Agressie op show

Plaats hier alles over hondenshows.
Saskia
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Saskia »

brigitte064 schreef:
Want, sorry dat ik t zo bot opschrijf, maar jullie lijken allemaal wel een stelletje schapen, jullie hebben t allemaal gezien en meegemaakt...maar niemand van jullie heeft aan zijn/haar hond gedacht...en heeft t stress-toneel, nadat jullie een officiele klacht hebben ingediend, verlaten.
beeh.
Ik ga naar de labradordag omdat ik het daar een stuk leuker vind dan op een binnenshow. Hier kun je lekker wandelen en weg wanneer je wilt, je hoeft niet tot 3 uur te blijven.
Wij zaten lekker aan het kantje, heb buiten de ring ook geen 'last' gehad van andere honden, en in de ring was het in het begin gewoon drúk!
Ik heb wel andere conflicten gezíen.

Dus dat 'niet aan je hond gedacht' is gewoon gel*l
Ik zou de muziek willen kennen waarvoor de staart van mijn hond de maat slaat!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Tika Trails schreef: De zin "niemand van jullie heeft aan zijn/haar hond gedacht..."
kan ik alleen totaal niet begrijpen....
Nou, generaliserend klopt het misschien niet helemaal, maar uitblinken in kijken naar je hond is zo'n dag ook niet. Ik was er wel bij, en wat mij opviel was dat de mensen die bij de ring stonden, dan wel om te kijken, dan wel om erin te gaan, doorgaans niet of weinig op hun hond letten. Men merkte pas wat als de arm de kom al verlaten had, en de hond zich naar een andere hond had bewogen... het hele stuk van fixeren, uitdagen, in de startblokken, en bij de andere hond uitkomen, zien mensen vaak helemaal niet.
Evenals het opgepropt in de ring gaan staan: rekening houden met je hond houdt in dat je de ringmeester vraagt of ie wel helemaal goed is om zoveel honden in een ring te stoppen en zal zijn hond er niet in proppen. Iemand die gaat voor de winst, voor die bokaal en de plaatsing, zal zich allicht ergeren, maar verder wel toestemmen eraan mee te doen en daarmee dus niet (minder) aan het gemoed van de hond denken.

Vanuit de NLV snap ik trouwens niet dat ze de ringen niet veel wijder uit elkaar zetten (meer dan ruimte zat over!) en groter maken?
En een ringmeester die de ingang vrijhoud en mensen die de ingang blokkeren even wegstuurt?
Kijkers bij de ring niet zo massaal met honden toestaan, maar zonder hond of op grotere afstand?

Kortom: je kunt nu niet zeggen dat zo'n dag echt in het teken staat van het welzijn van de hond, met de uitzonderingen daargelaten die de hond lekker in het bos hebben laten sjeezen en ontspannen, en de ruimte hebben opgezocht om hun zitplek weg te plaatsen van alle stress... In de uithoeken van het veld heb ik echter weinig tentjes gezien. Bij de ingang, vlak bovenop elkaar stonden er zat trouwens. :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

De KCM steekt dan nog heel gunstig af qua prettige omgeving voor een hond in vergelijking met ´gewone´ grote binnenshows. Die binnenshows in een grote evenementenhal zijn helemaal een crime voor de honden en trouwens ook voor de baasjes, want ikzelf krijg het ook altijd helemaal Spaans benauwd in zo´n kippenhok met duizenden honden en mensen op elkaar gepropt. Op die shows met allerlei rassen door elkaar zal ongetwijfeld ook wel eens wat gebeuren.
Wat Saskia ook al schrijft... de KCM is in ieder geval in de open lucht in een groot kasteelpark waar je alle ruimte hebt en waar je vrij in en uit kan wandelen. Dat de meeste mensen dan toch allemaal op een kluitje gaan staan samen met hun honden om maar vooral de keuringen goed te kunnen zien, en dat ze daarbij nauwelijks op hun hond letten, kan je de organisatie niet aanrekenen. Wij zelf hebben in ieder geval nergens last van gehad, we zaten op een rustige plek en als ik bij een ring ga kijken, neem ik mijn hond niet mee.

Overigens was ik vandaag op de KNJV proef in Numansdorp. Daar heb ik ook twee grommende reuen voor mijn neus gezien en een teefje met een bloedend oor vanwege een bijtincident eerder op de dag. En dat kan je daar toch nauwelijks op het conto schrijven van een hond-onvriendelijke omgeving en ook niet aan onopgevoede honden. Ook daar lopen blijkbaar honden rond met een heel kort lontje.

Hanneke
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Laboriginals schreef: Overigens was ik vandaag op de KNJV proef in Numansdorp. Daar heb ik ook twee grommende reuen voor mijn neus gezien en een teefje met een bloedend oor vanwege een bijtincident eerder op de dag. En dat kan je daar toch nauwelijks op het conto schrijven van een hond-onvriendelijke omgeving en ook niet aan onopgevoede honden. Ook daar lopen blijkbaar honden rond met een heel kort lontje.

Hanneke
Nou... daar kunnen we ook nog wel eens een discussie over starten, want het verschil in discipline met de hond tussen de KNJV/Clubdiploma en een Orweja of FT is toch wel aanzienlijk hoor 8)
Ook in niveau verschil trouwens, maar vooral in gehoorzaamheid versus "kunstjes' aangeleerd 8)
Laboriginals schreef: De KCM steekt dan nog heel gunstig af qua prettige omgeving voor een hond in vergelijking met ´gewone´ grote binnenshows. Die binnenshows in een grote evenementenhal zijn helemaal een crime voor de honden en trouwens ook voor de baasjes, want ikzelf krijg het ook altijd helemaal Spaans benauwd in zo´n kippenhok met duizenden honden en mensen op elkaar gepropt. Op die shows met allerlei rassen door elkaar zal ongetwijfeld ook wel eens wat gebeuren.
Dit vind ik een beetje de vergelijking tussen kippen bij ons in schuren en kippen in China op de markt "dan vallen onze schuren toch best wel mee?"
Het een maakt het ander niet goed. Er waren natuurlijk mensen die apart gingen zitten, en er zijn ook mensen die een stoffige hal niet zien zitten en de openlucht wel. Feit blijft dat er ontzettend veel incidenten zijn voorgevallen die zeer zeker niet alleen te wijten zijn aan de organisatie. Al kun je je natuurlijk afvragen waarom je zo'n gigantisch veld afhuurt en dan toch weet te presteren om de ringen op zo'n klein deel van het veld te proppen. Oh, ik snap het trouwens wel. Er zijn natuurlijk veel handlers die heen en weer rennen tussen de ringen en als de afstand dan groot is, wordt het natuurlijk helemaal ondoenlijk. Maar dat het hier niet om de honden gaat, wie dat ook als oorzaak kan aanwijzen, valt toch wel op :wink: -> nogmaals, op die enkeling na dan. Maar ik heb GEEN labrador in het bos gezien de hele dag, naast onze eigen hondjes dan :roll:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Shows zijn inderdaad voor de meeste honden nou niet bepaald een plek waar ze zelf voor zouden kiezen, als ze een leuk uitje mochten bedenken. Misschien voor een doodenkele showtijger, maar ik denk inderdaad dat de meeste honden wel iets leukers kunnen bedenken. Maar daar gaat de discussie niet over. De vraag is of er tegenwoordig meer wordt uitgevallen op een show dan vroeger en waar dat dan aan ligt. Niet aan het fenomeen show op zich, want dat bestaat al tientallen jaren in dezelfde opzet als nu, dus met vele vele honden en mensen op een kluitje. Daar is al decennialang niks aan veranderd. Er waren op de KMC nu zelfs beduidend minder inschrijvingen dan andere jaren. Er zijn wel jaren geweest van 600 of 700 inschrijvingen en nu nog geen 500. Wat is er dan wel veranderd, als er tenminste inderdaad tegenwoordig meer agressie is dan vroeger.

Hanneke
francis v
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door francis v »

Ik ben als 'leek' naar de hondenshow in Bennekom geweest.
Wat mij al direct opviel bij het parkeren van de auto dat de meeste honden de eigenaars uitlieten ipv andersom.
Sommige hadden hun hond totaal niet onder controle en werden het terrein letterlijk opgesleurd door hun lab zonder dat de eigenaren uberhaubt iets van correctie te laten zien.
Het leek wel of sommige eigenaren zoiets hadden van kijk mij eens stoer met mijn hond. (ik houd daar persoonlijk helemaal niet van maar dit terzijde).
Volgens mij moet het toch zijn dat je hond op nummer 1 staat (vooral qua gehoorzaamheid) en daarna komen de sociale contacten met andere lab-eigenaren...of vergis ik me nou hierin?

Toen ik bij een ringkeuring ging kijken moest mijn hond tussen mijn voeten gaan zitten en had ik hem kort aan de riem.
Bij het lopen liep hij naast me (kort aan de riem) en mocht hij alleen maar speels gedrag vertonen als de andere lab dit ook vertoonde.
Ik heb diverse malen hem weggeleid van labs die stiijf stonden van alle commotie om hen heen. Je voelde zowaar de spanning van de honden.
Een beetje hondenkenner zou het toch wel moeten weten hoe de lichaamstaal van zijn eigen hond inelkaar zit. Maar nee, ze waren veel te 'druk' met andere dingen dan hun eigen hond in de gaten te houden. Daarom ben ik eerder weggegaan dan ik eigenlijk had gewild.

Hopelijk is de sfeer bij een volgende hondenshow anders. Zeker als hier aandacht aan wordt geschonken door organisatoren van zo'n hondenshow.

Ondanks mijn bovenstaande reactie wens iedereen die meedoet aan hondenshow heel veel plezier en succes.
Labradorliefde was een groot geluk in mijn leven
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Ik vond het qua drukte behoorlijk meevallen, alleen rond en in de ringen was het erg druk. Er was ook erg weinig ruimte tussen de ringen, dat heb ik ook wel eens anders gezien in Bennekom.
Op de rest van het veld was het eigenlijk heel rustig, vond ik dan, als je het vergelijkt met een show als Ahoy... dan helemaal.
Ik zoek dus expres zo'n gelegenheid als Bennekom op met Ramses omdat ik daar kan werken aan een stukje gedrag van hem waar ik nog iets mee moet (vind ik zelf). Maar dan ga ik niet door die nauwe gangen tussen de ringen lopen en ook niet tussen de grote massa staan en zeker niet bij de ingang van een ring want daar heb ik niks te zoeken. Dat zou ook niet zinvol zijn want dan bereik ik juist het tegenovergestelde als waar ik voor kwam.

In de ringen en bij de ingang van de ringen vond ik het wel heel druk, dat zou best anders kunnen en moeten om de stress wat te verminderen.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Laboriginals schreef:Shows zijn inderdaad voor de meeste honden nou niet bepaald een plek waar ze zelf voor zouden kiezen, als ze een leuk uitje mochten bedenken. Misschien voor een doodenkele showtijger, maar ik denk inderdaad dat de meeste honden wel iets leukers kunnen bedenken. Maar daar gaat de discussie niet over. De vraag is of er tegenwoordig meer wordt uitgevallen op een show dan vroeger en waar dat dan aan ligt. Niet aan het fenomeen show op zich, want dat bestaat al tientallen jaren in dezelfde opzet als nu, dus met vele vele honden en mensen op een kluitje. Daar is al decennialang niks aan veranderd. Er waren op de KMC nu zelfs beduidend minder inschrijvingen dan andere jaren. Er zijn wel jaren geweest van 600 of 700 inschrijvingen en nu nog geen 500. Wat is er dan wel veranderd, als er tenminste inderdaad tegenwoordig meer agressie is dan vroeger.

Hanneke
Ik vraag me werkelijk af waarom zoveel mensen er dan toch voor kiezen shows af te lopen, zelfs meerdere keren per jaar, als toegegeven word dat de hond er weinig aan vind en er zelf niet voor zou kiezen, is gezien worden en een U scoren dan zoveel belangrijker dan de hond zelf?

De agressie is groot omdat, zoals al eerder aangegeven, (bijna) niemand op z'n hond let, honden worden aan grondpennen gelegd terwijl de baasjes staan te beppen of gaan shoppen, honden hoeven niet te luisteren aan de riem, op andere honden afdenderen is heel normaal......kortom er schort nogal iets aan de opvoeding van de gemiddelde lab, jammer genoeg.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Lunatic schreef:[Ik vraag me werkelijk af waarom zoveel mensen er dan toch voor kiezen shows af te lopen, zelfs meerdere keren per jaar, als toegegeven word dat de hond er weinig aan vind en er zelf niet voor zou kiezen, is gezien worden en een U scoren dan zoveel belangrijker dan de hond zelf?
Nogmaals: daar gaat de discussie niet over. Maar als je erover wilt nadenken... bedenk zelf maar een reden :) Mensen bedenken dit soort spelletjes en niet alleen voor rashonden (of zelfs ook voor rasloze honden), maar ook voor paarden, melkvee, kippen, konijnen, kanaries, cavia´s, katten enz. enz. en zelfs voor mooie meisjes :D Waar komt die drang vandaan dat mensen overal een competitie van willen maken, waarom is het zo belangrijk dat je de snelste, mooiste, best presterende hebt of bent? Ik ben geen psycholoog, dus ik weet het niet, maar misschien dat iemand anders het wel kan uitleggen :)

Niet dat ik het veroordeel, helemaal niet. Ik heb wel eens gelezen dat shows de etalages zijn van de fokkerij. Dat vind ik een mooie metafoor. Op shows kan je zien hoe de fokkerij ervoor staat, als je alleen in je eigen kringetje rondkijkt, is je blikveld wel erg smal.

Overigens denk ik dat veel honden zo´n dagje uit op zich wel heel leuk vinden. Gezellig een dagje mee met baas of vrouwtje naar een onbekende omgeving. Ook al gebeurt er verder voor de hond niet veel bijzonders, want even mooi staan in de ring en een rondje lopen is natuurlijk niet heel spannend. Maar alleen al het feit dat hij mee mag, is voor de meeste honden wel heel leuk.

En wat betreft jouw laatste opmerking dat baasjes staan te kletsen en niet op hun hond letten.. ik vraag me af of dat tegenwoordig anders is dan vroeger. Shows zijn altijd al een ontmoetingsplaats geweest waarop mensen gezellig bijkletsen en meer naar andermans honden kijken dan naar hun eigen. Wat is er nu dan anders dan 10 of 20 jaar geleden waardoor er nu kennelijk meer agressie ontstaat?

Hanneke
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Laboriginals schreef: En wat betreft jouw laatste opmerking dat baasjes staan te kletsen en niet op hun hond letten.. ik vraag me af of dat tegenwoordig anders is dan vroeger. Shows zijn altijd al een ontmoetingsplaats geweest waarop mensen gezellig bijkletsen en meer naar andermans honden kijken dan naar hun eigen. Wat is er nu dan anders dan 10 of 20 jaar geleden waardoor er nu kennelijk meer agressie ontstaat?

Hanneke
In de hele maatschappij is de verdraagzaamheid zeer gering, mensen hebben al heel snel een kort lontje. Dus waarom zou dat anders zijn op een show? Ik heb geen idee waar het aan ligt, misschien is het wel omdat we vandaag de dag alles voor weinig moeite voor elkaar kunnen krijgen of misschien is het juist meer de ieder voor zich maatschappij. Ik ben gelukkig ook geen psycholoog. Maar helaas kan de mensheid elkaar niet meer zo goed verdragen als tien of 20 jaar terug. en dan zeker niet op een relatief klein grasveld met veel concurrentie, terwijl het toch al warm is.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Laboriginals schreef:

Niet dat ik het veroordeel, helemaal niet. Ik heb wel eens gelezen dat shows de etalages zijn van de fokkerij. Dat vind ik een mooie metafoor. Op shows kan je zien hoe de fokkerij ervoor staat, als je alleen in je eigen kringetje rondkijkt, is je blikveld wel erg smal.
maar als je komt kijken hoe het er in fokkersland uitziet en je treft uitvallende dekreuen aan en een fokteef die meerdere malen een pup in de rug grijpt, dan word je toch op z'n zachts gezegd niet vrolijk, of ben ik nou gek? Niet echt een goede reclame voor hoe het er voor staat.

Laboriginals schreef: En wat betreft jouw laatste opmerking dat baasjes staan te kletsen en niet op hun hond letten.. ik vraag me af of dat tegenwoordig anders is dan vroeger. Shows zijn altijd al een ontmoetingsplaats geweest waarop mensen gezellig bijkletsen en meer naar andermans honden kijken dan naar hun eigen. Wat is er nu dan anders dan 10 of 20 jaar geleden waardoor er nu kennelijk meer agressie ontstaat?

Hanneke

Kom ik toch terug op de opvoeding.
En ik kan een heel end met Els meegaan, de verdraagzaamheid van mensen is een stuk minder geworden en dat projecteren we natuurlijk ook op onze hondjes, die daar dan vervolgens weer op reageren.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Wat mij opviel en daarom ben ik ook lid geworden zijn een aantal dingen.
Ik kom al ruim 20 jaar op deze geweldige show en heb helaas maar 1 x moeten missen ivm ziekenhuis opname.
Maar daar gaat het niet over, wat mij opviel is dat men gewoon weg zijn of haar hond niet onder controle heeft.
Wat is er aan de karakters verbeterd de afgelopen 20 jaar heel veel mijn honden zijn in ieder geval veel beter geworden.
Vroeger kwamen er ruim 700 honden toen kon het wel.
Ik zou zeggen voed eerst je hond eens beter op voordat je naar een show gaat.
En ga niet staan te kletsen en niet naar je hond kijken, hou ten alle tijden je hond onder controle.
Kleine moeite om 1 oog op je hond te houden en 1 oog op diegene waar je mee staat te kletsen.
Laat je hond niet uit aan een flexilijn lopen, want dan ben je zeker geen baas.
En zeker als je weet dat je, je hond niet houdt ga daar dan niet lopen.
En een uitval kan natuurlijk een keer gebeuren maar neem gewoon even contact op met de eigenaar, en loop vooral niet zomaar weg.
Wij mensen kunnen ook niet met iedereen door 1 deur verwacht dit dan ook niet van je hond, hou hem bij je en zorg dat je niet tot last ben van een ander.
Kwaad is zo gebeurt het helen duurt veel langer.
Ik heb die dag meerdere mensen gevraagd hun hond weg te houden bij mijn reuen, niet omdat ze agressief zijn maar omdat ik nare ervaringen wil voorkomen.
En werd menig keer met een boze blik aangekeken, jammer maar waar.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Los van het feit dat ik het heel ongezond vind om zoveel honden op een plek bij elkaar te brengen, maar goed dat was al meer dan duidelijk :wink: , is dat een waarheid als een koe :applaus:

Als je al denkt een leuke dag SAMEN met je hond door te brengen op deze manier...dan ben ook met je hond bezig...en niet met alle andere, vast ontzettend interessante zaken, die op zo'n dag gebeuren.

Om nog eens even terug te komen op jouw antwoorden hanneke vwb de werkhonden vs showhonden wedstrijden.
Natuurlijk komen er overal incidenten voor, maar, op wedstrijden waar honden van niveau meedoen, dus zeg maar, net als shows voor kampioenen :wink: zul je dit soort praktijken niet aantreffen hoor :D

En wel om de heel simpele reden dat, als je serieus werkt met jouw hond, jouw hond toch in de basis als over 1 belangrijke eigenschap moet beschikken..en dat is volstrekte gehoorzaamheid.
Ik vind het wel grappig dat er steeds vergelijken worden getrokken tussen show en werk....maar het wordt wel een beetje vermoeiend om elke keer weer te moeten uitleggen dat er toch wel een groot wezenlijk verschil is.

En, en dat moet me toch weer eens een keertje van het hart, de mensen met werkhonden, die toch heel hard elke dag weer trainen, en heel bewust bezig zijn met t contact tussen hen en hun hond, elke keer weer in een positie gedrongen worden waarin zij zich tot t verdedigen van hun hobby gedwongen worden.

Dat is jammer, want, laten we wel zijn, je kunt veel over ons soort zeggen
:D maar vergelijk ons niet, want vertel eens, hoelang duurt een ringtraining?
En vertel eens, wanneer is een gemiddelde showhond klaar met training?
En waaraan moet een showkampioen nou aan voldoen?

Zet dat eens tegenover een werkkampioen...dan zie je pas wat de wereld toch soms raar in elkaar zit :wink:
Afbeelding
Lunatic
Speurneus
Speurneus

:applaus:

Ik wil daar nog even een kleine aanvulling op doen.
Ook een werkhondje word niet opgevoed geboren ze hebben wel een goede will to please, maar ook bij deze hondjes moet je veel tijd en energie stoppen in de opvoeding. Dus het excuus van, ja maar jij heb een werkhondje, gaat volgens mij erg mank en word een beetje uitgemolken, als iedereen zijn hondje vanaf dag 1 spelenderwijs goed opvoed, maakt het in de basis niet uit of het een werk of show hondje is, het gaat om de tijd/energie/intentie die je erin steekt.

Het is misschien een beetje offtopic, maar lees maar weer eens op het forum rond, allerhande "hulpmiddelen" worden weer besproken tegen het trekken en zo zijn er meer topics te vinden. Ook mijn werkhondje zou trekken als ik dat toe had gelaten als pup, daar zit het verschil in, mensen gaan dingen pas vervelend vinden als pup groter en sterker word, tja dan zitten de slechte gewoontes er al zo ingebakken dat het lastig word en je dus naar hulpmiddelen gaat grijpen.
Mijn motto is nog altojd, wat ze niet verkeerd leren, hoef je ook niet af te leren, dit geld voor alle honden dus niet alleen voor de werkhondjes :wink:
mariska1972

Ongelezen bericht door mariska1972 »

hier is het anders zo en ik weet op verschillende plekken dat de showhondjes ook gewoon jachttraining of andere training doen!!

ik denk dat er hiermee met de agressie die nu dus op het terrein te bespeuren was wel de mensen die iedere dag met hun hondjes bezig zijn in een kwaad daglicht gezet worden omdat andere hun honden in kennels houden en er waarschijnlijk minder mee doen
of omdat er gefokt word met honden waarvan het karakter niet 100% is!!
of omdat hondjes wel in prive sfeer getraind worden misschien maar niet in groepen (grote en kleine)

hier gaan alle honden iedere dag mee op wandeling of aan de fiets mee en er word iedere dag getraint zowel op show als op jacht als op gehoorzaamheid

dus ja waarom zouden dan een werkhondje beter luisteren dan een showhond?? er moet toch met beiden hetzelfde omgegaan worden??? ze moeten toch beide uitgelaten worden en hun energie kwijt kunnen??

vind nu dat de showhondjes echt in een kwaad daglicht worden gezet !!!!
Plaats reactie