regelmatig mank lopen
-
marieke1987
regelmatig mank lopen
Hallo allemaal,
Ik heb een labrador van inmiddels ruim 7 maanden. (met stamboom, beide kanten HD en ED vrij)
En hij lijkt nu sinds 1,5 dag regelmatig mank te lopen.
Hij geeft geen pijn aan, wat ik ook met z'n pootjes doe.
Het lijkt van rechts achter te komen, maar ook dat weet ik niet zeker en kan ik niet goed zien, omdat hij niet altijd mank loopt, en hij alle pootjes gewoon neerzet.
Gistere avond heeft hij ook gerent, dat was niet de bedoeling, maar gebeurde door een kat toch, en dan zie ik niks.
Maar maak me toch een beetje zorgen, wat raden julie aan?
Vandaag nog naar een DA?
Als ik dan op honden sites ga kijken word ik gelijk bang dat er iets ernstigs met m'n mannetje aan de hand is...
Alvast bedankt!
Liefs, Boris & Marieke
Ik heb een labrador van inmiddels ruim 7 maanden. (met stamboom, beide kanten HD en ED vrij)
En hij lijkt nu sinds 1,5 dag regelmatig mank te lopen.
Hij geeft geen pijn aan, wat ik ook met z'n pootjes doe.
Het lijkt van rechts achter te komen, maar ook dat weet ik niet zeker en kan ik niet goed zien, omdat hij niet altijd mank loopt, en hij alle pootjes gewoon neerzet.
Gistere avond heeft hij ook gerent, dat was niet de bedoeling, maar gebeurde door een kat toch, en dan zie ik niks.
Maar maak me toch een beetje zorgen, wat raden julie aan?
Vandaag nog naar een DA?
Als ik dan op honden sites ga kijken word ik gelijk bang dat er iets ernstigs met m'n mannetje aan de hand is...
Alvast bedankt!
Liefs, Boris & Marieke
-
Nino&Toosje
- Speurneus

-
marieke1987
Dankjewel,
maak me altijd gelijk z'n zorgen.. Voor nu maar even niet laten rennen en met andere honden spelen enzo?
Word lastig moet vanavond naar de verjaardag van m'n moeder, en hij moet vandaag al 2 uurtjes alleen zijn, dus wil hem niet thuislaten!! maar hij vind de friese stabij van m'n ouders zo gezellig...
Tips hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het toch rustig aan doet vanavond? maar de hele avond proberen bij me te houden?
maak me altijd gelijk z'n zorgen.. Voor nu maar even niet laten rennen en met andere honden spelen enzo?
Word lastig moet vanavond naar de verjaardag van m'n moeder, en hij moet vandaag al 2 uurtjes alleen zijn, dus wil hem niet thuislaten!! maar hij vind de friese stabij van m'n ouders zo gezellig...
Tips hoe ik ervoor kan zorgen dat hij het toch rustig aan doet vanavond? maar de hele avond proberen bij me te houden?
-
liesjeb
- Hele grote hondenneus

Als ik zou was zou ik je hondje inderdaad even rustig houden (lijnrust en niet spelen met andere honden). Zodra hij niet meer mank loopt kun je de dingen weer rustig opbouwen. Komt het terug, dan zou ik zeker naar de da gaan (hoewel ik zelf nu ook al zou gaan en geen risico wil nemen).
Gezien de leeftijd van jouw pupje, vaak beginnen de klachten van erfelijke afwijkingen op die leeftijd (of vergis ik me nu). Dat de ouders vrij zijn verklaard geeft geen garantie (en daar kan ik je alles over vertellen jammer genoeg...)
Misschien toch overwegen om Boris vanavond thuis te laten, of vanavond de honden gescheiden houden, of overwegen om wat eerder naar huis te gaan (met Boris)...
Ik hoop dat het allemaal meevalt! Ik zou trouwens ook eventjes naar zijn voetjes kijken, misschien zit er iets in zijn voetzooltjes of tussen zijn teentjes?
Het kan natuurlijk iets heel onschuldigs zijn, maar ik zou het zeker goed in de gaten houden!
Gezien de leeftijd van jouw pupje, vaak beginnen de klachten van erfelijke afwijkingen op die leeftijd (of vergis ik me nu). Dat de ouders vrij zijn verklaard geeft geen garantie (en daar kan ik je alles over vertellen jammer genoeg...)
Misschien toch overwegen om Boris vanavond thuis te laten, of vanavond de honden gescheiden houden, of overwegen om wat eerder naar huis te gaan (met Boris)...
Ik hoop dat het allemaal meevalt! Ik zou trouwens ook eventjes naar zijn voetjes kijken, misschien zit er iets in zijn voetzooltjes of tussen zijn teentjes?
Het kan natuurlijk iets heel onschuldigs zijn, maar ik zou het zeker goed in de gaten houden!

Met dank aan Monika
-
marieke1987
Voetjes zijn helemaal nagekeken of scheurtjes, plekjes, dingetjes, sneetjes, maar kon echt niks vinden.
Als hij maandag nog zo loopt gaat hij absoluut naar de dierenarts, maar vroeg me af of ik er vandaag nog met spoed heen moest.
Ik had ook gezien dat de klachten van ED & HD op deze leeftijd beginnen te komen... Daarom schrok ik ook zo.
Dat erfelijkheid geen garantie is dat had ik inmiddels ook gevonden, vind het daarom toch een beetje eng.
Maandag dus als een speer naar de DA.
Bedankt voor de antwoorden.
Als hij maandag nog zo loopt gaat hij absoluut naar de dierenarts, maar vroeg me af of ik er vandaag nog met spoed heen moest.
Ik had ook gezien dat de klachten van ED & HD op deze leeftijd beginnen te komen... Daarom schrok ik ook zo.
Dat erfelijkheid geen garantie is dat had ik inmiddels ook gevonden, vind het daarom toch een beetje eng.
Maandag dus als een speer naar de DA.
Bedankt voor de antwoorden.
-
Dirk
- Speurneus

Je moet je niet teveel ongerust maken, hoor. Als een hond mankt is dat toch 9 van de 10 keer gewoon dat hij/zij zich heeft verstapt en/of (een beetje) spierpijn heeft. Vaak is het gewoon voldoende om 14 dagen even rustig aan te doen, even niet los laten rennen en dan wordt vaak het manken vanzelf minder. Wordt het ondanks de ingelaste rustperiode toch erger of is het na 14 dagen nog niet over, dan is het vroeg genoeg om een bezoek aan de dierenarts te brengen.
Maar het belangrijkste in dit soort situaties is je eigen gevoel te volgen. Als jij je er prettiger bij voelt om maandag bij de dierenarts langs te gaan dan moet je dan gewoon doen. Al is het maar voor de eigen gemoedsrust. Ik duim voor je dat Boris weer snel stabiel op 4 pootjes doorhuppelt.
Maar het belangrijkste in dit soort situaties is je eigen gevoel te volgen. Als jij je er prettiger bij voelt om maandag bij de dierenarts langs te gaan dan moet je dan gewoon doen. Al is het maar voor de eigen gemoedsrust. Ik duim voor je dat Boris weer snel stabiel op 4 pootjes doorhuppelt.
The reason a dog has so many friends ... he wags his tail instead of his tongue.
-
marieke1987
Vanmiddag bij de dierenarts geweest. Die gaat ervanuit dat het om groeipijn gaat... Zeker omdat hij niet altijd mank loopt.
Boris mag nu de komende week maar 10min per rondje uit. En alleen aan de riem.
Wat ik uiteraard weer zielig vind, maar dat zal mijn eigen gevoel wel zijn.
Als het na een rustperiode niet over is, dan gaat ze foto's maken enzo. Maar de DA maakte zich er nog niet zo zorgen over.
Klinkt opzich logisch, gezien hij de afgelopen weken erg hard gegroeit is..
Even afwachten dus.
En mijn arme vriendje mag nu niet eens lekker door het bos rennen op dierendag
Boris mag nu de komende week maar 10min per rondje uit. En alleen aan de riem.
Wat ik uiteraard weer zielig vind, maar dat zal mijn eigen gevoel wel zijn.
Als het na een rustperiode niet over is, dan gaat ze foto's maken enzo. Maar de DA maakte zich er nog niet zo zorgen over.
Klinkt opzich logisch, gezien hij de afgelopen weken erg hard gegroeit is..
Even afwachten dus.
En mijn arme vriendje mag nu niet eens lekker door het bos rennen op dierendag
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
-
marieke1987
Hallo,
Nee ik heb geen dieet advies meegekregen.
Op dit moment krijgt boris Carocroc junior kip/rijst.
Dit kreeg hij bij de fokker ook al.
Ik heb even naar de analyse van het voer gekeken.
Er zit 1% calcium in.
Ik heb hier geen verstand van, maar hebben jullie dan misschien adviezen wat betreft het voer van Boris? Moet ik hem ander voer geven?
Ik word zo blij van dit forum!! Het is mijn eerste eigen hondje (thuis wel altijd honden gehad, maar friese stabij's) en zit soms nog wel met vragen. Hier kan ik snel een antwoord vinden, das heel fijn!!
Nee ik heb geen dieet advies meegekregen.
Op dit moment krijgt boris Carocroc junior kip/rijst.
Dit kreeg hij bij de fokker ook al.
Ik heb even naar de analyse van het voer gekeken.
Er zit 1% calcium in.
Ik heb hier geen verstand van, maar hebben jullie dan misschien adviezen wat betreft het voer van Boris? Moet ik hem ander voer geven?
Ik word zo blij van dit forum!! Het is mijn eerste eigen hondje (thuis wel altijd honden gehad, maar friese stabij's) en zit soms nog wel met vragen. Hier kan ik snel een antwoord vinden, das heel fijn!!
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Nee, je hoeft geen ander voer te geven, maar je halveert de hoeveelheid brokjes en die vervang je door dezelfde hoeveelheid rood vlees dus hart oid. Wel even kijken op de verpakking of er géén calcium is toegevoegd
Vlees kun je krijgen in de diepvries van de dierenspeciaalzaak.
Dit doe je een week of 3-6. Vaak verminderen de klachten aanzienlijk (als het om groeipijn gaat) Succes!
Dit doe je een week of 3-6. Vaak verminderen de klachten aanzienlijk (als het om groeipijn gaat) Succes!
groetjes, Lien
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
-
Chica
Dag Marieke,
Ik ben benieuwd hoe het met je Boris gaat en of hij helemaal weer van het manken af is.
Je was ongeveer 10 dagen geleden gestart met de lijnrust, dus wellicht is er al resultaat...
Ben ook benieuwd hoe jij met de lijnrust etc. van een jonge hond bent omgegaan, want heb hier zelf een labje van 6 maanden met losse heupjes (Milde HD) en die mag ook niet meer alles, maar blijf het erg lastig vinden om daar enerzijds echte discipline in te houden en het leven voor haar anderzijds leuk te houden..
Hoe heb jij dat gedaan...?
Ik ben benieuwd hoe het met je Boris gaat en of hij helemaal weer van het manken af is.
Je was ongeveer 10 dagen geleden gestart met de lijnrust, dus wellicht is er al resultaat...
Ben ook benieuwd hoe jij met de lijnrust etc. van een jonge hond bent omgegaan, want heb hier zelf een labje van 6 maanden met losse heupjes (Milde HD) en die mag ook niet meer alles, maar blijf het erg lastig vinden om daar enerzijds echte discipline in te houden en het leven voor haar anderzijds leuk te houden..
Hoe heb jij dat gedaan...?
-
marieke1987
Boris is gelukkig redelijk opgeknapt, en lijkt (op enkele momenten na) op dit moment goed te lopen.
Lastig vond ik het zeker!! 7 maanden en dan niet los mogen lopen, alleen maar korte stukjes lopen.
Boris vond zichzelf heel zielig. En ik hem stiekum ook wel een beetje.
Discipline is voor mij nog steeds een punt, ik doe heel hard m'n best, maar vind het wel moeilijk.
Gelukkig komen wij tijdens het wandelen weinig andere honden tegen waardoor het niet spelen opzich geen probleem is, we hebben het echt "honden"park overgeslagen deze dagen.
Wel moest hij tussendoor één keer een aantal uurtjes bij m'n moeder zijn (met friese stabij) waar we het spelen niet helemaal konden voorkomen. Daarna zag je wel dat hij weer even wat hinkte, maar dit was de volgende dag al stukken minder.
Het lijkt soms wel of het probleem zich een beetje verplaatst, hij trekt nu af en toe wat met zijn voorpootje. Maar dat klinkt best logisch bij groeipijn leek mij.. Als je dat in je achterpoten kan hebben, kan het natuurlijk ook voor.
Wij doen het nog een tijdje rustig aan. En het vlees is voor hem een feest!! (denk dat ie spontaan weer mank gaat lopen als ie geen vlees meer krijgt
)
Lastig vond ik het zeker!! 7 maanden en dan niet los mogen lopen, alleen maar korte stukjes lopen.
Discipline is voor mij nog steeds een punt, ik doe heel hard m'n best, maar vind het wel moeilijk.
Gelukkig komen wij tijdens het wandelen weinig andere honden tegen waardoor het niet spelen opzich geen probleem is, we hebben het echt "honden"park overgeslagen deze dagen.
Wel moest hij tussendoor één keer een aantal uurtjes bij m'n moeder zijn (met friese stabij) waar we het spelen niet helemaal konden voorkomen. Daarna zag je wel dat hij weer even wat hinkte, maar dit was de volgende dag al stukken minder.
Het lijkt soms wel of het probleem zich een beetje verplaatst, hij trekt nu af en toe wat met zijn voorpootje. Maar dat klinkt best logisch bij groeipijn leek mij.. Als je dat in je achterpoten kan hebben, kan het natuurlijk ook voor.
Wij doen het nog een tijdje rustig aan. En het vlees is voor hem een feest!! (denk dat ie spontaan weer mank gaat lopen als ie geen vlees meer krijgt
-
Lien
- Speurneus

- Contacteer:
Ja, dat kan heel goed, dat de pijn zich verplaatst. Het is een migrerende pijn in de lange pijpbeenderen, verplaatsing is dus een duidelijke aanwijzing voor groeipijn. Groeipijn is een feite dat de botten te hard zijn gegroeid tov de bloedvaten. Bij inspanning komt er meer bloed in het bot maar omdat de vaatjes te klein zijn ontstaat er stuwing. Dat veroorzaakt de pijn. Ook ontstaat er door de stuwing een lichte ontstekingsreactie in het beenvlies. Dat is erg pijnlijk en als er op het bot gedrukt wordt geeft de hond vaak een pijnreactie. De botten zijn als reactie op het calcium in het voer hard gaan groeien, dus daarom is het dat je het calcium in het voer moet terug brengen en de rust is om stuwing in de vaatjes te voorkomen. Groeipijn kan wel tot 18-24 maanden aanhouden als je pech hebtmarieke1987 schreef:Boris is gelukkig redelijk opgeknapt, en lijkt (op enkele momenten na) op dit moment goed te lopen.
Wij doen het nog een tijdje rustig aan. En het vlees is voor hem een feest!! (denk dat ie spontaan weer mank gaat lopen als ie geen vlees meer krijgt)
groetjes, Lien
-
Chica
Fijn te horen dat het goed met Boris gaat en er een logische verklaring voor z'n ongemak is. Het hem wat moeten beperken is natuurlijk vervelend, maar de onzekerheid over wat het nu was die je toen had, was waarschijnlijk geestelijk zwaarder. Als je het eenmaal weet, kan je er wat mee en aan doen.
Als je het weer frustrerend vindt dat je hem niet los mag laten denk je maar aan Chica en mij, want gedeelde smart is halve smart..
Sterkte en vooral veel plezier!
J&C
Als je het weer frustrerend vindt dat je hem niet los mag laten denk je maar aan Chica en mij, want gedeelde smart is halve smart..
Sterkte en vooral veel plezier!
J&C