Mandy schreef:Donna is bloedfanatiek met apporteren.. opzich geen probleem natuurlijk maar ze staat zowat voor me te springen(niet tegen mij aan) als een kangeroe dat ze het voor me wil ophalen. Ook als ik haar vertel dat ze moet zitten zit ze echt zowat naast me te shaken van de adrenaline en al half met dr bips in de lucht. Ik wil graag dat zij iets rustiger is tijdens het apporteren dus niet staat te springen of te shaken naast mij van de adrenaline. Hoe kan ik dit het beste doen..? Of kan dit niet want ze put zichzelf helemaal uit op deze manier heb ik het idee.
Ze put zichzelf niet uit maar ze staat zich wel extra op te naaien en achteraf zal ze daar inderdaad wel moe van zijn.
Ramses heeft ook de neiging tot dit soort gedrag: bibberen, hangzitten, springen zonder dat zijn achterpoten van de grond komen, trappelen, inspringen en terugkomen, één opgetrokken voorpoot.
Hij wordt steeds rustiger omdat hij van mij niet eerder mag gaan dan dat hij echt rustig zit en dus geen van bovenstaande gedragingen vertoont. Is de spanning te hoog dan neem ik hem eerst even mee, weg van het apport, voor een stukje volgen en dan proberen we opnieuw of hij rustig kan zitten. In het begin vergt dit veeeeel geduld en een heleboel steadyness oefeningen maar daarna gaat het snel beter. Ramses concentreert en presteert ook veel beter als hij niet zo hyperdepiep vertrekt.
Er is dus nog wel degelijk iets aan te doen maar het is hard werken, consequent zijn en zelf heel rustig blijven