Een paar vragen over de labrador...

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Ik-1987

Een paar vragen over de labrador...

Ongelezen bericht door Ik-1987 »

Hoii,

Wij zijn beide helemaal weg van labradors, we hebben er alleen helemaal geen ervaring mee en daarnaast hebben wij ook wat vragen...

1. Labradors en Golden Retrievers staan bekend om HD, hoe kom je hierachter als je een pup gaat uitzoeken?

2. Mijn vriend werkt fulltime maar ik werk parttime en de hond zou dan op deze tijden alleen thuis zijn; Dinsdag van 9-17u / Woensdag 8.30-15u / Donderdag 12.30-17u .. als pup kan dit niet maar kan dit als hij/zij volwassen is? Ik lees namelijk op internet dat ze niet al te lang alleen kunnen zijn.. We zitten er wel over te denken om volgend jaar zomer een pup aan te schaffen en dan beide 3 weken vrij nemen en ons helemaal op de pup te sorten, is dit genoeg?

3. Hoe zijn labradors verder in hun omgang? Zijn ze speels, druk, veel beweging nodig? En wat is veel? Hoe zijn ze naar andere honden (hij/zij zal namelijk ook geregeld bij mijn ouders zijn met bijv. weekendjes weg of vakantie en hun hebben ook een hond), Hoe zijn ze naar vreemde mensen? En zijn ze verder nog gevoelig voor bepaalde dingen?

Groetjes Stefanie & Edwin
Linnie

Ongelezen bericht door Linnie »

Hoi!

Het is al laat dus ik geef gewoon ff antwoord zonder hele verhalen erbij ;)

1. Aan pups tot meestal +- 3 maanden zie je nog niet of ze hd of ed (elleboogdysplasie) hebben. Je kunt daarom het zoveel mogelijk uitsluiten door een pup te kopen bij een fokker die aangesloten is bij de NLV. Vraag naar de papieren waarop de gezondheid staat van de ouderdieren. Overigens krijg je die waarschijnlijk sowieso te zien, zonder dat je erom hoeft te vragen bij een goede fokker. Verder ist belangrijk dat de moederhond (en eventuele andere honden) sociaal, fit en gezond zijn en dat de pupjes in huiselijke kring opgroeien.

2. Je dinsdag en woensdag vind ik zelf te lang dat je hond alleen zit. Je zou 'm mee kunnen gev en aan een uitlaatservice oid?!

3. Ja een labrador is speels, enthousiast en als ik voor mezelf spreek ook erg druk. Visite betekent feest! Guus is een allemansvriend en staat bekend als de stuiterbal van de straat. Dit heeft vast ook met opvoeding te maken ;) maar goed Guus is dus ook onze eerste hond en we doen ons best, maar hij blijft gewoon erg druk (ik zie dit overigens niet als nadeel.. Gelukkig haha :D)
Een labje is een sportieve jachthond en heeft dus veel beweging nodig. Guus is nu 8mnd maar als hij volwassen is zal het 2x per dag een uur wandelen zijn en 2x een kwartier. Nu zijn die uurtjes 3 kwartier en hij heeft dat echt nodig.

Mocht je voor een labje gaan, koop 'm dan aub bij een goede fokker!
Ik heb geen seconde spijt gehad van onze keuze voor dit ras. Er zit geen kwaad in, ze zijn lief, zachtaardig en lekker actief!

Succes! :)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: Een paar vragen over de labrador...

Ongelezen bericht door Lupos »

Ik-1987 schreef:Hoii,

Wij zijn beide helemaal weg van labradors, we hebben er alleen helemaal geen ervaring mee en daarnaast hebben wij ook wat vragen...

1. Labradors en Golden Retrievers staan bekend om HD, hoe kom je hierachter als je een pup gaat uitzoeken?
Dat kun je niet aan de pup zelf zien als hij nog zo jong is. Het is aan jou de schone taak om te zoeken naar ouders van je toekomstige pup die zijn getest op erfelijke aandoeningen. HD is in het ras inmiddels niet meer het grootste probleem. wel ED (elleboog dysplasie). Tevens dienen de ogen getest te worden op erfelijke gebreken waardoor de hond blind kan worden. Tot slot zijn er nog problemen in het ras met de afwijkingen EIC en CNM. Een goede fokker zal ook hier zijn honden op laten testen

2. Mijn vriend werkt fulltime maar ik werk parttime en de hond zou dan op deze tijden alleen thuis zijn; Dinsdag van 9-17u / Woensdag 8.30-15u / Donderdag 12.30-17u .. als pup kan dit niet maar kan dit als hij/zij volwassen is? Ik lees namelijk op internet dat ze niet al te lang alleen kunnen zijn.. We zitten er wel over te denken om volgend jaar zomer een pup aan te schaffen en dan beide 3 weken vrij nemen en ons helemaal op de pup te sorten, is dit genoeg?
3 weken vrij nemen om je pupje daarna een hele dag alleen te laten zal geen succes worden. Een pupje is niet in 3 weken goed zindelijk en kan goed alleen zijn, daar gaan nog wel wat maandjes overheen. Het is allicht handig om eerst een tussenoplossing te zoeken, waarbij je pupje bijvoorbeeld op de dagen dat jij werkt daar kan zijn (je ouders??)

3. Hoe zijn labradors verder in hun omgang? Zijn ze speels, druk, veel beweging nodig? En wat is veel? Hoe zijn ze naar andere honden (hij/zij zal namelijk ook geregeld bij mijn ouders zijn met bijv. weekendjes weg of vakantie en hun hebben ook een hond), Hoe zijn ze naar vreemde mensen? En zijn ze verder nog gevoelig voor bepaalde dingen?
Dit heeft allemaal te maken met opvoeding. Dat hangt dus helemaal af van hoe jullie met je pup omgaan. Een labrador is een actieve hond, die graag op pad gaat met zijn baas. Maar net als elke andere hond; als je ze teveel ruimte geeft dan worden ze "stout" oftewel: ze nemen de leiding over. Dat kan gepaard gaan met slopen, druk gedrag, trekken aan de lijn, niet luisteren enzovoorts. Het is dus heel belangrijk dat jullie je pup het eerste jaar goed opvoeden tot een stabiele volwassen hond. Ook met betrekking tot andere honden en mensen ligt aan jullie zelf hoe je dat aanleert. Er zijn veel labradors die verschrikkelijk lomp naar mensen en honden kunnen zijn en zichzelf hiermee nog wel eens in de nesten willen werken. Ook hier weer opvoeding: leer hem goed aan wat hij wel en niet mag! Succes en veel plezier met jullie zoektocht!

Groetjes Stefanie & Edwin
[/b]
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Toen wij Miep op een zaterdag konden ophalen moesten we beiden op maandag werken. Miep dus in de bench. Ik ben tussen de middag thuis geweest om even te spelen/voeren/uitlaten/knuffelen. Duurde nog geen half uur. Op deze manier is Miep heel snel gewend aan het alleen zijn en ze sliep toch nog het grootste gedeelte van de dag. Het alleen zijn verliep dan ook super goed. Zal uiteraard niet voor ieder labje gelden.

Ik zou dus geen 3 weken vrij nemen maar misschien eerst halve dagen gaan werken indien mogelijk, of tussen de middag naar huis.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

M_n_q_e schreef:Toen wij Miep op een zaterdag konden ophalen moesten we beiden op maandag werken. Miep dus in de bench. Ik ben tussen de middag thuis geweest om even te spelen/voeren/uitlaten/knuffelen. Duurde nog geen half uur. Op deze manier is Miep heel snel gewend aan het alleen zijn en ze sliep toch nog het grootste gedeelte van de dag. Het alleen zijn verliep dan ook super goed. Zal uiteraard niet voor ieder labje gelden.

Ik zou dus geen 3 weken vrij nemen maar misschien eerst halve dagen gaan werken indien mogelijk, of tussen de middag naar huis.
Ik vind dit geen ideale situatie en eerlijk gezegd dus geen goede tip :oops: Als je er al vanuit gaat dat een pup gemiddeld zo'n 10 a 20x per dag moet plassen. Na het eten, na het wakker worden, na het spelen na enz., enz. Je hebt mazzel dat je een makkelijke pup hebt en ik hoop dat het zo blijft. Een hond alleen leren zijn vergt tijd en opvoeden en zindelijk maken vergt ook tijd en een hoop energie. Wellicht heb jij geluk met je pup (uitzonderingen bevestigen de regel) maar persoonlijk zou ik nooit een pup die net uit het nest komt gelijk (muv van tussen de middag) alleen laten :wink:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Miep is idd een erg makkelijk hondje! :)
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
Jose

Ongelezen bericht door Jose »

rimanime schreef:
M_n_q_e schreef:Toen wij Miep op een zaterdag konden ophalen moesten we beiden op maandag werken. Miep dus in de bench. Ik ben tussen de middag thuis geweest om even te spelen/voeren/uitlaten/knuffelen. Duurde nog geen half uur. Op deze manier is Miep heel snel gewend aan het alleen zijn en ze sliep toch nog het grootste gedeelte van de dag. Het alleen zijn verliep dan ook super goed. Zal uiteraard niet voor ieder labje gelden.

Ik vind dit geen ideale situatie en eerlijk gezegd dus geen goede tip :oops: Als je er al vanuit gaat dat een pup gemiddeld zo'n 10 a 20x per dag moet plassen. Na het eten, na het wakker worden, na het spelen na enz., enz. Je hebt mazzel dat je een makkelijke pup hebt en ik hoop dat het zo blijft. Een hond alleen leren zijn vergt tijd en opvoeden en zindelijk maken vergt ook tijd en een hoop energie. Wellicht heb jij geluk met je pup (uitzonderingen bevestigen de regel) maar persoonlijk zou ik nooit een pup die net uit het nest komt gelijk (muv van tussen de middag) alleen laten :wink:
Dit zou ik inderdaad ook niet doen.

Ik denk dat 3 weken vrij nemen voor je pup het minimale is. Zindelijk worden doen sommige pups binnen die periode, maar andere pups doen er langer over. Het ligt dus helemaal aan de pup die je gaat krijgen en dat is ook zo met het alleen laten. Sommigen hebben dit snel in de gaten en vertrouwen snel dat je ook weer terug komt, anderen voelen zich alleen en bouwen door het te snel te lang alleen laten een flinke verlatingsangst op.

Het gaat er om dat je pup vertrouwen in je krijgt en dat je een band opbouwt met hem/haar. Wanneer je zo'n kleintje meteen te lang alleen laat is dat vragen om problemen. Dit moet je rustig opbouwen.

Toen wij Maggie net een maand ofzo hadden hebben we haar een uurtje alleen gelaten en hadden de webcam erbij. Nou, op een gegeven moment was het zo erg dat we maar naar huis gegaan zijn. Terwijl we het toch heel rustig opgebouwd hadden. Dit was maar een uurtje!! Stapje terug gedaan en nog rustiger aan opgebouwd Na 2-3 maanden kon ze steeds langer alleen zijn en nu is ze max 4-5 uurtjes alleen. (Dit is onze keuze, en haalbaar voor ons omdat we met vijf personen thuis wonen en er bijna altijd wel iemand thuis is)
Loesje's liefste

Ongelezen bericht door Loesje's liefste »

Wel eens gekeken op de website van de NLV Nederlandse labrador vereniging)? Als je je aan het oriënteren bent is dat misschien leuk. Daar staat onder andere een beschrijving op van het ras met bijbehorende specifieke eigenschappen. Ook staat er informatie op die handig kan zijn t.z.t. bij het uitzoeken van een pup.

Wel goed trouwens dat jullie je op voorhand vast goed verdiepen!

Succes
Plaats reactie