vanderwyk schreef:@Lupos. Om te beginnen heb ik geen enkele "toespeling" gemaakt op werklijnen. Werkelijk geen enkele. Dus om jouw terminologie te bezigen: dat is onzin.
Ik heb in deze discussie geen onderscheid gemaakt tussen werk- en showlijnen. Ik heb alleen onderscheid gemaakt tussen de populatie die binnen de rasverenigingen is gefokt en de populatie die buiten de rasverenigingen is gefokt. En ik vind dat dat onderscheid moet worden gemaakt wanneer er conclusies worden getrokken die door derden worden gebruikt om meer regelgeving te kunnen legitimeren.
Zeggen dat iemand "complete onzin" uitkraamt is geen feit, maar een mening. Je bent er tot dusver echter niet in geslaagd om ook maar één argument van mij te weerleggen, en daarmee diskwalificeer je jezelf. Al jouw frustratie ten aanzien van mensen die zich denigrerend uitlaten over het uiterlijk van labradors uit werklijnen, krijg ik plotseling over mij heen, terwijl ik die labradors geen moment in gedachten had toen ik mijn reactie schreef.
Ik had het over de labradors die ik in Engeland en Nederland tegenkom op het strand of in het park. Labradors die qua uiterlijk en karakter nauwelijks nog op labradors lijken. Labradors die "om de hoek" worden gekocht, waar niet mee wordt gewerkt en niet mee wordt geshowd.
Ik realiseer me dat dit topic over verlies van genetische variatie gaat. De discussie is gebaseerd op de conclusies van een Brits onderzoek uit 2008. Het is in de wetenschap gebruikelijk om de conclusies van een onderzoek eerst te valideren, alvorens er inhoudelijk op in te gaan. In mijn reactie heb ik erop gewezen dat het generaliseren van conclusies gevaarlijk is, vanwege de verschillende labrador populaties die er zijn.
Daarnaast zie ik keer op keer dat bepaalde zeer algemene (buitenlandse) conclusies te pas en te onpas worden toegepast op een bijzondere populatie, te weten de labrador populatie die binnen de Nederlandse rasverenigingen wordt gefokt, met de bedoeling om daar regelgeving uit te laten ontstaan. Dat is niet alleen zeer kwalijk, dat is ook schadelijk.
Ik zal je een voorbeeld geven. Rijkswaterstaat constateert dat veel weggebruikers de maximum snelheid van 130 km per uur overschrijden. Als gevolg van deze conclusie stelt de Nederlandse Wielrijdersbond verplicht dat alle leden van de bond snelheidsbegrenzers op hun fietsen laten aanbrengen. Niet dat het enig effect heeft, maar dan kan het bestuur van de bond zeggen dat zij iets aan het probleem hebben gedaan, dat zij hun ogen niet sluiten voor de "werkelijkheid".
Mee eens! Dit is inderdaad de basis van wetenschap. Je zult inderdaad zeker moeten weten of de populatie gelijkend zijn, zodat je conclusies kunt generaliseren naar een populatie elders. Is de populatie wel goed omschreven. Op basis daarvan kunnen wij kijken of er een generalisatie kan plaatsvinden met onze eigen populatie labradors?