Waarom dat vegen met de voetjes

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Flits doet het het laatste half jaar ook veelvuldig. Maar om nou te zeggen dat ie heel zelfverzekerd is dat weet ik niet haha. Hij is wel iets stoerder geworden, dat wel :)
Ik heb ooit eens gelezen in het boekje van turid rugaas (over kalmerende signalen) dat markeren niet alleen maar domweg markeren is vanuit dominantie. Maar dat het ook sociaal gedrag is. Dus ik heb er ook niks op tegen, zeker niet als je hond "vrij" is. Tis in mijn ogen gewoon natuurlijk gedrag. Net zoals het vegen met de voetjes.
Ik geloof helemaal niet zo in dat hele dominantie gebeuren, maar dat is weer een ander verhaal.
Flits wandelt ook wel eens stukje mee met andere reuen/teven, dan wordt er ook door iedereen en in willekeurige volgorde soms wel 2 keer over elkaars plas heen geplast. Nou en ik heb totaal niet het idee dat ze dan gefrustreerd zijn of dat iemand "het laatste woord" wil hebben. De ene keer is het de teef die als laatste plast en de andere keer weer een ander etc.
Dus volgens mij kun je niet zo simpel stellen dat het markeren en voeten vegen alleen maar gebeurt door dominante honden.
Flits is super conflictvermijdend, hij geeft nu wel z'n grenzen aan (iets wat ie eerder totaal niet deed), maar hij zoekt het nooit op en probeert altijd te voorkomen. Maar ook hij veegt met z'n voeten en markeert genoeg als we vrij wandelen, maar kan niet zeggen dat het een dominante hond is..verre van.
Dus wat de exacte betekenis is van het voeten vegen en wat er allemaal in dat koppie omgaat...dat blijft lastig vind ik.
x-YaraYoup-x
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door x-YaraYoup-x »

Grappig, onze pup van 12 weken doet dit nu af en toe ook al... :D
Groetjes,
Laura, Youp & Yara

Afbeelding

Bedankt Monika voor de banner & avatar !

:bruinkopje: Yara ♀ 15-10-2007
:blondkopje: Youp ♂ (Riverflow To Be A Star) 21-08-2013
Sonja
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Sonja »

Onze pup doet het ook af en toe en van kleins af aan ;-)
Vriendelijke knuffel van Teddy
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Susan78 »

Lex ploegde vroeger echt het grasveld om met zijn geveeg.. :? Maar na zijn hernia doet hij het heel erg voorzichtig (maar hij doet het wel :oops: ) Ook trekt hij bij het vegen een heel blij en voldaan koppie... Rare hond.. :D
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012
Sonja
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Sonja »

Dat is toch schattig susan haha
Vriendelijke knuffel van Teddy
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Vbraam »

Gio veegt nu sinds 2 dagen soms z'n voetjes. De eerste 2 keren dat hij het deed sprong hij ineens opzij alsof hij dacht van' Huh wat heb ik nou gedaan' en ging daarna heel trots voor me zitten. Ik kwam niet meer bij van het lachen :D
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013
Viggo & Inge
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Viggo & Inge »

Viggo veegt ook z'n poten af...Ik moet maken dat ik dan weg ben want de kluiten gras en aarde vliegen serieus in het rond.
Hij kijkt dan ook heel trots naar mij en ik vind het zo grappig :D
Ik heb nochtans ook niet de indruk dat Viggo een hele dominante hond is, zelfzeker wel, dominant niet echt....
Plaats reactie