Puppy-jachttraining

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Laboriginals schreef:Leuk dat het zo goed gaat :klasse:
Als ik je een tip mag geven... ik vind het zelf handig om meteen bij het inoefenen van de zitfluit ook het handsignaal voor ´zit´ te gebruiken. Dan leert het hondje dat ook meteen. Dus fluit + open hand omhoog = zit.
Als je later op grote afstanden je hond moet laten zitten, is een fluitsignaal niet altijd goed hoorbaar en daarom combineren voorjagers het meestal met een handsignaal.
Als je nou toch bezig bent, kan je net zo goed dat handje erbij doen, toch... :D

Hanneke
goeie tip idd.. Ik zal het eens even navragen bij de trainster, hoe dat handgebaar precies is en hoe ik dat het makkelijkst kan doen.. Pom zit altijd naast me op de zitfluit, dus een handgebaar is dan moeilijk te zien voor haar denk ik. Maar ik zoek het even uit!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Training zes alweer! Vanochtend op tijd op weg naar de trainingslocatie. Ik was vroeg gearriveerd dus had even tijd om vast wat dingen te doen, beetje volgen enzo.. Ze zat lekker rustig op haar kont toen de rest aankwam. Toen ze de trainster zag ging ze helemaal uit haar dak. Gillen, springen, bizar :D Nou ja, maar weer even rustig aan de voet gezet en toen ging het wel weer.. Wat een figuur is het ook :lol:

We begonnen weer met volgen. We waren maar met zijn 3en vandaag, het is net de 10 kleine negertjes haha. Volgen ging eigenlijk wel heel goed, we moesten eerst heenlopen en op het eind een bocht rechtsom, en dan terug en een bocht linksom en dan nog een keer op en neer :) Pom had best aandacht en het ging goed. Ze moet alleen nog iets dichter bij me lopen dus dat moest ik met een brokje doen. Maar verder was dit super! Daarna zit & blijf, en dan de komfluit. Dat ging echt heel goed, Pom zat als een huis. Ik ben niet al te ver weg gegaan en loop nog altijd achteruit weg. De trainster vond ook dat ze heel goed zat en dat ik best kan gaan proberen om om te draaien tijdens het weglopen. Zullen we van de week eens gaan proberen dus, of dat al gaat. Het is vooral een kwestie van dat ze weet dat ik haar niet vergeet als ik wegloop geloof ik, en als ze dat eenmaal goed doorheeft maakt de afstand niet meer zo uit gok ik.

Vervolgens de zitfluit. Dat gaat hartstikke goed, alleen moest Pom even poepen. Daardoor was ze ff afgeleid maar daarna ging het weer prima. Ik deed het ook goed door haar dicht naast me te laten zitten, kreeg ik een complimentje voor! Altijd leuk

Hierna gingen we down oefenen. Dat gaat al best goed. Ze gaat makkelijk liggen, maar ze wil wel ook weer snel omhoog. Dat is verder nog niet heel erg. Ik moest weer proberen om haar op 1 bil te krijgen door een beetje te aaien enzo. En daarna weer terug naar zit..

De volgende oefening was vooruit sturen. Dit deden we twee keer. We doen dit altijd met een bakje met een brokje erin. Deze keer moest Pom naast mij zitten en ging de trainster het brokje in het bakje doen. Pom was totaal afgeleid toen ze terug kwam en wilde haar meteen gaan begroeten en weet ik veel hahaha.. Dus weer even rustig neergezet en vooruit gestuurd, en ja hoor.. daar ging ze. Ze kwam ook weer netjes terug maar vond het wel leuk om toch nog even bij de trainster te gaan kijken. Dat deed de hond voor ons overigens ook hahaha.

De tweede ronde vooruit stond het bakje verder weg (denk ongeveer 40 meter). Deze keer ging Pom meteen netjes weg, maar halverwege zag je haar afremmen. "wat ging ik ook weer doen?" en toen zag ze het bakje met het brokje in de verte. "oh ja! daar ging ik heen!" en daar ging ze weer. Toen weer teruggefloten maar toen zag ik halverwege al aan haar kop dat ze dit wel heel knap van zichzelf vond en ze ging even een ererondje lopen. Kon haar ophalen bij een medecursist 8-) :D Draakje..

Hierna een oefening om de aandacht bij jou te houden.. hiervoor moesten we met een dummy op ons hart een stukje lopen en heel blij tegen de hond praten. Als ie netjes een paar tellen focus had mocht ie de dummy een eindje dragen. Dan weer inleveren en weer hetzelfde. Ging best aardig, maar Pom wil de dummy eigenlijk liever niet teruggeven aan mij. Om dit op te lossen moet ik als ze ermee vandoor wil een stukje gaan rennen zodat ze haar aandacht weer meer op het rennen heeft dan op het veiligstellen van de dummy.

Na deze oefening gingen we de komfluit nog een keer oefenen, deze keer in het bos. We moestne hiervoor een stukje lopen en ik merkte met het lopen al dat de concentratie ineens minder dan 0 was. Het is ook inspannend voor zo'n kleine aap. Ik ben wat achterop gebleven met het lopen, want ze wilde alleen maar trekken trekken trekken naar de rest en dat wilde ik niet, dus heb ik even gewacht tot er weer normaal gelopen kon worden. Daarna moest ze zitten bij de trainster en moest ik haar fluiten. Ze kwam wel op me af, maar schoot langs me heen en ging even een feestje bouwen in het bos. Had misschien beter af kunnen haken voor deze oefening. Nou ja, aan de andere kant van het pad deden we het nog een keer maar nu op kortere afstand en ik moest achter een boom gaan staan.. Ik wilde het toch graag goed afsluiten en dat is gelukkig gelukt want ze kwam in een keer.

Al met al ging het best heel goed vandaag. Het komen was even wat minder, maar over de rest ben ik heel tevreden. En ach, ik neem het haar ook niet kwalijk hoor. Ze heeft 1 ding wel geleerd bij Naomie en Rick: het leven is een feestje hahaha. Dat is haar levensmotto :lol: Ik heb een paar complimenten gehad over haar aandacht voor mij en hoe ik haar gehandled heb bij de oefeningen. Ik merk dat ze steeds wat meer rust heeft. Soms komt ze nog wat zelfbeheersing te kort haha, maar dat is niet erg, ze is pas 14 weken.

En nu ligt ze al vanaf 11 uur te pitten, het is echt een vreselijke slaapkop de laatste paar dagen. Het zal vast een groeispurt zijn :D
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Wat heerlijk om deze verslagjes te lezen! Ik zie er ook helemaal een beeld bij, heel leuk omschreven dus :applaus:

Deze fase is ook zo leuk met een pup, het leren van dingen, de aandacht die ze hebben en de trots die je dan zelf voelt als ze een oefening begrijpen en goed doen.. Genieten :verliefd1:
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Alsof ik er bij ben geweest zo levendig schrijf je jullie trainingsochtendje op :D Leuk om te lezen......... :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik blijf genieten van je verslagjes. :klasse:
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

nou ben blij dat jullie het kunnen waarderen :D
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Leuk verhaal weer.
Zo leuk om elke week je verhalen te lezen!
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Hele leuke verslagjes!
En volgens mij doet ze het echt super knap hoor :verliefd1: , een hond die zich niet gedraagt als pup is ook niks aan :wink:
Heerlijk af en toe..die fratsen :D
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Gelezen :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Heb je alweer een mooi verhaal voor ons :verliefd1:
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

haha ja heb het nog niet opgeschreven :P Morgen!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Zo, daar ben ik weer!

Vrijdag alweer de zevende les van de puppyjachttraining! Het was behoorlijk koud, dus flink tempo gelopen naar de leslocatie vanuit de auto.. even warm worden. Brrr.. We begonnen de les met het rondje waar loop je tegenaan. Weinig problemen deze week!

De eerste opdracht was volgen in duo's. Nou kan Pom al best aardig volgen, maar ze heeft nog geen pas netjes naast me gelopen. Heen liep ze aan de buitenkant, je zou denken dat het dan wel moet kunnen maar niets.. Terug in het midden was nog een groter drama. Ondertussen stond ik ook nog 2 keer op haar poot, kortom, onmogelijk. Daarna ben ik nog een keertje alleen gelopen en dat ging een stuk beter. Toen nog een keer met tweeen en toen ging de heenweg wel goed, maar de terugweg weer totaal niet hahaha..

Hierna gngen we zit en blijf doen, en dan komen op de fluit. Dat ging op zich wel goed. Pom bleef goed zitten, ze maakt daarin nu echt stappen. Komen ging uitstekend, dat was vorige week wat minder maar ging nu dus prima. Netjes dus. Vervolgens gingen we een eindje het bos in (want het waaide nogal, beetje beschutting). Moesten we weer zit en blijf doen, maar nu in het bos. Grappig om te zien dat dat zo'n groot verschil is. Andere plek, in de blaadjes... Dat was toch wel een hoop afleiding haaha. En dan waaide het ook nog dus al die bladeren vlogen langs. Dat was te lastig. Dus uiteindelijk is ze blijven zitten met mij op 2 meter. Daarna ben ik weer naar haar toegegaan (heel dat eind weer terug :lol: ) Een goede eyeopener dat zitten op een bospad toch weer wat anders is dan zitten in het bos.

Hierna voorkomen waarbij ik me weer moest verstoppen achter een boom. Was ook grappig, want iedereen stond achter boom 1, maar de man voor mij was doorgelopen naar boom 2. Zijn hond begreep er niets van, die had iedereen achter boom 1 gezien dus daar zou zijn baas ook wel staan. Niet dus :D Daarna was Pom.. die liep meteen door naar boom 2 :lol: Daar stond ik dan weer niet. Gelukkig kreeg ze onderweg toch door dat ze me daar niet ging vinden (de wind denk ik) en kwam ze naar me toe :) Braaaaf dus!

Vervolgens vooruitsturen. Zitten op het pad, ik naar het bakje. Brokje erin, terug naar Pom en dan vooruit. Dat kan ze echt al wel goed. Ze bleef ook netjes zitten weer. Daarna moesten we het bakje nog ophalen, we waren de laatste combinatie.

De laatste opdracht was terug volgen naar het kruispunt waar we normaal trainen, in een rij. Dat ging eigenlijk best goed, de ergste wilde bui was ervanaf. Al met al best een leuke training! Niet alles goed uitgevoerd maar wel weer een hoop nieuwe inzichten gekregen. En ik weet dat Pom het wel gewoon kan, in principe. Soms heeft ze nog wat moeite met alles eromheen en dat is ook prima, ze is pas 15 weken. Maar als ik terugkijk heeft ze toch al wel een hoop geleerd in de weken dat we nu trainen. Ze blijft nu (meestal) netjes naast me zitten als we moeten wachten. Ook belangrijk! Volgende week maar eens kijken of ik een kwartiertje eerder kan komen zodat ze nog eventjes los kan rennen voor we beginnen :)

Vandaag al even geoefend in het bos met blijven zitten tussen de blaadjes. Ging hartstikke goed :)

In huis gaat het ook prima, als bewijs een filmpje! Wat een bijdehandje he? http://www.youtube.com/watch?v=qSVnkWS-G0A" onclick="window.open(this.href);return false;
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Knappe pupperd die Pom!! :applaus:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

knappe Pommie!!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Een kanjertje, dat is het :)
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Plaats reactie