Fototopic is mijn hond te dik?

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

sbientje schreef:
Aldinne schreef:Het heeft wel met elkaar te maken..
Erfelijkheid, en met voeding onderhouden/ in ere houden.. Bepaalde fokkers hebben daar hele theorien over..
natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je hond genoeg voedingsstoffen heeft om te groeien, maar in mijn ogen houdt het daarmee toch wel op..
Ja dat lijkt mij ook.
En dan nog iets, als voeding (mede)verantwoordelijk is voor het toenemen van de hoeveelheid "bone", waar stopt dat dan? Als je maar blijft voeren en voeren dan krijgt de hond opeens poten van 10cm breed en een borst van een meter omdat de hoeveelheid "bone" steeds meer toeneemt?
Ik ben erg benieuwd naar dit mechanisme, de invloed van eten op het ontwikkelen van meer "bone".
In mijn ogen slaat de hond overtollig voer gewoon op als vet, net zoals bij ons. Ik vraag me ook af of dit dan ook zo zou werken bij mensen, hoe meer het kind te eten krijgt des te meer bone/bot/skelet hij krijgt. Ik denk dat het eerder als vet wordt opgeslagen dan dat er meer "bone" komt. Maar wie weet kan iemand ons dit goed uitleggen :)
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

De enigste bone die hier gewaardeerd wordt, is een bone van de dierenwinkel, en die wordt dan vooral gewaardeerd door juffie hond :)
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

lucievd schreef:
sbientje schreef:
Aldinne schreef:Het heeft wel met elkaar te maken..
Erfelijkheid, en met voeding onderhouden/ in ere houden.. Bepaalde fokkers hebben daar hele theorien over..
natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je hond genoeg voedingsstoffen heeft om te groeien, maar in mijn ogen houdt het daarmee toch wel op..
Ja dat lijkt mij ook.
En dan nog iets, als voeding (mede)verantwoordelijk is voor het toenemen van de hoeveelheid "bone", waar stopt dat dan? Als je maar blijft voeren en voeren dan krijgt de hond opeens poten van 10cm breed en een borst van een meter omdat de hoeveelheid "bone" steeds meer toeneemt?
Ik ben erg benieuwd naar dit mechanisme, de invloed van eten op het ontwikkelen van meer "bone".
In mijn ogen slaat de hond overtollig voer gewoon op als vet, net zoals bij ons. Ik vraag me ook af of dit dan ook zo zou werken bij mensen, hoe meer het kind te eten krijgt des te meer bone/bot/skelet hij krijgt. Ik denk dat het eerder als vet wordt opgeslagen dan dat er meer "bone" komt. Maar wie weet kan iemand ons dit goed uitleggen :)
Stel: een kind heeft het 'in' zich om 1,80m te worden, maar hij krijgt in zijn jeugd te kort voedingsstoffen binnen, dan wordt hij misschien maar 1.70m.
Dat betekent niet dat als je dat kind overvoert, hij 1.90 zou worden, dat kan gewoon niet, zijn maximale lengte ligt vast in zijn genen.
De voeding wordt in de jeugd gebruikt voor de groei, en om de optimale groei te bewerkstelligen, zul je genoeg moeten eten.
Door honden heel schraal te laten opgroeien, zou het best kunnen dat die hond zich niet optimaal ontwikkelt, dus dat zijn botten ook niet maximaal uitgroeien.

Trouwens, je kunt ook te dik zijn, en toch ondervoed zijn....als je niet de goede voedingsstoffen binnenkrijgt, word je dus wel dik, maar kan je lichaam niet goed functioneren (= o.a groeien in de jeugd).
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ik snap wel wat je bedoelt. Echter ik ben niet van mening dat mijn hond niet goed ontwikkeld is omdat ik hem schraal heb gehouden. Het is ook maar net wat je schraal noemt.
Is schraal als je telkens net de ribben kan zien? Of is schraal gewoon precies zoveel voeren dat je hond netjes op gewicht is maar dat je de ribben heel gemakkelijk kan voelen maar niet kan zien.
Als je hond alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt maar verder totaal niet te zwaar is (en ook niet te licht) en je zet die naast een hond die ook alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt, maar dan in overmaat, hoe kan het dan dat die laatste hond meer bone ontwikkeld? Je kunt niet zeggen dat de lichtere hond niet genoeg binnenkrijgt want z'n voeding is uitgebalanceerd en hij is niet te licht of te zwaar.
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Onze theorie:

Een jonge opgroeiende hond. (lees dus een hond die flink in de groei is) Wordt schraal gevoerd. Hij krijgt dan dus minimale energie binnen. Hij gebruikt dit voor beweging en groeien. De hond heeft een genetische hoogte grens en wordt net zo hoog als de door ons goed doorvoerde lab. Deze lab die dus extra eten krijgt. Heeft energie zat voor zijn lichaam om de hoogte in te groeien, te kunnen bewegen en om reserves op slaan voor het extra uitzwaren...

Nu ga ik slapen haha..

Groetjesss
Groetjes Miranda (cosy cottage)
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

lucievd schreef:Ik snap wel wat je bedoelt. Echter ik ben niet van mening dat mijn hond niet goed ontwikkeld is omdat ik hem schraal heb gehouden. Het is ook maar net wat je schraal noemt.
Is schraal als je telkens net de ribben kan zien? Of is schraal gewoon precies zoveel voeren dat je hond netjes op gewicht is maar dat je de ribben heel gemakkelijk kan voelen maar niet kan zien.
Als je hond alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt maar verder totaal niet te zwaar is (en ook niet te licht) en je zet die naast een hond die ook alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt, maar dan in overmaat, hoe kan het dan dat die laatste hond meer bone ontwikkeld? Je kunt niet zeggen dat de lichtere hond niet genoeg binnenkrijgt want z'n voeding is uitgebalanceerd en hij is niet te licht of te zwaar.
Ik heb Bear niet dik op laten groeien, maar wel zo dat je niet op het punt komt dat hij te slank is, want dan heeft hij zijn energie dus nodig gehad om te rennen etc. Ik kon zijn ribben voelen met lichte druk. Ik minder ook pas bij opgeoeiende honden met voer op het moment dat ik vind dat hij net iets zwaar word en probeer niet of hij het ook al met minder afkan als dat niet zo is.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

lucievd schreef:Ik snap wel wat je bedoelt. Echter ik ben niet van mening dat mijn hond niet goed ontwikkeld is omdat ik hem schraal heb gehouden. Het is ook maar net wat je schraal noemt.
Als je hond alle voedingsstoffen binnenkrijgt, maakt het inderdaad geen verschil met een hond die te veel te eten krijgt. De laatste zal alleen een dikker vetlaagje ontwikkelen.
Het is inderdaad maar net wát je schraal noemt. Soms heb ik het idee dat het 'schraal laten opgroeien ivm eventuele gewrichtsproblemen' te ver doorgevoerd wordt. In mijn ogen zijn sommige honden dus te mager, wat ik voor een volwassen hond niet eens zo'n probleem vind, maar dus wel voor een opgroeiende hond...
Maar dat is ook maar mijn mening, en uiteindelijk vind ik een te dikke pup, jong of oud, nog altijd veel meelijwekkender dan een superslanke.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ja precies. Ik heb Flits nooit meer gevoerd dan nodig was, maar ook absoluut niet te weinig. Ik vind schraal voeren gewoon precies geven wat je hond nodig heeft, maar niet op zo'n manier dat je de ribben kunt zien, dat is naar mijn mening niet oké.
En een hond echt mager houden als pup ivm de gewrichten lijkt me niet opwegen tegen de consequentie die daaraan vast zit, namelijk een hond met (eventuele) groeiachterstand of een hond die niet optimaal heeft kunnen ontwikkelen doordat het te weinig voedingsstoffen binnenkreeg. Dus daar moet je niet in doorschieten inderdaad.
Gewoon "normaal" doen lijkt me het beste :) een pup die voldoende binnen krijgt in de vorm van voer om daar alles uit te halen zodat het lichaam nooit de energie elders uit het lichaam vandaan moet halen.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Is het ook niet zo elke hond anders verteert? Wj hebben er zelf een paar, en hier logeert ook weleens een hondje of wat, en ik kan toch niet anders dan concluderen dat elke hond andere voedingsbehoeften heeft, althans dat is mijn ervaring :wink:
Daar waar de een met een kopje voer toch nog te zwaar wordt, heeft de ander een volle bak nodig...en kan ik soms de ribben tellen.
Wat, althans met de honden die hier op vakantie komen, wel opvalt is dat de honden uit werklijnen over het algemeen meer voeding nodig hebben als de honden uit showlijnen, waarom dat nu precies is, dat weet ik ook niet.
Persoonlijk ben ik sterk tegen overvoeding, en zeer zeker als het enkel over uiterlijke kenmerken gaat, ik denk zelf altijd het volgende...ik kan pas zeker weten of mijn hond gewrichtsproblemen heeft totdat ik kan meten, en da's nou eenmaal niet eerder als in de leeftijd van 1 jaar, tot die tijd voer ik niets extra's ter groeibevordering, en houd ik de hond op een fit to work gewicht.
Maar allez, iedereen heeft daar zo zijn meningen over, en zolang de hond happy is, is het allemaal prima verder :)
Afbeelding
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

lucievd schreef:Ja precies. Ik heb Flits nooit meer gevoerd dan nodig was, maar ook absoluut niet te weinig. Ik vind schraal voeren gewoon precies geven wat je hond nodig heeft, maar niet op zo'n manier dat je de ribben kunt zien, dat is naar mijn mening niet oké.
En een hond echt mager houden als pup ivm de gewrichten lijkt me niet opwegen tegen de consequentie die daaraan vast zit, namelijk een hond met (eventuele) groeiachterstand of een hond die niet optimaal heeft kunnen ontwikkelen doordat het te weinig voedingsstoffen binnenkreeg. Dus daar moet je niet in doorschieten inderdaad.
Gewoon "normaal" doen lijkt me het beste :) een pup die voldoende binnen krijgt in de vorm van voer om daar alles uit te halen zodat het lichaam nooit de energie elders uit het lichaam vandaan moet halen.
Ben ik volledig met je eens :)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
DanielleBeverdam
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door DanielleBeverdam »

Hieronder Bailey, pup van (bijna) 16 weken (leuk dat ook pups mee mogen doen :D)

Geslacht; Teef
Gewicht; 12,3 kilo

Bailey is op dit moment nog wat mager, omdat ze in de eerste weken dat ze hier was niet aankwam, maar ze is een flinke inhaalslag aan het maken en begint redelijk op gewicht te komen.Bailey komt uit een slanke lijn, en dit is aan haar bouw al goed te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn ouders vinden de slanke lijn van de labrador mooi. Ikzelf heb echt geen voorkeur, als de hond maar gezond is en nergens last van heeft :braaf: !
• Danielle •
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

-kim- schreef:
Bear heeft ook flinke bone, maar is toch behendig, snel, springt overal overheen en gaat overal doorheen. Hij kan dus jagen en springt hoger als Mexx 8)
Ik heb de foto's maar even weg gehaald anders gaat het wel heel hard met de blz in dit topic :D

Apart is dat, want je zou het echt andersom verwachten van jouw tweetal.
Wel fijn dat een aantal mensen (waaronder jij) serieus op onze vragen ingaan want ik ben echt benieuwd en leer nu ook dat het wat grovere model lab dus helemaal niet langzaam oid hoeft te zijn.
Dat had ik altijd wel, vond het zielig om zo'n stevigere lab te zien, ik dacht dan echt "arme dikzak" :oops:
Wat dus niet de waarheid is :)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Roos schreef: Wel fijn dat een aantal mensen (waaronder jij) serieus op onze vragen ingaan want ik ben echt benieuwd en leer nu ook dat het wat grovere model lab dus helemaal niet langzaam oid hoeft te zijn.
Dat had ik altijd wel, vond het zielig om zo'n stevigere lab te zien, ik dacht dan echt "arme dikzak" :oops:
Haha.. zo leer je nog eens wat :D
Ik heb altijd geleerd dat een labrador helemaal niet supersnel hoeft te zijn. Supersnelle honden lopen gemakkelijker over een valplaats heen. Een wat langzamere hond vangt meer lucht en kan daardoor gemakkelijker het (weggekropen) wild vinden.

Volgens de rasstandaard hoort een labrador sterk, kort, breed en diep te zijn met een rechte rug en stevig bone. Nou is dat natuurlijk voor meerdere uitleg vatbaar, maar bij die woorden krijg ik geen hoge, smalle, slanke hond met een spits snuitje en een lange zwiepstaart op mijn netvlies. Wel nieuw in de rasstandaard is de toevoeging dat hij niet overdreven veel massa of lichaamsgewicht mag hebben. Op de site van de FCI kan je de officiële rasstandaard lezen: http://www.fci.be/nomenclature.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; (eerst group 8 aanklikken en dan achter Labrador Retriever op EN klikken).

Ik ben van mening dat pups niet te dik moeten opgroeien, maar zeker ook niet te schraal. Vraag me niet hoe het komt, maar ook mijn persoonlijke ervaring leert dat mooie stevige pups met dikke pootjes die heel schraal werden gehouden, na een jaar waren veranderd in schriele, magere honden met dunne pootjes en een naar verhouding veel te grote kop. Terwijl hun nestgenootjes die wel goed werden gevoerd, wel tot mooie stevige honden uitgroeiden. Te dik is niet goed, maar te mager ook niet :)

Hanneke
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Roos schreef:
-kim- schreef:
Bear heeft ook flinke bone, maar is toch behendig, snel, springt overal overheen en gaat overal doorheen. Hij kan dus jagen en springt hoger als Mexx 8)
Ik heb de foto's maar even weg gehaald anders gaat het wel heel hard met de blz in dit topic :D

Apart is dat, want je zou het echt andersom verwachten van jouw tweetal.
Wel fijn dat een aantal mensen (waaronder jij) serieus op onze vragen ingaan want ik ben echt benieuwd en leer nu ook dat het wat grovere model lab dus helemaal niet langzaam oid hoeft te zijn.
Hier dus ook precies hetzelfde. Beide jongens hebben veel bone, al lijkt Boyka meer bone te hebben dan Barry, maar dat komt ook dat hij veel groter is. Barry lijkt soms net een elastiekje, heel soepel, is erg snel en erg wendbaar. En hij kan ook echt heel hoog springen. Heb even moeten spitten op het forum hier, maar hij springt dus letterlijk de boom in:
viewtopic.php?t=73950" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook al lijken mijn jongens dus zwaar, zeker als je het aantal kilo's hoort, het valt echt mee. Bij Boyka voel je zelfs zijn ruggenwervels als je je hand er op legt.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

En toch he, vind ik sommige labradors (vooral reuen) wel erg massief worden. En ook groot in schofthoogte gemeten.
In de FCI rasstandaard staat geen gewichtsrange aangegeven, maar wel de ideale hoogte. Die is voor teven 54-56 cm en voor reuen 56-57 cm.

Ik zie hier regelmatig schofthoogtes van reuen boven de 60 cm voorbij komen. En dan is het ook logisch datvde gewichten van die grotere reuen ook wat hoger uitvallen. Voor een reu van 57 cm zou 40 kg waarschijnlijk wat veel zijn, maar bij 62 cm geeft dat een heel ander beeld.
Afbeelding
Ixor du Bois de Lilas 13/10/1993 - 15/5/2007
Buttacre's Breezy Bailiff 4/2/1998 - 4/6/2010
Plaats reactie