Afvallen (zonder dieet)

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
kris

Afvallen (zonder dieet)

Ongelezen bericht door kris »

Al een tijdje heb ik het idee dat Sem niet genoeg voeding binnen krijgt. Op de cursus werd ons toen gevraag of Sem soms was afgevallen dus even bij de da op de weegschaal en ja hoor hij was afgevallen. We zijn toen meer voer gaan geven (brokken) en hij kwam wel iets aan maar niet heel erg veel. Nu kregen we de laatste paar dagen weer regelmatig de vraag of Sem soms was afgevallen, dit idee hadden we zelf ook wel. Nu is het ook zo dat je begint te zien dat hij wat breder word bij de borst en hoofd. Toch maar weer naar de da om hem op de weegschaal te zetten, hij was 2 ons afgevallen in twee weken tijd. Ik snap hier niets van hij krijgt al 100 gr brokken per dag meer dan wat op de verpakking staat. Nu denk ik zelf dat het komt omdat het brokken zijn voor gevoelige gewrichten dat daar wellicht minder in zit dan in andere brokken, de da wist niet of dit de oorzaak zou zijn en we moeten zijn gewicht nu goed in de gaten houden. Hij heeft geen stress, beweegt niet meer dan anders (twee keer per dag 3/4u - 1u en dan nog tussen door 2-3x een rondje van 15 min) gedraagd zich niet anders, dus ik vind het wel vreemd.
Hij weegt nu trouwens 27,3 kg, en je ziet zn ribben wel iets.

Sorry voor het lange verhaal :oops:, maar ik vraag me af of iemand misschien weet of dit idd door het voer kan komen en of je gewoon nog meer kan geven of dat we beter kunnen mengen met "normale" brokken. (overstappen nog even niet want er igt nog zo'n 20 kg voer).
Yoran99
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yoran99 »

Heeft de DA nog niet voorgesteld om een bloedonderzoek te doen om te zien of ergeen onderliggende oorzaak is.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
kris

nee, de da heeft geadviseerd om het gewicht nu even goed in de gaten te houden en te kijken of het gelijk blijft en eventueel toch ander voer te gaan geven. Ze gaf wel aan dat we het verder moeten bekijken als hij weer afvalt.
Jan&Sanne

Ongelezen bericht door Jan&Sanne »

Heb je al eens overwogen om vers te voeren. Hiervan neemt het lichaam meer op i.p.v. dat ze de helft uitpoepen zeg maar.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ik denk dat het merk voer je geeft te weinig energie geeft aan je hond, je moet er te veel van voeren waardoor ie zelf het gevoel heeft van weeer al die brokken opeten?

beter een energierijker voer kiezen waar je voor hetzelfde effect maar weinig van hoeft te geven.

bv van merk dat je nu geeft moet je 2 hele bekers voeren terwijl je met een ander merk of variant miss maar 1 beker hoeft te geven voor zelfde resultaat.

of vers geven als je dat zou willen...
al me kinders uitgevlogen
kris

Sem krijgt nu 1x pw kvv, maar dat geeft nog wat discussie thuis om over te stappen 8) (duurder?, niet genoeg ruimte in vriezer). We willen zowiezo het voer dat er nog ligt niet weggooien (eukanuba gevoelige gewrichten), dus mengen zou dan al moeten met andere brokken en niet met kvv. Ben trouwens ook bang dat hij niet alles binnen krijgt met vers als ik dat zelf uit moet zoeken :oops: .
Welke brokken zouden mogelijk meer energie geven?
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Olly at op 't einde ook 800 gram brokken en zij is een geholpen meisje van zo'n 22 kg dus dat was echt meeeeeeeeeegaveel (ook al had ze veel beweging, 800 gr. brokken is immens!). Zij at dan nog eens Hill's ID voor gevoelige maag/darmen en dat kostte me dan gemiddeld zo'n 120 EUR/maand omdat mevrouwtje dus meer dan 1 zak per maand op at.

Heb haar ook volledig binnenstebuiten laten keren en mevrouw is / was kerngezond hoor!

Maar ik ben haar dus ook op rauw gaan zetten, en daarvan geef ik nu tussen de pakweg 600 gr. en 1 kg per dag (afhankelijk van beweging wat hier immens kan verschillen), en mevrouw poept minder, haar vacht blinkt meer en bovendien heeft ze nog meer energie dan vroeger.

Natuurlijk hoef je niet meteen bij het lezen van dit verhaal naar vers over te gaan. Ik zou het ook eerst even aankijken maar misschien toch ook laten checken of het een medische oorzaak heeft dmv een bloedafname.

Succes!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

Ik vind twee ons niet echt 'afvallen' Dat kan bij wijze van spreken kwijt zijn als hij geplast en gepoept heeft, dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.
Ik zou hem gewoon wat meer brokken geven.....
Jan&Sanne

Ongelezen bericht door Jan&Sanne »

2 ons afvallen vind ik inderdaad ook niet heel erg zorgwekkend hoor.

En wat betreft het mengen, je zou `s ochtends brok kunnen geven en `s avonds kvv. Als er maar ongeveer 8 uur tussen zit is het geen probleem en ik hoor steeds meer verhalen over het feit dat het mengen van brok en vers sowieso geen probleem is.
Daarnaast denk ik dat je met bijv. een complete kvv als Lotgering goedkoper uit bent dan met je Eukanuba brok.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

brok voor sportende of actieve honden, maar dat is natuurlijk ook duurder en nou heb je al niet een echt goedkoop merk....

dus zou je met kvv nog best wel eens goedkoper uit kunnen komen.

hoezo ben je bang dat je hond niet het goede binnenkrijgt met kvv? das toch redelijk compleet, miss wat merken afwisselen, wat de een wat minder erin stopt stop de ander wat meer.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Misschien overbodige vraag: maar is hij recentelijk nog ontwormd? Van wormen kunnen ze namelijk ook afvallen.
2 ons is inderdaad niet veel, dat wisselen ze hier ook wel qua gewicht en soms nog meer..

Wat betreft het geven van kvv; als je een complete variant geeft en je wisselt ook nog eens af qua merken en soort vlees, dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze iets tekort komen :-)
Maar je kan ook gewoon nog even een paar weken aankijken en iets meer brokken geven.. Succes!
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
kris

@ carola: ik heb me nog niet zo verdiept in KVV, hij krijgt nu smuldier of rodi. Zal eens gaan kijken wat ik hier in de buurt kan krijgen of kan bestellen met een iets kleinere hoeveelheid. Dan kunnen we eventueel ook afwisselen.
@ terra: sem word regelmatig ontwormd dus daar ligt het niet aan. Ik weet dat 2 ons niet veel is maar het is elke keer een beetje en nu begint hij wel erg dun te worden.
Sem heeft ook geen moeite met meer brokken :wink:.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

miss is dat meer brokken ook niet goed, immers de darmen moeten dan ook dubbel werken en dat kost ook weer dubbel energie.... wat dus naar de verkeerde activiteit gaat, dus kan ie nog steeds afvallen maar nu om een andere reden...
kris

ik heb me aangemeld op de site van lotgering en ga een proefpakket bestellen, verwacht niet dat sem dit een probleem vind 8) , we moeten alleen even kijken hoeveel dr in de vriezer past. Ben benieuwd of we dan verschil gaan merken.
Martine.jolie

Ongelezen bericht door Martine.jolie »

Geef je hem deze brokken?

http://www.eukanuba.nl/nl-NL/producten/ ... chten.jspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan is het op zich niet vreemd dat hij wat gewicht verliest, dit is voer voor volwassen honden met minder calorieën zodat ze mooi op gewicht blijven.
Jouw hond is nu aan het uitzwaren en gebruikt dus aardig wat calorieën hiervoor en het temparatuurverschil buiten/binnen zal hier ook wel een rol in spelen.
Met de kvv ga je zeker een verschil merken (ook in de portemonnee), en allemachtig wat zijn die brokken duur zeg :shock:
12.5 kg voor 56 euro, met een beetje mazzel eet Jolie twee maanden NRV van hetzelfde geld :)
Plaats reactie