Vuurwerk!!!!

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Vuurwerk!!!!

Ongelezen bericht door sharon66057 »

Ik zag in een ander topic het onderwerp kerstboom al staan en ik moet meteen aan oud en nieuw denken...... vuurwerk dus!
Een van mijn vorige honden was doodsbang voor vuurwerk en bij de eerste knal zat ze al bijna door het raam heen, die ander was er helemaal niet bang voor.
Maar het zit er al weer aan te komen al die knallen en ik hoop niet dat Noah er bang voor word! Ik vroeg me dan ook af of ik hem al een beetje kon laten wennen op de 1 of andere manier :confused:
Of moet ik gewoon maar afwachten?
Ik weet dat als hij bang word hem niet moet troosten enz, maar is er nog iets wat ik kan doen?
Alle tips zijn welkom :)

Groetjes Sharon en een :bruinpootje: van Noah
robertenmelissa

Ongelezen bericht door robertenmelissa »

Zoë is daar altijd heel makkelijk ingeweest... was zo'n 12 weken toen het oud- en-nieuw was. Heeft geen kick gegeven (al moet ik zeggen was het op de boerderij en alles op grote afstand). Overdag op straat zag ik ze wel afsteken, maar omdat wij op een stuk wonenen waar iedereen elkaar kent weten ze dat ze moeten stoppen als de hond(en) er lopen. Binnen maakt het zoë nooit uit...

Zoë is vanaf schot 1 op de training ook schotvast geweest.. nu als ze een knal hoort kijkt ze naar boven voor een dummy/vogel o.i.d. Uiteraard blijft het illegale gebeuren wel wat eng...

Misschien kan je het zelf opbouwen met de klappertjespistolen op een afstand door iemand af te laten gaan en dat jij met noah aan het werk gaat met oefenen bijv. dan wordt hij beloond voor wat hij doet en voor het negeren. Dan maak je de afstand steeds kleiner tot bijv. een meter of 10..
Leg een lekkere gevulde kong klaar (gevorderde niveau inhoud) dat hij er lekker lang mee bezig is...
Zorg dat je rond 22/23uur je laatste rondje loopt... zet de badkamer open als dat de stilste kamer is.. maar maak het verder neit te speciaal... Hoe meer dingen je anders doet dan anders hoe meer onzekerheid dat geeft aan Noah...
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Je hebt van die cd's geloof ik.
Met Bob ga ik helemaal niets speciaals doen. Hier in Den Haag begint het allemaal al een week van te voren met knallen, dus genoeg tijd om te wennen.
Als pup is hij al wel een paar keer op de schietbaan geweest, vond ie helemaal niet interessant.
Ik doe inderdaad wat robertenmelissa ook aangeeft: vrij weinig :wink:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
penguins

Ongelezen bericht door penguins »

Hier ook niks speciaals gedaan, als ze overdag schieten probeer ik op een rustige tijd te gaan, vorig jaar mislukte dat, stonden ze ergens om de hoek vanalles af te steken.
Kooper heeft het zich eens bekeken en ging er rustig bij zitten, voor de ruit zat ie s nachts binnen bij mijn ouders het vuurwerk na te kijken, geen angst of niks.
Ik denk vooral niet te krampachtig over doen.....
maximum

Ongelezen bericht door maximum »

Vooral ervoor zorgen dat ie niet bij een hond in de buurt komt die wel bang is. Mijn oude hond Sasja was niet bang voor knallen totdat op zo'n 5 jarige leeftijd ze oud en nieuw met haar zusje doorbracht (die wel bang was): gevolg, Sasja sindsdien ook bang - en niet meer af te leren. :shock:

Hetzelfde gebeurde met hetelucht ballonnen. Nooit een probleem, tot een logeerpartij in Leusden, waar mijn schoonouders een hond hadden die er bang voor was... en ja hoor elke keer dat zo'n ding in beeld was dook ze piepend onder tafel :confused:
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Oh ja,

Ik ga denk ik wel proberen vrijwel iedere ronde naar het bos ofzo te gaan. Daar waar het een stuk rustiger is.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Bedankt voor de tips allemaal :)
Zo te lezen is het gewoon het beste om er niet te veel aandacht aan te besteden, ik zal dat dan ook gewoon niet doen.
Zijn laatste uitlaatronde dan gewoon op tijd en dan indd een kong geven ofzo.
Denk dat ik dan ook maar een rustige uitlaatplek opzoek voor Noah.

@ Maximum, nu jij het zegt! zoals ik hierboven al aangaf heb ik ook een hond gehad die niet echt van vuurwerk hielt, tot 3 jaar nooit last gehad en daarna in 1 keer wel... ik zit nu terug te denken maar wij hadden haar toen ook meegenomen naar vrienden waarvan de hond wel heel bang was! zou het dus daardoor kunnen komen....

Ik weet nog hoe zielig ik het vond voor Rebel dat ze zo bang was, hoop dat Noah hier dus geen last van krijgt... vandaar mijn vraag.
Maar dus niet te veel aandacht aan besteden, en een lekkere gevulde kong :D
Komt het hopelijk vast goed!!

Groetjes van Sharon en een :bruinpootje: van Noah
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Er zijn hondenscholen die vuurwerk training geven.
Je kunt een vuurwerk cd kopen (al hebben ze snel door dat dat niet echt is). Klappertjes pistool.
Sara is het eerste jaar doodsbang geweest, echt nog nooit zo'n bange hond gezien, maar is er gelukkig overheen nu. Nu doet het haar bijna niks meer.
Annemiek

Ongelezen bericht door Annemiek »

Wat ik lastig vind met Oud en Nieuw is het veranderende gedrag van mensen wat niet te sturen is :D

Met Kayla het eerste jaar flink geoefend op los vuurwerk. Veel jongeren die onze rustige straat opzoeken om stiekem al vroeg te kunnen knallen. Ik geef geen kick, alle wandelingetjes gaan zoals gewoonlijk door. Vind ze het spannend? Geen aandacht, vrouwtje loopt ook gewoon door. Haar wat afleiden etc. Wat extra snoepjes (vuurwerk is leuk :D )

Vorig jaar met Oud en Nieuw staken we in onze tuin vuurwerk af, al wat vroeger voor de kinderen. Dat vonden ze even spannend, maar al snel was het gewoon.

Als om middernacht de hele buurt los gaat probeer ik binnen te blijven, ik negeer ze en doe alsof er niks aan de hand is. 5 minuten ervoor krijgen ze iets lekkers waar ze even zoet mee zijn. Kluif of gevulde kong.

Vorig jaar kon dat, de groep was redelijk rustig.

Voorgaande jaren met onze Golden retriever was het wat lastiger.
Zij was ontzettend bang voor onweer, maar ook voor vuurwerk. Op het moment dat het losbarste plaste ze (ook al waren we vlak ervoor buiten geweest) en verstopte zich het liefste ergens onder je. Het hielp wel als ze in een ruimte was waar ze het vuurwerk niet kon zien.

Er kwam vaak best wat familie (of we gingen naar familie en namen haar mee) en die zijn op zulke avonden ook drukker dan anders in hun doen.

Om middernacht wordt er afgeteld en 'Gelukkig Nieuwjaar' hard geroepen, mensen staan plotseling op. Iemand druk in de weer met champagne anderen die elkaar gelukkig nieuwjaar wensen. De mensen zijn plots 'Hyper'. Buiten gaat het ondertussen los, de knallen zijn dan vanwege de hoeveelheid tegelijk vaak voelbaar.

Honden voelen die drukte en merken de hoeveelheid knallen buiten ook en kunnen het gaan associeren met elkaar. Knallen = drukke mensen = stress. Hun vertrouwde mensen zijn opeens onvoorspelbaar.

Het is dus niet alleen het geknal waar ze aan moeten wennen, ook het gedrag van de mensen. Probeer als baasje net als anders te doen, of ga afentoe zelf hyperen :D .

Ik zit wel eens rustig op de bank/stoel, roep dan vrolijk wat in hoge tonen en ren zowat huppelend naar buiten. Daar even hun liefste spelletjes doen en erna weer naar binnen voor een koekje.
Soms zie je ze kijken .. 'Gek mens', maar ze doen altijd even vrolijk mee.
soraya

Ongelezen bericht door soraya »

Bij ons (arnhem) geven ze bij de kynologenclub een vuurwerk cursus.... ze beginnen dan van ver af.. en komen steeds dichterbij... En je leert hoe je moet reageren zodat je er wel voor je hondje bent... maar niet zijn angstige gedrag beloont... Ik weet niet hoe Cay erop gaat reageren... ik ben ook benieuwd.. ik blijf je topic dan ook echt volgen!!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Het belangrijkste is dat je zelf niet reageert op knallen en geen schrikreactie vertoond, dus ook niet bij een plotselinge knal die dichtbij is. Niet reageren dus, niet kijken naar de hond of tegen hem praten. Gewoon is gewoon. :)
En knallen zijn voor een jachthond als de labrador iets dat er bij zou moeten horen. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb er ook nooit aandacht aan besteed, dus niet van te voren oefenen met een cd ofzo.
Mijn ene Westie was ontzettend bang voor vuurwerk, maar ook voor onweer en de flitser van het foto toestel... m'n andere Westie was totaal niet bang, dus nam dat gedrag gelukkig ook niet van haar over.
Snowie kroop het liefst in je, ze mocht dan bij me liggen, maar kreeg verder geen aandacht, toch voelde ze zich dan veilig.
Luna en Max vinden niks eng gelukkig, die zitten gewoon voor het raam te kijken :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

met Basco wachten we af wat hij doet met oud en nieuw.
Hij is gelukkig niet zo snel bang dus ik denk dat meneer er niet veel last van zal hebben.
Onze Ghost daarin tegen is er bang van en wil het aanvallen dus hij gaat naar mijn schoonouders met oud en nieuw.
Hun hebben een fietsenzaak en daar mag hij in de werkplaats liggen daar hoor je het vuurwerk niet tot nauwelijks en mijn schoonouders blijven dan bij hem.
sharon66057
Speurneus
Speurneus

Bedankt voor de reactie's!
Noah is gelukkig niet bang voor onweer al zit ie dan wel om zich heen te kijken van wat gebeurt er nou :confused:
Ik hoop dus dat het met oud en nieuw ook meevalt, maar we gaan het zien.
Ik ga er gewoon geen aandacht aan besteden en zal dit ook aan de mensen vertellen die er met oud en nieuw bij zijn :)
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

met roef heb ik niet geoefend,wel de kinderen gezegt niet te enthousiast te reageren op vuurwerk(begint hier al weken van te voren :? )
roef verblikt of verbloosd niet als er geknalt wordt
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Plaats reactie