Bedankt Hanneke, hier hebben we het inderdaad over. Misschien is het ook een questie van het toppic goed lezen?Laboriginals schreef:Ik denk dat het begrip ´dekreuenlijst´ hier voor verwarring zorgt. Volgens mij bedoelt Bianca deze lijst:
https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... i_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis![]()
Hanneke
wat ik bedoel is dat je op deze lijst goed kan zien wat er in de fokwereld nou eigenlijk gebeurd.
Sommige reuen hebben dan wel veel nakomelingen, maar als er van die(BV) 300 nakomelingen dan maar 7 in de fok terrecht komen, is dat aantal erg weinig. En het gaat juist om dat cijfer! Dus, het aantal honden wat van een reu in de fok terecht komt, dat heeft te maken met het IC.
Dan zie je dat het niks te maken heeft met het aantal dekkingen wat een reu doet, maar met het aantal kinderen wat voor de fok wordt gebruikt.
En we weten natuurlijk allemaal dat ook broodfokkers met stambomen fokken, ook deze reuen vindt je op de lijst en dan zie je dat deze reuen ineens erg veel nakomelingen in de fok hebben.