Ik heb ooit eens gelezen in het boekje van turid rugaas (over kalmerende signalen) dat markeren niet alleen maar domweg markeren is vanuit dominantie. Maar dat het ook sociaal gedrag is. Dus ik heb er ook niks op tegen, zeker niet als je hond "vrij" is. Tis in mijn ogen gewoon natuurlijk gedrag. Net zoals het vegen met de voetjes.
Ik geloof helemaal niet zo in dat hele dominantie gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal.
Flits wandelt ook wel eens stukje mee met andere reuen/teven, dan wordt er ook door iedereen en in willekeurige volgorde soms wel 2 keer over elkaars plas heen geplast. Nou en ik heb totaal niet het idee dat ze dan gefrustreerd zijn of dat iemand "het laatste woord" wil hebben. De ene keer is het de teef die als laatste plast en de andere keer weer een ander etc.
Dus volgens mij kun je niet zo simpel stellen dat het markeren en voeten vegen alleen maar gebeurt door dominante honden.
Flits is super conflictvermijdend, hij geeft nu wel z'n grenzen aan (iets wat ie eerder totaal niet deed), maar hij zoekt het nooit op en probeert altijd te voorkomen. Maar ook hij veegt met z'n voeten en markeert genoeg als we vrij wandelen, maar kan niet zeggen dat het een dominante hond is..verre van.
Dus wat de exacte betekenis is van het voeten vegen en wat er allemaal in dat koppie omgaat...dat blijft lastig vind ik.