Lunatic schreef:Laboriginals schreef:Dat is heel simpel... als je shows wilt lopen, wordt je hond gekeurd op exterieur. Niets meer en niets minder. En in het Kynologisch Reglement staat dat alleen een hond met slechts geringe afwijkingen van de standaard die het totaalbeeld niet verstoren, de kwalificatie Uitmuntend kan krijgen. Dus wil je voor de U´s of hoger gaan, zal je hond het ideaalbeeld van de standaard zo dicht mogelijk moeten benaderen
Hanneke
Mag ik dan ook wT vragen?
Is voor mensen die willen showen, uiterlijk dan echt het belangrijkste? Ik bedoel, je wil graag gaan showen met je hond, dus ben je bijna verplicht een bepaald type hond te nemen om mee te kunnen doen op een show. En dat type word dan eigenlijk door een hand vol keurmeesters bepaald. Dan krijg je toch juist allemaal dezelfde honden met veelal dezelfde voorouders of zie ik dit verkeerd?
Ja en Nee, voor mij daar kan ik alleen maar voor spreken is, gezondheid en karakter ook erg belangrijk.
Maar wil gewoon eigenlijk alle 3 goed doen.
Je kijkt naar je teef, en je zoekt daar dan een reu bij, die aan mijn eisen voldoen, en die dan dat zou kunnen verbeteren in mijn teef wat ik mis.
De teef of reu die je aanhoudt, kies jezelf en past dan toch het dichtste bij je eigen ideaal beeld van een labrador.
Als een keurmeester daar dan ook zo over denkt.....krijg je een kick en door die kick ga je weer verder.
Ik zeg altijd het fokken zit in je bloed, ken heel wat mensen die zouden willen stoppen, maar het bloed gaat geregeld waar het soms niet gaan kan, en zo blijf je doorgaan.
Maar elke combinatie die je doet is weer uniek, en heb ik hoge verwachtingen van....qua uiterlijk karakter maar ook qua gezondheid, alleen gezondheid heeft natuurlijk ook weer mileu en omgeving mee te maken.....in principe doe ik ook alleen combinaties waar ik zelf wat van aan wil houden.....mits ik natuurlijk 7 reuen krijg of 4 reuen en 1 teefje en het teefje heeft een rits....tja dan houdt het op voor mezelf.