In Cacao's korte leventjes hebben we al een hoop meegemaakt, maar op het volgende wil ik jullie even wijzen. Lien heeft mijn verhaal laatst aangehoord, en zei afgelopen zaterdag; joh dat verhaal, dat moet je ter informatie eens op het forum zetten.
Dus zo gezegd zo gedaan.
Even de tekst gequote van een ander forum waar ik zit:
Vorig jaar maart (2009), ben ik op het veldje voor mijn flatgebouw aangehouden door twee verbalisanten van de gemeente Den Haag. Cacao was op dat moment 3 maanden oud, en ik was druk bezig met oefenen voor de puppycursus. Ook eventjes zonder de lijn.
Meteen op dat moment nogal bot aangesproken: jij krijgt een bekeuring enz.
Kon geen goedemorgen vanaf.
Ik heb toen bezwaar aangetekend, omdat ik het er niet mee eens was, dat een nieuwe hondenbezitter zodanig grof wordt behandeld, en ik met een waarschuwing de boodschap ook heel duidelijk had begrepen. Daarbij zijn de losloopveldjes veel te ver voor Cacao om te lopen op dat moment en ik was niet in het bezit van een auto.
Als laatst heb ik nog aangedragen dat ik op dat moment geen werk had, dus dat ik ook het geld niet had om die boete te betalen.
Heb later een brief ontvangen van het CVOM, dat mijn bezwaar was ontvangen. Meer niet.
Nu, bijna een vol jaar later, heb ik een gerechtelijke brief in de bus liggen, met de boodschap dat ik moet voorkomen over dit geval. Met andere woorden, voor een boete van 60 euro, laten ze mij naar de rechtbank komen, naar een Officier van Justitie te gaan die voor dat bedrag niet eens uit zijn bed komt.
Om mijn verhaal te doen. Prima natuurlijk, dat wil ik met liefde doen.
Wat ik er nog even bij wil vertellen is het volgende. Als je een boete krijgt, voor wat dan ook, is het belangrijk dat je de beschikking (met de details erop) goed doorleest. In mijn geval, werd er gesproken over de weg. Als of ik met mijn pup van 3 maanden midden op de weg zou gaan zitten oefenen van de lijn af. Dat klopte dus al niet. Uiteindelijk is door mijn verhaal en uitleg, en deze fout, mijn boete kwijtgescholden.In een eerder topic heb ik jullie verteld dat ik moest voorkomen voor een boete (loslopen van de hond) omdat ik bezwaar had aangetekend.
Velen van jullie zeiden meteen al; geen schijn van kans.
Maar niets is minder waar.
Vanmorgen op de rechtbank geweest. En een hele aardig kantonrechter gehad, die vooral de foto van Cacao (4 maanden) heel leuk vond, en dat ook nog even met de officier wou delen. En toen ik zei dat ik ook de kleurenfoto had, wou hij die óók nog zien. Haha.
Ik mocht mijn verhaal doen, maar de kantonrechter was eigenlijk al heel positief jegens ons. Ik kreeg nog een vraag van de officier, maar ze zei dus dat ze niets anders kon doen dan ons vrijspreken van de aantijging. Omdat er ook een foutje stond in de beschikking. Dat ik op een weg was geweest, maar dat was niet zo, daar ik uit heb gelegd dat ik op gemeenschappelijke grond voor ons flat stond op het grasveld.
Ik kreeg overigens van de bode (die ons kwam halen voor de zitting) te horen dat het altijd handig is om bewaar aan te tekenen tegen dit soort dingen. De kans is er toch, dat ze positief zijn.
Dus, géén boete van 60 euro.
En Cacao? Die ligt lekker met een extra botje in haar hok.
Ook is het van belang dat je bewijs aanvoert. Dus schrijf in je bezwaar waarom je dit of dat hebt gedaan. Neem eventueel foto's van de situatie. En een foto van je lieve hondje doet ook altijd goed

Met andere woorden: niet geschoten, is altijd mis.