Wat ik lastig vind met Oud en Nieuw is het veranderende gedrag van mensen wat niet te sturen is
Met Kayla het eerste jaar flink geoefend op los vuurwerk. Veel jongeren die onze rustige straat opzoeken om stiekem al vroeg te kunnen knallen. Ik geef geen kick, alle wandelingetjes gaan zoals gewoonlijk door. Vind ze het spannend? Geen aandacht, vrouwtje loopt ook gewoon door. Haar wat afleiden etc. Wat extra snoepjes (vuurwerk is leuk

)
Vorig jaar met Oud en Nieuw staken we in onze tuin vuurwerk af, al wat vroeger voor de kinderen. Dat vonden ze even spannend, maar al snel was het gewoon.
Als om middernacht de hele buurt los gaat probeer ik binnen te blijven, ik negeer ze en doe alsof er niks aan de hand is. 5 minuten ervoor krijgen ze iets lekkers waar ze even zoet mee zijn. Kluif of gevulde kong.
Vorig jaar kon dat, de groep was redelijk rustig.
Voorgaande jaren met onze Golden retriever was het wat lastiger.
Zij was ontzettend bang voor onweer, maar ook voor vuurwerk. Op het moment dat het losbarste plaste ze (ook al waren we vlak ervoor buiten geweest) en verstopte zich het liefste ergens onder je. Het hielp wel als ze in een ruimte was waar ze het vuurwerk niet kon zien.
Er kwam vaak best wat familie (of we gingen naar familie en namen haar mee) en die zijn op zulke avonden ook drukker dan anders in hun doen.
Om middernacht wordt er afgeteld en 'Gelukkig Nieuwjaar' hard geroepen, mensen staan plotseling op. Iemand druk in de weer met champagne anderen die elkaar gelukkig nieuwjaar wensen. De mensen zijn plots 'Hyper'. Buiten gaat het ondertussen los, de knallen zijn dan vanwege de hoeveelheid tegelijk vaak voelbaar.
Honden voelen die drukte en merken de hoeveelheid knallen buiten ook en kunnen het gaan associeren met elkaar. Knallen = drukke mensen = stress. Hun vertrouwde mensen zijn opeens onvoorspelbaar.
Het is dus niet alleen het geknal waar ze aan moeten wennen, ook het gedrag van de mensen. Probeer als baasje net als anders te doen, of ga afentoe zelf hyperen

.
Ik zit wel eens rustig op de bank/stoel, roep dan vrolijk wat in hoge tonen en ren zowat huppelend naar buiten. Daar even hun liefste spelletjes doen en erna weer naar binnen voor een koekje.
Soms zie je ze kijken .. 'Gek mens', maar ze doen altijd even vrolijk mee.