Fokkerijberaad NLV

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:Ik denk dat het begrip ´dekreuenlijst´ hier voor verwarring zorgt. Volgens mij bedoelt Bianca deze lijst:
https://www.nlv.nu/rasengezondheid/best ... i_2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar misschien heb ik het wel helemaal mis :)

Hanneke
Bedankt Hanneke, hier hebben we het inderdaad over. Misschien is het ook een questie van het toppic goed lezen?

wat ik bedoel is dat je op deze lijst goed kan zien wat er in de fokwereld nou eigenlijk gebeurd.
Sommige reuen hebben dan wel veel nakomelingen, maar als er van die(BV) 300 nakomelingen dan maar 7 in de fok terrecht komen, is dat aantal erg weinig. En het gaat juist om dat cijfer! Dus, het aantal honden wat van een reu in de fok terecht komt, dat heeft te maken met het IC.
Dan zie je dat het niks te maken heeft met het aantal dekkingen wat een reu doet, maar met het aantal kinderen wat voor de fok wordt gebruikt.

En we weten natuurlijk allemaal dat ook broodfokkers met stambomen fokken, ook deze reuen vindt je op de lijst en dan zie je dat deze reuen ineens erg veel nakomelingen in de fok hebben.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Tika Trails schreef:wat ik bedoel is dat je op deze lijst goed kan zien wat er in de fokwereld nou eigenlijk gebeurd.
Sommige reuen hebben dan wel veel nakomelingen, maar als er van die(BV) 300 nakomelingen dan maar 7 in de fok terrecht komen, is dat aantal erg weinig. En het gaat juist om dat cijfer! Dus, het aantal honden wat van een reu in de fok terecht komt, dat heeft te maken met het IC.
Dan zie je dat het niks te maken heeft met het aantal dekkingen wat een reu doet, maar met het aantal kinderen wat voor de fok wordt gebruikt.

En we weten natuurlijk allemaal dat ook broodfokkers met stambomen fokken, ook deze reuen vindt je op de lijst en dan zie je dat deze reuen ineens erg veel nakomelingen in de fok hebben.
Ik begrijp jouw redenering wel, maar als ik de lijst bekijk, zie ik toch geen opvallende verschillen. Ik zie toch ook heel wat kwaliteitsreuen staan die behoorlijk wat kinderen hebben waarvan er ook flink wat voor de fok zijn gebruikt, rond de 10%. Evenals kwaliteitsreuen met veel nakomelingen waarvan er maar een handjevol voor de fok gebruikt zijn. Ik kan eerlijk gezegd geen opmerkelijk verschil ontdekken met de reuen van mindere kwaliteit.
Maar misschien heb jij de lijst beter bekeken dan ik :)

Hanneke
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Laboriginals schreef:
Tika Trails schreef:wat ik bedoel is dat je op deze lijst goed kan zien wat er in de fokwereld nou eigenlijk gebeurd.

Ik begrijp jouw redenering wel, maar als ik de lijst bekijk, zie ik toch geen opvallende verschillen. Ik zie toch ook heel wat kwaliteitsreuen staan die behoorlijk wat kinderen hebben waarvan er ook flink wat voor de fok zijn gebruikt, rond de 10%. Evenals kwaliteitsreuen met veel nakomelingen waarvan er maar een handjevol voor de fok gebruikt zijn. Ik kan eerlijk gezegd geen opmerkelijk verschil ontdekken met de reuen van mindere kwaliteit.
Maar misschien heb jij de lijst beter bekeken dan ik :)

Hanneke
Het is ook een behoorlijke lijst, dat is waar, maar toch veel info vanaf te halen.....
Ik hoop dat men zo verstandig is om te wachten met een stemming over de dekbeperking tot alle cijfers op tafel liggen, voor die tijd kan je nog geen duidelijk beeld krijgen om een cijfer te schatten.

Wat ik ook belangrijk vindt is de DNA bank. Voor dat je dit alles in werking steld, is het misschien een goed idee om te wachten op de Raad van beheer met hun DNA plan, om bij alle pups DNA af te nemen en dat op te slaan. Eigenlijk haakt alles in elkaar........
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Maar waarom moeten die nakomelingen dan in de fok komen.....?
Ik bekijk het even dan vanaf mijn eigen reuen.
Flash heeft 187 nakomelingen waarvan 2 reuen en 11 teven in de fokkerij.
Waarom is het zo belangrijk dat nakomelingen in de fokkerij komen, we fokken toch grotendeels huishonden....je kunt toch niet mensen verplichten om te gaan fokken, hoe mooi ook je pup is.
Denk dat ik het kwartje niet snap.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Plaats reactie