Weigeren om dummy vast te pakken

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
LoveLab

Weigeren om dummy vast te pakken

Ongelezen bericht door LoveLab »

Een probleem waar ik in de GG al mee kampte.. Het vastpakken en houden van een dummy ( of enig ander apport...)

Het heeft me in de GG pijn en moeite gekost om Jones uberhaupt te laten apporteren. Pas op het GG-b examen deed ie het voor de eerste keer echt goed, met een houten blok wel te verstaan. Toen kregen we het al niet voor elkaar om Jones het gewoon vast te laten houden. Niet als ie zit, niet als ie loopt.

Nu moest ik dit dus oefenen voor de jachttraining waar we pas mee begonnen zijn. Jones weigert echt om die dummy vast te pakken. Hoe gek ik ook doe, hij draait z'n kop weg. Tijdens het lopen heeft ie m wel geteld een seconde vast gehad, maar dan laat ie m vallen en hij kijkt er niet meer naar om. Hij heeft m wel een aantal maal opgehaald, toen ik even met m op het veld deed oefenen, maar ook dan laat ie m soms halverwege gewoon vallen en hij haalt m gewoon niet meer op.

Hoe kan ik hem nou het beste leren om die dummy vast te houden?? Hij kan dondersgoed apporteren, hij weet wat het commando vast is ( na 3 jaar oefenen!!), maar hij weigert gewoon.

Tips???!!!
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hij kan dus wel apporteren, maar hij doet het niet? zoiets? Of soms doet ie het en meestal niet?

Wel erg on-labradorisch :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
LoveLab

Hij kan geweldig apporteren!! Maar ja, tussen kunnen en doen zit nogal een verschil... Hij doet het eigenlijk dus niet altijd.. Maar nu weigert ie echt om dat ding vast te pakken. En soms doet ie dat dus wel, maar meestal niet..

Snap je t nog??

Hij is ook erg on labradorisch hoor wat betreft apporteren... Zwemmen daarintegen is geweldig... Ik heb gewoon een rare hond, maar ja, ze lijken op de baas zeggen ze toch :confused:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

ai da's een vervelend probleem! Het lijkt erop of de dummy voor hem niets betekent. Zoals voor sommige honden een vuilnisbak of een stoel. Nu moet hij de dummy juist interessant gaan vinden. Zoals ik uit je verhaal begrijp, hebben jullie dit altijd op "plicht" gedaan. Dat wil zeggen jullie gaven de dummy in zijn bek, zittend of lopend. En als je er nu een spelletje van maakt? De dummy weggooien en laten halen? Of met behulp van de clicker laten vasthouden wil ook nog wel eens succesvol zijn. Daarnaast kun je mogelijk de dummy interessant maken door hem bij je te houden de eerste dagen, en alleen met Jones erbij, over te gooien met een ander persoon. Jones is dan de "lummel". Je daagt hem uit en als hij het bijna te pakken heeft gooi je hem over naar de ander. Ook die daagt hem weer uit en gooit hem terug. Als Jones dan de dummy echt interessant vindt, kun je hem "missen" met overgooien, en komt hij bij Jones terecht. Pakt hij hem op? -> prijs hem de hemel in!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Wat ook kan helpen:

fazantenvloeistof op de dummy doen (is online te bestellen).
dit goed inwrijven, en dan de dummy een dag of 2 in een plastic zak laten zitten.
Duurt nogal lang voordat het goed in de dummy is getrokken.

Of een vleugel van een eend aan de dummy vast maken.

Ik heb ook een hond die dummies meer als speelgoed ziet.(vooral aan het "klote"/spelen bij de laatste 3-5 meter).
echter werkt hij perfect op koud wild, komt voor me zitten geeft de eend af, en draait zich gelijk (aan de voet) om op de volgende te mogen gaan.

Wat Lupos ook aan geeft, HAPPY dummies, niet kijken op inspringen of juist sturen.
Gewoon vrolijk dummy weg smijten en laat je hond maar gaan.

En de andere tip van Lupos kan ook werken, geef je hond maar eens een MAAND of meer geen dummies (heeft bij mij gedeeltelijk gewerkt, had geen interesse in het werk meer).

Als je nog gehoorzaamheid volgt, dan zou ik stoppen met het apport.
Laat hem maar er naar kijken, tevens goeie oefening voor de jacht steadiness en weten dat niet alle dummies voor hem zijn.(of de dummy gooien en zelf gaan halen)
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Met Kay hebben we een tijdje met een andere dummy gewerkt ivm het bijten in een standaard dummy.
Helaas vond Kay, toen het bijten voorbij was, de standaard dummy niet meer boeiend.
Wij hebben een tijdje niets gedaan met dummy's en toen we begonnen hebben we eerst een sok om de dummy gedaan zodat die weer wat meer opviel en weer spannend was en dat heeft bij Kay goed geholpen want hij vind nu alle dummy's weer leuk :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Marinka
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Marinka »

Op de school waar ik train beginnen wij bij de apporteercursus dat de hond al zittend de dummy moet vasthouden. Ik ben het nu aan het oefenen met onze jongste, de bedoeling is dat ze uiteindelijk de dummy 10 seconden in haar bek moet houden (dit alles is het grote doel van de training en daar hebben we ongeveer 10 weken voor, dit zegt al iets dat het met beleid moet en dat het best wel moeilijk is). Ik oefen het elke dag 1 of 2 keer. Hond voor je laten zitten, bek openen dummy er in (denk om de lippen) met je handen het kopje en de bek ondersteunen zodat ze het niet direct uitspugen en commando vast geven. Al wordt de dummy maar 1 seconde zonder "gevecht" of spel vastgehouden prijs ik haar super de hemel in. Daarna doe ik het nog een keer, per sessie doe ik het maar maximaal 2 keer. Tijdens het wandelen dol ik een beetje met de dummy, door dat gedol wil ze de dummy tijdens het lopen graag vastpakken en draagt ze het een stukje al volgend in haar bek. Wat ik zelf merk is door het elke dag maar heel even te doen en haar de hemel in te prijzen het steeds beter gaat. En daarnaast is geduld en nog eens geduld het motto!!
Tilly
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tilly »

Je moet het leuk voor hem maken, net wat Dorine en Monique zeggen.
Dummy weggooien en deze lekker vrolijk laten halen. Blij zijn, gek doen.
Gaat vast weer goed komen. Succes
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

oeps...foutje...
Laatst gewijzigd door kiaora op 16 sep 2010, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
kiaora

Ongelezen bericht door kiaora »

kiaora schreef:
Marinka schreef:Op de school waar ik train beginnen wij bij de apporteercursus dat de hond al zittend de dummy moet vasthouden. Ik ben het nu aan het oefenen met onze jongste, de bedoeling is dat ze uiteindelijk de dummy 10 seconden in haar bek moet houden (dit alles is het grote doel van de training en daar hebben we ongeveer 10 weken voor, dit zegt al iets dat het met beleid moet en dat het best wel moeilijk is). Ik oefen het elke dag 1 of 2 keer. Hond voor je laten zitten, bek openen dummy er in (denk om de lippen) met je handen het kopje en de bek ondersteunen zodat ze het niet direct uitspugen en commando vast geven. Al wordt de dummy maar 1 seconde zonder "gevecht" of spel vastgehouden prijs ik haar super de hemel in. Daarna doe ik het nog een keer, per sessie doe ik het maar maximaal 2 keer. Tijdens het wandelen dol ik een beetje met de dummy, door dat gedol wil ze de dummy tijdens het lopen graag vastpakken en draagt ze het een stukje al volgend in haar bek. Wat ik zelf merk is door het elke dag maar heel even te doen en haar de hemel in te prijzen het steeds beter gaat. En daarnaast is geduld en nog eens geduld het motto!!
En juist door het op deze manier te doen heb ik het helemaal verpest bij Kiaora.(sorry,wil het niet af kraken,hoor,maar bij die van mij werkt deze manier niet, Bij anderen vast wel,maar ik heb er geen goede ervaring mee :oops: Op die manier wordt het namelijk ook op onze KC gedaan,maar ik ben een tijdje gestopt met het apporteren tijdens de training)
Gevolg....met GGB wilde ze niets,maar dan ook niets meer met het apport te maken hebben! Ben toen prive lessen gaan volgen in Nieuwerkerk a/d IJssel en daar hebben ze me handvaten gegeven hoe ik haar het apporteren op een leuke manier kon aanleren zonder dat er veel druk op Kiaora kwam te liggen,want zo gauw ik druk op haar leg,schakelt zij zichzelf ahw uit en doet niets meer.
Nu apporteert ze als een tierelier! Ze vind het apport fantastisch (plastic blok met touw eromheen) ,maar met rechtstreeks op commando aan pakken doet ze nog steeds niet!
Maar verder spelenderwijs aangeleerd...Vast houden,voor haar neus zwaaien,op de grond zachtjes weg schoppen en als ze het dan pakte heel enthousiast een paar passen naar achteren lopen en als ik het dan aan kon pakken,clickeren,snoepje erin en heel enthousiast doen.En dit steeds verder uit bouwen,tot het moment dat ik stil bleef staan,toen zij aan kwam een stap naar voren zette waardoor ze in zit "gedwongen" werd en toen was het ijs gebroken en ben ik op die manier verder gegaan en inmiddels doen we GG1 en gaat het apporteren dus super!
LoveLab

Vandaag bij de jachtraining gaat ie m dus wel halen. Dat is niet zo'n probleem. Maar geef m t commando vast enhij kijkt pertinent de andere kant op.

Maar ik geef niet op!! Heb de dummy nu op tafel liggen, hij kijkt er af en toe wel naar. Ik ga de dummy gewoon het meest interessante voorwerp maken wat er hier in huis is.. Komt uiteindelijk wel goed!
Plaats reactie