Ik wil niet oordelen over andere mensen hun standpunt maar ik wil wel mijn mening delen.
Ergens vraagt iemand wat zij als fokker kan toevoegen/verbeteren aan het ras als ze een nestje zou gaan fokken, want ze wil niet vermeerderen. Geweldige vraag!!!
Eigenlijk is het antwoord naar mijn mening simpel: behalve dat je de ras-standaard niet uit het oog verliest is het minstens zo belangrijk dat je zoveel mogelijk de genenpoel verbreed.
@brigitte064: Ik wil even een eigenwijze opmerking maken
Outcross is wanneer je twee ouderdieren die totaal ( tot de foundation toe) geen verwant zijn aan elkaar. Bij outcross maak je gebruik van een ander ras.
Wat betreft outcross: zeker niet verkeerd maar doe het niet zomaar. Outcross kan enorme voordelen hebben voor een ras als het goed toegepast wordt. Zoek een ras die totaal niet verwant is, bestudeer de gezondheidgeschiedenis van de nieuwe ras - laat het testen op ALLES! en als je overtuigd bent van een gezond dier, laat je een dekking plaats vinden.
Op dit moment heb je een reset-knop toegepast!!!
Vanaf dat moment ga je zo veel mogelijk lijnteelt toepassen om de typesche raskenmerken weer terug te brengen en vast te zetten in het ras. Helaas vanaf dit moment stijgt langzaam het inteelt percentage weer bij elke combi die je maakt. Maar je hebt wel de resetknop toegepast en door heel goed te kijken naar gezondheid- karakter -type heb je vrij vlug weer de ras standaard bereikt. ( enkelen generaties )
Ik wil zeker niet beweren dat iedereen nu maar even een outcrossje moet doen want dan is het einde ook zoek - net als bij inteelt!
maar af en toe is het wel heel gezond!
(owe en ik weet totaal niet hoe honden-rasverenigingen hier mee omgaan - ik weet wel dat bij katten dit ook een erg moeilijk onderwerp is )