Van puppy tot kennel?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
opurk

Ongelezen bericht door opurk »

Intussen een aantal fokkers bezocht waarbij ik steeds meer inzicht krijg in het fokkerswereldje. Op diverse sites staan vertederende foto's van pups en van volwassen labradors. Schitterend, maar ook de labradors van verschillende fokkers zijn prachtig om te zien. Door de vele bezoeken krijg je ook steeds meer inzicht in de problemen bij het fokken. Mensen die een pup kopen zonder zich te realiseren wat er op hun afkomt, met vreselijke verhalen tot gevolg. Pups die verdrinken, pups die na een paar maanden weer van eigenaar veranderen en noem maar op.
Maar ook fokkersellende, een nest waarvan later pups toevallen krijgen zonder de oorzaak te kennen(ECI). De fokker waarbij dit voorkwam besloot om maar niet verder te gaan fokken met de teef, zonder daarbij echt de oorzaak te weten. Deze fokker heeft wel het labradorhart op de juiste plaats zitten. De fokker had wel allerlei onderzoeken laten plaats vinden.
De keuze voor een pup is gemaakt en inmiddels de vloer in de woonkamer aangepast voor zijn aanstaande komst. Nog maar een paar weekjes. :D
ilseF
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door ilseF »

ik lees dit al een tijdje met veel interesse....
wens je veel geluk, wijsheid en een fijn pupje toe!
succes met de laatste weekjes wachten!
groetjes, Ilse en een lik van Qajo
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Ik neem aan dat je EIC bedoeld...?

En tegenwoordig kan je, je hond laten testen op deze ziekte zodat je dit dus nooit meer hoeft te fokken.
Je hoeft dan niet je teef uit de fok te halen.
Door te testen weet je wat je fokt.

Gelukkig worden er steeds meer honden getest maar ook helaas steken nog veel fokkers hun kop in het zand omdat de test niet zou kloppen.
Maar komt hard aan als je alles laat testen en maar een aantal zijn er vrij, en je hebt zelfs lijders of dragers.
Dan deugt helaas de test in eens niet meer.
Maar met lijder of drager kan gewoon gefokt worden mits geen collapse natuurlijk, als je maar een vrije reu gebruikt.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
opurk

Maar deze testen blijken, net als jaren terug de test voor cataract, nog heel onbetrouwbaar te zijn.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Je bedoelt waarschijnlijk de test voor PRA. Er is bij mijn weten nog nooit een test voor cataract geweest. De PRA test (Optigen) was in eerste instantie een marker-test. Die was inderdaad niet betrouwbaar. De latere versie was een gen-test. Die is wel betrouwbaar, hoewel maar voor één vorm van PRA. Er zijn meerdere vormen.
De EIC-test is van meet af aan een gen-test. Er duiken inderdaad hier en daar verhalen op, dat de test niet kan kloppen. Honden die wel aanvallen krijgen en vrij getest worden en honden die als lijder uit de test komen, die nog nooit zo´n aanval gehad hebben.
De Universiteit van Minnesota, waar de test ontwikkeld is, stelt dat de test voor vrijwel 100% betrouwbaar is. Op hun site kan je antwoorden lezen op vragen als: mijn hond is vrij getest, maar heeft wel toevallen. Hoe kan dat? (vraag 15 van de FAQ´s) Als je geïnteresseerd bent, kan je hier verder lezen:
http://www.vdl.umn.edu/ourservices/cani ... /home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder ben ik het met Dutchlab´s eens. Juist door dit soor testen hoef je dragers niet uit te sluiten voor de fokkerij. Als je ze immers kruist met een vrij geteste hond, kunnen er nooit lijders geboren worden, hooguit dragers. Dat geldt overigens niet alleen voor EIC, ook voor alle andere aandoeningen waar een test voor is, zoals PRA bijvoorbeeld.

Hanneke
opurk

Vandaag een map gemaakt, wat een soort logboek gaat worden van de aanstaande pup. Informatie over de ouderdieren, groeitabel,uitlaatschema, etc. Wel handig, maar ook leuk om bij te houden.
Morgen ook nog wat materiaal bestellen, voerbak, benchkussen, speelgoed en dat soort zaken. Dan een lijstje met do's en don't voor onze drie kinderen. Wat mag wel en wat mag niet.
Best spannend allemaal en zo wordt het leuk gemaakt. Ook nog even een goede dierenarts zoeken voor de komende vaccinaties.
En daarnaast de woonkamer beoordelen op onveilige situaties of zaken waar zeker niet aan geknaagd mag worden. De tuin neem ik daarbij ook maar even mee ter beoordeling.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

opurk schreef:Maar deze testen blijken, net als jaren terug de test voor cataract, nog heel onbetrouwbaar te zijn.
Hier kan ik me verschrikkelijk aan ergeren.
Gelukkig geeft Hanneke een betere uitleg.

Maar hoe weet jij nou van deze test dat die onbetrouwbaar zou moeten zijn.

Ik zou me eerst maar heel goed verdiepen in testen voor zomaar onwaarheden te schrijven.
Het is door dit soort praatjes dat men niet durft te testen.....
Groetjes Saskia

opurk

Stop met ergeren, het is gewoon een discussie. 8)

Klik op de volgende link http://www.highbrasskennels.com/article ... llapse.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieruit blijkt dat EIC best lastig is te diagnosticeren. Je zult eerst een hoop aantal onderliggende kwalen moeten gaan uitsluiten, zoals schildklierproblemen, hartafwijkingen enz.

Dat een fokker besluit om met een teef niet verder te fokken, kan ik alleen maar respecteren. Over EIC is immers nog niet alles van bekend. Bij verdenking niet fokken is alleen maar goed. Stel je voor dat je toch verder gaat fokken. Dan denk ik dat je de telefoon niet meer durft op te pakken, als je pups bij de nieuwe eigenaren zitten. Toch?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

opurk schreef:Stop met ergeren, het is gewoon een discussie. 8)

Klik op de volgende link http://www.highbrasskennels.com/article ... llapse.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hieruit blijkt dat EIC best lastig is te diagnosticeren. Je zult eerst een hoop aantal onderliggende kwalen moeten gaan uitsluiten, zoals schildklierproblemen, hartafwijkingen enz.

Dat een fokker besluit om met een teef niet verder te fokken, kan ik alleen maar respecteren. Over EIC is immers nog niet alles van bekend. Bij verdenking niet fokken is alleen maar goed. Stel je voor dat je toch verder gaat fokken. Dan denk ik dat je de telefoon niet meer durft op te pakken, als je pups bij de nieuwe eigenaren zitten. Toch?
Wel apart dan dat diezelfde amerikaanse kennel alle honden op EIC heeft laten testen en dan een dergelijk artikel op de website plaatst 8)
De teef die ze te koop hebben staan is ook EIC N/N clear, dus wel getest :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
opurk

Ja, dat is inderdaad wel weer erg typisch Amerikaans. Commentaar geven op een test en zelf wel laten testen. :lol2:

Maar neemt niet weg dat men schijnbaar nog zoekende is naar oorzaak en een test die betrouwbaar is. Bij sommige onderzoeken rondom EIC staat de afkorting ECI e causa ignota (met onbekende oorzaak). Dit geeft al aan dat nog niet alles bekend is rondom deze aandoening. Wel zijn er duidelijk overeenkomsten te zien die aanleiding geven tot de symptomen rondom EIC

Om nu niet deze post te laten uitmonden in een discussie over EIC, is het wel duidelijk dat voor het fokken veel komt kijken. Ik vind het mooi om via deze weg aan informatie te komen. En ook lees je duidelijk de verschillende meningen die fokkers kunnen hebben bij diverse onderwerpen. En ook daar leer je van. :wink:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

opurk schreef:Stop met ergeren, het is gewoon een discussie. 8)

De link die jij aanhaalt, is een stokoude en inmiddels achterhaalde informatietekst van de University of Minnesota. Dat krijg je met teksten waar geen datering bijstaat of misschien wel is verwijderd. In die tekst wordt gerefereerd aan een onderzoeksprogramma naar EIC, en wel op de Universiteit van Minnesota. Welnu, dat onderzoek is inmiddels al een paar jaar afgerond en heeft geresulteerd in een gen-test. Ook is inmiddels veel van de oorzaak bekend. Lees aub de juiste en recente informatie op de site van die Univestiteit, de link heb ik eerder doorgegeven.

Hanneke
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Leuk om te lezen hoe je je hier allemaal in verdiept.
Ik hoop dat je veel hebt aan wat de, ervaren, fokkers vertellen.

Waar ga je je pup/reu kopen? Dat mis ik in het hele verhaal of ik lees niet goed.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Een discussie voeren ga ik niet uit de weg, absoluut niet.
Maar je opperde onjuiste informatie.
Een discussie over EIC is volgens mij al meerdere keren hier op het forum geweest.
En ik heb het zelf gefokt en meegemaakt met mijn eigen hond en dan ga je, je ergeren aan onjuistheden en valse informatie.
In 2008 is deze test van marker naar gen test gegaan.
Zoals je duidelijk ook kunt lezen op Nederlandse website en op de website die Hanneke aangaf.

Dan besef je wel dat we niet alleen EIC fokken, we fokken de hele labrador.
De labradors waar meegefokt worden moeten op nog veel meer dingen onderzocht worden HD, ED, Ogen, Optigen RD/OSD Myopathie, de hart kleurendopller test.
En dan willen we ook nog graag een hond die er mooi uit ziet.
En ook nog eens heel belangrijk het karakter moet lief en vriendelijk zijn.
Groetjes Saskia

opurk

Kijk dat bedoel ik nou. Gewoon informatie uitwisselen, zonder met verwijten te komen. Ik lees iets en maak daar melding van, en daar komt reactie op. Prima, precies wat beginnelingen nodig hebben. :D En ik ben zo'n beginneling, maar wel leergierig :klasse:
opurk

De pup is op komst en dus heb ik de stambomen van de ouders eens via het web uitgezocht. Best aardig om dat te doen. Uiteindelijk kwam ik uit op een site van labradornet. Veel informatie te bemachtigen. Bijzonder ook om te zien dat deze site laat zien dat de voorouders van de toekomstige pup voorkomen in The Hall of Fame. Waar het mij om gaat is dat via het net veel informatie te achterhalen is. Gelijktijdig rijst bij mij de vraag, waarom een vereniging als de NLV geen database kent. Wat daar de reden van is? Misschien dat iemand dat weet.
Plaats reactie