Naomie1981 schreef:Mag ik vragen met wat voor soort frisbee je gooit?
Lijkt me voor Teddy ook erg leuk en ik moet zeggen dat zowel baasje als ik aardig kunnen gooien.. Maar zo'n echte is toch veel te hard?
Een echte (mensen) frisbee is inderdaad niet gechikt.
Het is zelfs gevaarlijk omdat hij inderdaad veel te hard is.
De (meeste) frisbees van de dierenwinkels zijn ook ongeschikt, deze zijn vaak van stof of rubber.
Je hebt dus speciale hondenfrisbees.
Deze zijn wel hard maar toch buigbaar en flexibel.
Ik bestel ze altijd hier
http://www.flyemhigh.nl/estore/index.php
Het is best een belastende sport, en het goed leren gooien is dus heel belangrijk.
Wij trainen iedere week samen met een instructeur, echt heel leuk en handig.
Voor diegene die denkt dat de hond het niet terug brengt:
Dit zijn de meest gebruikte disciplines:
Mini Distance: vanachter een vaste startlijn, binnen 60* of 90 seconden zo vaak mogelijk een frisbee, zover mogelijk gooien, op zo'n manier dat je hond de frisbee vangt binnen een afgebakend terrein. Je mag maar één frisbee gebruiken, dus de hond moet de frisbee na het vangen weer bij je terug brengen. Mini Distance is de ideale manier, om te testen, hoever het staat met de werptechniek en contole van de handler en de controle en motivatie van de hond om de frisbee te volgen, te vangen en terug te brengen.
Freestyle: de handler en hond geven een show, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van verschillende kunstjes, werpstijl en vangstijl. Dit onderdeel bestaat uit twee rondes van 120 seconden en je maakt als handler tijdens je show, gebruik van muziek, die je zelf hebt gekozen. Je mag 7* of 10 Frisbees gebruiken. Op veiligheid wordt streng gelet. Het veld is ongeveer 40x60 meter groot.
Long Distance heeft op zich geen tijdsduur. Je gooit als handler met één frisbee (zover mogelijk) en de hond dient de frisbee te vangen. Je krijgt drie pogingen, waarbij de verste worp telt. Dit onderdeel staat los van de wedstrijdonderdelen en telt derhalve niet mee voor een wedstrijd.
In het filmpje zien jullie de freestyle, en dit wordt ook het meest gedaan.
Dit is ook wat ik en Macho doen.