Dus... Pandora een blonde pruik op gezet en op naar de Clubdiplomadag van de Golden Retrievers in Dongen.
De Goldens waren nog net in de meerderheid maar het scheelde niet zo veel:
47 Golden Retrievers
30 Labrador Retrievers
6 Flat Coated Retrievers
2 Nova Scotia Duck Tolling Retrievers
en 1 Curly Coated Retriever waren ingeschreven.
De proeven:
We begonnen met een markeerapport.
Ze bleef netjes zitten, baande zich een weg door het hoge gras richting apport. Bleef een meter naast de dummie staan en ging om zich heen staan kijken van "Hier moet ie ergens liggen...", pakte hem op en kwam hem netjes brengen.
"Niks op aan te merken, perfect", zei de keurmeester. Een 10!
Daarna volgen en vooruitsturen.
Pandora had er zin in, ze liep schuin achter me maar wel met haar neus ongeveer in mijn knieholte. Voor haar doen, op een proef, heel goed. Een 8.
Ze hobbelde op haar dooie akkertje een eindje vooruit na het commando "Wat jij wil joh, ik gaat wel een stukkie hobbelen
Houden van de aangewezen plaats.
Ze moest met een Golden reu die al niet wilde liggen en ook inderdaad na een halve minuut weer kwam aangehobbeld maar mijn mutsie
Apport over water.
Ze was een beetje aan het mutsen om het water in te gaan. "Tis bijna november hoor, weet je wel hoe koud het is?
Nou, hij lag in een kuiltje ofzo want ze kon hem niet vinden. Ze is er een paar keer dicht bij geweest maar ze kreeg er geen lucht van ondanks dat ik haar vaak met haar neus in de lucht zag staan om geur te vangen. Ze heeft echt goed gezocht maar helaas, ik moest haar terug fluiten zonder dummie. Een 0! Weg B diploma
Kort apport te water.
Ze ging netjes, legde alleen even de dummie neer om dat koude water uit haar mooie, lekkere warme jas te schudden
Kort apport te land.
Ze ging, pakte op en bracht terug
" Ze geeft ze wel echt netjes af zeg, een modelapport", zei de keurmeester. Een 10!
En de laatste, een verloren apport te land.
Dit vindt ze leuk om te doen, dummies zoeken in een bos
Ze ging netjes en beheerst, zocht de dummie en wilde hem terug komen brengen. Er stond alleen een werper in haar weg
"Leuk hondje! Werkt netjes!", zei de keurmeester. Een 10!
We waren om kwart voor twaalf al klaar en de prijsuitreiking zou pas om rond 4 à 5 uur zijn dus kon ik met Ramses nog een training inhalen want dat was toch toevallig in de buurt, effe bellen
Heerlijk getraind en ruim op tijd terug om Pandora's diploma in ontvangst te nemen
Ik ben zeer tevreden over mijn meissie
Ze had er echt zin in vandaag (dat is ook wel eens heel anders) en heeft gewoon goed gewerkt
Ze heeft het zo goed gedaan dat ik het best zie zitten om haar volgend jaar nog eens mee te laten doen aan een workingtest of clubdiploma, mijn toettie