Een oprechte vraag van mijn kant.brigitte064 schreef:Ooooh maar saskia, voel je niet aangevallen, het is juist goed van je dat je heel eerlijk jouw visie deelt met ons allemaal![]()
Ook ik kan me hierin niet vinden, maar goed, dat had je ook niet anders verwacht denk ik![]()
Kijk, ik zie dat zo, een rashond betekent niet meer en minder dan een hond met stamboom, toch?
Nou komt mijn persoonlijke dilemma in dit hele gezondheid, karakter en uiterlijk verhaal.
Kijk, ik zie dat zo, de hond dient de mens, en de mens geeft daar goede verzorging voor terug, ik denk dat dat de essentie zo'n beetje is.
Ieder mens is anders, dus zou ik zo eens zeggen dat iedere hond in principe ook een andere functie heeft in het dienen.
De een doet graag showen, de ander doet graag fietsen, de ander doet graag wandelen en ga zo maar door.
En dan komt mijn dilemma, moet de mens een bepaald ras zo boetseren dat er voor ieder wat wils is....of moet de mens een ras kiezen dat bij hem past?
Ik had het geloof ik al eens geschreven, als ik nou naar die (ik weet precies hoe dat heet) kampioenschap van de rashondengroep kijk waartoe de labrador behoort valt mij echt op dat, met name de staande honden, bij de gemiddelde mensheid bij uitstek bekend als een jachthond, toch heel erg mooi is, goed bespierd en in zichtbaar uitstekende conditie, fit for work, zoals wij dat zeggen![]()
Ik persoonlijk denk dat dat komt omdat deze rassen niet zo bijzonder populair zijn voor de gewone mensen, maw dat deze rassen toch nog steeds voornamelijk voor de jacht gefokt worden.
Als ik dan de labrador zie, hele mooie hond trouwens begrijp mij niet verkeerd, zie ik toch geen hond die fit for work is, althans niet voor het werk waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd, en ik persoonlijk denk dat dat komt omdat dit ras populair is geworden voor de gewone mensen, en dus ook een beetje geboetseerd is naar de wensen van de gewone mensen.
Nogmaals, die jongen die gewonnen heeft is een prachtjongen, maar ik denk toch waarlijk niet dat ik daar een dag mee op stap kan
Waarom dan de Labrador en niet b.v. een Duitse Staander?
Fit for work en niet geboetseerd door de gewone man.
Jouw woorden, ikzelf denk niet dat alles 'maakbaar' is.
En wat zijn 'gewone mensen'?
Het merendeel van dit forum denk ik?
Including me!
Mijn vriend waar ik lange wandelingen mee maak en mee sport.
En intens van geniet, en ik denk dat het wederzijds is.
Maar goed, de vraag aan jou is dus: 'waarom de labrador'.