Je bedoelt waarschijnlijk de test voor PRA. Er is bij mijn weten nog nooit een test voor cataract geweest. De PRA test (Optigen) was in eerste instantie een marker-test. Die was inderdaad niet betrouwbaar. De latere versie was een gen-test. Die is wel betrouwbaar, hoewel maar voor één vorm van PRA. Er zijn meerdere vormen.
De EIC-test is van meet af aan een gen-test. Er duiken inderdaad hier en daar verhalen op, dat de test niet kan kloppen. Honden die wel aanvallen krijgen en vrij getest worden en honden die als lijder uit de test komen, die nog nooit zo´n aanval gehad hebben.
De Universiteit van Minnesota, waar de test ontwikkeld is, stelt dat de test voor vrijwel 100% betrouwbaar is. Op hun site kan je antwoorden lezen op vragen als: mijn hond is vrij getest, maar heeft wel toevallen. Hoe kan dat? (vraag 15 van de FAQ´s) Als je geïnteresseerd bent, kan je hier verder lezen:
http://www.vdl.umn.edu/ourservices/cani ... /home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder ben ik het met Dutchlab´s eens. Juist door dit soor testen hoef je dragers niet uit te sluiten voor de fokkerij. Als je ze immers kruist met een vrij geteste hond, kunnen er nooit lijders geboren worden, hooguit dragers. Dat geldt overigens niet alleen voor EIC, ook voor alle andere aandoeningen waar een test voor is, zoals PRA bijvoorbeeld.
Hanneke