Het loopt hier uit de hand met Digger

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
margré
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door margré »

Hopelijk kom je er met een goede GT uit en komt alles weer goed
Sterkte met alles
Groetjes Margré
Lebber Hope
gitte

Ongelezen bericht door gitte »

hoi Aileen.

Wat erg dat je dit zo moet meemaken met Digger.
Hopelijk kan een GT uitkomst bieden.
Veel sterkte en houd moed.
Groetejs Gitte
Aileen
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Aileen »

Even een update;

Ik kan gelukkig weer alles doen met Digger. Merk dat hij nu goed weet dat ik hoe dan ook de baas ben. Ik kan sinds kort weer goed schelden, erg lang geleden dat ik het voor het laatst heb gedaan :D

Tussen Lucky en DIgger gaat het (nog) niet goed. Lucky durft zich nauwelijks te bewegen en kijkt ook constant de andere kant op omdat hij het zat is en geen zin heeft in gegrom en geblaf gedoe. Hij wilt dus geen confrontatie aangaan. Maar hij laat zich ook niets zeggen natuurlijk als Digger te dicht bij hem in de buurt komt met gegrom en geblaf. Zolang Lucky maar stil blijft en geen contact zoekt is er niets aan de hand. Maar zo kan het natuurlijk ook niet. Lucky mag net zo goed overal heen lopen als hij het wilt.

Omdat Lucky zich zo gedraagd (hij is nu echt een heel zielig hoopje, heb het zo met hem te doen) bemoei ik wel steeds mee als Digger weer erg dominant bezig is. Ik kan hem alleen niet pakken en weg zetten omdat als Digger heel erg gefixeert is op lucky (met gegrom en geblaf) dat hij dan alles om zich heen grijpt die hem vastpakt of weg duwt :? . Ik hou gewoon een doek voor hem, zodat hij geen oogcontact meer kan zoeken met lucky en ik begin flink op hem te schelden en stuur hem de mand in. Dit gaat tot nu toe prima. Hij blijft dan ook op zijn plaats. Zo is er dan weer voor even rust in huis.

Geen idee of het een goede aanpak is, maar voorlopig doe ik het wel even zo totdat de GT hier is geweest.

Heb contact gehad met een GT, we zijn nu bezig om een datum af te spreken. Ze kan deze week al komen, dus heel prima! In de mail komt ze heel fijn, begripvol en geduldig over.

p.s. Ik woon in een flat, wat zullen de buren wel niet denken over ons??? :lol:
Afbeelding
Het is hier nog steeds zo stil zonder jou...
Ik heb 14 jaar en 8 maanden lang zo intens van je genoten.
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Lijkt me dat Lucky en Digger een beetje om de rangorde aan het ruzieën zijn. Lastig als dat gebeurd lijkt me.

Hier 'moppert' Missy wel eens op Lina (die mag dan niet bij haar komen liggen) maar dit loopt nooit uit de hand tot nu toe.
Ook al is Lina soms echt aan het 'plagen'. Als ik vind dat het uit de hand loopt grijp ik ook in, door de aanstichter naar haar plaats te sturen ook. Volgens mij is dit wat jij nu ook doet. Hier werkt dat wel goed. Gewoon volhouden want uiteindelijk moet jij de baas zijn en blijven. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Aileen
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Saskia.Bernadette schreef:Lijkt me dat Lucky en Digger een beetje om de rangorde aan het ruzieën zijn. Lastig als dat gebeurd lijkt me.

Hier 'moppert' Missy wel eens op Lina (die mag dan niet bij haar komen liggen) maar dit loopt nooit uit de hand tot nu toe.
Ook al is Lina soms echt aan het 'plagen'. Als ik vind dat het uit de hand loopt grijp ik ook in, door de aanstichter naar haar plaats te sturen ook. Volgens mij is dit wat jij nu ook doet. Hier werkt dat wel goed. Gewoon volhouden want uiteindelijk moet jij de baas zijn en blijven. :wink:
Ze zijn ook aan het ruzieen om de rangorde. Maar Digger blijft heel lang doorgaan. Zelfs als Lucky lekker aan het slapen is komt Digger ff domineren naar Lucky toe. Dat lijkt mij geen normaal gedrag.

Ik heb het ook nooit eerder gezien zo'n gedrag. Maar goed eens is het genoeg dan moet Digger op zijn plaats gaan.

Naar mijn weten is op dit moment nog niemand de baas.

Maar goed, Ik weet wel zeker dat het tussen mij en Digger helemaal goed gaat komen. Alleen over Lucky en Digger betwijfel ik nog wel. Hopelijk komt dat ook wel goed.
Afbeelding
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

miss is dat een beetje het punt nu dat niemand de baas echt is, blijkbaar ben jij ook niet zo de baas dat digger het zelfs bij jou probeerd, maar jij als roedelleider mag ingrijpen bij ruzies, dus op dat moment digger nog meer duidelijk maken dat jij dat gedrag niet accepteerd.

mijn oude herder, was hier de baas in huis, als anderen onderling ruzie maakte kwam hij ertussen en gaf degene die begon toch op zijn kop ook als bij de pups vanaf 3 a 4 wk het spelen of dat ze echt gingen knokken dat bemoeide hij zich er ook mee, bij de pups was een zware grom meestal genoeg.

dus denk toch dat jij je nog meer als roedelleider op moet gaan stellen en vooral biet aarzelen om in te grijpen, want aarzelen betekent dat jij onzeker bent en dat buit ie uit
al me kinders uitgevlogen
Aileen
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

De GT en de stagiaire zijn gisterochtend hier geweest. Ze zijn 2 uur lang hier gebleven. Veel vragen gehad en de honden werden veel geobserveerd.

De rangordeprobleem tussen die 2 komt o.a. door:

Lucky neem ik altijd mee naar mijn moeder als ik daar op bezoek ga (3/4 keer per week). Digger blijft achter in de bench.
Lucky voelt zich hierdoor zich machtiger en Digger buitengesloten. Hij wordt opgesloten in de bench en ik ga zonder hem weg.
Als ik thuis kom begint Digger al in zijn bench uit te vallen naar Lucky. Lucky reageert er op. Want Lucky voelt zich machtiger en Digger wilt zich weer bewijzen dat hij er ook is.

De honden mogen niet meer apart weg. Of allebei thuis of allebei mee. Ook zei ze dat of beide honden in een bench of allebei los. Lucky ziet dat alles van hem is, hij heeft vrijheid en Digger zit opgesloten.

De honden hebben ook vaak ruzie met elkaar (gelukkig op 1 keer na blijft het bij grommen en blaffen) om de machtstrijd om mij! Elke keer als het gebeurde kwam ik kijken, of als het gebeurt sta ik toevallig bij ze. Lucky zoekt steun bij mij door achter mij te gaan staan.

Ik dacht dat Digger veel fout is, maar Lucky is het zelf ook veel.

Digger heeft ook vaak dat zijn staart recht omhoog staat en de haren gaat borstelen. De GT zei dat het niet altijd dominant gedrag betekent, maar ook uit onzekerheid. In Diggers geval is het een teken van onzekerheid. Digger toont ook vaak respect voor Lucky (lage kwispel, andere kant op kijken enz).

Als de honden onderling beginnen met bekvechten dan moet ik hun gaan verlaten, met de deur dicht. Ze mogen dus niet naar mij toe komen en dat is wat hun wel doen (mee komen en dan verder bekvechten om mij). Als ik in een andere ruimte zit dan kunnen ze geen steun zoeken bij mij of er is dan geen reden om te bekvechten want ik ben er niet. Zo is het bekvechten sneller gestopt. De deur mag weer open als het weer een tijdje rustig is.

Ik mag ook absoluut niet er tussen komen als hun bezig zijn (en dat deed ik eerst wel) want dat is ook wat hun willen. Ik nam het vaak voor lucky op omdat ik dacht dat Digger zelf heeft geoorzaakt.

Wat ik eerder zei dat Dat Lucky niets meer mocht van Digger komt door mij doordat ik het voor hem opnam dan ging Lucky "zielig" doen.

Als hun alleen zijn dan is er niets aan de hand, geen gevecht of wat dan ook.

Wat met Digger's agressie naar mij toe betreft heeft 2 oorzaken:

Digger toont ook agressie naar mij als het bekvechten net voorbij is of net nog een beetje tussen in is wat ik misschien niet helemaal heb opgemerkt dan reageert hij op mij uit frustratie.

Digger beschermt iets wat van hem is (knuffel bijvoorbeeld) en reageert dan zo naar mij als ik naar hem toe wil om te aaien. En Digger probeert ook hogerop te komen bij mij. Zijn hormonen spelen op en probeert het.

Als ik het van te voren al zie aankomen (als Digger bijvoorbeeld een bepaalde blik in zijn ogen heeft) dan moet je de confrontatie niet aangaan.

Als hij toch agressie naar mij toe vertoont (grommen / happen / bijten) wanneer ik hem wil aaien dan moet ik hem toch echt gaan straffen bij zijn nekvel. Ik moet hem heel duidelijk laten zien dat ik het niet toleer en dat ik de baas ben!! De GT zegt dat nekvel aanpakken echt nodig is in deze situatie. In andere situaties is zij absoluut tegen het straffen met de nekvel.

Ik moet nog meer oefeningen gaan doen met hem om hem nog meer onder de appel te krijgen. Hij luistert wel goed naar me enz, maar het moet nog meer. Bijvoorbeeld als het etenstijd is moet Digger werken voor zijn eten. Bijvoorbeeld zit/af/blijf/plat liggen enz en dan mag hij een paar hapjes uit zijn bak eten die ik in mijn handen heb en daarna weer allerlei oefeningen en dan weer een paar hapjes uit zijn bak etc.

Moet ook met de honden apart spelen. De een gaat de gang op als ik met de andere wil spelen. Als de honden aandacht willen dan moet ik het niet aannemen. Ik bepaal wanneer er gespeeld word en wanneer er gekriebeld wordt. De honden komen vaak bij mij vragen om aandacht dan kregen ze knuffeltjes van mij. Dat mag dus niet meer.

Ook zei ze dat het niet goed is dat ik Digger de trap op en af til ivm de rangorde tussen Lucky en Digger. Dit vind ik wel een moeilijk punt. Ik snap haar wel, maar voor de poten van Digger is het niet goed??

Zo, dat is dus allemaal wat ik begrepen heb van de GT, maar ik krijg er nog verslag van dan kan ik alles nog terug lezen. Misschien ben ik aantal dingen nog vergeten of verkeerd begrepen.

Over 2 weken moet ik echt verbetering gaan merken.
Afbeelding
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Dat zijn een hele hoop goede tips!
Veel succes met het uitvoeren ervan :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

poeh wat een verslag :klasse:
wat fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt en een paar handvatten om mee te werken.
hopelijk is de machtstrijd tussen je jongens nu snel over en keert de rust terug.
en digger en lucky moeten idd goed hun plek weten.
als ik dit zo lees komt het echt wel goed meid,chapeau dat je er zo veel aan doet :klasse:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Fijn dat je duidelijke handvaten hebt gekregen! Dat maakt dat je jezelf ook weer sterker voelt.
Digger mag met zijn 7 maanden best rustig een trap op- en aflopen, kan geen kwaad hoor.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
stefmail

Ongelezen bericht door stefmail »

Aileen wat fijn dat het niets medisch is, dat allereerst.
Voorts wil ik je heel veel suc6 wensen met alles.
Het is een heel verslag maar ik ben er van overtuigd dat je dit gaat redden.
Linnie

Ongelezen bericht door Linnie »

Succes met alle tips!! :)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik hoop dat je wat met de adviesen van de GT kan.

Alhoewel ik de meeste toch wel erg vreemd vind....
Ik ben de baas (roedelleider) dus ik bepaal wanneer er wat, met wie gedaan word, dat bepaald een hond niet.
Dus dat Digger nu in feite bepaald dat jij Lucky niet meer alleen mee mag nemen vind ik ronduit vreemd.
Het zou toch vreemd wezen dat iedere keer als je een pup in huis neemt, je de andere honden dan ook maar weer in de bench moet doen, omdat de pup anders jaloers is op hun vrijheid :confused:

Zelfde met een speeltje bewaken wat van hem is, jammer voor hem, maar jij bent de baas en dan heeft hij niks te beschermen, hij hoort dat braaf af te geven.

Ik denk, als ik het zo lees, dat het voor jou belangrijk is om de roedelleider te worden, duidelijk je grens aangeven, wat mag niet en wat mag wel.

Succes :goodluck:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

zo wat een verhaal aileen maar met die tips die je hebt gehad gaat het zeker goed komen maar geef je zelf wel de tijd het is niet 1 2 3 gekomen en zal ook niet zo verdwijnen
succes :klasse:
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Nou een heel verhaal zeg. Wel fijn dat je nu wat meer inzicht in het probleem hebt en dan ook aangepast kan reageren. :wink:
Ben benieuwd hoe het over een tijdje zal gaan. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Plaats reactie