vreemd plekje bij staart

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

vreemd plekje bij staart

Ongelezen bericht door michelle »

hoi hoi even een vraagje fleur heeft aan het uiteinde van haar kont waar haar staart begint een nogal vreemde deuk zitten haar vacht is daar ook nogal bruin en het ruikt ook niet echt lekker het is net of haar vacht daar verschroeid is wat natuurlijk niet kan :confused: .
kan dit met haar anaalklieren te maken hebben dat die vol zitten :(
ik vind het ook niet mooi om te zien en heb al met de furminator geborsteld er komt wel dood haar uit.
Afbeelding
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Violier- of vioolklier???
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Het Wolfsteken op de staart.

Met het wolfsteken wordt een kliergebied bedoeld dat op eenderde afstand van de aanzet van de staart, op de bovenkant, voorkomt. Het wolfsteken wordt niet in de rasstandaard beschreven daar niet alle Ridgebacks deze "staartvlek" vertonen en het geen specifiek kenmerk van het ras is. Het wolfsteken komt zowel bij hond- als katachtige voor. Bij veel hondenrassen is veelal alleen het wolfsteken ontwikkeld. Bij veel Ridgebacks, zowel reuen als teven, is een donker wolfsteken te zien op de bovenzijde van de staart. Het wolfsteken bestaat uit twee onderdelen, de klier en de wolfsvlek. De zogenaamde "vioolklier", het feitelijk kliergebied in de huid, is bij de wilde hondachtigen, zoals de vos en de jakhals regelmatig gevormd. De klier vervult bij deze dieren een rol in samenhang met sexuele activiteit (geur en horrmoonproductie). Bij de meeste hondenrassen is het wolfsteken niet meer te herkennen. Het ongeveer driehoekig teken ontstaat door de haren in de buurt van de vioolklier. Deze haren onderscheiden zich door hun kleur en aard van de verdere haargroei op de staart, doordat de haren donkerder, borsteliger of schaarser zijn. De klier en het wolfsteken kunnen ook onafhankelijk ven elkaar voorkomen. Een volledig gevormd wolsfteken met een uiterlijke zichtbare functie is bij de Rhodesian Ridgeback niet gevonden.
[/b]Dit kwam ik tegen op het hondenforum

Als het echt aan het begin van de staartaanzet zit deze plek dan kan het zijn dat je hond een lage staartaanzet heeft of dat er misschien toch iets anders aan de hand is,ik ben (gelukkig) ook niet alwetend!

Misschien heeft iemand anders hier een verklaring voor??
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

miranda schreef:Het Wolfsteken op de staart.

Met het wolfsteken wordt een kliergebied bedoeld dat op eenderde afstand van de aanzet van de staart, op de bovenkant, voorkomt. Het wolfsteken wordt niet in de rasstandaard beschreven daar niet alle Ridgebacks deze "staartvlek" vertonen en het geen specifiek kenmerk van het ras is. Het wolfsteken komt zowel bij hond- als katachtige voor. Bij veel hondenrassen is veelal alleen het wolfsteken ontwikkeld. Bij veel Ridgebacks, zowel reuen als teven, is een donker wolfsteken te zien op de bovenzijde van de staart. Het wolfsteken bestaat uit twee onderdelen, de klier en de wolfsvlek. De zogenaamde "vioolklier", het feitelijk kliergebied in de huid, is bij de wilde hondachtigen, zoals de vos en de jakhals regelmatig gevormd. De klier vervult bij deze dieren een rol in samenhang met sexuele activiteit (geur en horrmoonproductie). Bij de meeste hondenrassen is het wolfsteken niet meer te herkennen. Het ongeveer driehoekig teken ontstaat door de haren in de buurt van de vioolklier. Deze haren onderscheiden zich door hun kleur en aard van de verdere haargroei op de staart, doordat de haren donkerder, borsteliger of schaarser zijn. De klier en het wolfsteken kunnen ook onafhankelijk ven elkaar voorkomen. Een volledig gevormd wolsfteken met een uiterlijke zichtbare functie is bij de Rhodesian Ridgeback niet gevonden.
[/b]Dit kwam ik tegen op het hondenforum

Als het echt aan het begin van de staartaanzet zit deze plek dan kan het zijn dat je hond een lage staartaanzet heeft of dat er misschien toch iets anders aan de hand is,ik ben (gelukkig) ook niet alwetend!

Misschien heeft iemand anders hier een verklaring voor??
dat zit niet op de staartaanzet, maar op een derde vanaf boven gezien.
edit - nu ik je post nog eens lees, denk ik dat het vanuit jou ook ontkrachtend bedoeld was :)

Maar de anaalklieren... het kan zijn dat het jeukt en dat er dus een beetje aan gebeten/gelikt is, maar van de anaalklieren opzich wordt de vacht niet anders. Even langs de DA anders, om te checken..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

hoi sbientje :)
nee ze heeft er geen last van ze krabt of likt er nooit aan het lijkt meer op een verstikt stukje vacht het is heel dor en bruin dus hopelijk gaat het weg als ik het een paar keer met de furminator heb geborsteld.
maar omdat het er best al langdurig zit het zit wel aan de bovenkant precies waar haar staart begint het ziet er vreemd uit net of ze daar een deukje heeft :)
dat van dat wolfsteken kan het mischien best wel eens zijn het is ook precies daar waar haar rug eindigt en staart begint :)
had ik nog nooit van gehoord.
ga het toch een aan de da vragen.
groetjes michelle :)
Afbeelding
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door miranda »

Succes bij de D.a. je kunt maar beter duidelijkheid hebben van wat het nu kan zijn.
Misschien is het ookwel een "hotspot".
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

miranda schreef:Succes bij de D.a. je kunt maar beter duidelijkheid hebben van wat het nu kan zijn.
Misschien is het ookwel een "hotspot".
nee een hotspot is het niet dat weet ik zeker zelf heeft ze er totaal geen last van ik vind het gewoon een raar gezicht met de wintervacht valt het ook niet zo op maar zomers zie je het dan weer heel goed dan is haar vacht weer dunner dus laat de wintervacht maar komen :)
tuurlijk ga ik het zeker even aan de da vragen.
Afbeelding
kirsten&cacao

Ongelezen bericht door kirsten&cacao »

Cacao had van de zomer ook zo'n plek, vlak boven de staartaanzet. Bij haar was haar vacht ook helemaal vettig. Maar ook wat schilfertjes.

Ik heb toen bij de DA een shampoo gehaald, maar voordat ik zover was dat ik het kon gebruiken, werd de plek weer minder. En wou ik haar dus niet meer met shampoo wassen (om het anti-teken middel er niet af te wassen)

Bij ons trok het dus gewoon weg.
Maar antwoorden die ik kreeg, waren ook voornamelijk over de violierklier.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

die zit echt lager hoor dan de staartaanzet
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

ik ben nu echt nieuwschierig hoe die vioolklier er dan uit ziet kan er helaas op google geen fotos van vinden en verder ook maar heel weinig informatie jammer :)
ik zal toch bijna denken dat het bij fleur ook deze klier is die deze vreemde deuk en rare vacht veroorzaakt ik merk wel als ik aan die plek ruik dat er een luchje aan zit :D
hopelijk kan de da het mysterie oplossen :wink:
Afbeelding
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

Bij Yentl is het op die plek ook wat vetter, rommeliger. Ik haal er af en toe maar de furminator door heen en besteed er verder geen aandacht aan.
Ik had trouwens nog nooit van de vioolklier gehoord, maar nu begrijp ik dus waarom het er op die plek zo vreemd uitziet. :)
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
Plaats reactie