Mankheid Pien

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Dinie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dinie »

Welkom thuis Pien!! :bloem:
Duimen draaien voor een goede uitslag!! :duimen: :goodluck:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jolien »

Zojuist gebeld door Yolande met de uitslag van Pien, gelukkig toch nog snel!

Nou, het goede nieuws is in ieder geval dat niks duidt op ed/lpc. Er is geen verhoogde botactiviteit waargenomen die hier op zou duiden. Ook is er geen artrose te zien. Haar voet en pols zijn goed, eigenlijk zijn alle botten goed. Groeipijn is ook uitgesloten, ook dit zou een verhoogde botactiviteit moeten laten zien. Ellebogen zijn dus vrij (gelukkig!). :)

Maar dan is natuurlijk de vraag, wat is het dan wel..? :confused:

Zelf ook nog de pezen aangekaart en dit zou het inderdaad kunnen zijn. In haar rechtervoorpoot (de 'slechte' dus) is een heel geringe verhoogde botactiviteit waargenomen in het bovenuiteinde van het spaakbeen. Maar lang niet genoeg om echt een conclusie uit te trekken en zeker niet om te gaan opereren. Wat zou kunnen zijn is dat ze een ontsteking heeft in de pees aan biceps. Om dit te behandelen waren er eigenlijk twee mogelijkheden, de eerste met gewone pijnstillers, de tweede met prednison injecties (3 in totaal). Wat beter werkt is puur een gok gaf Yolande aan.

Wij hebben gekozen voor de Rimadyl pijnstillers. Eerst 1 week lang, als we dan geen enkele verbetering zien stoppen we er mee omdat dit dan waarschijnlijk ook niet aanslaat/beter wordt. Zien we wel iets van verbetering, dan zetten we dit na de eerste week nog drie weken voort. Dus dan geven we in totaal vier weken lang Rimadyl.

Na onze vakantie en die van Yolande hebben we weer contact met elkaar (is dus pas ergens eind september) om het resultaat te bespreken.

Ik vroeg me wel eerst af of pijnstillers wel een goed idee zijn, omdat ik het idee had dat zodra je er mee stopt het gewoon weer terug komt en ze ook denken dat ze alles aankunnen omdat ze het toch niet voelen. Ze mag wel af en toe los lopen, maar het liefst niet met andere honden en gewoon heel gedoseerd. En Yolande gaf aan dat het soms zo is dat ze die pijnstilling juist nodig hebben om hier doorheen te komen, dat ze er anders mee blijven lopen. Ook gaf ze aan dat een 'gezonde' poot, wat het in principe is, ook wel een stootje moet kunnen hebben.

Nou, een hele opluchting dus dat er niet geopereerd hoeft te worden, dat het geen lpc of iets dergelijks is, hopelijk slaan de pijnstillers aan en is het inderdaad een ontsteking die we hiermee kunnen oplossen.

Hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal geworden aangezien het niet een echte conclusie heeft.. :)
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Wat een goed nieuws Jolien! :)
Ik denk dat ze haar voorpoot overbelast heeft bij het ontzien van haar knie. Dus het zou heel goed een pees kunnen zijn.
Hopelijk gaan de pijnstillers werken en wordt het zo verholpen.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Fijn dat de scan goed was, dat moet wel een geruststelling zijn :klasse:

Op zich wel vreemd dat ze niet gelijk aan de pees hebben gedacht. Wat ik in mijn eerste berichtje al schreef; dit is echt een vrij logische blessure bij een knie-revalidatie. Doordat ze de achterkant willen ontlasten, gaan ze de voorkant extra belasten. En ontstaat ook een aantal weken na de operatie. Een peesblessure is wel een vervelende blessure, kan vrij lang duren voordat een pees geneest. Terra heeft toen wel een injectie in de pees gehad en dat hielp bij haar wel :-)

Ik duim dat de Rimadyl snel aanslaat en dat je meisje zich snel beter gaat voelen :groteknuffel:
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Terra5 schreef:Fijn dat de scan goed was, dat moet wel een geruststelling zijn :klasse:

Op zich wel vreemd dat ze niet gelijk aan de pees hebben gedacht. Wat ik in mijn eerste berichtje al schreef; dit is echt een vrij logische blessure bij een knie-revalidatie. Doordat ze de achterkant willen ontlasten, gaan ze de voorkant extra belasten. En ontstaat ook een aantal weken na de operatie. Een peesblessure is wel een vervelende blessure, kan vrij lang duren voordat een pees geneest. Terra heeft toen wel een injectie in de pees gehad en dat hielp bij haar wel :-)

Ik duim dat de Rimadyl snel aanslaat en dat je meisje zich snel beter gaat voelen :groteknuffel:
Klopt inderdaad, ik moet zeggen dat ik er zelf ook niet aan gedacht had, maar heb het wel aangekaart na jou berichtje hier. Misschien dachten ze toch echt eerst dat er iets met haar elleboog aan de hand was? Nou ja, in ieder geval weten wet het nu en hopen we ook dat dit het echt is, het blijft natuurlijk altijd moeilijk te zeggen omdat je het gewoon niet kunt zien. En het is in ieder geval fijn om te weten dat het echt geen ed of iets dergelijks is, dat daar alles goed zit :)

Mocht de Rimadyl niet aanslaan dan gaan wij ook voor de injecties, maar hopelijk lukt het met de pijnstillers zodat we niet nog langer bezig zijn. :)
Terra5
Speurneus
Speurneus

jolien schreef:
Terra5 schreef:Fijn dat de scan goed was, dat moet wel een geruststelling zijn :klasse:

Klopt inderdaad, ik moet zeggen dat ik er zelf ook niet aan gedacht had, maar heb het wel aangekaart na jou berichtje hier. Misschien dachten ze toch echt eerst dat er iets met haar elleboog aan de hand was? Nou ja, in ieder geval weten wet het nu en hopen we ook dat dit het echt is, het blijft natuurlijk altijd moeilijk te zeggen omdat je het gewoon niet kunt zien. En het is in ieder geval fijn om te weten dat het echt geen ed of iets dergelijks is, dat daar alles goed zit :)

Mocht de Rimadyl niet aanslaan dan gaan wij ook voor de injecties, maar hopelijk lukt het met de pijnstillers zodat we niet nog langer bezig zijn. :)
Het is inderdaad goed nieuws dat er niets mis is met de ellebogen, kan me voorstellen dat dat een grote geruststelling is :-)

Is ook zo hoor, dat het lastig is omdat je het niet echt kunt zien. Alleen door lichamelijk onderzoek en de klachten zeg maar. Ik denk dat wij "mazzel" hadden dat Kris Camps er erg alert op was en dit al vaker had gezien..
Ik zou in jouw geval ook eerst voor de Rimadyl hebben gekozen. Bij Terra was dat toen anders, omdat zij volgens mij al Metacam kreeg en toch last had van die pees. Dus is er toen gekozen voor de injectie. Maar ik zou zelf ook eerst kiezen voor tabletten :-)

Nogmaals een dikke knuffel van ons! :groteknuffel:

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
mullermariska
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door mullermariska »

Goed om te weten dat het in ieder geval geen ED/LPC is!! :)

Nu duimen dat die pees snel overgaat en Pien weer lekker kan spelen!
Groetjes Mariska en een lebber van Izzie en Shiva

:zwartkopje: Lola ( Kink's Lola van de witte hoeve's hof ) 7-3-1998 - 14-7-2008
:blondkopje: Izzie ( Mayberry's Dream Curious Isabel) 4-2-2009
Bull terriër : Shiva 3-8-2010
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Gelukkig is het niets met de ellebogen!! Wat zal er een druk van je schouders afvallen zeg.

Maar he, pees is ook een heel vervelende blessure zoals ik al aangaf. Bob loopt er al 3 maanden mee :( . Hij heeft inderdaad een Prednison prik gekregen en binnen een paar dagen zag ik al zoveel verbetering. Nu wordt hij verder behandeld en op hoop van zegen kan dit opgelost worden zonder operatie.

Bob mag niet los, speelt nooit, zwemt niet (geen kanten opklimmen).

Succes en houd de beweging erin, maar niet onderschatten!
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

toscak schreef:Gelukkig is het niets met de ellebogen!! Wat zal er een druk van je schouders afvallen zeg.

Maar he, pees is ook een heel vervelende blessure zoals ik al aangaf. Bob loopt er al 3 maanden mee :( . Hij heeft inderdaad een Prednison prik gekregen en binnen een paar dagen zag ik al zoveel verbetering. Nu wordt hij verder behandeld en op hoop van zegen kan dit opgelost worden zonder operatie.

Bob mag niet los, speelt nooit, zwemt niet (geen kanten opklimmen).

Succes en houd de beweging erin, maar niet onderschatten!
Ja, het is inderdaad een hele opluchting dat het niks met de ellebogen is! Maar inderdaad, dit is ook wel een heel vervelend probleem omdat het niet 'zomaar even op te lossen is', het is niet concreet wat dat betreft. En Pien loopt er ook al een tijd mee als ik zo terug denk hoor, toch al wel zeker 2 maanden.. :( .

Wel goed om te horen dat de injectie aanslaat bij Bob, hopelijk is dit inderdaad genoeg voor hem! En wij doen inderdaad ook heel rustig met beweging, bijna altijd aan de lijn en een heel enkele keer een klein stukje los, maar dan zondere andere honden. Het is gewoon zo sneu dat ze niet eens lekker kunnen rennen of gek doen :( We hopen gewoon echt dat die Rimadyl nu aan gaat slaan en genoeg is!

Wat ik me wel nog afvroeg, waardoor ontstaat zoiets nou eigenlijk? Is dat puur overbelasting? Of bij Pien dus in combinatie met haar knie?
Terra5
Speurneus
Speurneus

Wat ik heb begrepen ontstaat dit volgens mij bij overbelasting. En bij Terra (en Pien dan ook) krijg je tijdens de revalidatie van de knie dat ze de voorkant extra gaan belasten, dan krijg je dus overbelasting van de voorkant en dit kan irritatie van de pees tot gevolg hebben. Dus dan kan de knie-revalidatie een oorzaak zijn.

Maar soms kan je ook zonder duidelijke oorzaak een pees-irritatie krijgen, dus zonder een operatie aan de knie. Soms kunnen ook reumatische aandoeningen een rol spelen. Maar het lijkt mij dat het bij Pien wel logisch is dat het door de knie-operatie komt.

Afbeelding
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Wat fijn dat er geen orthopedische problemen zijn :) Een peesbeschadiging kan inderdaad heel lang duren, maar is iets relatiefs onschuldigs en komt uiteindelijk wel weer goed. Een hele opluchting, lijkt me :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Fijn hoor dat het geen ED is :)
Ik duim mee dat de blessure snel over is en zij dan eindelijk eens hond kan zijn.
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Laboriginals schreef:Wat fijn dat er geen orthopedische problemen zijn :) Een peesbeschadiging kan inderdaad heel lang duren, maar is iets relatiefs onschuldigs en komt uiteindelijk wel weer goed. Een hele opluchting, lijkt me :)

Hanneke
Het is onschuldig als je de rust en tijd neemt, doe je dit niet dan kan het wel degelijk een beschadiging geven. Bij Bob is al een lichte beschadiging/artrose op de schouder te zien met een rontgen. Precies op de plek waar de pees loopt.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

toscak schreef:
Laboriginals schreef:Wat fijn dat er geen orthopedische problemen zijn :) Een peesbeschadiging kan inderdaad heel lang duren, maar is iets relatiefs onschuldigs en komt uiteindelijk wel weer goed. Een hele opluchting, lijkt me :)

Hanneke
Het is onschuldig als je de rust en tijd neemt, doe je dit niet dan kan het wel degelijk een beschadiging geven. Bij Bob is al een lichte beschadiging/artrose op de schouder te zien met een rontgen. Precies op de plek waar de pees loopt.
Tuurlijk, alles kan stuk :) Maar met een beetje beleid en een verstandige aanpak moet zoiets toch gewoon over kunnen gaan, al zal het misschien altijd wel een zwakke plek blijven. Ik vergelijk het maar met zoiets bij jezelf: een verstuikte enkel, tennisarm, muisarm, verrekte schouder, enz. enz. ik heb een keer een ´knipduim´ gehad van te veel en te lang achter elkaar snoeien :? Allemaal ontstaan door overbelasting. Het kan vreselijk veel ongemak en pijn veroorzaken, duurt soms wel een half jaar voor het genezen is, heeft vaak fysio nodig, maar verdwijnt bijna altijd wel weer, al moet je dan vaak wel voorzichtig blijven met die spier of pees.

Hanneke
jolien
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Laboriginals schreef:
toscak schreef:

Hanneke
Tuurlijk, alles kan stuk :) Maar met een beetje beleid en een verstandige aanpak moet zoiets toch gewoon over kunnen gaan, al zal het misschien altijd wel een zwakke plek blijven. Ik vergelijk het maar met zoiets bij jezelf: een verstuikte enkel, tennisarm, muisarm, verrekte schouder, enz. enz. ik heb een keer een ´knipduim´ gehad van te veel en te lang achter elkaar snoeien :? Allemaal ontstaan door overbelasting. Het kan vreselijk veel ongemak en pijn veroorzaken, duurt soms wel een half jaar voor het genezen is, heeft vaak fysio nodig, maar verdwijnt bijna altijd wel weer, al moet je dan vaak wel voorzichtig blijven met die spier of pees.

Hanneke
Dat is ook zo, met voelde rust (wel gewone wandelingen) in combinatie met de pijnstilling/onstekingsremmer zou het hopelijk weer de goede kant op moeten gaan. Gelukkig is er bij Pien verder nog geen artrose aangetroffen.

Ik zag dit trouwens nog op internet, zou dat iets zijn om in combinatie met de Rimadyl te gaan geven? :

Groene Os Pees Compositum
Groene Os Pees Compositum is een natuurlijk middel voor de hond en kat en kan gebruikt worden bij verrekkingen, verstuikingen en beschadigingen van banden en pezen en peesontsteking. Groene Os Pees Compositum is pijn- en krampstillend, ontstekingsremmend, versterkt bindweefsel, kraakbeen en spieren, vermindert de stijfheid van spieren en gewrichten en gaat zwelling en oedeemvoriming tegen.

Zie trouwens ook dat je het van Puur hebt, Puur Pees:
Indicatie(s):
Bij peesproblemen.
- Bij verrekingen, kneuzingen, verstuikingen en beschadigingen van banden en pezen bij kleine en grote huisdieren. Ook na botbreuken en bij patella luxatie bij honden en katten.
- PuurPees zorgt voor een betere doorbloeding van het weefsel en heeft een ontstekingsremmende en weefselherstellende werking, waardoor het preparaat uitermate geschikt is voor de behandeling van beschadigingen en ontstekingen aan pezen en banden.
Plaats reactie