dat is toch in het belang van de labradors.
Ik hoop ook met enthousiaste fokkers in aanraking te komen, waarvan je kunt leren en hun visie op het fokken kunt bevragen. Teleurstelling horen ook bij het fokken, dat is zeker waar. Nogmaals ik hoop op goede adviezen en heb nog een lange weg te gaan.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Kay schreef:

Iemand die een pupje bij een bekende fokker koopt, wordt waarschijnlijk al wel goed begeleid door die fokker. Daar hoeven de fokkers hier op het forum dan verder niks aan toe te voegen, zeker als er niet om wordt gevraagd. Ik zou me zelfs een beetje bezwaard voelen als ik me ongevraagd en publiekelijk zou mengen in zo´n fokker-koper-relatie :)
Iemand die zelf zonder begeleiding van een fokker wil beginnen en die bovendien hier op het forum vraagt om informatie, die krijgt natuurlijk wel adviezen en waarschuwingen :)

Ik denk dat dat het verschil is :)

Hanneke
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Nou weet ik niet of ik ook een fokker ben, ik heb pas zes nestjes gehad in twaalf jaar tijd :D maar ik vind het wel leuk dat je dit topic hebt geopend :klasse:
Iedereen heeft zo zijn redenen om zelf een nestje of meerdere nestjes te doen, de mijne was om, na twee hele lievie labbies, maar met nogal wat mankementen, de een geestelijk, de ander lichamelijk, eens te zien of het nou werkelijk zo moeilijk was, een hondje te hebben die zowel geestelijk alsook licamelijk in staat zou zijn te werken.

Nou, mijn man begon eens om zich heen te kijken en te zoeken naar wat hij graag zag, en ik zocht dan de lijnen uiit op het internet.
Tegelijkertijd begonnen we uit te zien naar een ander huis, met privacy en vooral wat grond eromheen, mocht ik in de leer bij onze dierenarts, en ontfermde een hele lieve wijze dame zich over me, zij ging met pensioen na 25 jaar goldens uit werklijnen gefokt te hebben, en zij heeft me begeleid in het hele traject, van het uitzoeken van de stammoeder tot en met de eerste dekking :)

Dat voortraject heeft bij ons een tijdje geduurd, wij zijn echte limbo's he, alles rustig aan :D
Daarnaast is het in de werkwereld net een beetje anders, een hondje is pas klaar om mee te fokken als ze bewezen werkkwaliteiten heeft, en dan zijn ze toch meestal al zo'n jaartje opf drie.
Daarnaast is een nestje voor zo'n meiskes geen onverdeeld plezier, ze willen natuurlijk het liefst werken met t baaske, en al dat zwangeren, zogen en zorgen is nou niet bepaald hun grootste hobby :wink:
Vandaar ook de zes nestjes, twee per mamma vond ik meer als genoeg :)

Trouwens, ook voor mezelf hoor, het is geweldig leuk om te doen, puuuuh maar het vreet ook energie, al met al zijn mijn man en ik toch wel een jaar per nestje aan de gang met nazorg, het meehelpen opvoeden, het lesgeven en de pupbaaskes voorzien van advies, soms op de meest vreemde tijdstippen, maar allez dat hoort er voor ons gewoon allemaal bij :D

Mijn advies is dus, neem je tijd, geniet van het voortraject...en het komt allemaal zoals het komen gaat :D je doet je best, en meer kun je niet doen...maar vergeet vooral niet te genieten :klasse:
Afbeelding
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

Kay schreef:

Dit vind ik onzin Kay. met onderstaande vraag /opmerking krijg ik het gevoel dat iemand graag wil leren en die wel overwogen een pupje wil kiezen om ermee te fokken.
opurk schreef:Het lijkt me leuk om van alle informatie en bevindingen, hier op dit forum een project te maken. Een soort dagboek voor mijzelf en een bron van informatie voor iedereen. En wie weet leer ik zelf van de reacties ook nog veel. :braaf:

Dat is een andere grondslag en keuze dan dat iemand heeft als hij een gezellige huishond zoekt en dat is weer een andere keuze dan dat iemand een jachtmaatje zoekt en het is ook weer anders als iemand een combinatie zoekt van bijvoorbeeld jacht, huishond en fokken. Ik las bij de topicopener dat dit iemand is die graag wil leren en zich wil verdiepen maar dit tot nu toe allemaal uit boekjes en van internet moet doen, jammergenoeg, maar diegene heeft ook veel aan praktijk ervaring. Het is een beetje als een soort roze wolk, je kunt er in meegaan, maar mensen ook een reeel beeld geven en met tips, vragen en adviezen tot denken toe aan zetten.

En weet je, ik vind het leuk om met mensen te praten over hun visie en ideeen over fokken, bloedlijnen, kwaliteit verbetering. Ik vind het ook leuk dat iemand dit topic heeft geopend. Zo lees je ook weer wat van anderen.

Mocht jij het ook zo ervaren opurk. Laat je niet belemmeren door de reacties, ga lekker door!
Afbeelding
opurk

@allen
Echt ik moest wel even wennen aan alle adviezen. Kreeg even het gevoel dat ik voor een ballotagecommissie was verschenen. Maar intussen las ik tussen de regels door wel de intenties van die adviezen, en heb ze leren te waarderen. Immers ze zijn wel afkomstig van fokkers met praktijkervaring. Tot nu toe blijft het nog bij lezen, maar wil op korte en lange termijn contacten leggen met fokkers. Hoe pakken zij het fokken aan, wat komt er allemaal bij kijken om de juiste foklijnen te beoordelen, de ene fokker legt de nadruk op de lijnen afkomstig van teven, is er sprake van een showlijn en een jachtlijn of een combinatie hiervan, enz. Ik hoop op een aantal goede contacten, waarvan ik kan en mag leren, en daarbij de praktijk kan bekijken. De vragen op mijn lijstje worden ook steeds meer, en dat kietelt mij steeds meer in het zoeken naar antwoorden die ik bij fokkers kan vinden.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Hallo Opurk
het ging mij alleen dat je de positieve kant bekeek op dit forum, terwijl er ook zoveel negatieve dingen zijn.....verder geen ballotagecommisie hoor....lees het topic de polls maar eens, zo word er door veel pupkopers op fokkers gereageerd.
Het lijkt wel of we een misdaad begaan hebben als we een hondje fokken die iets mankeerd....maar helaas gebeuren zulke dingen ook al zoek je het allemaal nog zo goed uit.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:
Kay schreef:

Iemand die een pupje bij een bekende fokker koopt, wordt waarschijnlijk al wel goed begeleid door die fokker. Daar hoeven de fokkers hier op het forum dan verder niks aan toe te voegen, zeker als er niet om wordt gevraagd. Ik zou me zelfs een beetje bezwaard voelen als ik me ongevraagd en publiekelijk zou mengen in zo´n fokker-koper-relatie :)
Iemand die zelf zonder begeleiding van een fokker wil beginnen en die bovendien hier op het forum vraagt om informatie, die krijgt natuurlijk wel adviezen en waarschuwingen :)

Ik denk dat dat het verschil is :)

Hanneke
Prima opgeschreven Hanneke, zo is het ook precies...
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Dutchlab´s schreef:
Kay schreef:

Al heet de moeder hond Kees en de vader Pietje het gaat erom welke lijnen er achter zitten.
En een beginnende fokker krijgt nu eenmaal als je zo een topic begint alle negatieve dingen te horen.
Inderdaad, het gaat om de juiste boodschap. We weten allemaal hoe fout het kan gaan met een verkeerde start, en dat gun ik niemand. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en zal beter opletten en ook wat met deze info doen.
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Tika Trails schreef:
Dutchlab´s schreef:
Kay schreef: Wat me wel opvalt is dat een "onbekend" iemand op het forum met een nog "onbekend pupje" (die immers nog geboren moet worden) veel fanatieker word gewezen op alle minpunten dan mensen met een hond van een "bekende" fokker.

Inderdaad, het gaat om de juiste boodschap. We weten allemaal hoe fout het kan gaan met een verkeerde start, en dat gun ik niemand. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en zal beter opletten en ook wat met deze info doen.
gats jullie schrijven het zo goed op, dit bedoelde ik dus ook met mijn betoogje :oops: :D :D :D
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

opurk schreef:@allen
Echt ik moest wel even wennen aan alle adviezen. Kreeg even het gevoel dat ik voor een ballotagecommissie was verschenen. Maar intussen las ik tussen de regels door wel de intenties van die adviezen, en heb ze leren te waarderen. Immers ze zijn wel afkomstig van fokkers met praktijkervaring. Tot nu toe blijft het nog bij lezen, maar wil op korte en lange termijn contacten leggen met fokkers. Hoe pakken zij het fokken aan, wat komt er allemaal bij kijken om de juiste foklijnen te beoordelen, de ene fokker legt de nadruk op de lijnen afkomstig van teven, is er sprake van een showlijn en een jachtlijn of een combinatie hiervan, enz. Ik hoop op een aantal goede contacten, waarvan ik kan en mag leren, en daarbij de praktijk kan bekijken. De vragen op mijn lijstje worden ook steeds meer, en dat kietelt mij steeds meer in het zoeken naar antwoorden die ik bij fokkers kan vinden.
KIJK....... en dat was nou juist de bedoeling, om je te prikkelen en daar door gaat nadenken over hele andere dingen dan je misschien eerst voor ogen had. Zo'n vragen lijst is helemaal super en laat die maar lekker lang worden, want domme vragen bestaan niet! Natuurlijk zitten er ook hele mooie kanten aan het fokken, laten we dat zeker niet vergeten, maar ik fok al wat jaren en heb veel startende fokkers zien komen en gaan, met veel dezelfde gemaakte fouten.. Je start is belangrijk en ik weet dat ik niet de wereld kan redden, maar het is goed om starters dit wel mee te geven...... Vanuit mijn kennel zijn er ook teven aangekocht om een kennel te versterken, maar ook om kennels mee op te zetten..... ook hun geeft ik deze antwoorden en vragen.....

Dat je er de tijd voor neemt, vindt ik alleen maar erg goed, want immers komt al het goede langzaam en hoort het zeker geen haast klus te zijn.
Iedereen is ooit ergens begonnen en maak van die info van fokker gebruik en schrijf zo veel mogelijk op om het eens goed met elkaar te vergelijken... aan het eind van de rit, als je dan zo ver ben, kan je alles bij elkaar leggen en zo je eigen manier vinden....
opurk

Dank voor de reacties, zijn we dus lekker bezig. 8)
Tiene
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Tiene »

Welke richting je ook wilt uitgaan, wens je veel succes en plezier aan de voorbereiding!
Regelmatig naar WT en FT gaan kijken en observeren wat er zoal leeft in dit wereldje, zie je ook hoe de labrador werkt en welk karakter ze daarvoor moeten hebben, een gesprek achteraf met de fokkers of judges is altijd meegenomen.
Your dogs loves you, when No body else does
Plaats reactie