Zo! Training vijf alweer! We waren vandaag met 1 persoon minder, een van de medecursisten was op vakantie. Vier nog over. We begonnen weer met het wekelijkse rondje waarin we de week doornemen (op hondengebied dan

). Daarna even de pups onder appel zetten, ging allemaal wel goed. We hadden een logeerhond als toeschouwer haha, die lag rustig aan de grondpin. Dat was voor Pom natuurlijk wel een hele uitdaging maar ze deed het best prima.
Daarna begon de les echt. We gingen in groepjes van 2, eentje liep een bospad in en oefende volgen, en de ander ging ondertussen op de hoek van het pad down oefenen. Ik mocht beginnen met down en dat ging eigenlijk heel goed. Pom ging makkelijk liggen en ze lag ook rustig. Eventjes dan, want dan wil ze weer wat doen. Ik was in eerste instantie wat te enthousiast in mijn aaibeloning. Rustig aaien werkte wat beter. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken hahahaha.. Toen was mijn groepsgenoot uitgevolgd en mocht ik volgen. Ging een heel stuk beter dan vorige week! De wat strengere aanpak werpt meteen vruchten af haha.. Ik moet zeggen dat ik gedurende de week ook thuis al wel verschil merkte. Belangrijk om op te blijven letten, duidelijkheid en niet te afwachtend, want zelf iets bedenken vindt ze ook prima

En ik meestal minder haha. We moesten nog 1 keer allebei de dingen doen, dus 2 rondjes. Dat ging verder ook gewoon goed
Vervolgens gingen we oefenen met de zitfluit, ieder op een pad (we trainen op een kruising

). Pom doet dit echt al goed. Zodra ik stop met lopen gaat zij sowieso wel zitten, dus ik moet gewoon zorgen dat ik op tijd fluit haha.. Ik vroeg vandaag nog of ze wel gaat begrijpen dat die fluit 'zitten' betekent, en niet 'zitten aan de voet'. Was een goede vraag (yeeahh!

) maar dat wordt later allemaal opgelost met marcheren op de plaats

Dat zien we dan wel weer!
Hierna moesten we door elkaar heen lopen en ging de trainster op een afstandje met haar startpistool schieten. Dit was nieuw voor Pom. Ik maakte me niet echt zorgen, en dat bleek ook helemaal niet nodig. Ze was wel alert op het schot (dat is natuurlijk prima) maar ze was absoluut niet bang. De trainster schoot 3 keer, steeds een aantal meters dichterbij. Geen enkele hond was overigens bang, gelukkig. Ging dus goed!
Vooruitsturen was de volgende oefening. Dat ging heel goed, meter of 20 denk ik. Pom gaat in 1 streep en komt ook weer netjes terug als ik fluit. Goed! Daarna nog voorkomen in het bos, dat ging ook prima. Pom nam weer een avontuurlijk pad (korter dan de makkelijke weg), adem in maar het ging allemaal goed. Drol
We hebben een hoop gedaan vandaag, want het is nog neit klaar.. Hierna gingen we zit & blijf doen. Zitten, blijven zitten, ik moest een eindje weglopen (zoveel als kon haha, in mijn geval een meter of 4), fluiten en dan moest ze komen. Eerst voor me zitten en vervolgens aan de voet. Dit ging ook goed.
Del aatste oefening moesten we naar de trainster toelopen, de hond laten zitten en de trainster een hand geven. De hond moest uiteraard rustig blijven zitten. Dat deed Pom boven verwachting goed

Knappe meid dus.
Al met al een heel fijne training waar ik zeker een goed gevoel aan heb overgehouden. Pom deed heel erg haar best en had er volgens mij ook best lol in. Ze is er moe van geworden en ligt nu even te slapen. We zijn namelijk ook nog even in het nieuwe huis van mijn zusje gaan kijken en gaan lunchen bij mijn moeder. Dus al met al een hoop indrukken die nu even verwerkt moeten worden. Ga ik weer lekker mijn huis dweilen

het wordt vaste prik