Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

vanderwyk schreef:
Als het om gezondheid gaat kunnen er niet genoeg regels zijn.
@Lunatic. Zolang dit een persoonlijke mening is, heb ik geen moeite met deze stelling, maar laat het alsjeblieft geen dogma worden, want dan zijn we in de aap gelogeerd. Als premisse is het met talloze voorbeelden eenvoudig om, eventueel ad absurdum, aan te tonen dat de stelling principieel onjuist is.

Jouw voorbeeld, waarin uit een nest van 10 pups vier teefjes worden aangehouden voor de fok, wijkt ver af van de praktijk, waarin 1 op de 40 pups eenmalig of meerdere malen wordt ingezet voor de fok. Daarnaast ken ik geen mensen die gebruik maken van een "top 5 op de dekreuenlijst". Ik heb nog nooit van een "top 5" gehoord. Eigenaren van te dekken teven maken een selectie uit een breed aanbod van bewezen dekreuen, en steeds meer op basis van een lage inteeltcoëfficiënt.

Met een groot ras als de labrador heb je te maken met een omvangrijke markt, waarin vraag en aanbod fluctueren. Als gevolg daarvan is er sprake van concurrentie.
Consumenten worden (gelukkig) steeds mondiger en kritischer. Dit betekent dat zij selectiever worden en bijvoorbeeld eerder kiezen voor een pup uit een nest waarvan de ouderdieren (en hun voorouders) zich hebben bewezen. Dit houdt (bijna) automatisch in dat er pupkopers zijn die zich niet snel wagen aan een pup met een vader die zich niet of onvoldoende heeft bewezen. Daar kun je een mening over hebben, maar die marktwerking kun je moeilijk beïnvloeden.

Daarnaast is het zo dat het voor een pup beter is dat hij op leeftijd van 8 weken in het gezin komt waar hij de rest van zijn leven zal blijven, dan wanneer hij tot leeftijd van soms 4 maanden en langer in de kennel moet blijven. Fokkers zijn er alleen al om die reden bij gebaat dat de vraag naar hun pups voldoende is, en daar kunnen zij onder meer voor zorgen door een dekreu van naam te selecteren.

En wanneer de verwantschap tussen de reu en de teef gering is, hetgeen mogelijk is het door het brede aanbod van dekreuen, levert het gebruik van bewezen dekreuen alleen maar voordelen op, niet in de laatste plaats op gezondheidsgebied.
Ik moest hier toch wel even omlachen, als de consument steeds mondiger en verstandiger word waarom draait de broodfok dan nog steeds overuren? De consument is selectief verstandig met name prijsbewust 8) waarom 900 euro voor een met papiertje als je er voor 300 ook 1 kan kopen.
Ik denk persoonlijk eerder dat de gemiddelde pupkoper, als die al voor een stamboomhond gaat, gaat voor uiterlijk (kleur), karakter en het persoonlijke contact met de fokker 8)

Je schetst in mijn ogen ook een heel rooskleurig plaatje over de verschillende reuen die worden gebruikt. Nou zal ik (deze keer) geen namen noemen maar er zijn dekreuen die nooit dekken en er zijn dekreuen die frequent ingezet worden en tig en tig nakomelingen hebben. (hopelijk geen boze pb's deze keer lol)
Denk jij nou serieus dat een gemiddelde pupkoper (ja de gemiddelde pupkoper is nou eenmaal geen sherlock holmes) dat het hem boeit wie de pa is van het nest? Dat pa een kampioen is? :lol:

Vind die opmerking van Brigitte goed.

Voor iemand die een kennel wil opzetten en gaan fokken heb je je reputatie flink geschaad met je gedrag in dit topic. Noem het humor, noem het wat je wil, echt serieus kom je in mijn ogen niet over. Ja selectief serieus 8)
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

AnP schreef:
Ik moest hier toch wel even omlachen
Ik denk persoonlijk eerder dat de gemiddelde pupkoper, als die al voor een stamboomhond gaat, gaat voor uiterlijk (kleur), karakter en het persoonlijke contact met de fokker 8)

Denk jij nou serieus dat een gemiddelde pupkoper (ja de gemiddelde pupkoper is nou eenmaal geen sherlock holmes) dat het hem boeit wie de pa is van het nest? Dat pa een kampioen is? :lol:
Gewoon even benieuwd.
Welke maatstaven heb jij gehanteerd toen je Asta kocht?
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

Ik heb astas fokker gevonden via een collega die jaagt met zijn labrador en daar al eerder een pup vandaan had en precies wist hoe ze fokken en waar dat nest op gefokt werd aangezien hij zelf ook een pup had gereserveerd. Geloof dat pa wel fieldtrail iets heeft gedaan gelopen, weet ik veel lol ik vond het karakter het belangrijkste. Wilde namelijk geen stuiterbal van een labrador.
Voor mij was fokker & karakter belangrijk en de kleur niet echt. Oh en ik wilde een teef geen reu.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

vanderwyk schreef:@Lunatic. Het is de marktwerking, de keuze van de consument. Als je de consument zijn keuzemogelijkheden beperkt, krijg je een economie die vergelijkbaar is met die van de Sovjet Unie.
Sorry hoor, maar ik vind dit regelrechte BS......

Zoals ik al eerder zei, zeg dat 80% van de pupkopers gewoon een leuk maar vooral gezond hondje willen, hen zal het een worst zijn of pa Piet of Joop heet. Dan is er 10% die graag shows willen lopen, die zullen wel hun voorkeuren hebben, maar ik mag hopen dat die nog steeds een gezond hondje willen. De laatste 10% wil met zijn hondje gaan werken, die zullen ook wat meer naar de ouders kijken, maar ook hier staat gezondheid bovenaan en niet of pa al 100 nakomelingen heeft geproduceerd.

Ik verbaas me er gewoon echt over dat iedereen zegt dat ze de genepoel willen verbreden, maar tegelijkertijd niemand buiten die denkbeeldige top 5 durft te vissen, nu onder het mom, ja maar de pupkoper wil die en die vader, anders blijven we met de pups zitten.
Zodra reu nr 60 van de lijst (nogmaals ik weet niet of die bestaat) een teef dekt en er komen puppen uit, is het een bewezen reu, hij heeft immers gepresteerd toch? Dit geeft wel weer een verbreding van de genepoel, lijkt me voor ons ras toch belangrijker dan altijd maar aan dezelfde vaste reuen vast houden!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Lunatic schreef:
vanderwyk schreef:@Lunatic. Het is de marktwerking, de keuze van de consument. Als je de consument zijn keuzemogelijkheden beperkt, krijg je een economie die vergelijkbaar is met die van de Sovjet Unie.
Sorry hoor, maar ik vind dit regelrechte BS......

Zoals ik al eerder zei, zeg dat 80% van de pupkopers gewoon een leuk maar vooral gezond hondje willen, hen zal het een worst zijn of pa Piet of Joop heet. Dan is er 10% die graag shows willen lopen, die zullen wel hun voorkeuren hebben, maar ik mag hopen dat die nog steeds een gezond hondje willen. De laatste 10% wil met zijn hondje gaan werken, die zullen ook wat meer naar de ouders kijken, maar ook hier staat gezondheid bovenaan en niet of pa al 100 nakomelingen heeft geproduceerd.

Ik verbaas me er gewoon echt over dat iedereen zegt dat ze de genepoel willen verbreden, maar tegelijkertijd niemand buiten die denkbeeldige top 5 durft te vissen, nu onder het mom, ja maar de pupkoper wil die en die vader, anders blijven we met de pups zitten.
Zodra reu nr 60 van de lijst (nogmaals ik weet niet of die bestaat) een teef dekt en er komen puppen uit, is het een bewezen reu, hij heeft immers gepresteerd toch? Dit geeft wel weer een verbreding van de genepoel, lijkt me voor ons ras toch belangrijker dan altijd maar aan dezelfde vaste reuen vast houden!
Het lijkt me dat 100% van de fokkers ook gezonde hondjes willen.
Een reu met 100 nakomelingen zegt niets over het IC, dat kunnen best allemaal outcrosses zijn.
In theorie kan reu nr 60 wel een broer van reu nr 1 zijn. Een laag IC geeft ook geen gegarandeerd gezonde nakomelingen.
Het IC percentage is een hype aan het worden vanwege de grote problemen bij andere rassen. NB ik zeg hiermee niet dat we niet alert moeten zijn, maar zoals jij het stelt werkt het niet.
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Ik haak af bij deze discussie. Ik zie hier volkomen fictieve percentages de revu passeren, die vervolgens door de fantast die ze heeft verzonnen als "de waarheid" worden beschouwd.
Verwacht alsjeblieft niet van mij dat ik daar serieus op in ga. Daarvoor is mijn tijd te kostbaar.
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

@vanderwijk
Deze percentages zouden in de Prawda niet misstaan :D

Intussen leert Barney de oefeningetjes aardig snel. Sinds een week maakt hij snel vorderingen. De fokker zei met een smile dat dit mijn leerhond zou worden, en dat is hij zeker.
Er wordt flink gediscussieerd en dit geeft mij een bepaald beeld over het fokkers wereldje. Of dit een juist beeld is, kan ik nog niet goed inschatten. Daarvoor reageren er te weinig fokkers.
Voorlopig houd ik het op een groep die serieus met het fokken zich bezig houd, maar het gemis van een rasvereniging met een wetenschappelijk onderbouwd beleid is merkbaar. Dat merk je vooral aan bijvoorbeeld de verschillende interpretaties over de IC en gezonheidsaspecten. Iedere fokker heeft zo zijn eigen mening.
De argumenten van vanderwijk zijn goed onderbouwd, niet zomaar uit de lucht gegrepen. Daarom mag ik ook graag de artikelen lezen op zijn Labradornet.

De tegenargumenten aan het adres van vanderwijk liggen meer op een andere vlak. Het neigt meer naar modder gooien naar de persoon. Ik vind zijn argumenten gewoon heel goed omschreven. Kijk maar eens op de labrador startpagina, daar staan alleen maar buitenlandse database genoemd. Waarom nog niet in Nederland? Gewoon omdat de oudste rasvereniging schijnbaar heeft stil gezeten en geen duidelijk beleid heeft gemaakt. Het gevolg, een stuurloos schip, waar meerdere kapiteins het voor het zeggen willen hebben. En of die kapiteins allemaal verstand hebben van varen, lees fokken, betwijfel ik.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Hartstikke goed te lezen dat jouw manneke goede vorderingen maakt, keep up the good work :klasse:

Nou wil jouw topic niet vervuilen, echter, als ik t goed lees vind je het best interessant om over het nut, en zoja, welk nut, te discussieren :)

Persoonlijk zie ik wel het nut van een rasvereniging in, en, ik denk niet dat het eerlijk is om de mensen die daar per slot van rekening vrijwillig heel wat tijd in steken onder vuur te leggen.

Meneer vander wijck heeft natuurlijk wel een punt als het over de expertise van de mensen gaat, maar allez, dat geldt niet alleen voor de vrijwilligers van de rasverenigingen, maar zeer zeker ook voor de fokkers :)

Het probleem is, naar mijn persoonlijke mening, het gevaar van generalisering, je kunt niet alle mensen van een groep over een kam scheren, niet bij een vereniging, maar ook zeker niet bij "het fokkerswereldje"

Zoals u misschien bekend is fok ik zo bij tijd en wijle ook wel eens een nestje, niet al te vaak,maar wel al een tijdje :)
Met de jaren is het zo gegroeid dat ik zo hier en daar de mensen die eens een nestje willen doen, of die beginner zijn, een beetje op weg help.
Zo heb ik al heel wat gehoord, gelezen en gezien, soms positief, soms negatief, maar, dat kan ik u verzekeren...altijd anders.

Het is, naar mijn mening, een zeer slechte zaak als fokkers, en niet alleen zij die beginnen, niet hun huiswerk doen.
Daarmee bedoel ik dat je, voordat je uberhaupt een beslissing maakt om een bijdrage aan eventuele rasverbetering te doen, eerst moet weten waar het over gaat, welke kant je uit wil, hoever je wilt gaan daarin, wat je gaat doen als er problemen ontstaan, of je de pupkopers gaat begeleiden, en zoja in hoeverre en zo nog wat zaakjes.

Databases zijn vast prachtig mooi, we hebben ze tegenwoordig voor alles, niet enkel voor hondjes :wink: controles zijn ook prachtig mooi.....maar wat uiteindelijk het allerbelangrijkst is, naar mijn persoonlijke mening, is dat u met mensen en dieren gaat werken, u zich daar heel wel van bewust moet zijn, en u zixh dat altijd weer opnieuw moet realiseren, zodat u ook integer blijft :)

Want, nogmaals, als ik een reutje nodig heb, of mijn reu dekt een teefke.....dan weet ik precies wat ik weten moet, daar heb ik geen database voor nodig, gewoon een andere fokker die ook zijn zaakjes op orde heeft is al voldoende :wink:
En, mocht het onverhoopt dan toch nog mis gaan, dan neem ik mijn konsekwenties, klaar :wink:
Het is maar al te simpel om zich dan te verschuilen achter een rasvereniging of wie dan ook, snapt u, er zijn er maar twee verantwoorddlijk, de eigenaar van de reu en de eigenaar van de teef :D
Afbeelding
opurk

Bedankt voor deze positieve inbreng. :klasse:
Er wordt flink gediscussieerd en dit geeft mij een bepaald beeld over het fokkers wereldje. Of dit een juist beeld is, kan ik nog niet goed inschatten. Daarvoor reageren er te weinig fokkers.
ik gaf met deze zin dus ook aan dat je niet kunt generaliseren.

Databases blijven altijd een hulpmiddel. Je hebt gelijk dat je zelf als fokker ook een eigen doel voor ogen steld. Dat gaven de fokkers die ik gesproken heb ook aan. Maar zo'n hulpmiddel moet dan wel betrouwbaar zijn.
Persoonlijk zie ik wel het nut van een rasvereniging in, en, ik denk niet dat het eerlijk is om de mensen die daar per slot van rekening vrijwillig heel wat tijd in steken onder vuur te leggen.
Het feit dat iemand vrijwilliger is en veel tijd in zijn hobby steekt, pleit hem of haar niet uit dat kritiek geuit mag worden. Een vrijwilliger heeft niet de status van diplomatieke onschendbaarheid.

Dank voor uw bijdrage.
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

brigitte064 schreef:Hartstikke goed te lezen dat jouw manneke goede vorderingen maakt, keep up the good work :klasse:

Nou wil jouw topic niet vervuilen, echter, als ik t goed lees vind je het best interessant om over het nut, en zoja, welk nut, te discussieren :)

Meneer vander wijck heeft natuurlijk wel een punt als het over de expertise van de mensen gaat, maar allez, dat geldt niet alleen voor de vrijwilligers van de rasverenigingen, maar zeer zeker ook voor de fokkers :)

Het probleem is, naar mijn persoonlijke mening, het gevaar van generalisering, je kunt niet alle mensen van een groep over een kam scheren, niet bij een vereniging, maar ook zeker niet bij "het fokkerswereldje"

Zoals u misschien bekend is fok ik zo bij tijd en wijle ook wel eens een nestje, niet al te vaak,maar wel al een tijdje :)
Met de jaren is het zo gegroeid dat ik zo hier en daar de mensen die eens een nestje willen doen, of die beginner zijn, een beetje op weg help.
Zo heb ik al heel wat gehoord, gelezen en gezien, soms positief, soms negatief, maar, dat kan ik u verzekeren...altijd anders.

Het is, naar mijn mening, een zeer slechte zaak als fokkers, en niet alleen zij die beginnen, niet hun huiswerk doen.
Daarmee bedoel ik dat je, voordat je uberhaupt een beslissing maakt om een bijdrage aan eventuele rasverbetering te doen, eerst moet weten waar het over gaat, welke kant je uit wil, hoever je wilt gaan daarin, wat je gaat doen als er problemen ontstaan, of je de pupkopers gaat begeleiden, en zoja in hoeverre en zo nog wat zaakjes.

Databases zijn vast prachtig mooi, we hebben ze tegenwoordig voor alles, niet enkel voor hondjes :wink: controles zijn ook prachtig mooi.....maar wat uiteindelijk het allerbelangrijkst is, naar mijn persoonlijke mening, is dat u met mensen en dieren gaat werken, u zich daar heel wel van bewust moet zijn, en u zixh dat altijd weer opnieuw moet realiseren, zodat u ook integer blijft :)

Want, nogmaals, als ik een reutje nodig heb, of mijn reu dekt een teefke.....dan weet ik precies wat ik weten moet, daar heb ik geen database voor nodig, gewoon een andere fokker die ook zijn zaakjes op orde heeft is al voldoende :wink:
En, mocht het onverhoopt dan toch nog mis gaan, dan neem ik mijn konsekwenties, klaar :wink:
Het is maar al te simpel om zich dan te verschuilen achter een rasvereniging of wie dan ook, snapt u, er zijn er maar twee verantwoorddlijk, de eigenaar van de reu en de eigenaar van de teef :D
I quit too!
@opurk. Wens je heel veel wijsheid toe. Wie weet wordt Barney nog wel een dekreu in de toekomst!!!
Lees, luister, kijk en zoek de dingen en mensen die bij je passen dan komt je droom vast uit.
opurk

In de afgelopen week weer veel met Barney geoefend. In het contact met andere honden is Barney heel spontaan. Zijn lichaamstaal is goed, maakt zich klein en likt naar de mondhoeken van zijn opponent. Vrolijk probeert hij een spel uit te lokken. Zelf hou ik goed de andere hond in de gaten. Barney kan voor de andere hond wat te opdringerig worden. Gisteren kwamen wij twee malamutes tegen. Twee kanjers van honden, prachtig, maar groot. Oeps, benieuwd hoe dat gaat aflopen. De opdringerige Barney kon even zijn gang gaan, maar kreeg toch een grom te horen, waar Barney goed op reageerde. Even een complimentje en zijn weer verder gelopen.

Regelmatig oefen ik Barney in het inspecteren van zijn gebit. Daarbij zag ik dat van de onderste rechter hoektandje een klein puntje beschadigd is. Geen idee hoe dat gekomen is. Er is geen opening met de tandholte, waar dan voedselresten in kan ophopen en voor een ontsteking kan zorgen. Wel even contact gehad met de fokker. Barney moest zijn derde vaccinatie krijgen en ook de DA zag geen probleem. Nog een paar weken en dan gaat zijn gebit wisselen. We blijven het wel in de gaten houden.

Voorzichtig ook maar eens kijken hoe en bij welke shows Barney geshowd gaat worden. De zachte puppyharen maken plaats voor de wat ruwere haren, en daarbij wordt het ridge op zijn neus ook wat minder. Het voedselschema nu ook wat aangepast. Barney woog gisteren 12,5 kilo, en dat voor twaalf weken is flink. De DA vond dat goed. Niet schraal houden was zijn advies, evenals het advies van de fokker. Barney is een lekkere mollige pup. Toch wil ik zijn gewicht goed in de gaten houden. Beweging en rust zijn in balans. Barney likt zijn bak lang na, maar gelet op zijn gewicht moet ik zeker geen voeding bij geven.

We gaan regelmatig met Barney in de auto naar nieuwe locaties en laten Barney van alles en nog wat zien. Hij vindt alles interessant, zit op zijn kont en bekijkt het gebeuren rondom hem heen. Maar het strandje bij de haven van Urk is zijn favoriete plek. Het is een strandje bij de vuurtoren waar het zand hard is. Geen belasting voor zijn gewrichten.

Het gaat dus goed met onze "leerhond". :wink:
opurk

Nou das weer even een tijd geleden dat ik hier gepost hebt. Reden? Och gewoon lekker druk geweest met Barney. Hij apporteert al lekker, maar nu even daarmee gestopt. Reden? Nou hij is met het wisselen van tanden en kiezen begonnen. :pootje:

Hij is enorm gegroeid, en toch op het goede gewicht. Ribben zijn niet te zien, maar wel te voelen. Hij zit nog op drie maaltijden, brokken, vlees en weer brokken. Vlak voor het slapen nog even klein hapje en snurkt als de beste.

Barney kan het goed vinden met andere honden, groot of klein. Een maat van mij heeft een Beagle en die kunnen het goed met elkaar vinden. Lekker rennen, maar geen stoeipartijen nog. Deze beagle heeft last van wat overgewicht en dus kan hij die beweging wel gebruiken.

Barney is verder goed gezond en heeft een rustig, open karakter. Zeker geen ADHD hond. Prachtig om te zien als hij iets nieuws ziet. Hij gaat dan zo lekker eigenwijs op zijn kont zitten en de zaak observeren.

Hij is in onze wijk heel populair geworden, vooral bij de meiden op ons dorp. Ze vinden hem zo'n lieve kop hebben. Mijn zoons hebben dat feilloos in de gaten, dus geen probleem met het uitlaten. :wink:
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

opurk schreef:
Hij is in onze wijk heel populair geworden, vooral bij de meiden op ons dorp. Ze vinden hem zo'n lieve kop hebben. Mijn zoons hebben dat feilloos in de gaten, dus geen probleem met het uitlaten. :wink:
:funnypost
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door ilseF »

rimanime schreef:
opurk schreef:
:funnypost
hahaha...heeel herkenbaar...hier alleen in de vakantie met dochter en vriendin 8)
groetjes, Ilse en een lik van Qajo
opurk

Tussen de bedrijven door bemerk je een soort concurrentie tussen de fokkers. Gelukkig zijn er ook die elkaar willen helpen en voorzien van nuttige adviezen.Concurrentie is goed, maar het moet niet ten koste gaan van de labrador, toch?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen tussen fokkers onderling. Dus kom maar met jullie ervaringen.
Plaats reactie