Aan de leiband van 0 naar 60km per uur in één enkele sprong.

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Dat ik een eigewijs iemand ben, daar ga ik niet tegen in. Dat is namelijk een waarheid als een koe. Maar ik vind dat dus niet noodzakelijkerwijze negatief.

Maar om daardoor meteen tot de conclusie te komen dat ik helemaal niet luister, dat vind ik niet terecht.
Het is waar dat ik niet alles volg wat me aangeraden wordt, maar ik heb hierboven al aangegeven dat de opmerking dat mijn oude aanpak Doby beloonde voor zijn gesleur bij me binnen gekomen is.
En ik heb ook al aangegeven dat ik zo'n u-lead ga aanschaffen als het me niet lukt.

Ik ben het ermee eens dat het gevaarlijk is om op volle vaart op vreemde honden af te stormen.
Maar ik heb al aangegeven dat ik daar bij Doby niet meer mee inzit.
Enerzijds omdat hij de lichaamstaal van andere honden kan lezen, en zowel afremt als kalmerende signalen toepast bij honden die dit niet appreciëren.
Anderzijds omdat ik het zelf ook niet kan waarderen als andere mensen zonder boe of ba hun, voor ons vreemde, hond op ons af laten crossen. En dus bij Doby hier op train. Als honden binnen de 50m zijn voor ik ze gezien heb, lukt dat nog niet altijd, maar het gaat steeds beter.
En ik heb al eerder aangegeven dat zijn gedrag aan de lijn (waarvoor dit topic geopend is) vooral problematisch is bij honden waar hij dikke vriendjes mee is.

Wat Esmoezie aangeeft: namelijk dat ik wel eens gehurkt en al meegesleurd zou kunnen worden, dat risico zou er inderdaad wel eens in kunnen zitten.
Maar ik laat Doby altijd op deze manier kennismaken met vreemde honden (vooropgesteld dat ik hem op tijd heb kunnen aanlijnen), en dan lukt dat dus prima. Doby blijft dan ontspannen zitten tot hij van mij toelating krijgt om recht te staan. En misschien is het daarom dat het trekken naar vreemde honden toe (enkele uitzonderingen te na gelaten) veel beter meevalt, dan het trekken naar vriendjes.
Daarom dat ik het wel eens wil proberen.

Ik hoef er niet van overtuigd te worden dat dit gesleur aan de lijn gevaarlijk kan zijn, dat is namelijk de reden waarom ik deze topic geopend heb.

Ik snap dat jullie het beste met mij en Doby voorhebben. Ik vind ook dat je hier waardevolle adviezen kunt vinden.
Maar dat wil daarom niet zeggen dat ik alle adviezen passend voor mij vind. Daarmee wil ik niet zeggen dat het omdraaien en weglopen een slecht advies is. Integendeel. Alleen geen goed advies voor mij persoonlijk.
Niettemin vind ik het nog steeds waardevol om hier tot het besef gekomen te zijn dat mijn oude aanpak het probleem net bevestigde. Dus wat mij betreft heeft dit topic zin gehad.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Update...
Gisterenavond kon ik de theorie meteen in de praktijk omzetten, want we kwamen 3 van Doby's favoriete speelvriendjes tegen. En bij alle 3 zat Doby toevallig aan de leiband.
En... het ging prima!

Dankzij Muiske's methode (je arm naar je borst toebuigen) kon ik het vooruit springen onder controle houden. Hij kon me niet meer meesleuren, en het steigeren heeft hij gelukkig niet meer geprobeerd.
En toen moest hij van mij dus eerst netjes zitten en een paar minuutjes kalmeren voor hij zelf contact mocht zoeken. De andere honden mochten hem wel al besnuffelen, maar Doby moest netjes blijven zitten. En dat heeft hij ook gewillig gedaan.
Gezien Esmoezie's ervaring zal dit niet bij elke hond werken, maar bij Doby dus wel. Als zijn kont de grond raakt, kalmeert hij.
Na die paar minuutjes mocht hij los (werd dus beloond voor zijn kalmte, en niet meer voor zijn uitzinnige gedrag), en mocht hij aan het begroeten/spelen slaan.

En toen bleek dat het eerst zitten en kalmeren een dubbel voordeel had, in de zin dat hij zijn vriendjes duidelijk kalmer begroette.

Heeft hij het gesleur helemaal achterwege gelaten? Nee. Maar nu heb ik terug het gevoel dat ik het onder controle heb, en dat het, met een beetje tijd, wel in orde zal komen.
Dus: een dikke dank je wel!!! aan Muiske.
En ook een dikke dank je wel!!! aan degenen die me lieten inzien dat mijn oude aanpak het probleem versterkte.
Of jullie nu die indruk hebben of niet, voor mij heeft dit topic dus wel degelijk zin gehad.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Vandaag kon ik voor het allereerst op een normale manier, met Doby aan de leiband, op zijn beste vriendjes toestappen. Joehoe!!!
Plaats reactie